Sunbeam broodrooster op 230V

Als TS ergens een condensator van 220uF heeft liggen, dan is hij klaar.
Honderd condensatoren van MarEle zou prima werken. Voor de fijnafregeling kan je er een paar meer of minder parallel zetten.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zaterdag 7 november 2020 23:23:51 (47%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Heb je gelijk de COS phi van honderd bouwlampen (zie een andere thread) verbeterd. :)
Still, als je zeker weet dat het rooster maar één belasting kan vormen, en dus geen lampje laat branden als het roosteren klaar is - dat lampje zou kapotgaan -, zou het kunnen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Shiptronic

Overleden

Nee geen lampje, brood komt zelf naar boven als indicator ;) das het mooie van het simpel maar geniaal idee.

Als je 4 elementen hebt, kan je ze per 2 in serie zetten.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

Serieschakeling indien mogelijk zou het mooiste zijn.

Een stevige condensatorbank in serie (wel even op de juiste manier met vectoren uitrekenen, niet alleen de impedantieformule pakken) is mogelijk goedkoper dan een trafo.

Op 7 november 2020 21:47:56 schreef MarEle:
Zou een (stevige) condensator (2.2uf, 400V, Y-capacitor (faalt open)) in serie met het broodrooster een optie kunnen zijn ?

Y-klasse bestaat niet in zo'n hoge waarde, laat staan in de waarde die je daadwerkelijk nodig hebt. Een snelle zekering en/of in combinatie met een stevige crowbar is de beste oplossing.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 8 november 2020 01:05:33 (22%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Condensator?

1350W bij 120V is 11,25A maakt ongeveer 10.6 Ohm
Dat maakt een vrij exacte 300uF, en een killer van een cosphi :P

Die lijkt me niet erg praktisch, net als de inductieve variant overigens, dat geeft een flinke kick bij het (uit)schakelen.

@Sine,
Ik weet niet hoe je reken, maar ik kom op ca 200µF uit en dat is ook veel.
De spanning over de condensator staat loodrecht op de spanning over de weerstand. De spanning over de weerstand is ca 110V en de spanning over de condensator is ca 202V. De stroom is ca 12,3A. De cosφ is ca 0,48

Sine

Moderator

Ik moet na 1uur niet meer proberen te rekenen ..

Xc moet ook 10.6R zijn, en dat is inderdaad zo goed als 200u

joopv

Golden Member

.... en dan kan de TS ook nog eens eventuele ander usa gadgets aansluiten die hierbij passen.

Sine

Moderator

Op 8 november 2020 10:06:10 schreef Peter112:
https://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/elektronica-component…

1500 watt paar tientjes bieden en klaar.

Dat is technisch de beste oplossing, hoewel een tikje lomp.

En je wilt het ding niet continu aan je net hebben hangen, die dingen kunnen een best nullastverbruik hebben.

maartenbakker

Golden Member

Uitgaande van 120V 11,25A en 230V netspanning kom ik op een condensator van 182,5uF 196VAC (gerard tel's excelrekenhulpje vid ik makkelijkr dan pen en papier).

Nu er een goedkope verhuistrafo langskomt, en die zijn er wel meer, is dat de beste oplossing.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Sorry, zal niet meer zo laat posten, ik zat er even een paar nullen langs.

Gezien hoe complex het allemaal wordt neig ik nu ook toch naar een trafo. Die van marktplaats van 1500 watt zal wel genoeg vermogen kunnen leveren? Het broodrooster zou iets minder dan 1400 watt verbruiken.

Ik denk dat ik hem dan in de meterkast ophang met een relais ervoor dat ik met behulp van domotica of zo kan schakelen. Het moet wel een beetje eenvoudig blijven in gebruik. Dat of ik plaats hem onder mijn keukenblok als het past

Sine

Moderator

Het gaat wat ver voor een broodrooster, maar beiden zijn goede opties.

Let er op dat deze dingen een flinke inschakelpiek hebben, een 16A B automaatje gaat er zeker uit als je zo'n jongen op het net zet.

Dat kun je wellicht oplossen met een soft-starter of met een eigen 16A C automaat.

Heel luxe, een constructie die kijkt of de broodrooster is ingeschakeld, en dan de trafo onder spanning zet zo lang die stroom verbruikt.

