iemand ervaring met: gruner

trix

Golden Member

de: gruner GT-VM-DS6 VAV transmitter om precies te zijn.

ik kwam die vorige week tegen op een luchtbehandelings installatie, hij zet dacht ik een drukverschil (mili bars) om in een 0-10V signaal. ik vond het een bijzonder wazig ding, kon er ook zeer weinig over vinden op het internet.
kent iemand die dingen ?

ik heb er wel een heel summiere PDF-je van, maar hoe voeg ik die toe ? (staat op mijn harde schijf).

gruner gt-vm-ds6_en__2020-05-12 (2).pdf

eigenwijs = ook wijs
GJ_

Moderator

Op 10 november 2020 19:01:52 schreef trix:
...maar hoe voeg ik die toe ? (staat op mijn harde schijf).

trix

Golden Member

toegevoegd, ik weet niet zeker of het werkt.

eigenwijs = ook wijs

Ja hoor dat werkt.

Maar wat wil je er van weten? Ik denk dat je netjes omschreven hebt wat ie doet. druk (verschil) wordt omgezet in een spanningkje.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
trix

Golden Member

het inregelen van dat ding b.v., staat nergens omschreven hoe dat gaat.
ik zei drukverschil, maar het is gesshikt voor: volumetric flow dus M3/uur. hoe leid hij dat af uit enkel de druk ?
en dat programeren d.m.v. 2 potmeters,.......een gekloot, nog nooit zoiets wazigs gezien.

maar mischien heeft er hier iemand er al vaker mee gewerkt, en snap ik dat ding gewoon niet.

eigenwijs = ook wijs

Ik moet toegeven dat de manier van instellen wat creatief is, maar het zal voor de installateurs van die systemen wel duidelijk zijn.

Het is geen los bruikbaar kastje, hij hoort specifiek bij een VAV box, volgens Google is dat zoiets:

Het geheel van venturi en drukverschilsensor vormt dan een flowmeter.

Op 10 november 2020 20:25:09 schreef trix:
het inregelen van dat ding b.v., staat nergens omschreven hoe dat gaat.
ik zei drukverschil, maar het is gesshikt voor: volumetric flow dus M3/uur. hoe leid hij dat af uit enkel de druk ?
.

door gebruik te maken van de wetten van Bernouilli.. praktisch zit hij ergens gekoppeld aan een venturi en aan de afmetingen daarvan samen met het drukverschil kunnen het aantal M³ bepaald worden dat voorbij loopt. Gaat al 100 jaar zo.

Je hebt dus wat meer gegevens nodig. Een snelheidsmeter alleen is tenslotte ook maar een pulsteller. zonder de radius van het wiel en het aantal pulsen per omwenteling kan je er ook niet veel mee.

trix

Golden Member

kijk dat het bij een bepaalde kast hoort maakt het al wel wat duidelijker, de doorstroom opening van die kast is dan ook bekend.
maar bij mij zat hij op een grote lucht behandelings kast.

nu ik google op VAV kast, kom ik inderdaad soortgelijke kasten tegen, soms met een belimo (servo voor luchtkleppen).

zouden ze van te voren de doorstroom opening als "one time setting" in dat kastje proggen ?

[Bericht gewijzigd door trix op woensdag 11 november 2020 09:04:54 (50%)

eigenwijs = ook wijs

Ja, dat is het idee. Die "moeilijke instelling" doe je maar 1x en vanaf dat moment kan je aflezen(*) wat de flow is. Dus niet alleen met een "bepaalde kast", maar instelbaar voor een range van fysieke meet-modules.

(*) Ik denk zowel op het display als via de 0-10V uitgang.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/