Laadpaal aansluiten op 2,5mm2 of 6mm2?

Vraag:

Mijn nieuwe laadpaal heb ik zelf aangesloten met een 2,5mm2 kabel. Vanuit de groepenkast is dat ongeveer 5m.

Ik heb blijkbaar niet helemaal goed gelezen want in de installatiehandleiding van de laadpaal staat dat deze met 6mm2 kabel aangesloten moet worden. Nu kan ik me daar iets bij voorstellen als je op 32A gaat laden.

Mijn auto laadt echter slechts op 1 fase bij maximaal 16A. De laadpaal is overigens een 3-fase model maar er wordt dus slechts één fase gebruikt.

De huidige 5x2,5mm2 XMVK kabel loopt door een 19mm buis. Gedeeltelijk flexibele buis, en met één 90 graden bocht.

Ik zit nu toch te dubben:
- Installatiehandleiding volgen en de huidige kabel er weer uit halen en vervangen door een 5x6mm2 kabel? Gaat dat overigens passen door deze 19mm buis? Krijg ik die ook door de bocht heen?
- Niets wijzigen en de huidige kabel late zitten? Immers ik laad toch maximaal maar op 16A en de kabellengte is slechts 5m.

Wat is jullie mening/advies?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De voorzekering is in dit geval alles bepalen.
Een 16 A aansluitng kan makkelijk met een 2,5 qmm.
1 of 3 fase maakt niet uit.
Alleen bij lange lengtes (denk aan meer dan 50mj zou het spanningsverlies etc je een dikkere kabel te nemen. Ook dit is niet van toepassing bij jou.
Denk je wel aan een aardlekschakelaar? max 30 mA als de laadpaal buiten staat.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

In de groepenkast zit een aardlekautomaat C16, 30mA. Dus dan lijkt het goed te zijn toch?

Overigens zit er in de laadpaal zelf ook nog een aardlekbeveiliging (volgens de beschrijving).

Shiptronic

Overleden

Als je 5x 2,5 hebt liggen zou je de fase en nul dubbel uitkunnen voeren, maar ik zie in de huidige oplossing geen probleem.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

En welk type aardlek dient men dan binnen te plaatsen. Type A of B.

Ik vermoed dat in dit geval type A prima is aangezien de laadpaal al een aardlekbeveiliging bevat.

mel

Golden Member

Ik heb geen verstand van laadpalen. Maar als er een ALS in zit, zit er dan ook een zekering voor?
Dan verklaren we de groep naar de laadpaal een distributiegroep, en hoeft er op die groep geen ALS.
De zekeringen blijft echter wel.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

'Weet' de laadpaal dat die maar 16A mag gebruiken? Als dat zo is, dan maakt het niet uit, zeker voor nu niet. Maar even praktisch: je koopt een 3-fase paal, dus gebruik je hem nu niet naar volle glorie. Daarnaast, stel dat je een nieuwe auto koopt/least die sneller kan laden, dan mag je weer de schep ter hand nemen.

En het is onderdeel van je huis, als je ooit je huis verkoopt moet je het melden, anders is het een verborgen gebrek. Het type laadpaal suggereert immers dat de 3x32A is. Maar goed, voor 3x32A moet je ook krachtstroom aansluiting hebben i.p.v. 3-fase.

Op 10 november 2020 12:33:56 schreef Thijs1983:
En welk type aardlek dient men dan binnen te plaatsen. Type A of B.

Ik vermoed dat in dit geval type A prima is aangezien de laadpaal al een aardlekbeveiliging bevat.

Ik zou toch maar even goed nakijken wat er in de paal zit, type B beveiligd tegen DC lekstromen en moet niet verward worden met karakteristiek B.

Dit is zo ongeveer de goedkoopste type B die je kunt krijgen: https://www.laadpaal24.nl/aardlekschakelaar-chint-type-b-40a-4pol-30ma
Een kar. B automaat is de helft goedkoper maar beschermd zeer zeker niet tegen DC lekstroom...

Meer achtergrond info vind je hier: https://www.laadpunt.nl/waarom-type-b-aardlekbeveiliging/

Ik ga wellicht ook ooit een laadpaal aanleggen en heb net in Excel even zitten rekenen wat de verliezen zijn. Maar ik heb al ooit 16mm^2 grondkabel gekocht en bij mij is het 25m...