Ik zou onderstaande 2000watt omvormer voor 100 euro kunnen krijgen inclusief verzending. Hij geeft aan ook nog een 1500 watt omvormer te hebben voor 75 euro inclusief verzending.

https://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/elektronica-component…

Die andere van marktplaats die hier werd gedeeld moest ruim 75 euro ervoor hebben.

Mocht er iemand toch nog ooit denken om zo een oplossing met een condensator te gebruiken, er moet dan een weerstand over de condensator om te voorkomen dat er spanning op de stekker blijft staan. Bij 200uF zou deze onpraktisch veel vermogen gaan verstoken als je snel de spanning van de stekker wilt hebben.

maartenbakker

Golden Member

Die van 2000W is wel zo fijn, beetje overdimensionering kan geen kwaad.

Let wel op dat het geen scheidingstrafo is. De aangesloten apparatuur moet wel aanraakveilig genoeg zijn om aan de eisen hier te voldoen (5kV isolatiespanning voor ongeaarde apparaten). Als je een beetje uitkijkt is er alsnog niet veel aan de hand. Scheidingstrafo's zijn vaak duurder en moeilijker te vinden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Voor de korte tijd dat een broodrooster echt roostert hoeft die trafo niet heel ruim in zijn jasje te zitten.

Het model uit het linkje iets hoger heb ik om de een of andere reden net wat meer vertrouwen in.

Op 6 november 2020 18:40:05 schreef ohm pi:
Zou uitstekend kunnen werken. Denk dat de thermische traagheid van de elementen voldoende groot is. Je ziet het brood niet echt gelanceerd worden op het einde van de roostertijd. Nu nog een mooie schakeling. Iets met 4017 die tot 4 telt en een thyristor? Of een flipflop die alleen de opgaande flanken van de sinus telt?

Hier een aanzetje. Zou kunnen werken.
Ongetest!

joopv

Golden Member

Op 8 november 2020 18:03:49 schreef Hendrik86:
Ik zou onderstaande 2000watt omvormer voor 100 euro kunnen krijgen inclusief verzending. Hij geeft aan ook nog een 1500 watt omvormer te hebben voor 75 euro inclusief verzending.

https://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/elektronica-component…

Die andere van marktplaats die hier werd gedeeld moest ruim 75 euro ervoor hebben.

Wellicht nog interessant vergelijkingsmateriaal: 160 euro voor een 3kW model met ringkerntrafo:
https://www.amazon.nl/Bronson-HE-D-spanningsomvormer-transformator-220…

Zoals gezegd is een 1500w model voldoende. Die massa ijzer en koper heeft flink wat tijd nodig om op te warmen, dus zelfs als het een budgetmodel is zal ie het wel uithouden.

Ik zou voor die blauwe van marktplaats gaan.

Volgens mij hebben ringkerntrafo's nog een grotere inschakelstroom, dus wellicht een minder goed idee dan conventionele trafo's.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zondag 8 november 2020 23:45:47 (23%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Die blauwe uit de eerste advertentie is eigenlijk een 100V trafo voor Japanse apparatuur. Mogelijk dat het met de nu wat hogere netspanning redelijk in de buurt komt, maar toch.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het mooie van dit type broodrooster is dat ie daar dus automatisch voor compenseert, omdat ie de gereflecteerde hitte van het brood meet.
Kan wel iets langer duren.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
vergeten

Golden Member

En hij meet dat ook nog ZONDER elektronica! _/-\o_

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Net mijn eerste geroosterde brood gegeten van de sunbeam en hij werkt perfect. :) Moest nog even wat dingen afstellen qua veerspanning maar hij doet het.

Heb uiteindelijk van marktplaats een 1500 watt trafo gehaald die 116 volt geeft. Broodrooster is gespecificeerd op 120 volt zag ik net dus dat komt mooi overeen.

Enige nadeel is dat een stop er nu makkelijk uit klapt wanneer ik de trafo start. Vooral als er op die stop al meer zit. Probeerde eerst een stop waar echt al wat dingen aan hangen, daar moet ik nog even een oplossing voor.

Edit: een type c automaat toevoegen aan de stoppenkast zal helpen lijkt mij? Heb nog plek voor 2 automaten als ik de beltrafo weg haal dus dan doe ik dat wel. (Beltrafo nog nooit gebruikt ivm domotica)

Edit2: het liefst zou ik de trafo schakelen met een hue smart plug. Is een softstarter dan een betere oplossing?