bosch benvenuto koffie komt in lekbak

Tsja, waarom ook niet?? Goeie tip!

had laatst een zelfde machine , stond wel melitte op gaf alleen water in de overloop , op de aandrijving was een meenemer defect die het afloop ventiel bediende , rond geel gevalletje op de aandrijfmotor vd zetgroep , te zien na het uitnemen vd zetgroep .
veel op YouTube te vinden .
Hier te zien https://www.youtube.com/watch?v=KKYQ4DntvJE bij 3minuut15 te zien

https://www.youtube.com/results?search_query=caffeo+solo

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Herkenbare problemen met de zetgroep, koffie in de lekbak. Na vervanging van wat afdichtingen - via Esprase - de zetgroep en machine weer samengesteld (ook de aandrijving los gehad). Na het inschakelen zou het systeem zich moeten vullen en water geven via stoompijpje; dit gebeurt niet en Eco-toets blijft permanent oranjerood branden. Wat kan hier de oorzaak van zijn? Thermoblock is OK; aanspreken switches een punt?

Hoi,
Blijkt waarschijnlijk in de leidingen etc nog geen water zit. Ik heb een aantal malen de volle waterresevoir geplaatst ( je ziet steeds kleine luchtbelletjes ) op deze manier wordt het systeem gevuld en uiteindelijk na een aantal keren geeft hij geen fout aan , en zit het systeem vol.

Suc6

@Vibor

Heb mijn machine nu 6 jaar zonder problemen eigenlijk, zins gister ook alle koffie in de lekbak. Na het lezen van alle berichten bijna de O-ringen besteld en een nieuwe drainagefilter besteld, gelukkig jou bericht gelezen en werkt weer prima.
Bedank!

Ik heb opeens hetzelfde probleem, maar vraag me af of het dezelfde oorzaak heeft. Na het zetten van een kopje koffie (normaal), kwam er bij het direct volgende kopje geen koffie meer uit de uitloop.

Uit alle berichten op dit forum en op koffiepiraat.nl kom ik op twee mogelijke oorzaken:
1) koffie dreinage ventiel defect
2) probleem in de druk cilinder
Dat laatste ga ik zo proberen door de zetgroep uit elkaar te halen.
Wat me opvalt is dat het slangetje van de watertoever boven in de zetgroep, die bij de cilinder uitkomt vrij bruin is, en dat ik daar gewoon doorheen kan blazen.
Nu weet ik niet of dat voor het probleem ook zo was, maar die bruine kleur kan ik me niet herinneren.
In de zetgroep wordt deze watertoevoer afgesloten aan de bovenkant, maar dit gebeurt nu alleen als de hele cilinder COMPLEET naar boven wordt geschoven. Ik kan helaas niet zien of dit echt gebeurt maar ik vermoed het niet, want dat lukt mij alleen met enorme kracht.
Heeft er geen onderdeel tussen dit gaatje en de bovenkant van de unit gezeten in de zetgroep?
In de foto's heb ik dit proberen duidelijk te maken.

Met de rode 'kruizen' heb ik aangegeven wat ik precies bedoel.

Naschrift: de constructie met het rode kruisje werkt gewoon zo, dat is dus goed. Het probleem was een O-ring die uit de machine is gesprongen blijkbaar, vervangen van het ventiel had ook geen effect (zie post verderop).

Op 7 november 2020 12:04:07 schreef robkew:
Ik heb opeens hetzelfde probleem, maar vraag me af of het dezelfde oorzaak heeft. Na het zetten van een kopje koffie (normaal), kwam er bij het direct volgende kopje geen koffie meer uit de uitloop.

Uit alle berichten op dit forum en op koffiepiraat.nl kom ik op twee mogelijke oorzaken:
1) koffie dreinage ventiel defect
2) probleem in de druk cilinder
Dat laatste ga ik zo proberen door de zetgroep uit elkaar te halen.

Helaas, cilinder schoongemaakt, maar zelfde probleem nogsteeds.
Er loopt wel gewoon goed water uit het drukventiel als ik in de machine kijk tijdens aanzetten (en spoelen dan). Maar het lijkt er aan die kant wel uit te lopen.

Heb een ventiel besteld, dinsdag proberen of dat het probleem oplost!
Incl. verzending €28,54
https://fixpart.nl/nl/product/view/0000114675

Uit elkaar halen van de zetgroep ging vrij eenvoudig.
Let op dat je op één hoek het 'opzetstukje' even moet verwijderen voor je bij de schroef komt.

Ja, en had bij koffieonderdelen besteld, had je gelijk de verstevigingsstrip voor de houder bovenop brouwunit kunnen bestellen.

Ja, met je ventiel is het altijd wel opgelost..!!

Vervangings ventiel ontvangen, en ingebouwd.
Helaas zelfde probleem, koffie loopt intern door.
Ik kwam echter een oranje O-ring tegen bij het in elkaar zetten, en had geen idee waar die uitgevallen was.
Alles weer open en gezocht en blijkt hij van de aansluiting van de zetgroep te zijn, van de waterinvoer. Ik vond het al raar dat die zo zonder iets aansloot.
Ring er tussen "gelegd" en alles werkt weer top!
Voor niks het ventiel vervangen, maargoed, alles is weer schoon van binnen!

