elektro motoren

Op 10 november 2020 19:54:42 schreef big_fat_mama:
[...]

Tenzij ik iets gemist heb begint hier de vaagheid, en is nog niet opgehelderd: wat komt er nu eigenlijk binnen?

* 80 amp bij 3x400v~ (waar meerderen van uitgaan, en wat inderdaad best mogelijk zou kunnen zijn, misschien zelfs waarschijnlijk)
* 80 amp bij 1x230v~ lijkt onwaarschijnlijk maar ik weet niet of het in NL onmogelijk is
* als het in BE was zou het ook nog 80 amp kunnen zijn bij 3x230v~ maar in NL komt dat niet meer voor, dacht ik?

Bovenal: ik vrees dat een topicstarter die vertelt dat de binnenkomende spanning zoveel ampere bedraagt, dat die niet alle achtergronden begrepen heeft. Het is gevaarlijk dergelijke lieden raad te geven, er is zoveel ruimte voor misinterpretatie.

Beste topicstarter, welkom alhier, het lijkt me aangeraden om een plaatselijk deskundige in te huren. Dat kost wel even iets, maar het zou u veel kosten kunnen besparen. Let er dan wel op dat die deskundige geregistreerd is, zodat eventuele miskleunen op haar/hem kunnen verhaald worden.

1x80A ga je in NL niet vinden. meer als 1x40 is er al niet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 10 november 2020 19:38:36 schreef GJ_:
[...]Dat al niet, maar in China mogen deze ook niet meer nieuw verkocht worden.

Misschien zijn de motoren met wat er bij hoort als komplete gebruikte machine geimporteerd.
Maar ook dan geldt dat ze moeten voldoen aan machinerichtlijn.

if you think it's expensive to hire a professional, wait until you hire an amateur
Shiptronic

Overleden

Op 10 november 2020 19:38:36 schreef GJ_:
[...]Dat al niet, maar in China mogen deze ook niet meer nieuw verkocht worden.

Als ik naar het type plaatje lijkt deze mij ook oud, met een nieuw likje verf .

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Even kort door de bocht. 80A (per fase) op een 3*400/230 aansluiting is 55kW. Dat is te weinig voor 200kW aan motoren tenzij je kan garanderen dat maar een klein deel tegelijk in gebruik zal zijn (*).

(*) We hebben maar 1 hutsefluts en ieder van de 30kW motoren kan niet draaien als de hutsefluts daar niet aanwezig is....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

het lijken idd oude motoren die overgespoten zijn. punt 1, in geen 15-20 jaar zijn motoren nog voor 380V bestickerd, dat is allang 400V.

als dat een complete machine is, dan is er ook een besturingskast bij met een hoofdschakelaar en motorbeveiligingen en relais of FO's. aan de schakelstroom van de hoofdschakelaar valt ook al iets af te leiden, een machine die 3x 400A nodig heeft bevat geen 250A schakelaar en 70mm2 voedingkabel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 10 november 2020 20:04:27 schreef deskjet:
[...]

Misschien zijn de motoren met wat er bij hoort als komplete gebruikte machine geimporteerd.
Maar ook dan geldt dat ze moeten voldoen aan machinerichtlijn.

De motoren zelf voldoen op geen enkele manier aan welke eis dan ook, zo lijkt het. Voor verkoop in China zou er een CCC
markering op moeten zitten om aan te geven dat aan de GB normen voldaan is.
In hetvgeval van een heel oude machine heb ik niks gezegd natuurlijk. Als TS hem zelf geimporteerd heeft moet hij zelf zorgen voor alle CE papierwinkel. Niet onmogelijk maar wel veel werk en erg kostbaar.

En als de ts nu een eenmansbedrijf heeft met zichzelf als enige werknemer...
Waar moet hij dan nog aan voldoen?

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
GJ_

Moderator

Gewoon overal aan. Je mag die spullen domweg niet in de handel brengen. Wel doen is een economisch delict. Als er ook nog eens personeel bij betrokken is word het pas echt een drama als er een ongeluk gebeurt.

Ik had niet gelezen dat de ts het in de handel brengt.

En ik kwam deze zinsnede tegen bij een keurings instantie :Als éénmanszaak, zelfstandige, of ZZP’er bent u in principe nog niet verplicht uw (elektrische) arbeidsmiddelen te laten keuren. Voorwaarde hierbij is dat alleen u de arbeidsmiddelen mag gebruiken!!

Vandaar mijn vraag..

