Acer AL2416W 24" LCD monitor backlight half donker

De backlight van mijn oude Acer monitor is sinds een paar dagen maar voor de helft verlicht, en er komt een 50 Hz gezoem uit de spoeltjes.

Wat zou het kunnen zijn, de CCFLs, de inverter of de voeding, weet iemand dit?

[Bericht gewijzigd door rustyx op maandag 9 november 2020 15:53:26 (17%)

vergeten

Golden Member

50Hz uit dit soort spoeltjes/trafootjes is zowiezo niet goed.
Dit soort verlichting werkt normaal op een veel hogere frequentie.
Waarschijnlijk een uitgedroogd elco probleem.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Dit is een te lage ontsteekspanning van de HV trafootjes... Komt meestal door slechte elco's in je voeding.. Lijkt me sterk dat er zoveel trafootjes en lampen defect zijn en zeker niet in enen...

maartenbakker

Golden Member

Simpel na te meten aan de voedingsspanning van de inverter. Ik gok dat die normaal 24V moet zijn (staat met wat geluk op de voedingsprint gedrukt), dat zal hij nu wel niet halen.

Overigens zou het beter zijn om de foto gewoon te uploaden in plaats van hem in de tmp folder van je eigen server te zetten. Als hij over een tijdje weg is, is het topic minder compleet. In dit geval niet echt een grote ramp, maar toch.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Check op de inverterprint maar eens de 2 sets van 4 naast elkaar liggende elco's, en de daar vlakbij geplaatste FET's en SMD zekeringen. Grote kans dat die elco's waren uitgedroogd waardoor de FET's en de zekeringen defect zijn gegaan.
Is een bekend probleem bij deze monitor, heb er zelf een jaar of 8 geleden 2 met backlight problemen gefixed. Bij beiden waren die elco's, 2 van de 4 FET's en de SMD zekeringen defect. Ik heb destijds voor de zekerheid alle 4 FET's vervangen. De oorspronkelijk gemonteerde typen (fabrikant Nikos) waren overigens niet te vinden, heb daarom compatible onderdelen (Fairchild als ik het me goed herinner) gemonteerd.
Na vervanging van al deze onderdelen werkten beide monitoren weer.

[Bericht gewijzigd door re-atari op zondag 8 november 2020 23:24:00 (55%)

Op 8 november 2020 23:13:50 schreef re-atari:
Check op de inverterprint maar eens de 2 sets van 4 naast elkaar liggende elco's, en de daar vlakbij geplaatste FET's en SMD zekeringen. Grote kans dat die elco's waren uitgedroogd waardoor de FET's en de zekeringen defect zijn gegaan.

Dit was het inderdaad! Heb niet goed gezien dat de bovenste 4 elco's helemaal verbrand waren (ik dacht alleen - hmm, ze hebben zowel groene als zwarte 100mf elco's gebruikt :D), en de twee FETs ernaast zijn ook kaputt. Maar welke zijn de zekeringen? Zijn dat de blauwe?

Ik zie 3 zekeringen, F1 tm F3

Dat zijn die kleine witte, F1 en F3 thv de montageschroef en de blauwe spoel L1 en 1 naast de 2e spoel L2

Dat de inverter nog wat deed...

Bedankt voor alle inzicht allemaal. Heb zeker wat geleerd :)

Nu dat ik weet wat er mis mee is én gezien de leeftijd (15+ jaar) ben ik aan het overwegen hem met rust te laten en een nieuwe te gaan aanschaffen..

die fets zijn kapot gegaan door de gare elco's. heb er weleens een stel 10x zwaardere fets ingezet ( die had ik liggen ) die nog steeds werken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

OP de fotos kan ik het niet zien. Maar zien al die trafos er hetzelfde uit? Ik heb van 1 foto het idee dat die uit het kapotte stuk donkerder zijn dan die uit het werkende deel. Als die kapot zijn ben je de sjaak, want die zijn lastig te vervangen. (waarschijnlijk custom product).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De trafotjes zien er allemaal hetzelfde uit ...

De F2 zekering is kapot. De spanning bij de inverter print is 24V, is dus goed volgens mij.

Heb zelf redelijk wat SOT23 and TO220 FETs liggen, maar geen in deze maat (TO252 denk ik).

Op 9 november 2020 19:12:14 schreef rustyx:
Nu dat ik weet wat er mis mee is én gezien de leeftijd (15+ jaar) ben ik aan het overwegen hem met rust te laten en een nieuwe te gaan aanschaffen..

Ik zou daar nog een keertje over nadenken. Dit is nl. een 16:10 monitor (1920*1200), die kom je in 24" niet vaak meer tegen. Monitoren in dat formaat zijn tegenwoordig doorgaans 16:9 (1920*1080).

Ik heb destijds bij de inverter van beide 2416's alle 10 elco's vervangen door low ESR typen (Panasonic FR is prima), de Niko Sem P2804's door Fairchild FDD6690's en de Niko Sem P5504's door Fairchild FDD6685's.

Desolderen van de FET's was wel een rotwerkje. Het bleek het handigste de beide pootjes aan de onderzijde van de FET door te knippen, zodat je alleen de tab aan de bovenkant met de soldeerbout hoeft te verhitten om hem van de print te kunnen verwijderen. Met een hetelucht soldeerstation was het allemaal vast veel makkelijker geweest, maar dat had ik toen nog niet.

De 1,5A SMD zekeringen waren niet verkrijgbaar bij mijn onderdelenleverancier, ik heb ze vervangen door types in behuizing zoals een weerstand (2 aansluitdraden aan weerszijden).

Als je besluit de monitor naar de milieustraat af te voeren, heb ik er wel interesse in. Een van mijn 2416's heeft sinds enige tijd een raar probleem (vermoedelijk mainboard, geen backlight probleem) dat ik wellicht met onderdelen van jouw 2416 kan verhelpen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 10 november 2020 12:52:12 schreef re-atari:
[...]
Als je besluit de monitor naar de milieustraat af te voeren, heb ik er wel interesse in. Een van mijn 2416's heeft sinds enige tijd een raar probleem (vermoedelijk mainboard, geen backlight probleem) dat ik wellicht met onderdelen van jouw 2416 kan verhelpen.

Ik was al van plan hem voor onderdelen te gebruiken. Want het paneel is ook redelijk ingebrand..

Maar goed, ik kan het hele ding voor € 20 inpakken en binnen NL opsturen (maar ga hem minimaal weer in elkaar zetten). Stuur me maar een mailtje als je interesse hebt

Ik heb je zonet een emailtje gestuurd. Ik heb mijn NAW gegevens in die mail gezet, ben er niet mee bekend hoe een tikkie werkt en welke gegevens je daarvoor nodig hebt.

Heb geen email ontvangen. Probeer maar nog eens, mijn email staat in mijn profiel. Tikkie is een betaalservice van abn

De 2 mails waren idd. telkens als onbestelbaar retour gekomen, je emailadres was ietwat cryptisch omschreven, heb 2x verkeerd gegokt hoe dat heette. Ik zie nu dat je je emailadres in je profiel hebt vermeld. Ik probeer het zometeen nog een keer, zal nu vast goed gaan.