(Slimme) Wifi thermostaat en 230V voeding

Dit wat je wil mag niet idd, echter;

https://www.circuitsonline.net/forum/view/108272

Je wil dan ook STP gebruiken i.p.v. UTP (shielded)

[Bericht gewijzigd door RvEldijk op woensdag 11 november 2020 01:35:18 (21%)

Alles met een knipoog ;-)
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dat is onder bepaalde omstandigheden toegestaan.
A: De zwakstroom en de sterkstroom moeten bij elkaar horen, dus voor hetzelfde apparaat.
EN
B: Alle kabels en draden moeten gemaakt zijn met een isolatie voor de HOOGSTE spanning, je zwakstroomsnoertje moet dus ook voor 230 V geisoleerd zijn.
En
Er moet voldoende ruimte in de buis zijn, maar dat merk je vanzelf wel als dat niet zo is.....

Afgeschermde zwakstroomkabel maakt het ONVEILIGER.

Als de 230 ook in een kabel zit mag er meer. Zie topic dat RvanEldiijk aanhaalt.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Krijg je hier geen storingen van op de thermostaat lijn?

maartenbakker

Golden Member

Let op dat een opdruk van bijvoorbeeld 500V op de zwakstroomkabel NIET betekent dat hij afdoende geïsoleerd is om naast netspanning te leggen. Het is de testspanning en die is flink hoger voor netspanningsbekabeling.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 11 november 2020 01:31:47 schreef RvEldijk:
Dit wat je wil mag niet idd, echter;

[...]

Je wil dan ook STP gebruiken i.p.v. UTP (shielded)

Dat UTP was eigenlijk om een beetje de dikte aan te geven van het huidige kabeltje. Daarin 2 geïsoleerde draden met harde kern, maar ik verwacht niet dat deze voor naast 230V VD draden veilig zijn (er steekt maar een 10cm draad uit de muur en daar kan ik niets ontdekken qua opdruk en ook het stuk bij de ketel niet).

Iemand kwam al met het slimme idee om de thermostaat te ontdoen van 230V voeding en de thermostaat te voeden met nog eens 2 zwakstroom draadjes (of een zwakstroomkabeltje met 4 aders) en dan bij de CV aan te sluiten met een adapter. Ik ga kijken of ik het ding uit elkaar kan halen.

Een YMvK kabel gaat niet lukken, ik was al blij als het me gelukt was er nog 2 VD draden naast te trekken...

Uit de post waaraan wordt gerefereerd (Toeternietoe):

  1. In 1 kabel 230 Volt en zwakstroom is (behoudens enkele specifieke uitzondringen) niet toegestaan.
  2. 2 of meerdere groepen in 1 kabel mag ook niet.
  3. En als je de 230 Volt met draden in buis maakt, dan mag daar ook geen zwakstroom in diezelfde buis. Ook hier weer enkele specifieke uitzonderingen daargelaten.

Twee vragen:

  1. Is er nog een uitzondering die op mij van toepassing kan zijn als het gaat om scenario 3?
  2. 2 groepen door 1 kabel of buis mag niet, een kookgroep, met 1 fase, wordt niet als 2 groepen gezien? Zelfde fase, andere groep, door 5-aderige kabel...
mel

Golden Member

Een kookgroep wordt gezien als 1 groep. er zit als het goed is een beugeltje over de groepenschakelaar, zodat allebei de groepen gelijk worden uitgeschakeld.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 11 november 2020 16:27:44 schreef gdb:
Iemand kwam al met het slimme idee om de thermostaat te ontdoen van 230V voeding en de thermostaat te voeden met nog eens 2 zwakstroom draadjes (of een zwakstroomkabeltje met 4 aders) en dan bij de CV aan te sluiten met een adapter. Ik ga kijken of ik het ding uit elkaar kan halen.

Dat is de beste oplossing. Let op mogelijk spanningsverlies over de voedingsdraden van de thermostaat. Neem dus voor de voeding zo dik mogelijk (soepel) draad. Luidsprekersnoer oid

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Thermostaten op 230V, bestaan die nog (voor huis tuin en keuken gebruik)?
Dat is voor mij al meer dan 30 jaar geleden dat ik dat (bij een toen al erg oude installatie) tegenkwam.

En dan moeten ze nog zwakstroom schakelen?

Je kunt ook de 230V in een snoertje doen, en dan door dezelfde buis.
Dat mag wel.
Moet wel een snoertje met een dubbele mantel zijn, dus GEEN tweelingsnoertje.

