Sluiting in voeding van Yamaha DVR-1000

Hoi allemaal,

Ik heb een probleem met de Yamaha DVR-1000. De zekering van de voeding is eruit geklapt. Rondom de grote MOSFET Q2 van de schakelende voeding is de print donker geworden. Deze had sluiting. Deze MOSFET heb ik vervangen door een SiHF5N50D-E3. Daarna klapt nog steeds de zekering eruit. Enig idee waar ik verder naar kan kijken? Ik heb veel ervaring met buizenversterkers maar niet zo veel met schakelende voedingen.

In de bijlage zit het schema.

vergeten

Golden Member

Zet een gloeilamp in plaats van de zekering.
(Door de gloeilamp in serie gaat er niets stuk omdat de stroom begrensd wordt.)

Gaat deze na inschakelen meteen fel branden dan zit er sluiting ergens.
Normaal gaat de gloeilamp even fel oplichten dan zwak branden.

Haal de spanning eraf en kontroleer de gelijkrichter die is op diodestand door te meten.

We moeten eerst naar de situatie dat er over C3 (47µF/400v) ongeveer 320v DC staat, voordat hij ook maar kan gaan werken.
Dat kan pas zo zijn als de sluiting uit de schakeling is.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

De helft van de gelijkrichter was inderdaad hard gesloten. Bedankt! Ik merk dat ik in dit soort denkwerk wat roestig ben. Als puber deed ik dit wekelijks. Ben nu 26 en het is echt ff nadenken hoe dat foutzoeken ook alweer ging.

Oke, we hebben nu 320 VDC. Er is echter nog geen oscillatie en dus geen spanning secundair. Naja, heel klein beetje. We gaan weer rustig verder.

Tips zijn nog steeds welkom :)

vergeten

Golden Member

Beschrijf aub precies hoe de situatie nu is aangesloten ik (we) kan (kunnen) geen gedachte lezen op CO. :)

Wat heb je gedaan om 320v dc te krijgen?
Zit de gloeilamp er nog tussen?
zoniet blijft nu de zekering heel?

Ga dan meten of de over de zeners Z1, Z3 en Z4 (15v) staat en over Z2 (11v) en geef aan wat je meet.
Meet op de ohms stand van je meter (spanning eraf!) of de mosfet Q2 sluiting heeft.