irf540 testen in circuit

Hallo,is er een mogelijkheid om de irf540 door te meten op de printplaat of moet hij los gesoldeerd worden? Groetjes

Voor (bijna) sluiting kun je op de PCB meten. Voor de rest moet hij worden uitgesoldeerd omdat de totale schakeling de metingen kan beïnvloeden.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
EgbertG

Golden Member

Die MOSFET's krijgen meestal een harde sluiting tussen Drain en Source .....

fred101

Golden Member

Ik heb ook doorslag van de gate gezien. Bij DS doorslag heeft het meestal een artistiek vervormde behuizing gekregen :-)

Als je geen (bijna) kortsluiting meet tussen de pinnen dan is de kans redelijk groot dat hij goed is. Ik meet ook de body diode.

Als je wel kortsluiting meet is er nog steeds een kans dat hij goed is. Als er voldoende gate lading is veroorzaakt door de meetstroom van je DMM, of als er wat parallel staat.

Uitsolderen: N-channel,
1) meter in diode stand. Rode op drain, zwarte op source. Wat je nu meet is niet belangrijk.
2) Hou nu zwart op zijn plek, tik met rood even de gate aan (1 seconde is meestal genoeg) Zet rood weer op drain. Nu moet je DMM gaan piepen (of bijna 0V aangeven als hij niet kan piepen of bv pas bij 0,5V piept)
3) Haal nu alleen zwart even los. Tik nu daarmee de gate aan. Dan zwart weer terug naar de source en nu moet je meter niet gaan piepen (of iets als OL of open aangeven)
4) Als in sper stand dan ook de body diode goed meet is hij in orde.

Ik zet de mosfet hiervoor altijd in een mini bankschroefje zodat het ding op zijn plaats blijft. Wat je doet is niks meer dan de gate opladen waardoor het ding gaat geleiden of sperren tussen drain en source.
Ik doe dit al jaren en het klopte altijd. Heel incidenteel een twijfel geval gehad waarbij ik dan de luxe heb van de nodige commerciële testertjes en een curvetracer.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Thevel

Golden Member

Of koop een goedkoop multi-testertje.
Zoiets bijvoorbeeld.

Mijn ervaring is dat ze gewoon goed zijn als de body-diode goed is; van source naar drain ongeveer 500mV, andersom veel meer of oneindig; afhankelijk van het omringende circuit kun je wel via een andere diode wat condensators opladen, maar dan zie je de doorlaatspanning oplopen. Als een MOSFET stuk is, meet je meestal zo goed als 0mV in beide richtingen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Kruimel

Golden Member

Mee eens, meestal is de schakeling zo dat de MOSFET in rust 0V tussen gate en source heeft, en dan gedraagt hij zich zoals SparkyGSX beschrijft. In een lineaire schakeling kan dit bijvoorbeeld anders zijn, maar dan moet de TS wat meer info leveren, maar ik vermoed dat hij als switcher geschakeld is.

Op 10 november 2020 12:45:39 schreef Thevel:
Of koop een goedkoop multi-testertje.
Zoiets bijvoorbeeld.

Maar dat werkt niet zonder uitsolderen, wat de originele vraag was.

hallo jongens bedankt voor de antwoorden,zal voor alle zekerheid maar los solderen en dan meten.groetjes

Zucht.

* "Kan ik mezelf werk besparen?"
* Djohnny: Ja. EgbertG: Ja. Fred101: ja. Thevel: niet relevant. Sparky: Ja. Kruimel: Ja.
* Goed, dan ga ik toch maar werk in stoppen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Thevel

Golden Member

Op 10 november 2020 12:45:39 schreef Thevel:
Of koop een goedkoop multi-testertje.
Zoiets bijvoorbeeld.

Op 10 november 2020 16:57:03 schreef Kruimel
:
Maar dat werkt niet zonder uitsolderen, wat de originele vraag was.

Dat multi-testertje was een antwoord op fred101 die beschreef hoe je een fet kan testen met een DMM.

Kruimel

Golden Member

Ok, fair enough! :)

Op 10 november 2020 22:56:31 schreef rew:
Zucht.

* "Kan ik mezelf werk besparen?"
* Djohnny: Ja. EgbertG: Ja. Fred101: ja. Thevel: niet relevant. Sparky: Ja. Kruimel: Ja.
* Goed, dan ga ik toch maar werk in stoppen.

Haha, nu je het zegt... Ach, laten we er van uit gaan dat de TS nu net wat meer weet over de werking van MOSFETs. ;)

fred101

Golden Member

Haha, nu je het zegt... Ach, laten we er van uit gaan dat de TS nu net wat meer weet over de werking van MOSFETs. ;)

Vergeet niet de mensen die meelezen of in de toekomst informatie zoeken. We hadden een jaar of 10 geleden een topic wat niets anders was dan een aaneenschakeling van onderwerpen welke vaak heel diep gingen (jongensradio maar het begon met een topic van de geniale F. Sterrenburg (RIP)over een type ontvanger. Heel veel mensen bleken dat te volgen zonder zelf te reageren.

Als de TS weet wat hij wil weten en niet geïnteresseerd is in meer dan kan de discussie toch nog leerzaam zijn voor de deelnemers en meelezers. Dat is voor mij de kracht van CO. Wordt een beetje saai als het in dit geval zo ging:

antwoord 1: kan niet 100% zeker in circuit worden gemeten.
antwoord 2 is niet meer nodig, vraag is al beantwoord. Als de TS meer wil weten horen we het wel. En als iemand anders wat meer wil weten maakt hij maar zijn eigen topic aan. Dat zou saai worden, zeker nu steeds meer topics over wit/bruingoed lijken te gaan.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Kruimel

Golden Member

Daar ben ik het 100% mee eens, meelezen zonder commentaar doe ik ook best vaak. Misschien maar beter ook, want alleen maar melden dat je het aan het lezen bent is voor de volgende lezer natuurlijk alleen maar hinderlijk. :+