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

Op 11 november 2020 17:40:40 schreef Sparks:
Ik had niet gelezen dat de ts het in de handel brengt.

En ik kwam deze zinsnede tegen bij een keurings instantie :Als éénmanszaak, zelfstandige, of ZZP’er bent u in principe nog niet verplicht uw (elektrische) arbeidsmiddelen te laten keuren. Voorwaarde hierbij is dat alleen u de arbeidsmiddelen mag gebruiken!!

Vandaar mijn vraag..

Dat gaat over de Arbowet. Tussen werkgever en werknemer.
In de handel brengen doet de fabrikant of importeur. (Die kan uiteraard ook werkgever zijn maar dit terzijde.)

if you think it's expensive to hire a professional, wait until you hire an amateur
GJ_

Moderator

Precies, keuringen volgens de arbowet zijn voor een ZZP'er niet altijd van belang.

Op 11 november 2020 17:40:40 schreef Sparks:
Ik had niet gelezen dat de ts het in de handel brengt.

Deze machines zijn door TS gekocht voor eigen gebruik. Het in gebruik nemen is voor de wet ook "in de handel brengen" en dus verboden zonder dat alles in orde is, oftewel een EC verklaring is afgegeven. En dat gaat nog een hele kluif worden.
Een in China woonachtig persoon mag in de EU niks in de handel brengen als een EC verklaring verplicht is. Een importeur mag dat wel, als die persoonlijk in de EU woont tenminste.

Omdat ik nieuwsgierig was even verder gezocht:

De fabrikant is diegene die de machine bouwt, de fabrikant volgt de CE-marketingsproceduee. In de definitie van fabrikant (artikel 2i) staat;

“fabrikant”: elke natuurlijke persoon of rechtspersoon die een onder deze richtlijn vallende machine of niet voltooide machine ontwerpt en/of produceert, en die verantwoordelijk is voor de overeenstemming van deze machine of niet voltooide machine met deze richtlijn teneinde haar onder zijn eigen naam of merk of voor eigen gebruik in de handel te brengen of voor eigen gebruik.  Bij gebreke van een fabrikant die aan deze definitie voldoet, wordt elke natuurlijke of rechtspersoon die een onder deze richtlijn vallende machine of niet voltooide machine in de handel brengt of in bedrijf stelt, als fabrikant beschouwd;

Daarin staat ook duidelijk omschreven dat een machine ook voor eigen gebruik moet voldoen aan de Machinerichtlijn en CE-gemarkeerd moet worden

Ik was altijd in de veronderstelling dat mijn zelfgebouwde machines nergens aan hoefden te voldoen zolang ik er maar zelf mee werkte...
OEPS!!

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
GJ_

Moderator

Eigen gebruik moet dan wel bedrijfsmatig zijn. Als het hobby is breng je hem niet in de handel.
En de markering geeft aan dat er een EC verklaring is. Die moet worden ondertekend door de fabrikant als deze in de EU gevestigd is, en anders door zijn officiële vertegenwoordiger in de EU. Dit omdat bij stout gedrag de booswicht ook bij de kladden te pakken is. Met iemand die in de VS, China, Australië en straks ook het VK woont word dit lastiger.

pamwikkeling

Special Member

@GJ

"Als er ook nog eens personeel bij betrokken is, wordt het pas echt een drama als er een ongeluk gebeurt."

Het risico dat er zich een fout voordoet omdat een motor niet CE gekeurd is en/of niet voldoende efficient is, is nog wel acceptabel.
En dit moet dan ook nog mede verantwoordelijk zijn (lees : bijdrage aan) het ontstaan van een "drama" waarbij personeel betrokken is.

Er draaien nog veel motoren die niet IE2 of IE3 zijn.

Verder heb ik, in Belgenland, nog nooit gehoord van een coverheidsontrole naar de efficiëntie van motoren.

Ik weet zelfs niet of er uitvoeringsbesluiten rond bestaan.

GJ_

Moderator

Ik heb het dan ook niet over die motoren maar over de machine als geheel. Als er dan een ongeluk gebeurt is heb je echt wel een drama. Met een beetje ongeluk komt de inspectie en de politie. Als dan blijkt dat die machine niet veilig is ga je gewoon achter slot en grendel. En zonder CE markering ga je er van uit dat ie niet veilig is. Bovendien word dan gelijk het economisch delict verder bekeken.
Ik heb het zien gebeuren. Fabriek per direct op slot en het OM over de vloer. Niet gezellig. (geen machines waar ik verder iets mee van doen had gelukkig)