kookplaat foutmeldingen

ik heb als test de 400V afgekoppeld en een gewoon 230V netsnoer gemonteerd.

Op 10 november 2020 20:34:03 schreef EricN:
Ze zien er hetzelfde uit maar de identiteitsprogrammering (configuratie)is anders.
e0: configuratie probleem, vervang print
e3: bestaat niet voor dit model, verkeerde indentiteit, configuratie dus.
e8: digitale verbinding, tja hij is verkeerd geconfigureerd.

Mogelijks kan deze storing door een voedingsprobleem veroorzaakt worden maar mogelijks is er ook meer stuk. Als de voeding oorzaak is van een defecte bediening/eeprom fout dan is een nieuwe print geen oplossing want dan gaat die ook stuk gaan dus opgelet. Ik kan nergens terug vinden wat de secundaire spanning exact moet zijn. Is het 12v dan is dan geen goede zaak maar blijkt 18v OK dan is het eerder in de digitale delen te zoeken. Wat staat er in je woningverkoop? In de staat dat het zich bevind of in werkende staat, dan kun je mss beter daar wat verhalen.

in de staat waarin het zich bevind, zonder verborgen gebreken. weinig aan te beginnen, eigenaar hoeft maar te zeggen dat de plaat wel werkte ervoor

UPDATE: ik heb ondertussen maar al een inductieplaat besteld, want madam wil kunnen koken.
probleem was vooral de keuken. het is een stenen blad waar een gat van 71x48cm in zit. en alle kookplaten zijn ofwel 60 breed (heb ik een gat) ofwel is het nisgat 75cm of hoger. dan moet ik die steen gaan versnijden en dat zag ik niet zitten.
maar als ik al de halve plaat moet gaan vervangen door stukken die misschien niet te krijgen zijn.

tips mogen gerust nog komen, maar ik vrees ervoor dat die user interface (die 2 printjes) stuk zijn. en die dingen kosten precies al snel 300-400€

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Kruimel

Golden Member

Persoonlijk zou ik me bij de aanschaf van een huis ook niet opblazen over een defecte kookplaat om eerlijk te zijn, de kans is er dat het probleem er eerder niet was en je alleen moeilijk loopt te doen tegen iemand die er ook weinig aan kan doen. Als je nu een stuk aluminiumfolie in de groepenkast vind is het een ander verhaal...

Helaas kunnen we dan niets doen nu denk ik. Gegeven de aparte maat en de prijs van de vervangingsonderdelen zou ik de neiging hem te bewaren weerstaan en hem zo snel mogelijk naar de stort brengen. Je gaat op de korte termijn niemand vinden die er wat aan heeft.

nuja, ik was niet van plan de schuld te verschuiven naar de verkoper. ik heb de apparaten niet getest bij aankoop. en een kookplaat van 300-500€ weegt niet op bij de verkoop van een woning die 1000x duurder is.

het verhaal heeft een wending gekregen, gisteren telefoon van de vorige eigenaars (ik had deze week een sms gestuurd of er iets speciaal moest aangezet worden voor de kookplaat te starten, nog voor ik de zekeringen gaan uitpluizen was en de keuken half gedemonteerd). blijkbaar waren ze even langs geweest terwijl we net naar de winkel waren.

hun dochter verkoopt zulke apparaten en is eens komen kijken. ik had de boel uitgebouwd met nog een losse stekker eraan. pluggen die in, drukken op de power... kookplaat start. ik werd helemaal gek nu.
ze zet de rechterkookplaat op 5, alles doet het. MAAR, het linkse besturingspaneel doet niks. we drukken daar op alle knoppen, komt er E1 op. rechts valt op dat moment ook weer uit.
blijkbaar toch een communicatiefout tussen die 2 besturingsprinten.

ze heeft de kookplaat mee naar haar werk en als de kost niet te hoog is, gaan zij het nog betalen. blijkbaar kon haar moeder niet wennen aan elektrisch koken en heeft ze al die jaren nog een gasfornuis in de bijkeuken gebruikt. deze kookplaat heeft dus amper gewerkt.
probleem zou gekend zijn en als je er op tijd firmware update op deed, kon het voorkomen worden

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Kruimel

Golden Member

Ok, dat klinkt positief. :) Grappig dat de lijntjes zo kort zijn. Ik ben wel nieuwsgierig hoe het afloopt!