Samsung LED TV - UE40ES6100WXXN

vergeten

Golden Member

Mijn Samsung LED TV - UE40ES6100WXXN uit juni 2012 vertoont sinds ruim een jaar de volgende problemen: (ze zijn constant, worden niet erger.)

Enkele horizontale lijnen van verschillende kleuren zijn zichtbaar aan de bovenkant van het beeldscherm.
Ze zitten in de bovenste 2 cm, en van links naar rechts gezien neemt de zichtbaarheid af tot bijna niet meer te zien, helemaal rechts.
Daar vlak onder zie je nog enkele flauwe schaduwstrepen, tot 8 cm vanaf de bovenkant beeld.

Ook zit er rechtsonder tegen de zijkant, op 17 cm van onder, een half ronde lichtere vlek in beeld, net of er iemand met een zaklamp achter staat te schijnen. De diameter daarvan is ± 2,5 cm
Zo'n zelfde vlekje, kleiner dan 1 cm, zit er ook ongeveer op de helft tegen de linkerzijkant.
Er is nog prima naar het beeld te kijken, maar het "stoort" toch wel.

Zijn er Led TV kenners die weten of daar (zelf)wat aan te doen is?
Foto's zijn gemaakt met een smartphone dus niet al te fraai :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

zou een moderator het onderwerp willen aanvullen met:

dunne strepen en lichtvlek in beeld

Net te snel gepost. :(

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Evarist

Golden Member

Heeft het scherm een klap gehad? Het lijkt mij een kapot LCD scherm.
Ofwel, als je dat hebt liggen kan je eens de T-con proberen uit te wisselen.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
vergeten

Golden Member

Nee er is geen sprake van een val of stoten.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

heeel waarschijnlijk scherm !inderdaad!

vergeten

Golden Member

Hij is zo uit de doos niet meer van zijn plek geweest, goed behandeld en met zorg afgestoft (antistatisch) dus hoe kan zoiets?

Het was destijds een toestel van €750 na €100 cashback.

Is Samsung dan toch echt zo slecht omdat ik hier met enige regelmaat defecte samsungs langs zie komen?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik schat ook in beeldscherm. Nou ja, slecht wil ik niet direct zeggen maar wel veel defecten IDD ( Is ook veel verkocht..). Wel het vermoeden dat Samsung het uiterste vraagt van de beeldschermen en daardoor een kortere levensduur hebben. Identieke schermen in andere merken levert vaak wel een langere levensduur op. Mainboard problemen komen ook steeds vaker voor. Mijn keuze zou het niet zijn Samsung, het is het net niet!

maartenbakker

Golden Member

Op 23 januari 2018 18:16:54 schreef vergeten:
Hij is zo uit de doos niet meer van zijn plek geweest, goed behandeld en met zorg afgestoft (antistatisch) dus hoe kan zoiets?

Het was destijds een toestel van €750 na €100 cashback.

Is Samsung dan toch echt zo slecht omdat ik hier met enige regelmaat defecte samsungs langs zie komen?

Volgens de normen van Samsung, de consumentenbond en volgens wat je ervoor betaald hebt, is ruim 5 jaar ook weer niet rampzalig slecht. Kan beter, maar dat blijft een gok. Ook zie je vaak Samsung defect omdat het veel verkocht wordt. Toch vind ik het ook geen echt degelijke toestellen, maar ze zitten alsnog wel een beetje rond gemiddeld.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
vergeten

Golden Member

@smd
Zoveel verschillende beeldscherm fabrikanten zijn er waarschijnlijk niet. Zitten dezelfde schermen ook in andere merken? welke bijvoorbeeld?

@maartenbakker
Hij is dus al na 4,5 jaar stuk gegaan, wanneer exact weet ik niet omdat het eerst niet opviel. Natuurlijk buiten de 3 jaar garantie! :(
Ik kijk er nu al meer dan een jaar naar, beeld is verder goed, het is wel jammer.
Ander scherm is vast te duur (geen idee). Laten opknappen?
Kan het nog een losse connector of slecht contact probleem zijn?
Wat is wijsheid wat te doen?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

Op 23 januari 2018 23:32:30 schreef vergeten:
@smd
Zoveel verschillende beeldscherm fabrikanten zijn er waarschijnlijk niet. Zitten dezelfde schermen ook in andere merken? welke bijvoorbeeld?

Eigenlijk heb je het niet over een beeldscherm maar over een LCD-paneel; in het spraakgebruik kan beeldscherm op van alles slaan vandaar dat ik die term probeer te vermijden. Samsung gebruikt vaak panelen uit hun eigen fabriek (SLCD), maar ze kopen of kochten ook wel andere merken in zoals AUO. Als je hem openmaakt zit er een sticker op de blikken plaat met merk en type. Sony gebruikt ook vaak panelen van SLCD. Wat het zoeken moeilijk maakt is dat er bijna elk jaar wel een nieuwe serie op de markt komt. De verscheidenheid is dus heel groot.

@maartenbakker
Hij is dus al na 4,5 jaar stuk gegaan, wanneer exact weet ik niet omdat het eerst niet opviel. Natuurlijk buiten de 3 jaar garantie! :(
Ik kijk er nu al meer dan een jaar naar, beeld is verder goed, het is wel jammer.

4,5 jaar is iets korter dan nog redelijk zou zijn. De grens ligt voor deze prijsklasse als ik het uit mijn hoofd goed zeg bij 5 jaar. Ondergemiddeld dus, en helaas niet heel verbazingwekkend.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Tsja, hangt van inkoop af van TV producent en prijsklasse. SLCD zit in de wat duurdere types, daarintegen Chi Mei inde goedkopere.Sharp in de hele dure types, maar geloof zelfs dat die het bijltje er bij neergegooid heeft.

vergeten

Golden Member

Kleine update:

Enkele maanden geleden verscheen er een horizontale lijn in het midden van het beeld.
Het betrof een rij leds over de gehele breedte even homogeen.
Dit in tegenstelling tot de lijnen aan de bovenkant beeld, zoals in mijn startpost gemeld.

Tot mijn verbazing is de horizontale lijn nu al enkele weken weer geheel verdwenen!

Bestaat er zoiets als een servicemenu (hoe kom ik daarin?) waarbij ik beurtelings verschillende kleuren op het scherm kan zetten om te bepalen welke kleuren leds de fout in gaan?

Zou er dan toch sprake zijn van lossige verbindingen?
Wat zeggen de kenners hierover?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Hallo heeft niets met de leds te maken,enkel een defect scherm krijg dit vaker binnen is gewoon pech hebben

vergeten

Golden Member

En dat "defecte" scherm heeft zichzelf in het midden gerepareerd??
Raar ding.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

Het gaat om intermitterende onderbrekingen in de verbindingen die de pixels van de LCD aansturen. Die zijn aangehecht langs de randen van het glaswerk aan COF's respectievelijk via flatcables met COF's aan de driverprinten onderlangs het scherm.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 5 juli 2019 00:56:55 (17%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Daar de omgevingstemperatuur warmer is, kan het wezen dat de slechte verbinding weer contact maakt..

Dit lijkt op een slechte aangehecht COF (chip on film) op de glasplaat of driverprint van het panel. Of tijdens productie vervuiling hiertussen. Helaas is dit bijna niet zelf te repareren. Soms helpt een beetje voorzichtig drukken op de rand van het panel of behuizing om het tijdelijk weg te krijgen. Dan kan een stukje hard dun plastic of elastiekje nog wel eens uitkomst bieden... Ga NIET het verwarmen met een fohn of zo dan kan het probleem nog erger worden. De speciale tape die ervoor gebruikt wordt komt dan los en dan komen er zeker nog meer gekleurde lijntjes en uiteindelijk zwarte balken waar geen contact meer is.

*hier heb ik geen app voor nodig
vergeten

Golden Member

TV speelt nog steeds met een voor mij acceptabel beeld, klachten zijn niet weg maar worden ook niet erger.

Nu is er helaas een merkwaardig iets bijgekomen.
Als ik 's-avonds de TV op standby zet dan is SOMS de volgende ochtend het beeld niet zwart maar heel flauw verlicht.
De backlight brandt dus een beetje, is ergens in de nacht gebeurd/begonnen.
Het valt nu op bij het opstaan omdat het later licht wordt.

Het is de ene keer wel de andere keer niet. O-)

Waar zoek ik de oorzaak van het probleem en wat kan ik er aan doen?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Kan de auto update functie zijn.
Heb ik hier ook weleens meegemaakt.
Tv gaat dan half aan.je hoort het relais inschakelen maar het beeld blijft "zwart" alleen de backlight gaat aan.

vergeten

Golden Member

Ik sta er niet naast als dit gebeurd, ik zie het de volgende ochtend. :)
Zou wel netjes zijn, als het die auto-update is, dat hij dan ook weer op standby gaat toch?
Is er een manier om daar achter te komen?
Bijv auto-update uitschakelen via service-menu als die mogelijkheid er is.

[Bericht gewijzigd door vergeten op dinsdag 10 november 2020 00:18:25 (15%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Als het goed is gaat ie idd weer vanzelf in standby.
Geen idee of je dat kunt uitzetten...

vergeten

Golden Member

Dat is zo, maar die backlight blijft zwak aan!
(Het is nog niet vastgesteld dat het een nachtelijke update betreft)

Ik kan die zwak brandende backlight uit krijgen door de netsteker te trekken en terug te plaatsen, dan is het beeld weer echt zwart zoals het hoort.

Of de TV aanzetten, en weer op standby dan is het ook weer normaal.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Sja, als het geen auto update is, kan je misschien fabrieks reset uitvoeren??