Ik kwam tot 80W (!) verlies in de kabel bij 2,5mm^2 en maar 12W bij de 16mm^2 (bij 16A).

in de paal zit een instelling bij de moderne palen die bepaalt wat de max laadstroom is. soms icm een app moet je dat instellen. de oude palen zijn nog voor 1 maximale stroom gemaakt, vooraf ingesteld.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 10 november 2020 19:58:12 (26%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 10 november 2020 15:09:20 schreef Mrtn1988:
'Weet' de laadpaal dat die maar 16A mag gebruiken? Als dat zo is, dan maakt het niet uit, zeker voor nu niet. Maar even praktisch: je koopt een 3-fase paal, dus gebruik je hem nu niet naar volle glorie. Daarnaast, stel dat je een nieuwe auto koopt/least die sneller kan laden, dan mag je weer de schep ter hand nemen.

En het is onderdeel van je huis, als je ooit je huis verkoopt moet je het melden, anders is het een verborgen gebrek. Het type laadpaal suggereert immers dat de 3x32A is. Maar goed, voor 3x32A moet je ook krachtstroom aansluiting hebben i.p.v. 3-fase.

De laadpaal is inderdaad softwarematig zo ingesteld dat ie niet meer dan 15,8 of 15,9A mag gebruiken. Het is inderdaad een 3-fase laadpaal gericht op de toekomst. Nu laden op 1 fase, 16A. Misschien in de toekomst op 3x16A. Naar 3x32A ben ik voorlopig niet van plan.

Ik had voor mezelf al bedacht om er een "bordje/sticker" bij te hangen met een vermelding in de trant van "Maximale laadstroom 3x16A, i.v.m. bekabeling." Beetje kinderachtig misschien, maar kwaad kan het niet, toch?

En volgens de spec's van de laadpaal:
"Ingebouwde aardlekbeveiliging Type A 30 mA wisselstroom (EN61008) + DC lekdetectie tot 6 mA (EN62955)"

Heb je een Zappi?

https://zappi.info/

Ik Googlede even op je stukje tekst:

https://zappi.info/2-nieuws-item-1

Maar inderdaad, voor je meer dan 3x16A gaat doen, ben je wel even verder. Meestal laadt je toch in de nacht. Tevens zou je bij meer dan 3x16 ampere naar een krachtaansluiting moeten wat meer in vastrecht is.

Dus ja, 2.5mm is prima als je dat aan de laadpaal kan vertellen. En daarbij is die denk ik ook 16A afgezekerd in de groepenkast?

je zekert voor naar gelang de kabeldikte en lengte en hoeveel stroom de paal mag leveren. 5 meter 4x2,5 kas kabel mag je meer als 16A zekeren zelfs, wel meer verliezen idd. gewoon een B16 erop zetten en 2,5mm2 erachter. als je later met 32A gaat laden of 2x16A dan leg je een kabel bij voor een 2e krachtgroep..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Voorzekeren geeft je zekerheid, zowel qua veiligheid als naar regelgeving. In België mag een 2.5 met 20A gezekerd worden

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Je kan je ook afvragen: Als je de keuze hebt, zou je 2.5 of 6mm2 aanleggen en waarom?

2.5mm2 is goedkoper in de aanschaf en het mag als je met 16A zekert. Toch? Waarom dan toch 6mm2?

Nou....... van een normaal stopcontact kan je er van uitgaan dat je "zo nu en dan" een belasting van een paar honderd watt op zit. En misschien een enkele keer een paar dagen een elektrisch kacheltje.

Maar van die laadpaal weet je vantevoren dat je zeg 20k km gaat rijden per jaar @ 0.15kWh per km -> 3000 kWh per jaar.

Als je 2% verliezen hebt in die dunnere kabel, bespaar je zo'n 13 euro per jaar, dus kan je na een paar jaar die dikkere/duurdere kabel betalen.... Anderzijds, Als ie er al ligt..... Is het de moeite waard voor die 13 euro per jaar dat ding om te zetten?

Zelf beslissen....
(Ik heb niet uitgerekend of die 2% realistisch is.... Op "maar" 5m kan het wel eens minder zijn.)

Update: nu wel uitgerekend. Het is een kwart, ongeveer een half procent. het scheelt 3.25 euro per jaar bij 20000 km/jaar . (en een tesla die 0.15kWh per km doet).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

5x6 krijg je al nauwelijks door een rechte 19mm buis heen (ik doe het wel een over korte lengtes) laat staan met een bocht.

Misschien even "droog" proberen met een stukje 5x4mm2?

