Plantje verlichten

EricP

mét CE

Op 8 november 2020 10:17:46 schreef Tidak Ada:
Het blauw-gele woonwarenhuis biedt sets met acceptabel licht, dat de rumte niet op een soort bordeel laat lijken.

Hoe komt het dat jij schijnbaar zo goed weet hoe een bordeel eruit ziet? :+

pa3gws

Golden Member

Op 8 november 2020 16:38:29 schreef electronono:
[...]
Ach, in de zorg kun je zo terecht!
[...]
Een zorgzaam tiepje dus, je lijkt er geknipt voor.

electronono

Grapjurk ik heb de laatste 6 maanden als oproepkracht dagelijks in de zorg gewerkt.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Anoniem

Op 8 november 2020 16:46:36 schreef EricP:
[...]Hoe komt het dat jij schijnbaar zo goed weet hoe een bordeel eruit ziet? :+

Moest er een radiobuis achter het raam hangen horen we helemaal niks meer van hem :-)

Toch wel interessant. Hoe ga je weten of het werkt? En werkt het voor elk kruid evengoed?
Dus twee series kruiden. Eentje op de vensterbank en een reeks onder de lamp. En als je met verschillende lichtsterktes experimenteert nog een paar sets. Ofwel moet je evenveel jaar experimenteren voor je het weet.

Ik weet niet of je een luxmeter hebt, maar als je de lichtintensiteit van buiten wil benaderen heb je wel erg veel ledlicht nodig.
Een lampje van 250Lm al vermoedelijk niks bijbrengen.
Komt daar nog bij dat de meeste kruiden mediterraan of oosters zijn en
vrij veel licht wensen. In klimaat is het vaak buiten al kantje boord.

Tidak Ada

Golden Member

Als je goed had gelezen schreef ik over ’kortedag planten’ dat zijn planten die tussen de keerkringen groeien.
Ten Noorden en ten Zuiden van de keerkringen spreekt men over ’langedag planten’.

Verder zijn peeskamertjes regelmatig op de TV en in de bioscoop waar te nemen. Helaas zijn Belgen nog steeds in de waan dat je daar naar toe gaat om te poepen >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
GJ_

Moderator

Overigens zul je niet op zoek zijn naar maximale groei. Dat lukt het beste zonder licht. Goed licht remt de groei juist af, vandaar dat planten er naar toe groeien. Zonder licht, of met fout licht krijg je lange staken met weinig blad.

Op 8 november 2020 15:38:12 schreef Arco:
[bijlage]

Een plaatje als dit bewijst dus eigenlijk helemaal niks. De middelste plantjes zien er het beste uit, en niet de meest linkse zoals de gewekte suggestie.

Tidak Ada

Golden Member

Verlichting bevordert de fotosynthese. Die zorgt dat de plant in het duister voldoende energie heeft om te groeien.
Bij te weinig belichting zal de stengel bij dag doorgroeien om uiteindelijk meer licht te kunnen ontvangen. Blad en vruchtzetting worden dan echter geremd.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Op 8 november 2020 18:51:04 schreef Tidak Ada:
Als je goed had gelezen schreef ik over ’kortedag planten’ dat zijn planten die tussen de keerkringen groeien.
Ten Noorden en ten Zuiden van de keerkringen spreekt men over ’langedag planten’.

Waarom moet je daarvoor mij hebben? Ik heb toch geen opmerking gemaakt over je lange/korte dag planten? Ik vind het juist terecht. Sommige planten hechten veel belang aan de duur van de belichting. Te korte belichting zou bij bladverliezende planten zelfs wel eens de voornaamste trigger voor bladval kunnen zijn.

Verder zijn peeskamertjes regelmatig op de TV en in de bioscoop waar te nemen.

Ja, daar heb je dat natuurlijk vandaan. En uitgerekend jij beschuldigt me van Trumpisme. je moet maar durven

Zou rood licht ook bij mensen de lengtegroei van bepaalde delen stimuleren? of is het de associatie ? :-) :-)

Niet ingelezen maar je hebt tegenwoordig full spectrum leds, kun je nog eens onderzoeken, verder kun je ook TL gebruiken, maar je hebt ook UV nodig, weet niet of die leds dat hebben.

Alles met een knipoog ;-)
Anoniem

Planten hebben helemaal geen UV licht nodig.

Hier en daar wordt beweerd van wel.
Ze groeien nochtans maar wat goed in een serre, en glas laat UV niet door. Moest het waar zijn, waren serres wel allang van plexi.

De term 'vol spectrumlamp' zou in een reclamespotje visioenen van prachtige planten oproepen, maar dat klopt niet.

