Recent is er in mijn auto iets aan blijven staan en is de accu leeg geraakt (best ver: tot een volt of 10). De oorzaak van het probleem heb ik nog niet gevonden en het keerde in eerste instantie ook niet terug. Bij gebrek aan een toegewijde lader heb ik toen mijn accu met 3A weer opgeladen aan mijn labvoeding tot 14,2V en hem weer in de auto gestoken. Die startte prima en ik heb er niet meer over nagedacht.
Naderhand heb ik vaker de accu leeg gehad, de eerste keer was toen ik in de zomer met mijn trekhaak aan de slag was. De vorige eigenaar had een rommeltje gemaakt van de bedrading, en ik was aan het klussen aan de draden. Intussen speelde de radio en had ik afwisselend verschillende lampen aan om te testen of ze op de aanhanger werkten. Binnen anderhalf uur kon ik niet meer starten, en dat vond ik snel voor een jaar oude 40Ah accu, al is het een cheapy, dus ik vermoed dat er zo rond die tijd misschien wat (extra) schade is gedaan aan de accu zelf.
Gisteren kwam ik bij de auto en de spanning was zo laag dat ik de centrale deurvergrendeling niet eens kon gebruiken (8V onbelast). Ik heb dus de accu kort aan de voeding gehangen en hem een paar uur later weer in de auto gestoken, getest of hij startte en een paar minuten laten lopen en ben weer vertrokken (ik had de auto verder niet nodig). Vandaag was de accu weer een hoopje ellende en vermoed ik dat de accu niet heel lekker meer is, ondanks het feit dat hij binnen minuten boven de 13V laadspanning zit.
Mijn vraag is nu of het mogelijk is een loodaccu zonder vulpoorten te reconditioneren/balanceren door hem gecontroleerd te overladen. In vind over dit onderwerp namelijk erg weinig informatie, maar kwam hier een interessant artikel tegen dat aannried om de accu op te laden met een normaal regime, en hem dan met een kleine stroom met 15,5 a 16V op te laden tot het elektrolyt een specifieke dichtheid had. Nu kan ik daar niet bij (het is een gesloten systeem met slechts een poort om het gas te laten ontsnappen). Zou zo een behandeling een mogelijke inbalans van de cellen kunnen oplossen zonder het controleren en hervullen van het elektrolyt? Bij Ni-Cd en (in iets mindere mate) Ni-MH kan dit gewoon omdat bij een volgeladen cel in interne katalysator de toegevoerde energie gewoon in warmte omzet, kan dit bij een loodaccu ook?
Nu weet ik dat ik moet zoeken naar het sluipverbruik en daarna een nieuwe accu moet kopen, maar omdat ik nu even niet in het geld zwem probeer ik een tussenoplossing te maken het probleem tijdelijk oplost.
Dit is het 'device under test' naast mijn variant van de CO 2016 labvoeding: