Gigaset AS 405 wil meer spanning

Wij hebben een Gigaset AS 405 met 1 basisstation, 2 nevenstations en 3 handsets. Nu valt 1 van de 3 uit (display gaat op blank) ondanks het feit dat de NiMh batterijen vol opgeladen zijn ( 1,4 V bij een nominale spanning van 1,2 V lijkt me wel OK) . Met alkaline batterijen doet hij het gewoon. Ik heb dit ook al eens gehad met een digitale camera die aan 3V niet genoeg had. De handset is niet demontabel d.w.z. niet geschroefd dus repareren zal sowieso een hele klus zijn met openbreken en zo maar misschien is er iemand die toch een oorzaak en misschien zelfs een oplossing voor dit probleem weet.

Jos

Shiptronic

Overleden

Heb je die spanning op de losse batterij gemeten? Of belast in het toestel?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Zijn het wel nieuwe NiMH's? (oude cellen lijken vaak vol maar hebben geen capaciteit meer, vaak genoeg gehad met telefoons)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Tip: prop er eneloops lite in : https://www.nkon.nl/catalogsearch/result/?q=eneloop+lite

Deze batterijen zijn met name geschikt voor apparaten die weinig stroom verbruiken, zoals een afstandsbediening of DECT telefoon.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 9 november 2020 16:42:25 (46%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Bedankt voor deze tip, wij hebben ook een Giga set waarvan 1 een blank diplay heeft na een half uurtje.

Een buizeneindtrap dat is het.

Ik heb gisteren 1 telefoon van de lader gehaald en de andere er op gezet. Die ene is nu al weer leeg. Er zitten twee eneloops in.

Iemand hier op CO had gezegd dat Eneloops juist NIET geschikt zijn voor dect telefoons. eneloops doen het goed in apparaten waar HELEMAAL geen stroom gebruikt wordt voor maanden achtereen en dan ineens moet er even wel iets gebeuren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

IK heb de cellen onbelast gemeten. Ik vraag me af of de spanning onder belasting ver daalt. Wat is de ruststroom in zo'n telefoon?
Ik gebruik Eneloops in mijn modelbouwzender en die hebben een heel lage zelfontlading dus ik zou niet weten waarom je ze niet in een telefoon zou kunnen gebruiken. Ik denk dat ik dat maar eens probeer.

fatbeard

Honourable Member

Ik gebruik tegenwoordig Ansmann NiMh cellen in mijn Gigaset, de max-e van 800mAh. Nog geen problemen mee gehad...

Eerder diverse merken en capaciteiten gehad, steeds na een jaar of twee stuk: ze gedroegen zich als een 100u elko...
Vermoedelijk kunnen deze cellen (Ansmann) goed tegen de constante druppel(?)lading...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Batterijen voor telefoons zijn vaak geschikt voor korte piekbelasting (zenden) en lage zelfontlading.
Ik stop er altijd GP's in, die levert Siemens er zelf ook bij. (nooit problemen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb een soortgelijke set (A420) en die vertoont hetzelfde probleem. De oorspronkelijke batterijen gaven het al gauw op, en toen een stel Eneloops aangeschaft. Maar die vertonen na een poosje ook kuren. Als de handset in het laadstation staat lijkt alles in orde, batterij vol. Maar zodra je hem oppakt is hij gelijk dood. Zet je hem terug, binnen een minuut weer vol. Kan alleen maar duiden op verlies van capaciteit.
Uitermate hinderlijk, je wordt gebeld, pakt de telefoon op en het is meteen klaar.
Grote vraag is nu: bestaan er wel batterijen die tegen deze manier van gebruiken bestand zijn?

maartenbakker

Golden Member

Batterijen waarbij staat dat ze voor DECT geschikt zijn, doorgaans.

Ik denk eerder aan een ontwerpfout of defect in een serie van die Giegelsets. Ik herinner me dat dat een jaar of 20 geleden ook eens speelde.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Ik gebruik een C470 set al 5+ jaar, nooit problemen. (nog steeds originele batterijen)
Op zolder zelfs een gigaset 3000 (15+ jaar), batterij maar 1 keer vervangen bij onderhoud (niet omdat 'ie kapot was)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb er ook GP's in zitten, bij de andere twee handsets zijn er geen problemen. Misschien toch een fout in het toestel?

