Maximale spanning afbuigjuk 8 inch CRT Sony kleurenbuisje

EgbertG

Golden Member

Om bij 50 Khz nog wat verplaatsing te krijgen middels de spoelen van het afbuigjuk zijn beduidend hogere spanning nodig.

Weet iemand wat ongeveer de max standaard PP spanning op het horizontale en verticale juk is?

Bij 100Hz heb ik genoeg aan 10v voor maximale verplaatsing, maar dit gaat al snel naar 50v bij 1Khz

Wat zou het maximum mogen zijn?

Sine

Moderator

Dat is niet echt een standaard, die spoelen zijn ontworpen voor het beoogde werkgebied.

Als je daar andere dingen mee wilt doen zit je buiten spec, of die spoel en/of het kernmateriaal daarin blijven meegaan kom je vanzelf achter.

EgbertG

Golden Member

Normaal is horizontaal 15Khz of iets dergelijks en verticaal stuk lager?

Sine

Moderator

Vertikaal iets rond de 50Hz idd.

Wat wil je aanbieden met zo'n hoge verversingsfrequentie?

Sine

Moderator

Oeh, vector graphics

Dan is een elektrostatische CRT opeens een stuk interessanter.

Ik heb ooit met het idee gespeeld om zoiets te proberen met magnetische afbuiging, maar dat is niet erg praktisch.
Je hebt in ieder geval een paar snelle versterkers nodig, en dan ook nog eens stroomversterkers in plaats van spanning omdat je een spoel aan het sturen bent.

maartenbakker

Golden Member

Het gaat erom dat de isolatie een bepaalde spanning aankan. Tussen horizontaal en verticaal en over de horizontale spoel zal dat minstens 1kV zijn. Over de verticale spoel mag wat minder spanning staan, eerder in de ordegrootte van 100V. De isolatie zal alsnog wel beter zijn dan dat.

Verder gaat het bij het aansturen zelf over stroom en vermogen. Spanning is een "bijzaak".

De inductie verschilt nogal tussen horizontaal en verticaal omdat de nominale frequentie verschilt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
EgbertG

Golden Member

Spoel opnemen tussen V+ en de collector? Is dat de meest hoopgevende constructie?

Sine

Moderator

Dan wordt het nog erger, je zult een versterker moeten hebben die in vier kwadranten kan werken en een stroom uit stuurt in functie van de ingangsspanning.
En dat ook nog eens met een rotsnelheid.
Dat is iets waar je echt zin in moet hebben om te ontwerpen.

Elektrostatisch is al spannend genoeg, believe you me.

EgbertG

Golden Member

Ik vrees dat t idd erg veel werk is om juiste deze beeldbuis te gebruiken ..... nou ja ... kan er een project van de bucketlist af ;-)

Je laat inspirerende foto's zien!!!
Gebruik je daar ook de Z modulatie?

Waarom eigenlijk uberhaupt van plaatafbuiging naar spoelafbuiging gegaan
ooit? Met die platen ben je veel sneller!

[Bericht gewijzigd door EgbertG op maandag 9 november 2020 21:30:22 (22%)

maartenbakker

Golden Member

In Jip-en-Janneketaal: je moet een brugversterker gebruiken.

Om enige frequentie te kunnen bereiken, zou je misschien een juk moeten maken met 2 sets horizontale spoelen. Dat wordt een ramp om ook maar een klein beetje geconvergeerd en kleurzuiver te krijgen. Ik weet niet wat dan makkelijker is, trinitron of inline.

Edit: ik zie dat je de conclusie al getrokken hebt. Ik denk idd dat je beter een scopebuisje kunt zoeken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 9 november 2020 21:30:59 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

De simpele weg: Zoek een oud scoopje en verbouw die.

Of bouw het hele ding zelf, buisjes zijn op iedere (nu even niet) radiomarkt te vinden.

Zie hier voor een heel poject, inclusief documentatie:
http://cathodecorner.com/sc200c.html

Daar heb ik mijn versie op gebaseerd.

Hier een verder uitgwerkte versie daarvan, die staat nog op mijn bouwlijstje :)

http://www.sgitheach.org.uk/scope3.html

En ja, de Z gebruik je daarbij ook, je maakt de cijfers uit cirkels en lijnen.

Zonder Z ziet het er zo uit:

Voor de luie hobbyist ... er staan kitjes op ali, iets van 60 euro zonder buis.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 9 november 2020 21:38:38 (12%)

EgbertG

Golden Member

Het leek me juist leuk om ook van kleur tot kleur te kunnen faden.
Die kleine Sony buisjes geven zo'n mooie crispy heldere kleuren....

