Schakeling tuinverliching

Hallo medehobbyisten,

Vanuit mijn garage schakel ik nu mijn tuinverliching aan en uit. Nu wil ik achter in mijn tuin een dag/nachtsensor maken die de verlichting aan en uitzet. In de schuur wil ik dan met behulp van een wisselschakelaar de dag en nachtsensor kunnen ontkoppelen van de verlichting. Dan wil ik deze weer in de garage schakelen. Hoe doe ik dit veilig zonder dat als ik per ongeluk in de garage aan de knop kom en ze branden via de dag/nacht er kortstuiting ontstaat... Om een en ander te verhelderen heb ik een tekening gemaakt, de schakelaar achter het kriebeltje wil ik dus toevoegen aan de huidige situatie. Ben niet helemaal thuis Im electra dus tekeningen of dergelijke zouden heel fijn zijn voor het overzicht. Alvast onwijs bedankt!

mvdk

Golden Member

Is uw tuin zo groot dat er een verschil in tijd merkbaar is tussen achteraan en bij de garage?

Ik wil de dag/nachtsensor kunnen “losmaken” van de verlichting zodat deze uit blijft totdat ik hem handmatig aan zet in de garage of de dag/nacht weer eropzet.

Je kunt de schemerschakelaar natuurlijk aansluiten op de bestaande schakelaar. Als het donker word gaat de verlichting aan, tenzij je de schakelaar in de garage op uit hebt staan, de schemerschakelaar krijgt dan geen stroom.

Aanschakelen terwijl het buiten licht is word een ander verhaal, dan moet je kabels bij gaan trekken.

Als je niet kundig bent met bekabeling is de makkelijkste optie nog om een klik/aan/klik/uit systeem te kopen met schemerschakelaar en afstandsbediening. Dan kun je met de remote de schemerschakelaar bedienen.

Zoiets? Wel wat kabels trekken.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Begrijp ik het goed, dat men de bestaande kring wil handhaven en hierbij af en toe middels wisselschakelaar een schemerschakelaar wil toevoegen?

mvdk

Golden Member

Daarom vraag ik (met andere woorden, dat wel) moet die schemerschakelaar per se achter in de tuin? Het handigste is in de nabijheid van de schakelaar waar nu mee ingeschakeld word.

Edit1: ik schat zo in vanuit de vraagstelling dat er een diepe wens is, om de tuinverlichting automatisch te laten inschakelen, met de mogelijkheid om de boel helemaal donker te zetten.
Ik schat zo in dat er geen vraag is om de tuinverlichting overdag in te schakelen.

Edit2: ik lees de startpost nog eens door: er is ook een wens om de verlichting overdag in te kunnen schakelen.

Edit3: Een overbruggingschakelaar en voor de sensor een eigen schakelaar. geen wisselschakelaar.
Dat maak ik op uit de wens van de topicstarter

Zoals Gerry benoemd is inderdaad correct! Volgens mij hebben mijn woorden om het te pogen duidelijk te maken enkel onduidelijk gemaakt :(, sorry! Dus inderdaad bestaande kring handhaven, soms de dag/nachtsensor toevoegen met de wisselschakelaar in de schuur en soms eraf zetten en dan gewoon hand bedienen in de garage.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dan moet je een zogenaamde soms-soms schakeling hebben. Soms te koop in de bouwmarkt.....

Als je nu eens duidelijk omschrijft wat je hebt en wat je wilt, dan kun je een terdege antwoord krijgen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Graag even duidelijk de redenering. Bang voor kortsluiting? Bang voor lampjes die een paar uur teveel branden? Liever lampjes uit wanneer je met fakkels in de tuin zit?

Als je twee schakelaars tegelijk aanzet krijg je trouwens geen kortsluiting of andere problemen.

Klikaanklikuit.nl is het makkelijkst, sensor op batterijen en dan kan je iets in de wisselschakelaar bouwen waardoor je hem altijd uit of aan kan zetten maar bij schemer gaan de lampjes toch altijd weer aan.
Wil je de boel permanent uit kunnen schakelen dan kan dat ook maar dan met een fysieke schakelaar.
Het voordeel van klikaanklikuit is dat je dan ook vanuit de keuken of slaapkamer kan bedienen.

...En dat is ook de veilige oplossing, denk ik. Zonder kabels trekken gaat dit toch niet.

mvdk

Golden Member

Er is nog steeds geen antwoord waarom die pir/dag-nacht/sensor niet in of op de garage, nabij de bestaande schakelaar kan. Waarom achter in de tuin?
Dan moet er niet alleen een andere schakelaar in de garage komen, maar hoogstwaarschijnlijk ook een extra kabel/draad naar achter in de tuin.
Die andere schakelaar in de garage moet geen wisselschakelaar, maar een extra of een serieschakelaar zijn. Een serieschakelaar zijn twee aan/uit schakelaars in één behuizing.