Iemand een idee hoe je die O-ring goed vast zet? (zie foto's)

x

[Bericht gewijzigd door robkew op woensdag 11 november 2020 16:26:36 (100%)

Ik begrijp de vraag niet goed. Mijn eerste idee wat in me opkomt:
Er zit toch een dichting rond het kraagje vd uitlooppin? Zie foto gele pijl

En idd bij deze modellen altijd goed opletten naar scheurtje in het bovenste stukje. Enkel zichtbaar bij mechanische belasting. Maar ik had begrepen dat je dit nagekeken hebt. Foto rode omcirkeling.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Normaalkan de Oring er niet zomaar uitvallen, zit in een sparing.. Wl boel goed invetten!! PS Ventiel was waarschijnlijk ook eerdaags gestopt, ze komen allemaal..

Op 11 november 2020 17:17:27 schreef EricN:
Ik begrijp de vraag niet goed. Mijn eerste idee wat in me opkomt:
Er zit toch een dichting rond het kraagje vd uitlooppin? Zie foto gele pijl

@EricN: Er zit inderdaad een dichting, maar dat is dus niet voldoende.
Ik heb die oranje kleur nooit eerder expliciet ergens gezien, dus dat suggereert dat hij nit om het kraagje vd uitlooppin hoort te zitten.
Ik heb hem gewoon terug geduwn in het gat, zo dicht hij redelijk goed af. Niet perfect, want er komt iets minder koffie dan normaal nog nu door de uitloop (minder water dus door die leiding).

Op 11 november 2020 17:17:27 schreef EricN:
En idd bij deze modellen altijd goed opletten naar scheurtje in het bovenste stukje. Enkel zichtbaar bij mechanische belasting. Maar ik had begrepen dat je dit nagekeken hebt. Foto rode omcirkeling.

Dat lijkt inderdaad prima te zijn, hier zocht ik ook initieel het probleem. Er hoort dus ook geen 'afstukstukje' tussen, die veer doet dus prima z'n werk om het geheel naar boven te duwen en mechanisch af te dichten. Het rubbertje in het door jou rood omcirkelde ding werkt dus nog steeds prima.

Op 11 november 2020 19:23:57 schreef smd: Normaalkan de Oring er niet zomaar uitvallen, zit in een sparing.. Wl boel goed invetten!! PS Ventiel was waarschijnlijk ook eerdaags gestopt, ze komen allemaal..

@smd: Invetten is een goed idee, maar ik heb het idee dat de O-ring hier nit echt zo bedoeld is, want hij blijft niet goed zitten (lijkt te klein). Maar gezien het het probleem oplost prima voor nu :-)
Ventiel zat niet verstopt, het was echt schoon van binnen (zie foto, ik heb hem niet schoongemaakt na demonteren).

Volgens mij is de zwarte o-ring rond de uitloopuitsparing (kraagje, gele pijl) versleten. De foto die je laat zien waar een rode o-ring in het gat geduwd is hoort er volgens mij niet te zitten. Ik heb daar in ieder geval nog nooit een o-ring op die plaats vastgesteld. Hij dicht nu af door de uitloop tegen de rode o-ring te prangen waarschijnlijk, wat niet de bedoeling is maar de taak vd zwarte o-ring, die nu niet voldoende is zoals jij het verwoord.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Oringen worden te ruim, ventiel gaat altijd lekken op den duur. Probleem is dat de oring IN zwarte blokje gaat lekken...

Op 11 november 2020 22:09:53 schreef EricN:
Volgens mij is de zwarte o-ring rond de uitloopuitsparing (kraagje, gele pijl) versleten. De foto die je laat zien waar een rode o-ring in het gat geduwd is hoort er volgens mij niet te zitten. Ik heb daar in ieder geval nog nooit een o-ring op die plaats vastgesteld. Hij dicht nu af door de uitloop tegen de rode o-ring te prangen waarschijnlijk, wat niet de bedoeling is maar de taak vd zwarte o-ring, die nu niet voldoende is zoals jij het verwoord.

Klinkt aannemelijk. De rode o-ring doet prima z'n werk dus dat is wel het probleem grotendeels van het originele probleem van alleen maar water in de lekbak en geen door de zetgroep/koffieuitlaat.

Op 12 november 2020 19:13:52 schreef smd:
Oringen worden te ruim, ventiel gaat altijd lekken op den duur. Probleem is dat de oring IN zwarte blokje gaat lekken...

Dat lijkt het probleem inderdaad te zijn, zoals EricN ook al aangeeft.
Ik ga die bestellen.
Maar hoe weet ik welke o-ring ik precies moet bestellen ter vervanging?
Hier vind ik er diversen: https://www.koffie-onderdelen.nl/Webwinkel-Category-2727519/O-ringen.h…

Heb sinds mijn 'quick fix' ook steeds meer water in de koffiedrap opvangbak. Zet iets minder koffie, dus dat water loopt blijkbaar wel door de zetgroep in maar sijpelt daar ook nog ergens langs. Misschien nog een andere o-ring vervangen?

Dank voor de tips!

Zou een revisiekitje voor brouwunit bestellen (3 o ringen) koffie moet fijne structuur hebben, anders word het ook te drabberig. tevens alles invetten qua ringen in brouwunit..

[Bericht gewijzigd door smd op woensdag 18 november 2020 19:48:26 (16%)