Oude dc motor uit printer

Hoi,

Ivm school heb ik een tijdje mijn hobby niet kunnen uit oefenen.
Maar ben er laatst weer mee gestart :).

En heb ik laatst een oude printer uit elkaar gehaald om te kijken hoe het precies werkt en eventuele onderdelen er uit halen. Nu ben ik een paar dc motoren tegen gekomen maar van 1 kan ik niet echt iets achterhalen.Welk voltage hoeveel amp en welke circuit ik het best kan gebruiken om de snelheid variabel te maken het enigste wat er opstaat is tci a75 94v-0.

Kan iemand mij hierbij helpen?

pietplof

Golden Member

Prima idee apparatuur te demonteren en kijken hoe het werkt en war je er mee kunt doen.
Doe ik al meer dan 65 jaar en heeft mij heel veel geleerd.

Als je een regelbare voeding hebt is het eenvoudig de beide aansluitdraden met genoemde voeding te verbinden vervolgens de spanning te verhogen.
De amperemeter daarbij goed in de gaten houden.

Verder vertelt je neus ( en of) je vingers je echt wel als er iets te veel stroom loopt.

Geen voeding ?! Dan maar proberen met een of meer batterijen.
Eventueel een stekervoeding toepassen.

Kortom gewoon proberen.

festina lente

Een motor gaat eigenlijk alleen maar kapot van "te heet" en dat kan dan eigenlijk alleen maar komen door "te veel stroom".

In theorie gebruikt een onbelaste motor 0A. Dus onbelast kan je er zoveel spanning opzetten als je maar wilt, zolang ie maar niet mechanisch uit mekaar knalt doordat ie te snel gaat.

En sommige mensen willen een motor onbeperkt tegen kunnen houden. Dan is er duidelijk een "max" aan de spanning want als je hem tegenhoudt gaat er een grote stroom lopen.

Aan "de rest" van de printer kan je waarschijnlijk aardig schatten wat de spanning zal zijn. Als er relais zijn waar 12V op staat of je hebt een voeding gevonden waar 12V uit hoort te komen dan zal het wel 12V zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Vind ik toch maar een raar advies, nota bene van iemand die claimt motorsturingen te ontwerpen.

Je bewering zal wel kloppen voor een klassiek speelgoedmotortje of een aftandse koffiemolen.
Heel wat kleine dc motortjes zijn tegenwoordig in feite wisselstroom asynchone of asynbchrone motortjes die gestuurd worden door een ingebouwde wisselspanningsgenerator.
Zo'n motortje zal niet sneller draaien dan waarvoor ie ontworpen is als je de spanning hoger maakt dan de nominale spanning.
De maximale snelheid ligt immers vast door de synchrone senlheid en zelfs als de dc spanning een maat is voor de snelheid zal die niet op hol slaan.
Maar als je 24V op een 5V of 12V motortje aanbrengt zal de ingebouwde elektronica sneuvelen.
Zelfs als je bewering zou kloppen, hoe zou een leek het toerental kunnen vaststellen en inschatten als normaal en daaraan een bepaalde voedingsspanning linken?

rudig76

Golden Member

Lijkt verdraaid veel op deze.
Gewoon de codes op de motor googelen helpt vaak

https://webshop.domoticx.nl/index.php?route=product/product&produc…

Iets heel anders :-) http://www.echteworst.nl
Sine

Moderator

@GD,

Dat is een dertien in een dozijn standaardaard als wat permanente magneet DC motor.

Dus ja, zoals in speelgoed, maar dan wat groter. Daar zit geen halfgeleider aan.

maartenbakker

Golden Member

Op 28 december 2020 18:38:10 schreef grotedikken:
Vind ik toch maar een raar advies, nota bene van iemand die claimt motorsturingen te ontwerpen.

Je bewering zal wel kloppen voor een klassiek speelgoedmotortje of een aftandse koffiemolen.
Heel wat kleine dc motortjes zijn tegenwoordig in feite wisselstroom asynchone of asynbchrone motortjes die gestuurd worden door een ingebouwde wisselspanningsgenerator.

Deze echter niet, dat kun je aan de foto zien. Ik ontwerp geen motorsturingen, maar iemand die dat wel doet zal het nog wel sneller herkennen.

Op 11 november 2020 17:55:56 schreef Noenthan:
enigste wat er opstaat is tci a75 94v-0.

