Philips 43pfs4112/12 weerstand doorgebrand

Beste allemaal,

Na al jaren veel nuttige info van deze website te hebben gehaald zit ik nu zelf met een probleem waar ik niet helemaal zeker over ben.

De Philips 43pfs4112/12 TV van mijn moeder gaf tijdens het kijken ineens een knal, zorgde dat de stoppen eruit sloegen en gaat sindsdien niet meer aan. (Uiteraard buiten de garantie periode)

Zelf ben ik niet enorm thuis in de elektronica, maar ben gedreven om dingen te leren. Ik zou hem dus graag willen repareren.

Ik heb hem even open geschroefd en zag dat er een weerstand is doorgebrand (zie foto).

Eerder ben ik op dit forum al berichten tegen gekomen dat Philips niet altijd de beste weerstanden plaatst en soms een te kleine weerstand gebruikt. Mij lijkt het dus een goed idee om deze weerstand te vervangen door een iets grotere.

Kan ik dat zo maar doen of moet ik iets anders ook nog nakijken voor ik hier aan begin?

Bvd!

Noot: Mijn moeder deed de tv altijd uit door simpelweg de stroom eraf te halen, ook al stond het beeld nog aan.

Hele moederboard:

maartenbakker

Golden Member

Dat heeft niets met een te lichte weerstand te maken (geen idee trouwens waar die normaal namens Philips gebruikt worden). Er ligt vrijwel zeker iets in sluiting, dus daar zou je eens naar kunnen zoeken.

Trouwens ook weer lekker onhandig van TPV om de voeding op het mainboard te zetten. Dat maakt swappen onnodig duur en de kans op uitverkocht ook twee keer zo groot.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 26 oktober 2020 16:09:22 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Deze? https://www.electronica-pt.com/esquema/func-fileinfo/64391/
TPN17.1E chassis
Op pag 39 van de pdf staat de doorgebrande weerstand.

R9101, ook Q9101 checken.

Wow super, ik kon ook al geen schema vinden! Ik ga me hier eens in verdiepen.

Inderdaad erg onhandig van Philips om de voeding op het moederboard te plaatsen..

Op basis van andere verhalen denk ik dat de weerstand vervangen al een mogelijke oplossing zou kunnen zijn, dus hier ga ik me nu even op focussen.

maartenbakker

Golden Member

De kans dat alleen die weerstand stuk is, schat ik in op minder dan 1%.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ai, dat is niet veel.

Wat zou de juist aanpak zijn om hier de boel te controleren? Het hele circuit nalopen te beginnen bij de stroominvoer?

Het lijkt me wel duidelijk dat het probleem zich in het voeding gedeelte bevindt.

[Bericht gewijzigd door maxman1850 op maandag 9 november 2020 22:14:25 (23%)

maartenbakker

Golden Member

Ik zou eerst Q9101 op kortsluiting nameten. Als die niet kortgesloten is, heb je misschien geluk. Op het schema staat er een niet bestukte condensator overheen. Als die wel bestukt is en stuk, dan is dat misschien de oorzaak.

Als de transistor kortgesloten is, zal er nog wel ergens een oorzaak zitten, en zijn er mogelijk meer gevolgen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."