Arco

Special Member

Lader of toestel eens omruilen? (dan weet je of het in de lader zit of in het toestel)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Of misschien geoxideerde of vervuilde batterijveertjes?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb de NimH cellen in een aparte lader opgeladen-- geen resultaat.
Batterijveertjes oxyderen binnenshuis niet ,hooguit met lekkende alkalinebatterijen maar die zitten er dus niet in.

bij siemens gigasets heb je vaker, vooral bij de AAA accu's dat als de dect afgaat bij een beller dat de boel vastloopt door een stel gare cellen in een handset. begint dat bij 1 set zou ik meteen alles aan AAA accucellen gekoppeld met dat station vervangen, want dat komt er snel zat ook aan.

als het display niet aanblijft is al een indicatie, de Ri is slecht en met een piekstroom zakt de voeding al in..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Op 10 november 2020 11:24:27 schreef josodl:
IK heb de cellen onbelast gemeten.

Les 1 ; Altijd meten onder belasting !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Een groot probleem is dat de handset 24/7 op de lader blijft staan.
Een regelmatig ontlaad-laad proces komt de levensduur ten goede.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
maartenbakker

Golden Member

De speciaal voor DECT bestemde accucellen zouden daar als het goed is redelijk tegen moeten kunnen. Een goede DECT, en ik schaar Gigaset daar toch wel onder, zou bovendien terug moeten schakelen op 1/20C of minder onderhoudslading.

Op 10 november 2020 15:34:18 schreef josodl:
Ik heb de NimH cellen in een aparte lader opgeladen-- geen resultaat.
Batterijveertjes oxyderen binnenshuis niet ,hooguit met lekkende alkalinebatterijen maar die zitten er dus niet in.

NiMH-batterijen hebben ook een alkalisch electrolyt en dat wasemt soms uit als ze slecht worden. Er kan dus ook binnenshuis een slecht geleidend laagje ontstaan.

GP is over het algemeen toch goed spul. Meten inderdaad wel onder belasting doen, anders heeft het geen zin.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Oxydatie kan soms vrij onzichtbaar zijn...
Ik heb genoeg batterijveertjes gehad waar niets aan te zien was, en toch werkte het apparaat niet.
Maar na het een paar maal ronddraaien van de cellen werkte alles weer prima...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

wat ook nog kan, een goedkope smps adapter op een losse oplaadcradle welke gewoon gaar is. andere adapter eraan hangen en klaar..

De speciaal voor DECT bestemde accucellen zouden daar als het goed is redelijk tegen moeten kunnen. Een goede DECT, en ik schaar Gigaset daar toch wel onder, zou bovendien terug moeten schakelen op 1/20C of minder onderhoudslading.

Op 10 november 2020 15:34:18 schreef josodl:
Ik heb de NimH cellen in een aparte lader opgeladen-- geen resultaat.
Batterijveertjes oxyderen binnenshuis niet ,hooguit met lekkende alkalinebatterijen maar die zitten er dus niet in.

de siemens dect zijn wel goed, maar de A reeks is bagger. de C,E en S reeks zijn de goede..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 10 november 2020 19:55:07 (69%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lucky Luke

Golden Member

Op 10 november 2020 10:55:14 schreef rew:
Iemand hier op CO had gezegd dat Eneloops juist NIET geschikt zijn voor dect telefoons.

Op de verpakking van Eneloop Lite worden ze aanbevolen voor Dect telefoons.

(Maar: De "lite" variant is wel vele malen vaker te herladen dan de gewone, bij minder capaciteit, en kan beter tegen lage temperaturen. Het is dus echt een ander beestje. Misschien dat de gewone eneloop inderdaad niet zo geschikt zijn: Ik heb de gewone eneloops in een deuropener-handset toegepast waar ze na het gespecificeerd aantal laadcycli (in 1 of 1.5 jaar) inderdaad niet meer zo best werkten: de interne weerstand nam sterk toe. De zelfontlading is nog steeds laag: ze zitten nu in een wekker en worden nu elke paar jaar opgeladen in plaats van elke dag. Anway, hier zitten nu ook "lites" in de telefoons & weerstation)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 10 november 2020 11:24:27 schreef josodl:
ik zou niet weten waarom je ze niet in een telefoon zou kunnen gebruiken.

Ik weet niet hoe het bij jou gaat, maar bij mij staan die dingen weken achtereen op het laad-station voordat ze er bij een gesprek even afgehaald worden. Maar dan nog, zelfs al zou je hem 3 dagen zonder laadstation door het huis kunnen laten slingeren, dan moet ie toch een keer weer op de lader. Zo'n ding brengt 50-99% van de tijd op de lader door.

Die lader is "dom" En blijft continue een stroom door de accu sturen. DAT is het gedoe waar ie niet zo goed tegen kan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
joopv

Golden Member

Dat hangt van de dect set af. Ik heb een setje gehad die inderdaad bleef doorladen. Batterij compartiment van de handset werd merkbaar warm.

Bij de gigasetjes die ik nu in gebruik heb met low self discharge nimh's blijven ze koel.