kookplaat foutmeldingen

ik heb net een nieuw huis gekocht, wilden we vanmorgen een eitje bakken, doet de kookplaat niks meer. en dan echt niks. geen klok, geen lampje...
ik dacht al dat er ergens een 'groep' af stond, want het huis stond al enige maanden leeg. uiteindelijk de halve keuken afgebroken om tot de conclusie te komen dat de kookplaat en oven op dezelfde groep zitten aangesloten, en de oven het wel doet.

kookplaat dood dus.
bij het onbderbreken van de spanning voor 30sec en dan weer opzetten, komt de kookplaat kort tot leven.
de 4 lampjes van de kookplaten komen aan, alsook de 2 displays (ik denk met 01 er op).
als je dan op de powerknop drukt, krijg je verschillende foutmeldingen.
E3 - E8 - E0.

met een gebrek aan materiaal ginder, heb ik die toch open gekregen en had gehoopt een stel kapotte fets tegen de komen. helaas niks defects te zien.

enige tips waar ik kan naar kijken? aangezien alles met relais is aangestuurd, en die foutmeldingen E3 en E8 volgens AEG spreken over verkeerd aangesloten of verkeerde spanning, vermoed ik ergens problemen met condensatoren? of een kapotte zekering waardoor een bepaalde stuurspanning weg blijft.
ik ben nu even in mijn oude huis want op het nieuwe adres heb ik geen internet.

natuurlijk snugger als ik ben, heb ik het modelnr NIET opgeschreven...
ik herinner me nog 79331, en als ik dat google met AEG komt ik op 79331KF-MN uit van AEG en dat is hem inderdaad

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Die voeding doet het dus denk ik, omdat ze wel foutmeldingen kan tonen. Misschien een slecht relais, kan je nameten allemaal. Hoor je ook soms een relais klikken bij de opstart? Kan ook zijn dat de spanning van de voeding bij activeren in elkaar valt.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op maandag 9 november 2020 15:56:19 (34%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

geen relais,.
spanning komt erop, leds lichten allemaal op. leds gaan na 3sec weer uit.

druk je dan op het power symbool, gaat enkel de rechterkant aan met foutcode. online kan ik amper iets vinden over dat type kookplaat, dus moet iets kleins zijn.

Error message E8 indicates a communication issue between electronics..

To resolve this issue:

Check fuses in the installation.
Disconnect the appliance from power for at least 30 seconds.
Reconnect it and switch it back on.
If the problem persists, we recommend contacting an Authorized Service Center.

ISSUE:
Induction hob displays error message E3 / E311 / E312 / E313
APPLIES TO:
integrated induction hob
freestanding cooker with induction hob
RESOLUTION:
1. Contact the qualified electrician who installed the appliance. This issue could indicate over voltage or an incorrect wiring connection and will require professional attention.

2. Contact an Authorized Service Center.

If the above advice do not resolve the problem, we recommend requesting a visit by a service engineer.

CAUSE:
Error message E3 / E311 / E312 / E313 means the appliance is connected to 400V.

Error E3
Problem: The electrical connector is incorrect, so the cooktop gets too little or too much voltage to process.

How can I solve this? Have a certified installer check the electrical connector.

[img]Error E8
Problem: The electrical connector is incorrect. The cooktop is only connected to 1 phase.

How can I solve this? Have a certified installer check the electrical connector.[/img]

de kookplaat staat aangesloten op een 2 fase connector (zwart-zwart) samen met blauw. de oven staat op bruin en blauw.
heb de zekeringen van plaats al gewisseld (zijn nog die oude porcelijn draaizekeringen). op alle 3 de zekeringen werkt de oven wel.

als test heb ik de plaat op single fase manier aangesloten (brugje tussen L1 en L2), maar ook dan dezelfde foutmeldingen.
vermoedelijk dus toch een spanning die inzakt (misschien dat 5V het doet, maar 12V voor de relais te zwak?). kon niks nameten, geen soldeerbout, geen multimeter,... zelf geen schroevendraaiers bij (heb de torqs schroefjes er met een platte bit uit gehaald)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Kruimel

Golden Member

Als hij teveel netspanning meet zou dat kunnen betekenen dat de referentiespanning die hij gebruikt is afgenomen en hij daarom denkt dat de netspanning is gestegen. Zou het kunnen dat de voeding op het laagspanningsdeel instabiel/te laag is? Kan je ergens meetpunten vinden (een bekend IC of zo) waar je de voeding van de elektronica kan meten?

edit: Ok slecht gelezen, je had dit al bedacht maar geen meetapparaten... Die zal je uiteindelijk toch wel nodig hebben om dit te testen.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op maandag 9 november 2020 16:35:54 (17%)

Misschien toch slechte elco, printje eens opwarmen met haardroger, als het dan wel werkt heb je slechte elco.