Als het allemaal voor 1 thermostaat is dan kun je door het buisje ook 1 snoertje met alles trekken.
Dat MOET dan een 5 x 0,75 (minimaal) zijn.
Aarde aan beide zijden afknippen.

Ik ben wel nieuwsgierig naar je museumstuk.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

2x dubbel geisoleerd idd mag er al meer. 230V thermostaten voor de cv is wel, maar dat is voeding, thermostaat is dan draadloos. 230V geschakeld is antiek, oliekacheltijd..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Als de buis in 1 keer van de thermostaat naar de cv ketel gaat kan je er een 4x0,5 of 4x0,75 in de buis trekken mits je de kabel bij de cv ketel kan zekeren op een lage waarde op zeg 4A of minder. Nu kan je aan A en B voldoen volgens de post van Toernietoe.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Anoniem

Waarom plaats je geen nieuwe modulerende thermostaat? Een 230 V aan/uit thermostaat heeft nu toch echt wel zijn beste tijd gehad. Nieuwe ketels hebben een zwakstroom aansluiting voor de thermostaat waardoor de 230 Volt anticipatieweerstand die zorgt voor het tijdig uitschakelen van de ketel niets meer doet en je dus behoorlijke temperatuur overshoot krijgt. Praktische elke cv ketel kan met een modulerende thermostaat overweg en je bespaard er weer een aantal kubieke meters gas mee.

We zijn trouwens in twee topics met het zelfde probleem van de zelfde topicstarter bezig. Het andere topic staat hier: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2213872#2213872

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 11 november 2020 21:13:50 (16%)

Anoniem

Op 20 oktober 2020 12:08:02 schreef Arco:
Zoals gezegd: een modulerende thermostaat heeft (zeker met stroomslurpende WiFi) voeding nodig.
Meeste protocollen als Opentherm zijn beroerd ontworpen: je mag er maar heel weinig stroom uit trekken voor eigengebruik.

Mijn Remeha E-twist wordt gewoon door de cv ketel gevoed en heeft wifi. Het kan dus wel.

Inderdaad, hier een honeywell die z’n voeding uit opencv haalt, groot verlicht display (gelukkig te dimmen in de instellingen) en met wifi. Gewoon de oude enkele karen geleden door dit model, werkt als een tierelier, en is ook nog compatible met Alexa, Google assistant en Home Assistant.

https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...
Anoniem

We zijn trouwens in twee topics met hetzelfde probleem van dezelfde topicstarter bezig. Het andere topic staat hier: https://www.circuitsonline.net/forum/view/151935

bprosman

Golden Member

@2N3055,

//Beetjetopickaap, ik begreep dat de nieuwere versies Toon niet meer te rooten zijn ? Of is dat inmiddels ook weer achterhaald ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Op 9 november 2020 17:56:48 schreef gdb:
Ben nog bezig met het project ;-)

Algemener: is het een bezwaar als door dezelfde gele elektrapijp, zowel een fase + nul lopen (2,5mm2) áls de bekende 2 dunne thermostaat draadjes (dat zijn 2 geïsoleerde zwakstroom draadjes in een plastic mantel formaatje UTP kabel)?

Ja, zoals in dat andere topic al geopperd mag dat niet.

Topics samengevoegd.

Op 11 november 2020 21:12:01 schreef HenkR:
We zijn trouwens in twee topics met hetzelfde probleem van dezelfde topicstarter bezig. Het andere topic staat hier: https://www.circuitsonline.net/forum/view/151935

Omdat het eigenlijk een verlate, wel gerelateerde, vraag was in het oude topic, had ik er een algemene vraag van gemaakt in een nieuw topic. Deze zijn samengevoegd, deze thread ging ook weer meer richting de thermostaat dan de oorspronkelijke vraag (mogen 2 VD draden voor 230V + 2 geïsoleerde thermostaatdraadje door één elektrapijp).

Algemeen een thermostaat op 230V:
Ha, ha, het is geen oud modelletje, maar juist een nieuwe. De wifi vreet stroom, dus hij heeft een voeding nodig. Als je nog in muren leidingen kan frezen, dan is het makkelijk aan te leggen, nu niet meer.

Zo'n thermostaat is lekker plat een en al display aan de voorkant, ca. 14mm, en het stuk er achter met de aansluitingen valt mooi in een inbouwdoos (die ik adhoc in mijn gipswandje zal maken). Die inbouwdozen zijn er ook in een model voor hollewand, kan je 'm op de gipsplaat vastklemmen.

