controler voor 12V motor

ik heb een motor van 12 volt in mijn kayak geplaatst. ik gebruik hiervoor een batterij van cellpower 12V 12A en dat werkt prima maar nu zou ik hiervoor een controler willen hebben zodat ik de motor sneller of trager kan doen draaien. ik ben hier een leek in kan iemand mij zeggen hoe ik dat klaar speel en waar ik dat eventueel kan kopen. heb al veel opzoekwerk gedaan op internet en kom vaak op aliexpress terecht maar daar zie ik zoveel controlers staan dat ik door de bomen het bos niet meer zie. wie kan mij helpen? alvast bedankt

Sine

Moderator

Die accu zal geen 12A zijn maar 12Ah, dat geeft niet de stroom aan maar de capaciteit.

Om te bepalen wat voor een regelaag geschikt is voor je toepassing moet je een idee hebben van de opgenomen stroom/vermogen van de motor.
Heb je daar gegevens van?

En dan mss nog wat waterdicht? Ik zou in een modelwinkel eens binnenstappen voor gepast advies. Iets zoals Albatros in Muizen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Lambiek

Special Member

Wat voor motor heb je gebruikt? Merk, type? Kun je een foto plaatsen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

de motor die ik heb gebruikt is een aqua marine blue drive deze: https://robotdiscounter.com/aqua-marina-bluedrive-power-fin
de batterij die ik heb gebruikt is een cellpower deze: https://www.elektrobode.nl/products/cellpower-cell-ldaccu-gesl-12v12ah…
hebben jullie hiermee voldoende info?

voor alle duidelijkheid ik heb enkel de motor van de powerfin he de afstandsbediening en de originele accu heb ik dus niet daarom dat ik een controler wil

Dit ding is 240watt. Dat is 20A. Gaat dat goed komen met het batterijtje? Er zijn waterdichte esc's te koop voor boottoepassingen maar de bediening is andere koek.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Lambiek

Special Member

De accu mag wel een paar maatjes groter, dat ding is waarschijnlijk zo leeg. En na een paar maal diep ontladen is hij stuk.

Voor een regelaar kun je eens bij Kelly controle kijken.

Je zou eigenlijk de stroom eens op moeten meten. Misschien valt de stroom opname mee, je hebt wel wat slip op je schroef in het water. Dus misschien kan het met een kleinere regelaar.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
  • Lithium Batterij pakket: LG Lithium-ion cell, 12.6V DC, 31,2Ah
  • Levensduur batterij: 2 uur op kruissnelheid.
  • Afstandsbediening: 6 toetsen met een waterbestendige armband.
  • Accessores: Veiligheidskoord en veiligheidsring, universele bevestiging set, afstandsbediening met armband

De controller is onderdeel van de motor, dit ga je met een losse controller niet kunnen aansturen. Je accu is ook niet geschikt, ik zou een originele accu & afstandsbediening aanschaffen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Lambiek

Special Member

O, er zit al een controller in. Dan gaat die externe controller niet op.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Volgens mij zit de regelaar in de witte brooddoos.
http://sportsnautiquesplongee.com/aqua_marina_bluedrive_puissance_gouv…

[Bericht gewijzigd door EricN op maandag 9 november 2020 15:50:59 (54%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

de controler zit indedaad in de witte brooddoos maar zoals ik al aangaf heb ik die brooddoos dus niet. ik heb de motor eens aangesloten op de cellpower batterij dus gewoon de 2 draden van de motor verbonden met de + en - van de batterij en dan draait deze vlotjes 5 uur lang. zonder weerstand in het water dus. het zijn batterijen uit een motor van een manuale rolstoel die kan 16 km rijden met een persoon van 130 kg er zitten wel zo'n 2 batterijen parallel verbonden dus op 24 volt denk ik of zie ik dat verkeerd? dus dacht ik dat de baterijen perfect waren voor dit motortje niet?

Shiptronic

Overleden

Nee , parallel blijft 12V , je kan alleen meer stroom nemen , en je hebt meer capaciteit, dus dubbele speel tijd

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Wel zeker zijn van de begrippen "serie" en "parallel" voor je brandjes sticht door 24v (serie) op de motor te zetten ipv 12v (parallel). Hopelijk heeft iemand een idee voor een waterdichte regeling.

[Bericht gewijzigd door EricN op maandag 9 november 2020 18:00:30 (19%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

ik had het inderdaad mis de batterijen stonden in serie dus rood dan zwart naar rood en terug zwart dat is serie he. de batterijen komen uit de V-drive van vermeiren deze: https://www.mega-mobility.be/v-drive.html
dus als ik het goed begrijp kan ik voor mijn kayak motortje de 2 batterijen van 12V parallel verbinden dat zou werken voor mijn 12V motortje? nu nog een controler en we zijn er he. waterdicht hoeft niet hoor er gaat niets nat worden daar heb ik voor gezorgd en het moet dienen op rustig water ( meer )
tof dat men hier mee nadenkt voor een oplossing. alvast bedankt daarvoor.

ik heb zelf even zitten denken. bij die rolstoel motor is een bediening bij om de rolstoel te laten rijden je hebt een knop vooruit en achterruit, een regelknopje van langzaam naar hard en dan een hendeltje waar je dus een soort gas mee geeft he kijk op de tekening van de motor. probleem is dat de batterijen in de motor dus in serie staan en dus op 24V werken is dat een probleem voor de bediening als ik ze parallel zet voor mijn kayak motortje?
of moet er dan iets verandert worden aan die bediening? kan ik iets verkeerd doen?

Je zou eens kunnen kijken wat er in een fluistermotor zit... Die werken vergelijkbaar en hebben vaak 5 standen.