Dat staat niet op de motor maar op de printplaat. Waarschijnlijk fabrikantcode en aanduiding van de mate van brandvertraging - van het printje dus niet van de motor.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 28 december 2020 22:02:25 (20%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 28 december 2020 18:38:10 schreef grotedikken:
Heel wat kleine dc motortjes zijn tegenwoordig in feite wisselstroom asynchone of asynbchrone motortjes die gestuurd worden door een ingebouwde wisselspanningsgenerator.
Zo'n motortje zal niet sneller draaien dan waarvoor ie ontworpen is als je de spanning hoger maakt dan de nominale spanning.
De maximale snelheid ligt immers vast door de synchrone senlheid en zelfs als de dc spanning een maat is voor de snelheid zal die niet op hol slaan.

Geef eens één link van een asynchrone motor met ingebouwde elektronica in de orde van grootte formaat van een motor die je in een printer vind?

Natuurlijk bestaan er BLDC motoren met ingebouwde elektronica, (computer) ventilators zijn daar een goed voorbeeld van, maar die hebben doorgaans Hall sensoren voor de commutatie, dus die gaan gewoon harder lopen als je ze meer spanning geeft. Behalve dergelijke ventilators zijn motoren met ingebouwde elektronica zeer zeldzaam.

Misschien moet je zelf iets minder hard van de toren blazen als je er zo weinig verstand van hebt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Anoniem

Op 28 december 2020 23:17:38 schreef SparkyGSX:
[...]Geef eens één link van een asynchrone motor met ingebouwde elektronica in de orde van grootte formaat van een motor die je in een printer vind?

Was idd een typo van mij moest synchrone motor zijn. Maar doet niks terzake, het gaat hem erom dat de ingebouwde elektronica niet bestand is tegen een 'willekeurige' voedingsspanning.

Verder blijf ik bij mijn standpunt.

De bewering van Rew dat je op een onbekende motor zoveel spanning kunt zetten als je maar wilt zolang je hem niet belast omdat ie dan geen stroom trekt lijkt me er toch wel over.
Bij een borstelmotor zal dat binnen bepaalde grenzen wel kloppen.

ALS het een BDLC motor is, en die worden steeds meer gebruikt bij kleine dc motoren die geen grote koppels moeten leveren dan maak je hem met zo'n advies mogelijk stuk.

Natuurlijk bestaan er BLDC motoren met ingebouwde elektronica, (computer) ventilators zijn daar een goed voorbeeld van, maar die hebben doorgaans Hall sensoren voor de commutatie, dus die gaan gewoon harder lopen als je ze meer spanning geeft. Behalve dergelijke ventilators zijn motoren met ingebouwde elektronica zeer zeldzaam.

In tegenstelling tot wat jij denkt is het gebruik van BDLC niet beperkt tot ventilatortjes ; En je kan het niet altijd direct aan de buitenzijde zien of het BDLC is als je geen data van de motor hebt.
Als ik op 'printermotor' google kom ik toch redelijk wat BDLC tegen.

Stel dat het toch een gewone borstelmotor is, wat heb je er dan aan om hem op een willekeurige spanning te zetten? Dan weet je of hij nog draait. Das alles.
Als je niet eens de werkspanning weethoe kun je je dan een idee vormen van het normale toerental,koppel en belastbaarheid?
Van zodra je hem ergens voor gaat gebruiken maak je hem met op goed geluk af te voeden vermoedelijk stuk.

]Misschien moet je zelf iets minder hard van de toren blazen als je er zo weinig verstand van hebt.

Dus weerleg mijn standpunt, maar nu eens met redelijke argumenten.

BLDC motoren met *ingebouwde elektronica* zijn, buiten ventilators, erg zeldzaam. Als ik zoek op "printermotor" krijg ik voornamelijk stappenmotoren, en als ik specifiek zoek op "printermotor BLDC" krijg ik motoren met een gigantische PCB eraan; ergo heel duidelijk geen normale DC motor met borstels.

https://upload.wikimedia.org/wikiversity/en/thumb/1/1b/Bottomlasermotor.jpg/220px-Bottomlasermotor.jpg

Daarbij kun je het verschil vrij eenvoudig vaststellen; als je de polariteit veranderd, met een beperkte stroom (labvoeding), zal de motor niet gaan draaien, en bij ongeveer 1V zal er een stroom gaan lopen waardoor de spanning nauwelijks verder stijgt als je de stroom (binnen grenzen) verder opvoert.

Een andere simpele manier is de spanning meten terwijl je de motor extern aandrijft; beide richtingen zouden een tegengestelde polariteit aan spanning moeten opleveren.