Wit licht kun je voor het oog fabrieken door enkele basiskleuren te mixen. Omdat dergelijke lampen in tegenstelling tot thermisch licht niet alle golflengtes uitstralen geeft zo'n lamp een slechte kleurweergave. Kleuren die niet aanwezig zijn kunnen ook niet door een gekleurd voorwerp teruggekaatst worden.
Zgn volspectrum lampen hebben veel meer spectrumlijnen en benaderen het licht van thermische stralers als de zon en gloeilampen wat kleurweergave betreft.

Het is niet direct duidelijk of een vol spectrumlamp gunstiger zou zijn
voor plantengroei, daarvoor zou je het spectrum van de lichtbronnen moeten vergelijken.
In elk geval is het groene gebied al verloren energie.
Behalve voor bepaalde plantjes die heel veel warmte vereisen.

pa3gws

Golden Member

Een poosje wat experimenten gedaan met verschillende soorten licht.
En ik moet zeggen dat ziet er in het begin erg goed uit alles ziet er fris en gezond uit.
Maar daar had de peterselie een heel ander idee over. :-p
Dus verse plantjes kopen in de super en klaar van de zomer mogen ze dan weer naar buiten.

En voor de duidelijkheid dit is alleen een mededeling dat het experiment uitstekend geslaagd is.
Ik ben namelijk lekker bezig geweest in de uurtjes dat ik geen werk had. ;-)

[Bericht gewijzigd door pa3gws op vrijdag 4 december 2020 20:23:31 (22%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
rob040

Golden Member

Het is niet direct duidelijk of een vol spectrumlamp gunstiger zou zijn voor plantengroei, daarvoor zou je het spectrum van de lichtbronnen moeten vergelijken.
In elk geval is het groene gebied al verloren energie.
Behalve voor bepaalde plantjes die heel veel warmte vereisen.

Kijk naar de tuinbouw, daar zijn heel erg lang SON (hogedruk natrium) lampen gebruikt.
Dat was de meest efficiënte keuze en die lampen hebben een slechte Ra (CRI).

Wat is er mis met TL verlichting, blijven ze het wel onder doen, HPS lamp van 400w lijkt me een beetje overkill.

Alles met een knipoog ;-)
Anoniem

Op 4 december 2020 18:29:25 schreef rob040:
[...]
Kijk naar de tuinbouw, daar zijn heel erg lang SON (hogedruk natrium) lampen gebruikt.
Dat was de meest efficiënte keuze en die lampen hebben een slechte Ra (CRI).

Het gaat niet om de CRI bij planten. Zij gaan niet mee naar de winkel om behang te kiezen. :-) belangrijk is of ze de golflengtes krijgen die ze nodig hebben voor fofosynthese
Het is toch duidelijk dat planten voor ons oog groen zijn omdat ze dat deel van het spectrum weerkaatsen en dus niet gebruiken.

Een SON lamp heeft idd een zeer slechte kleurweergave, en straalt vooral geeloranje uit maar het groene deel van het spectrum is nagenoeg afwezig op een klein piekje rond de 500nm na.

Tidak Ada

Golden Member

Dat is ook de reden dat die modernere (LED) kweekverlichting een magenta achtige kleur uitstraalt (rood en blauw). Rood wordt door het bladgroen maximaal geabsorbeerd (complementaire kleur). Wat het blauw doet weet ik niet zo gauw, maar het is wel van belang.

Anderzijds wordt bij het kassencomplex hier in de buurt nog steeds met SON-verlichting gewerkt (wachten tot de investering er uit is?).

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 4 december 2020 22:19:12 (22%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

SON is een prima oplossing.
De lampen geven een zeer goed rendement lange levensduur en een gunstig spectrum, al is er te weinig blauw.

Het rendement bestaat uit twee factoren.
Het aantal lumen per watt en hoeveel percent daarvan spectraal gezien nuttig is voor de plant.

Door de enorme evolutie in verlichting de laatste jaren zijn er evenwel betere alternatieven met een speciaal op plantengroei afgestemd spectrum.
Ik denk dat die paarse lampen met veel rood en blauw de ideale keuze zijn. Ik gebruik dergelijke tl buizen al jaren voor mn aquarium.

Het probleem wat ik zie is dat het nodige vermogen om voldoende licht te produceren zelfs met zuinige leds niet mag onderschat worden. De lichtsterkte voor een zuidraam is veel hoger dan je op basis van je waarneming zou verwachten. Neem maar eens de luxmeter van je foto apparaat.

Het loont algauw de moeite niet.