[Bericht gewijzigd door andre1973 op woensdag 11 november 2020 01:01:29 (19%)

zit sinds 2009 in de PV.

Op 10 november 2020 11:01:14 schreef Peter842: Mijn auto laadt echter slechts op 1 fase bij maximaal 16A. De laadpaal is overigens een 3-fase model maar er wordt dus slechts één fase gebruikt.

Daar heb je eigenlijk geen laadpaal voor nodig, enkel een adapterkabel standaard stekker -> Mennekes laadplug. Laadstroom gaat dan automatisch naar minimum, 16A.

Wat is jullie mening/advies?

Is een afweging die jij moet maken.

Voordelen:
- Ooit komt er een moment dat je auto's niet meer volledig kan opgeladen in een nacht met 16A, 8u x 16A x 230 V = 30kWh. Je hebt dan sowieso een groter laadvermogen nodig.
- Zelfs als je die capaciteit niet nodig hebt is dit handiger, auto is immers sneller opgeladen
- Als je dit nu installeert is de kans hoger dat je dat ook kan gebruiken. Waarom zeg ik dat. Het is voor een netbeheerder momenteel compleet onmogelijk om iedereen van 3F 32A lading te voorzien. Iedereen morgen een dikke Tesla, vergeet dat maar. Kan dus nooit kwaad als jij de eerste bent :D.

Nadelen:
- In BE is dit slechts een kwestie van tijd, dikke aansluiting hogere vaste kost. Geen idee hoe dat in NL is
- 6mm2 retrofit is dikwijls geen lachertje, zie posts hierboven.

In de groepenkast zit een aardlekautomaat C16, 30mA. Dus dan lijkt het goed te zijn toch?

Ligt niet zo eenvoudig. Dit is momenteel praktisch altijd een type A. De DC component van de laadstroom kan een 30mA van dit type blind maken. Maw die reageert dan niet meer op aardlekken elders in de woning.

Oplossingen:
1) Vervangen door 30mA type B

2) Bijkomende type B gewoonweg in serie met de bestaande A. Die bestaande type A kan dan in theorie blind zijn bij het laden en dus waardeloos op dat moment. Bijkomende type B is echter steeds functioneel.

3)Aparte laadgroep met type B, zonder bestaande aardlekschakelaar

4) Een speciale 6mA residue aardlekschakelaar enkel voor de laadpaal in bestaande groep die detecteert of de DC component niet te hoog is en zo vermijdt dat de hogeropliggende type A aardlekschakelaar blind wordt.
Men noemt dit ook wel een Doepke aardlekschakelaar omdat deze fabrikant met dat ding eerst op de markt was. Datgene wat er in jou laadpaal zit dus:
"Ingebouwde aardlekbeveiliging Type A 30 mA wisselstroom (EN61008) + DC lekdetectie tot 6 mA (EN62955)"

Geen idee welke van de 4 oplossingen toegelaten zijn in NL. Sommige van de oplossingen zijn in BE controversieel/verboden

De laadpaal is inderdaad softwarematig zo ingesteld dat ie niet meer dan 15,8 of 15,9A mag gebruiken. Het is inderdaad een 3-fase laadpaal gericht op de toekomst. Nu laden op 1 fase, 16A. Misschien in de toekomst op 3x16A. Naar 3x32A ben ik voorlopig niet van plan.

Ik had voor mezelf al bedacht om er een "bordje/sticker" bij te hangen met een vermelding in de trant van "Maximale laadstroom 3x16A, i.v.m. bekabeling." Beetje kinderachtig misschien, maar kwaad kan het niet, toch?.

Misschien was dat niet echt duidelijk, maar de laadpaal kan geen vermogen beperken. Wat die laadpaal doet is de lader in de auto vertellen wat de maximum stroom is waarmee je op deze locatie kan laden. Vertel je de auto niks dat gaat die automatisch naar 16A, standaard stopcontact dus. De auto weet dus automatisch met welke stroom hij mag laden.

Op 11 november 2020 05:45:19 schreef New Beetle:
[...]Daar heb je eigenlijk geen laadpaal voor nodig, enkel een adapterkabel standaard stekker -> Mennekes laadplug. Laadstroom gaat dan automatisch naar minimum, 16A.
[...]Is een afweging die jij moet maken.

.

dat zou ik niet aanbevelen, een gewoon wcd kan niet tegen vele uren 16A en gaat uitfikken na verloop van tijd. een laadstekker is voor meer stroom gemaakt, 32A kunnen de meeste ook gewoon aan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer