Sluiting in voeding van Yamaha DVR-1000

Hoi allemaal,

Ik heb een probleem met de Yamaha DVR-1000. De zekering van de voeding is eruit geklapt. Rondom de grote MOSFET Q2 van de schakelende voeding is de print donker geworden. Deze had sluiting. Deze MOSFET heb ik vervangen door een SiHF5N50D-E3. Daarna klapt nog steeds de zekering eruit. Enig idee waar ik verder naar kan kijken? Ik heb veel ervaring met buizenversterkers maar niet zo veel met schakelende voedingen.

In de bijlage zit het schema.

vergeten

Golden Member

Zet een gloeilamp in plaats van de zekering.
(Door de gloeilamp in serie gaat er niets stuk omdat de stroom begrensd wordt.)

Gaat deze na inschakelen meteen fel branden dan zit er sluiting ergens.
Normaal gaat de gloeilamp even fel oplichten dan zwak branden.

Haal de spanning eraf en kontroleer de gelijkrichter die is op diodestand door te meten.

We moeten eerst naar de situatie dat er over C3 (47µF/400v) ongeveer 320v DC staat, voordat hij ook maar kan gaan werken.
Dat kan pas zo zijn als de sluiting uit de schakeling is.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

De helft van de gelijkrichter was inderdaad hard gesloten. Bedankt! Ik merk dat ik in dit soort denkwerk wat roestig ben. Als puber deed ik dit wekelijks. Ben nu 26 en het is echt ff nadenken hoe dat foutzoeken ook alweer ging.

Oke, we hebben nu 320 VDC. Er is echter nog geen oscillatie en dus geen spanning secundair. Naja, heel klein beetje. We gaan weer rustig verder.

Tips zijn nog steeds welkom :)

vergeten

Golden Member

Beschrijf aub precies hoe de situatie nu is aangesloten ik (we) kan (kunnen) geen gedachte lezen op CO. :)

Wat heb je gedaan om 320v dc te krijgen?
Zit de gloeilamp er nog tussen?
zoniet blijft nu de zekering heel?

Ga dan meten of de over de zeners Z1, Z3 en Z4 (15v) staat en over Z2 (11v) en geef aan wat je meet.
Meet op de ohms stand van je meter (spanning eraf!) of de mosfet Q2 sluiting heeft.
Meet ook het 0Ω weerstandje R10 (zal wel fusable zijn) of die 0Ω is.

Pas wel op ! Alles hangt aan het lichtnet en die hoge DC spanning prikt ook vervelend!

Liever alles achter een scheidingstrafo heb je die?

[Bericht gewijzigd door vergeten op maandag 2 november 2020 00:57:05 (12%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Als de Mosfet in sluiting ligt,is het waarschijnlijk dat er nog wel meer kapot is.Ik zou zeggen haal de transistors er allemaal uit, en bestel nieuwe - kosten niks. en als ze eruit zijn kun je alle weerstanden makkelijk nameten terwijl ze nog op het bord zitten.
Zelfs de optocoupler zou gesneuveld kunnen zijn.
Deze voeding start op door de gate van de Mosfet aan te sturen via R3,R68 en R47 en R26. Als die niet aangaat beteket dit dat er in de rest van de schakeling nog iets in sluiting ligt.
Als er ook maar iets is wat niet goed werkt knalt je mosfet er weer uit ->gloeilamp dus.
Over Z3 zou 15V moeten staan, zelfs als de voeding niet werkt, begin daar maar eens mee

Bedankt voor alle tips!

Ik heb helaas geen scheidingstrafo... Mijn elektrohobby ligt een beetje stil en bestond uberhaupt vooral uit versterkers en effecten voor gitaar bouwen. Pedaaltjes is laagspanning en de versterkers gaan op een ouderwetse trafo met een geaard chassis dus normaliter is de nood voor een scheidingstrafo niet zo hoog. Normaliter trek ik de dubbel geisoleerde spullen met stekker zonder randaarde niet open, daar heb ik niks te zoeken. Heb van de buizenversterkers al in geen 10 jaar geen klap meer gekregen, na de eerste/tweede klap in mijn jongere jaren ben ik heel zorgvuldig geworden. Moet wel zeggen, heb sinds kort een inkomen dus die scheidingstrafo staat bij dezen op de verlanglijst.

Als ik iets wil meten dan gaat er eerst een geisoleerd bekje op de common (wat dat ook moge zijn op dat moment). Daarna zet ik het apparaat aan en meet ik met één hand op de rug wat ik wil meten. Dan apparaat weer uit, na een minuutje de elco's meten en dan weer door als ze leeg zijn.

Mijn testsnoer met gloeilamp heb ik weer even opgegraven, dat is een handige.

Het eerste wat ik heb gedaan is de MOSFET vervangen. Die nieuwe is volgens mij nog steeds heel. Daarna heb ik de helft van de gelijkrichterbrug vervangen, twee diodes hadden sluiting. Toen had ik 310 - 320 VDC op de eerste elco's.

Mijn ene multimeter begint een beetje raar te doen en de andere kan ik niet vinden, dus ik ga binnenkort even een nieuwe bestellen. Of twee. Even sjoppen, misschien wil ik er ook wel een stroomtang bij.

Wat ik wel nog heb kunnen meten;
Op de gate staat 3,6 Volt. Op Z3 staat 15 Volt.

Even alle torren en de opto aan primair vervangen is een goeie, ik bestel ze vanavond even.

Ik houd jullie op de hoogte! Alvast bedankt voor de hulp aan deze ietwat roestige elektro-hobbyist. :)

Vandaag is mijn pakketje van Conrad binnengekomen met een nieuwe digitale multimeter, een analoge multimeter, wat meetsnoeren, én vervangende onderdelen. Op goed geluk heb ik eerst alleen de MOSFET vervangen door een IRF720. Succes! Hij deed het gelijk. Probleem was dat die SiHF5N50D-E3 die ik er eerst in had gezet een V_gs(th) van 4 volt had. Ik had een mosfetje nodig met 'gewoon' een V_gs van 3 volt. Ik had even niks anders in huis, althans, dan had ik wellicht gewoon beter moeten zoeken.

Opgelost!

Bedankt voor alle hulp. Toch weer een duur apparaat van de schroot gered.

vergeten

Golden Member

Een pluim voor jou dat je even meld wat nu de oplossing was! _/-\o_

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Bedankt! Ik ben een ouwe rot op een ander elektro-forum, "de werkbank" van gitaarnet, vandaar. :)

Helaas is er een hoofdstuk 2 aangebroken... Na ongeveer 5-10 minuten werken bij de eigenaar, een vriend van me, kapt ie er weer mee. Ding weer maar naar huis. Zekering lag er weer uit. De mosfet heeft geen sluiting maar het apparaatje vreet dus wel zijn zekering op. Misschien sluiting ergens voorbij de voeding? Dat ie overbelast wordt? Binnenkort maar weer eens op onderzoek.