Natuurlijk blijf je altijd met het probleem zitten dat je van een onbekende motor niet weet wat het nominale toerental en koppel zijn; aangezien het koppel redelijk evenredig is met het formaat van de motor, kun je andere soortgelijke motoren opzoeken waar je wel gegevens van hebt, en op die manier een inschatting maken. Je kunt ook doen wat REW voorstelt: gewoon proberen en de temperatuur in de gaten houden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Sine

Moderator

@GD
Los van of het ding uit een printer is of niet (en ik moet me niet heel erg vergissen of dit motortje komt uit een HP inkjet ergens tussen de 600 en 900 serie)

Dit is een (cloon van een) Mabuchi RS-serie motor DE standaard uitvoering voor een wat heftigere DC motor, die zitten al 40+ jaar in elke kruimeldief, crappy auto compressortje, tuingereedschap, speelgoed auto's (accu) boormachine enz
En ja, als kop motor in HP inkjets.

Als ik google op afbeeldingen van "DC motor" is dit ding letterlijk het eerste plaatje, met nog vijf dezelfde motors op de eerste pagina.

Waarom je daar niet empirisch de spanning van zou kunnen bepalen zou ik niet weten, het is een sloop motor, meer data heb je niet.
Dan kun je kiezen, gewoon proberen of weggooien.

https://product.mabuchi-motor.com/detail.html?id=99

maartenbakker

Golden Member

Op 29 december 2020 09:34:14 schreef grotedikken:
[...]

Was idd een typo van mij moest synchrone motor zijn. Maar doet niks terzake, het gaat hem erom dat de ingebouwde elektronica niet bestand is tegen een 'willekeurige' voedingsspanning.

Verder blijf ik bij mijn standpunt.

Je kunt er lang of kort omheen draaien, maar als mensen die ooit wel eens een motortje gezien hebben, waar jij je dan nog eens laatdunkend over uitlaat, dat ding herkennen als een borstelige DC motor, dan moet je eerst even nadenken of je er zelf ooit wel eens een gezien hebt en of die anderen niet misschien gewoon gelijk hebben.

Zelfs voor een leek, was het aanwezig zijn van slechts 2 aansluitingen symmetrisch verdeeld over de achterzijde al een belangrijke hint hoewel voor absoluut uitsluitsel de herkenning wel handig is.

Volgende keer als je nuttige informatie geeft die niet direct van toepassing is, waarom niet gewoon je betoog beginnen met "In het algemeen" inplaats van "Gij zultkop die beweert iets van motortjes te weten", of woorden van vergelijkbare strekking.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lambiek

Special Member

Op 11 november 2020 17:55:56 schreef Noenthan:
Nu ben ik een paar dc motoren tegen gekomen maar van 1 kan ik niet echt iets achterhalen.Welk voltage hoeveel amp.....

Hoogst waarschijnlijk is de motor 12VDC en de stroom zal rond de 3 of 4A liggen.

en welke circuit ik het best kan gebruiken om de snelheid variabel te maken het enigste wat er opstaat is tci a75 94v-0.

Je zou deze kunnen maken, daarmee kun je het toerental regelen.

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling…

Op 29 december 2020 09:34:14 schreef grotedikken:
In tegenstelling tot wat jij denkt is het gebruik van BDLC niet beperkt tot ventilatortjes ;

Wat is dat een BDLC motor?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Op 29 december 2020 15:02:00 schreef Lambiek:
[...]
[...]
Wat is dat een BDLC motor?

Héél grappig. Je gevoel voor humor wordt enkel overtroffen door je scherpe opmerkingsgave :-)

Mijn punt was gewoon dat het slecht advies naar een beginner is om te stellen dat je een onbekende motor gewoon op elke spanning kunt aansluiten zolang je hem maar niet belast. En dat je daarmee nog niks wijzer bent.
En dat ik betwijfel of zo iemand op het oog een gewone borstelmotor van een BLDC motor kan onderscheiden. Niet iedereen is zo ervaren als jij.

Op 29 december 2020 14:59:10 schreef maartenbakker:
[...]

Volgende keer als je nuttige informatie geeft die niet direct van toepassing is, waarom niet gewoon je betoog beginnen met "In het algemeen" inplaats van "Gij zultkop die beweert iets van motortjes te weten", of woorden van vergelijkbare strekking.

Oeieoi, blijkbaar heb ik toch weer een heilig huisje omgestoten...een meute onvoorwaardelijke volgers lijkt me toch meer iets voor smoelboek.

Ik bedoelde niet meer en niet minder dan dat ik verwonderd ben dat precies iemand met ervaring met motoren een dergelijk k..advies geeft aan een absolute beginner.