Wat zal ik er nu mee doen? Standaard TV raster weer aansluiten en
video composite aanbieden via een Arduino? Zag ik ook iets van voorbij
komen op youtube

Op een radiomarkt kocht ik een of andere zelfbouw oscilloscoop in leuk kastje en daar zou ik m
alsnog in kunnen bouwen.
Doe ik ook iets met die AVR scopeclock print die ik heb liggen.

maartenbakker

Golden Member

Ik zou geen composiet maar RGB signaal aanbieden. Een stuk makkelijker te maken en je beeld blijft beter crispy.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
EgbertG

Golden Member

Nou je t zegt .. volgens mij is t ook een RGB ingang. Mn kennis is even roestig, maar dat is dan Hsync en Vsync en beetje de RGB ingangen timen?

Sine

Moderator

Het niet digitale/gerasterde was nou net wat ik charmant vind aan een scope buisje.

De kitjes zijn helaas niet meer te krijgen, alleen nog compleet samengebouwde varianten helaas, met ditto prijs.

https://www.aliexpress.com/item/4000810143840.html

EgbertG

Golden Member

Ja eens!

Ik probeer te bedenken waarom deze 2 varianten van afbuiging zijn ontstaan. Waarin schoot de platenafbuiging te kort zodat de spoelen werden geintroduceerd?

Sine

Moderator

Een afbuigjuk kun je veel korter maken, anders zouden TV's een meter diep geweest zijn, of meer.

EgbertG

Golden Member

Aha dankje! Ja .. daar had ik niet aan gedacht. Afbuiging met spoelen is dus intenser dan met de platen.

Mission impossible dus om zelf om de buis heen een ander soort afbuiging te verzinnen met platen ;-)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Inderdaad, tot uiteindelijk de 110-graden-buis. Zou je dat elektrostatisch proberen, dan komt de elektronenbundel tegen de afbuigplaat aan, óf je moet met kortere platen, verder van elkaar, maar met belachelijke spanningen gaan werken, wat weer andere problemen geeft.

Wat nu de oorspronkelijke vraag betreft, voor de volledigheid toch nog dit:

Bij een sinusvormige stroom van 1 kHz met een topwaarde van It, is de maximale snelheid dI/dt gelijk aan 1000 2pi It, of ca. 6283 It.

Bij een zaagtandvormige stroom van 50 µs op en 14 µs neer (dus de 15625Hz-zaagtand van de tv) met dezelfde topwaarden, dus lopend van −It tot It, is de maximale snelheid 142857 It (nl. in de neergaande 14 µs).

Dat is 22,7 maal zoveel als met de 1kHz-sinus. De spanning over de spoel zal dus 22,7 maal zo groot zijn als met de sinus. Dus als je voor de sinus 50 Vrms nodig had, dat is dus 70,7 Vt, dan zou je voor de tv-afbuigzaagtand zo'n 1600 V in neerwaartse richting hebben (en 450 V in opwaartse richting).
Dat is dus de spanning waarvoor de spoel in elk geval geschikt is, omdat hij daarvoor gebruikt is.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 9 november 2020 21:26:23 schreef EgbertG:

Waarom eigenlijk uberhaupt van plaatafbuiging naar spoelafbuiging gegaan
ooit? Met die platen ben je veel sneller!

de afbuighoek bij electrostatische afbuiging is beperkt tot +- 10°. dat zouden hele lange beeldbuizen worden..

Spoelenafbuiging is ideaal als je scanfrequenties vast zijn.
Vectorgestuurde afbuiging is niet onmogelijk, maar heel complex.
Ik heb wel eens vectorgesuurde PC monitoren gezien (jaren 80) met magnetische afbuiging, die waren hyperduur en complex en gingen nogal eens graag stuk. tenslotte wil je jow ogenblikkelijk stroom door een spoel jagen die zich daar met alle plezier tegen verzet. ze doet aan integratie. de gewenste stuurspanning moet dus gedifferentieerd worden om die integratie teniet te doen. praktisch leidt dat tot hele hoge spanningen als de spot van richting moet wijzigen.

maartenbakker

Golden Member

De goedkope Vectrex spelcomputer gebruikte toch ook magnetische afbuiging? Dat was een zwartwitbuis natuurlijk, dus geen moeilijk afbuigspoelontwerp.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 10 november 2020 02:24:24 schreef maartenbakker:
De goedkope Vectrex spelcomputer gebruikte toch ook magnetische afbuiging? Dat was een zwartwitbuis natuurlijk, dus geen moeilijk afbuigspoelontwerp.

vooral.. vrij eenvoudige figuren .

Sine

Moderator

En vooral nogal traag, maar die gebruikte inderdaad ook een stroomversterker met een paar audio ampjes.

EgbertG

Golden Member

Geweldig leerzaam al die antwoorden!

Inderdaad voor vaste frequenties .. ik vat 'm en blijkbaar zijn het dan ook best behoorlijke spanningen nog.

Dan maar op de kast met 200Hz Lissajous figuren die dan wel van kleur veranderen ....
misschien kan ik die DAC van de Arduino nog wel gebruiken om grappige vormen te ontwerpen.

Zo leuk zien die beeldbuisjes er uit: