Halve groep ligt eruit...

Goedemorgen gentle people,

Ik heb te maken met een fenomeen die ik niet snap.

De helft van één groep ligt er bij mij thuis uit, zover ik alles heb kunnen scheiden kom ik op bepaalde blokken uit waar ik vreemde meet waarden heb, NL:

-fase/nul 0V
-fase/aarde 230v
-nul/aarde 230v

Mijn gedachten was dat er gewoon kabels waren omgedraaid/niet correct aangesloten.

Echter, heb ik met een gloeilamp gekeken op welke manier hij bleef branden, en wanneer de stop eruit zou slaan. Op alle 3 de manieren blijft de stop erin en op 2 van die manieren brand mijn lamp.

Maar.... Als ik de gloeilamp schakelde aan de nul en aarde, dan gingen er een aantal lampen in de groep weer branden, niet constant, maar er leek iemand met een dimmer erop te spelen. Fel, niet fel, enz.enz.

Vele kabels zitten in de muur verwerkt, alles waar ik aansluitingen en kabels kan zien, ziet er normaal uit ( wel allerlei koofjes al kapot gemaakt:(. )

Is er iemand die mij over deze kwestie duidelijkheid kan bieden??

Alvast bedankt,
Mvg Thijs

Het lijkt er op dat de nul ergens onderbroken is.
Alle centraal dozen, rijgdozen en eventuele doorverbindingen achter stopcontacten controleren.

Vraag me alleen wel af hoe het met je aardlek schakelaar gesteld is

[Bericht gewijzigd door Sparks op zondag 8 november 2020 09:35:55 (20%)

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

Thanks voor het meedenken, maar alles waar ik bij kon, zelfs achter gipsplaten, heb ik al gecontroleerd en ik zie nergens vreemde taferelen... Wat mij echt opvalt is dat de stop ook op geen enkele manier afklapt in de sector waar ik ie vreemde waarden meet.

De stop slaat alleen af bij kortsluiting en overbelasting. Wat jij hebt is een los contact. Hoogstwaarschijnlijk is dit een rotte lasdop die slecht contact maakt, te heet is geworden en is gesmolten. Om dit te achterhalen zul je alle lasdozen op die groep moeten openhalen voor inspectie. Waarschijnlijk zit het probleem ergens in het pad naar een grotere gebruiker. De wet van Murphy leert dat dat vaak nou precies de lasdoos is waar je het slechtst bij kan

Je hebt wel een ander probleem, namelijk dat je aardlekschakelaar niet werkt. Als je een lamp kunt laten branden aan aarde zonder dat de ALS uitschakelt is er beslist een probleem. Er is dan geen beveiliging meer tegen elektrocutie! Het is verstandig om er iemand bij te halen met kennis als je er zelf niet zo zeker van bent.
Rotte lasdoppen en een kapotte aardlek samen kunnen gevaarlijk worden. Het risico op brand en of elektrocutie zijn dan extra hoog.

Spanning staat en stroom gaat!

Rotte (steek) lasdoppen, leiding doorboord/beschadigd ?

Lasdoppen loshalen en elke draad meten op ohmse weerstand. teken zoveel mogelijk uit op papier en streep telkens 50% weg.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op zondag 8 november 2020 10:08:50 (53%)

Sine

Moderator

Waar meet je?

Als je deze spanningen al in de groepenkast meet zit daar je probleem ergens.

Hoeveel watt is je test gloeilamp overigens? Als die een beetje groter is zou bij de fase/aarde test je aardlek moeten uitklappen.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 8 november 2020 10:10:00 (41%)

Is het een wat ouder huis met een 0,5 Amp aardlekschakelaar?
Het probleem zit in een verbinding van een ruimte waar het gewoon werkt en een ruimte waar vanaf de nul weg is.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Hoop dat je wel met een echte gloeilamp test en niet met een led exemplaar.

I thought, I thought of everything

De hamvraag is: Heb je een aardlekschakelaar? En: Zit deze groep op die aardlek? Of is je huis uit de tijd van "niet alles hoeft op een aardlekschakelaar".

Even voor de goede orde: De huidige situatie is GEVAARLIJK. Er staat nu 230V op de leiding die verplicht met de geleidende buitenkant van apparaten verbonden is. En tot nu toe hebben we geen bevestiging dat je "aardlekschakelaar" hebt en/of werkt....

Hmmm. Bij nader inzien: De NUL hangt los. Iets minder gevaarlijk, maar toch riskant. Als ie "slecht contact maakt" kan ie vonken en brand veroorzaken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Thanks voor de tips en aanvullingen.

Ik ben net weer verder gaan zoeken, huis heeft geen aardlekschakelaar, gedateerd huis. Maar de groep klapt wel netjes uit als ik direct kortsluiting maak. Dus dat is goed.

Eindelijk heb ik de aders individueel kunnen meten, Ik ga nu opzoek want op mijn nul staat 230V dus heel logisch dat ik dan geen spanning heb, er is geen potentiaal verschil tussen nul en fase.

Zo tobben we maar even door.

Sine

Moderator

Daar is maar 1 verklaring voor, een onderbreking *ergens*

De automaat zelf is ook een mogelijke verdachte.

Ik heb op de automaat gemeten, daar heb ik de juiste waarden.

Correct me if i'm wrong, maar als het bij de automaat fout was dan had de andere helft van de groep het ook niet gedaan.

Nu is het voor mij denk ik uitzoeken hoe het kan dat ik op de nul (blauw) 230v heb.

Sine

Moderator

Aah, mijn fout, met de helft bedoel je de helft van de fysieke kring, dat had ik anders begrepen.

Zelfde probleem, je nul is ergens onderbroken, meest waarschnlijk in een las zoals hierboven ook al eens geopperd werd.

Voor drie tientjes heb je tegenwoordig een aardlekschakelaar, dat is waarschijnlijk geen verkeerde toevoeging.

Geen probleem,

Ik ga weer verder met lasdoosjes opentrekken, het enige nadeel is dat ik bij sommige niet bij kan omdat deze in het plafond zijn weggewerkt.

En inderdaad is een aardlekschakelaar geen verkeerde toevoeging.
Bedankt

Sine

Moderator

In NL loopt de voeding in de regel van centraaldoos naar centraaldoos en wordt daar afgetakt, dat is ook waar ik het probleem zou zoeken.
Of in de eerste doos waar je geen spanning meer hebt, of in de doos ervoor.

mvdk

Golden Member

bij sommige niet bij kan omdat deze in het plafond zijn weggewerkt.

Ga d'r maar vanuit dat 't daar zit...

Correct, normaal is dat wel het geval, echter weet ik niet hoe hier alles is weggewerkt boven het plafond, dus ik weet ook niet of ze alles vanaf 1 punt in serie of parallel hebben gelegd.

Wel weet ik dat ik op de eerste verdieping een paar jaar geleden alles eruit heb getrokken en opnieuw gelegd, alles was een spaghetti, ligt nu netjes, alleen de begane grond is nog een spaghetti ben ik bang.

High met Henk

Special Member

Tip om slechte las te vinden: flink belasten terwijl je met een thermografische camera (warmtebeeld camera) gaat kijken...

Wellicht hoef je dan niet je hele plafond open te maken.

Let wel. Lasten eruit trekken als je niet test.. dit is een brandgevaarlijke situatie (bedenk wel even dat dit er al jaren. Zit en je dus tot nu toe elke dag door oog van naald kruipt!)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
EricP

mét CE

Jammer... deze is al zo slecht dat de belasting het niet meer doet...

Oke, we zijn weer een wetenloze stap verder.
Ik ben van alles van de groep 1 voor 1 weer eraf gaan halen, na meerdere spotlights en lampen eraf te halen is de situatie veranderd.

Na de spots had ik ipv 230v op de nul 110v, daarna 2 andere lampen eraf gehaald, nu staat er nog 25V op de nul... Ik ben het echt kwijt..

Ik ben bang dat het een nieuw plafond en nieuwe muren gaan worden

EricP

mét CE

Dat is toch niet zo raar? Je haalt belasting eraf. Als je alles eraf heeft, dan is de nul daarna zwevend.
Nou, dat stadium heb je blijkbaar bereikt!

Nou nog vinden waar die onderbreking zit...

Maar als ik je zo hoor... dan kun je wellicht beter eens te raden bij iemand die dit soort dingen vaker gedaan heeft. En ja, dat kost vast wel geld...

En als de ellende achter een plafond zit... en je weet niet waar... tsja...

[offtopic]Ik had een lasdoos achter een voorzetwandje zitten. Met de tracer kon ik vrij nauwkeurig bepalen waar de draadjes zaten - niet noodzakelijkerwijs het midden van de doos. 8mm gaatje geprikt, endoscoop erdoor... door bleek 5cm verderop te zitten. Gatenzaag. Klaar...[/offtopic]

Als je geluk hebt kun je er van bovenaf bij, vloerbedekking oprollen en kijken of er planken zijn die los kunnen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
vergeten

Golden Member

Op 8 november 2020 18:34:37 schreef Thijs_Klinkert:
Na de spots had ik ipv 230v op de nul 110v, daarna 2 andere lampen eraf gehaald, nu staat er nog 25V op de nul... Ik ben het echt kwijt..

Je meet toch niet met een hoogohmige (10MΩ) universeelmeter?
Dan meet je ook "spookspanningen".
Zet andere eens (veilig geisoleerd) een weerstand van 100KΩ 1 watt parallel aan je meter.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 8 november 2020 18:34:37 schreef Thijs_Klinkert:
Na de spots had ik ipv 230v op de nul 110v

Verkeerde meting, verkeerde conclusie, ook geen spookspanning. Meet maar gewoon waar je wel of niet 230V hebt tussen L en N .

Gr.

Erik

Sine

Moderator

Op 8 november 2020 18:54:35 schreef Hunebedbouwer:
Als je geluk hebt kun je er van bovenaf bij, vloerbedekking oprollen en kijken of er planken zijn die los kunnen.

Dan nog zit je aan de verkeerde kant van de centraaldoos te kijken. Dat helpt niet echt.
Dan heb ik het nog niet over een betonnen vloer :+