Op 10 november 2020 11:01:14 schreef Peter842: Mijn auto laadt echter slechts op 1 fase bij maximaal 16A. De laadpaal is overigens een 3-fase model maar er wordt dus slechts één fase gebruikt.
Daar heb je eigenlijk geen laadpaal voor nodig, enkel een adapterkabel standaard stekker -> Mennekes laadplug. Laadstroom gaat dan automatisch naar minimum, 16A.
Wat is jullie mening/advies?
Is een afweging die jij moet maken.
Voordelen:
- Ooit komt er een moment dat je auto's niet meer volledig kan opgeladen in een nacht met 16A, 8u x 16A x 230 V = 30kWh. Je hebt dan sowieso een groter laadvermogen nodig.
- Zelfs als je die capaciteit niet nodig hebt is dit handiger, auto is immers sneller opgeladen
- Als je dit nu installeert is de kans hoger dat je dat ook kan gebruiken. Waarom zeg ik dat. Het is voor een netbeheerder momenteel compleet onmogelijk om iedereen van 3F 32A lading te voorzien. Iedereen morgen een dikke Tesla, vergeet dat maar. Kan dus nooit kwaad als jij de eerste bent .
Nadelen:
- In BE is dit slechts een kwestie van tijd, dikke aansluiting hogere vaste kost. Geen idee hoe dat in NL is
- 6mm2 retrofit is dikwijls geen lachertje, zie posts hierboven.
In de groepenkast zit een aardlekautomaat C16, 30mA. Dus dan lijkt het goed te zijn toch?
Ligt niet zo eenvoudig. Dit is momenteel praktisch altijd een type A. De DC component van de laadstroom kan een 30mA van dit type blind maken. Maw die reageert dan niet meer op aardlekken elders in de woning.
Oplossingen:
1) Vervangen door 30mA type B
2) Bijkomende type B gewoonweg in serie met de bestaande A. Die bestaande type A kan dan in theorie blind zijn bij het laden en dus waardeloos op dat moment. Bijkomende type B is echter steeds functioneel.
3)Aparte laadgroep met type B, zonder bestaande aardlekschakelaar
4) Een speciale 6mA residue aardlekschakelaar enkel voor de laadpaal in bestaande groep die detecteert of de DC component niet te hoog is en zo vermijdt dat de hogeropliggende type A aardlekschakelaar blind wordt.
Men noemt dit ook wel een Doepke aardlekschakelaar omdat deze fabrikant met dat ding eerst op de markt was. Datgene wat er in jou laadpaal zit dus:
"Ingebouwde aardlekbeveiliging Type A 30 mA wisselstroom (EN61008) + DC lekdetectie tot 6 mA (EN62955)"
Geen idee welke van de 4 oplossingen toegelaten zijn in NL. Sommige van de oplossingen zijn in BE controversieel/verboden
De laadpaal is inderdaad softwarematig zo ingesteld dat ie niet meer dan 15,8 of 15,9A mag gebruiken. Het is inderdaad een 3-fase laadpaal gericht op de toekomst. Nu laden op 1 fase, 16A. Misschien in de toekomst op 3x16A. Naar 3x32A ben ik voorlopig niet van plan.
Ik had voor mezelf al bedacht om er een "bordje/sticker" bij te hangen met een vermelding in de trant van "Maximale laadstroom 3x16A, i.v.m. bekabeling." Beetje kinderachtig misschien, maar kwaad kan het niet, toch?.
Misschien was dat niet echt duidelijk, maar de laadpaal kan geen vermogen beperken. Wat die laadpaal doet is de lader in de auto vertellen wat de maximum stroom is waarmee je op deze locatie kan laden. Vertel je de auto niks dat gaat die automatisch naar 16A, standaard stopcontact dus. De auto weet dus automatisch met welke stroom hij mag laden.