Als ik het goed heb zit er op dit printje een switcher ic zoals een lnk type. Maar er zijn vele varianten op met 7 pootjes. Je zou dus moeten kunnen de spanningen meten om te zien of die niet in elkaar valt na activeren. Er kan ook ergens een kortsluiting zijn na activeren en dan stort de spanning in. Dus mogelijks een slecht relais of contact op het printje zelf van de relaiscontacten.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op maandag 9 november 2020 17:19:26 (20%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Zo uit het hoofd mijn eerste gedacht: nieuw huis, dan zijn er 2 mogelijkheden:
1. De fout was er daarvoor al en ze hebben je met een defecte kookplaat opgescheept. Dit pad heb ik niet ingekeken. Dit is foutzoeken, foutcodes opzoeken, nameten.
2. En daar dacht ik onmiddelijk aan. Mss is het stuk gegaan door de verkoop. Als bv een elco slecht is dan blijft die door de warmte vd print nog een tijdje het wel doen. Wordt dan de stroom onderbroken gedurende een tijdje (verkoop) dan gaat deze het compleet begeven. Het leven wat er inzit bij hard reset doet in eerste instantie iets anders vermoeden maar toch zou ik die piste eens inkijken. Staan de elco's bol?
Edit: kruimel is me net voor zie ik.
De spanning op het blokje centraal nameten. Tss blauw en de 2 grijze (230vac) en tss blauw en de 2 oranje (230vac). Dan ben je zeker over de voeding (netspanning) maar nog niet over de registratie in de print van de voeding.

[Bericht gewijzigd door EricN op maandag 9 november 2020 18:43:07 (14%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Eerste controle is kijken voor slechte solderingen. Misschien wat detailfoto's maken van boven en onderkant van de stuurprint? Dan kunnen wij allen meekijken.

Als je echt zeker weet dat alle (3) fases aankomen, controleer dan de voeding, idd losse contacten is er ook 1.

Foto van het voedingsgedeelte.

Meters en soldeerbout verhuuisd. Nog geen tijd gehad om te meten. Heb een grote loods te verhuizen tegen einde van de maand. Morgen helaas een werkdag, één van de weinige

Op 9 november 2020 18:35:13 schreef smd:
Als je echt zeker weet dat alle (3) fases aankomen, controleer dan de voeding, idd losse contacten is er ook 1.

Nu aangesloten op single fase, dus dat probleem is van de baan

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

DP03 ziet behoorlijk verkleurd uit. Die heeft het warm gehad.

Die voeding ziet er duidelijk uit als een schakelende voeding. Primair rechts, secondair links. Dus daar dient een nette voeding uit te komen. Die zou ik eens nameten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Volgens de opdruk van de relais zou daar 12V moeten uitkomen.
Helemaal bovenaan zit een tweede optocoupler samen met een capacitive dropper voeding voor 240V detectie.

[Bericht gewijzigd door rdonne op maandag 9 november 2020 19:37:27 (47%)

alweer een ander huis, heb je het klushuis met hobbyloods ook al verkocht dan?

elco's vervangen, wrs zit daar het probleem in..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

die diode DP03 zal ik morgen eens nameten na het werk. alsook eventueel direct de elco's eens wisselen (heb mijn ladenkast met elco's ook mee).

ik zie ook 2 optocouplers, zou er een 5V standby spanning en 12V powerspanning voor de relais zijn misschien? dan zou de 5V nog werken waardoor de printen opstarten, maar in veiligheid gaan omdat de 12V het niet doet.

Op 9 november 2020 19:50:10 schreef testman:
alweer een ander huis, heb je het klushuis met hobbyloods ook al verkocht dan?

elco's vervangen, wrs zit daar het probleem in..

zoveel huizen nog niet gekocht hoor. het eerste was in waregem, met de grote loods eraan. 10jaar lang zitten verbouwen, 3jaar rechtzaak lopende tegen aannemer (loopt deze maand af).
vrouw wil ook een zaak starten en dat lukt niet in mijn huis (rijhuis met loods eraan).
ook is mijn werklokatie gesloten waar ik met de fiets heen ging (62km/dag) en ben ik bij de gelukkigen die niet dagelijks naar brussel moeten (auto of trein) maar met het fietsje naar oostende kan (140km/dag).

kleine 3jaar terug kocht mijn vrouw een appartement aan de kust, waar ik toen de electriciteit vernieuwd heb.