Mijn peterselie en basilicum, toch gevoelige kruiden, staan al 3 maand achter het keukenraam en zijn nog in goeie staat. En als die binnen een maand het loodje leggen koop ik voor 1.35Eu een nieuw potje frisse plantjes. Het verbruik van een groeilamp alleen al zou een veelvoud bedragen.

Evarist

Golden Member

Op 8 november 2020 12:41:26 schreef grotedikken:
Planten hebben vooral rood en blauw nodig, wat niet elke huisvrouw gezellig vindt. De verhouding rood/blauw heeft een grote invloed op de groei, compact of in de hoogte.

Het zou kunnen dat er aangebeld wordt met lastige vragen. :-)

Ik heb een speciale lamp liggen voor plantjes. Ik zal morgen een kijken welke lamp het is.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Tidak Ada

Golden Member

Op 5 december 2020 01:34:10 schreef Evarist:
[...]
Het zou kunnen dat er aangebeld wordt met lastige vragen. :-)

[....]

Je bedoelt iets, waarmee waar wij in het noorden iets heel anders, alledaagsers, bedoelen? :+

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Het zou kunnen dat er aangebeld wordt met lastige vragen.

Dat zijn Jehova's Getuigen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Die herken je meteen aan hun platte neus :-)

Veel kruiden zijn overigens één of tweejarigen en die levenscyclus hou je niet tegen met extra licht. Een beetje wel, maar denk je dat die mooie esdoorn in de winter zn blaadjes wel houdt als ie toevallig net onder de straatverlichting stond?

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Misschien kunnen we beter ophouden.

Pa3ws wil blijkbaar niet snappen dat zeer kleinschalig niet gaat lukken.
Een ledstripje, paar losse jaren 90 leds uit de rommelbak of andere sfeerverlichting met 100-470 Lm lichtstroom is volstrekt onvoldoende om kruiden van voldoende licht te voorzien. Het effect zal zo goed als nul zijn.

Groeilampen die naam waardig zijn makkelijk verkrijgbaar, maar een 30W ledlamp is uiteraard duur reken op 40-50 Eu.
en als die 4 maand 12u/dag brandt, worden het dure kruiden.

pa3gws

Golden Member

Op 6 december 2020 13:55:59 schreef grotedikken:
Pa3ws wil blijkbaar niet snappen dat zeer kleinschalig niet gaat lukken.

Misschien heb je mijn laatste post niet helemaal begrepen.

En voor de duidelijkheid dit is alleen een mededeling dat het experiment uitstekend geslaagd is.
Ik ben namelijk lekker bezig geweest in de uurtjes dat ik geen werk had. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Tidak Ada

Golden Member

Op 6 december 2020 13:55:59 schreef grotedikken:
Misschien kunnen we beter ophouden.

Pa3ws wil blijkbaar niet snappen dat zeer kleinschalig niet gaat lukken.
Een ledstripje, paar losse jaren 90 leds uit de rommelbak of andere sfeerverlichting met 100-470 Lm lichtstroom is volstrekt onvoldoende om kruiden van voldoende licht te voorzien. Het effect zal zo goed als nul zijn.

Groeilampen die naam waardig zijn makkelijk verkrijgbaar, maar een 30W ledlamp is uiteraard duur reken op 40-50 Eu.
en als die 4 maand 12u/dag brandt, worden het dure kruiden.

Heb kort geleden een 100W LED-bouwlamp*) gekocht voor €12,15 , van een merk dat het tot nog toe langer uithoudt dan de gemiddelde 1 jaar van de bouwmarkt-bouwlampen. Die wordt overigens voor het door de fabrikant beoogde doel ingezet, niet voor plantjes.

edit:
*) 4000K en 8000lm @100W

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
pa3gws

Golden Member

Heb je een link naar die lamp?
Ik vind het soms wel fijn om ergens een flinke bak licht te hebben.
En nee het is niet voor plantjes. ;-P

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Pa3ws wil blijkbaar niet snappen dat zeer kleinschalig niet gaat lukken.

Hehe hij kan toch testen met een TL of spaarlamp, kost toch geen ruk, blijft het in leven, prima, de lumen van een TL/Spaarlamp worden nog steeds niet door led gehaald, kun je evt led bijvoeden, maar goed ik eet ook ijsbergsla wat nooit de zon heeft gezien, smaakt heerlijk zonder zand, vaak is blauw voor groei, en rood voor bloei.

Vaak is TL cold white voor groei, en warm wit voor een later stadium, kun je opzoeken wat het wil.

Word wel meer onder TL opgekweekt :)

EDIT : oh het experiment was al weer gestaakt, nou voor de volgende keer dan en de vele andere die dit gaan lezen :)

Alles met een knipoog ;-)