en nu kochten we dus een ander huis, of 30km van mijn werk, halfopen bebouwing, veel bijgebouwen en grote loods.
beide fotos van hetzelfde punt getrokken:
naar voor toe (huis) http://www.fordcapri.be/kortemark/640/1067NXL.jpg
naar achteren toe (loods, bijgebouwen en tuin. tuin is het uiterster linkse punt met de groene haag naast) http://www.fordcapri.be/kortemark/1067MXL.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Wat huiswerk. Wat ik er van begrijp is dat
e3 niet bestaat voor de ceramische uitvoering en dit dus mogelijks een configuratieprobleem is.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

vandaag wat metingen gedaan.
die diode lijkt ok, is een SB160, zou op 1A een spanningsval van 0,7V moeten hebben en heb die als test vervangen door 1N4007. ook zijn broertje ernaast, helaas geen veranderingen.

die 2 lichtblauwe elco's ook eens vervangen, maar ook dit veranderd niks.
het zijn 330µF 25V elcos. op de ene staat 5.07V en dit is de voeding van de stuurprinten.
op de andere staat 18V. vind ik best hoog. dit getal veranderde niet bij vervangen condensatoren of diodes. het is enkelzijdige gelijkrichting.

de primaire elco's staan op 330V, netspanning is 230,7V.

ik vermoed een fout in de feedback van de voeding, als die daadwerkelijk 12V zou moeten leveren (weerstand, optocoupler,...).

ik zet nu de print weer origineel met diodes en elco's.
op 1 optocoupler meet ik 1,02V en op de andere staat er 2,6V. zou er eentje stuk zijn en daardoor de voeding zo fel oplopen? waardoor de voeding dan ook in fout gaat

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

volgens mij dienen de opto's om digitale verbindingen te maken tss galvanisch gescheiden printen. Ze zitten dan ook omgekeerd tov elkaar (data in data out). Al wat van mijn huiswerk kunnen inkijken?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

ja, idd, zag ook ineens dat ze niet parallel zaten.
had gehoopt dat er eentje voor de 5V was en eentje voor de 12V.

ik heb de pdf's op mijn werk al eens geopent. had daar gezien dat de 2 controle printen dus identiek zijn, heb ze al eens gewisseld, maar dan krijg ik niks als ik op power druk.

het inpluggen van de spanning doet hetzelfde. 88 88 op de displays en alle ledjes branden

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Meet de X2 CP04 eens van de capacitive dropper voeding. Helemaal rechtsboven naast de diode. Die heeft misschien last van het senseo-syndroom.

[Bericht gewijzigd door rdonne op dinsdag 10 november 2020 20:17:49 (21%)

kan geen condensatoren meten helaas.

wel nog een update. ik wou eens fotos nemen van alles wat die doet. dus steek stekker in.
beide displays zeggen 88 met de ledjes aan.

daarna gaan die uit en komen de onderste displays op
18 18 18 18
met de ledjes eronder die branden

als ik dan op power druk, hoor ik 1maal een relais aan en uit gaan.
nog eens power drukken idem
nog eens idem (wou weten welk relais klikt).

4de keer helaas E9 op scherm direct gevolgt door E8

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

er ligt geen temperatuur beveiliging uit die de errors kan veroorzaken?

heb je nu wel een huis gekocht met een krachtnet van deze tijd, 400V tussen de fasen? of wordt het weer pionieren met 3 fasen 230V :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ik heb overal blauwe draden bijliggen, dus 400V deze keer.
was vroeger een lasserij van maar de eigenaar was gepensioneerd. de zoon nam de zaak over maar heeft een ander gebouw.

die 2 X2 condensatoren staan in serie. 275V 100n

zou nie weten waar de temperatuur beveiligingen zitten, even uitzoeken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ze zien er hetzelfde uit maar de identiteitsprogrammering (configuratie)is anders.
e0: configuratie probleem, vervang print
e3: bestaat niet voor dit model, verkeerde indentiteit, configuratie dus.
e8: digitale verbinding, tja hij is verkeerd geconfigureerd.
Edit: e9, yup, interface nogmaals.

Mogelijks kan deze storing door een voedingsprobleem veroorzaakt worden maar mogelijks is er ook meer stuk. Als de voeding oorzaak is van een defecte bediening/eeprom fout dan is een nieuwe print geen oplossing want dan gaat die ook stuk gaan dus opgelet. Ik kan nergens terug vinden wat de secundaire spanning exact moet zijn. Is het 12v dan is dan geen goede zaak maar blijkt 18v OK dan is het eerder in de digitale delen te zoeken. Wat staat er in je woningverkoop? In de staat dat het zich bevind of in werkende staat, dan kun je mss beter daar wat verhalen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Je kan deze plaat monofasisch aansluiten geen 380V nodig.