Misschien dat een modernere ketel voldoende stroom kan leveren voor het voeden van een wifi thermostaat, mijne (2003) kan dat niet.

Op 11 november 2020 19:51:35 schreef Toeternietoe:
Thermostaten op 230V, bestaan die nog (voor huis tuin en keuken gebruik)?
Dat is voor mij al meer dan 30 jaar geleden dat ik dat (bij een toen al erg oude installatie) tegenkwam.

En dan moeten ze nog zwakstroom schakelen?

Je kunt ook de 230V in een snoertje doen, en dan door dezelfde buis.
Dat mag wel.
Moet wel een snoertje met een dubbele mantel zijn, dus GEEN tweelingsnoertje.

Als het allemaal voor 1 thermostaat is dan kun je door het buisje ook 1 snoertje met alles trekken.
Dat MOET dan een 5 x 0,75 (minimaal) zijn.
Aarde aan beide zijden afknippen.

Ik ben wel nieuwsgierig naar je museumstuk.

Op 11 november 2020 20:10:42 schreef testman:
2x dubbel geisoleerd idd mag er al meer. 230V thermostaten voor de cv is wel, maar dat is voeding, thermostaat is dan draadloos. 230V geschakeld is antiek, oliekacheltijd..

Op 11 november 2020 20:12:01 schreef benleentje:
Als de buis in 1 keer van de thermostaat naar de cv ketel gaat kan je er een 4x0,5 of 4x0,75 in de buis trekken mits je de kabel bij de cv ketel kan zekeren op een lage waarde op zeg 4A of minder. Nu kan je aan A en B voldoen volgens de post van Toernietoe.

Dus 4 x 0,75mm2 in één draad mag (of 5 x 0,75mm2, maar dan 1 draad afknippen), maar VD draad (fase en nul) en het huidige thermostaat kabeltje mag niet? Niet dat dat mijn voorkeur heeft, 4 x 0,75mm2 soepel draad zal de kans een stuk vergroten dat dit gaat lukken (draad trekken).

Aan de thermostaat knopen is een "makkie", ik heb zelfs nog van die nette aderhulzen. Maar, dan komen we aan de kant van de CV en dan splits ik de boel gewoon: 2 draadjes naar een steker (geen aarde) en 2 draadjes naar de ketel, of moet daar iets tussen om het veilig te splitsen, want bij de thermostaat komt het wel bij elkaar, maar bij de CV wordt het gesplitst?

En die 4A zekering moet in de 230V leiding (is daar een nette oplossing voor?), moet er ook nog iets gezekerd worden in de thermostaat leiding?

Zou erg fijn zijn als ik de thermostaat niet hoef te slopen om 'm met zwakstroom te voeden, liefst gewoon origineel laten, maar veilig.

Op 12 november 2020 08:31:53 schreef gdb:
Algemeen een thermostaat op 230V:
Ha, ha, het is geen oud modelletje, maar juist een nieuwe. De wifi vreet stroom, dus hij heeft een voeding nodig. Als je nog in muren leidingen kan frezen, dan is het makkelijk aan te leggen, nu niet meer.

Zo'n thermostaat is lekker plat een en al display aan de voorkant, ca. 14mm, en het stuk er achter met de aansluitingen valt mooi in een inbouwdoos (die ik adhoc in mijn gipswandje zal maken). Die inbouwdozen zijn er ook in een model voor hollewand, kan je 'm op de gipsplaat vastklemmen.

Misschien dat een modernere ketel voldoende stroom kan leveren voor het voeden van een wifi thermostaat, mijne (2003) kan dat niet.

Sine

Moderator

Op 12 november 2020 08:31:53 schreef gdb:
Algemeen een thermostaat op 230V:
De wifi vreet stroom, dus hij heeft een voeding nodig. ... lekker plat een en al display aan de voorkant, ca. 14mm, en het stuk er achter met de aansluitingen valt mooi in een inbouwdoos

Dat lijkt me een geweldige combinatie inderdaad, zo plat mogelijk, alles (incl voeding) in een doos frutten en stroom vreten.

Zelfopwarming gegarandeerd.

Arco

Special Member

Zoals eerder gezegd, ik zou 'm eerst even 'los' proberen of hij wel goed werkt.
Die ik heb liggen zwalkt continu bijna een halve graad heen en weer binnen een paar seconden. Heel storend en totaal niet nodig... (gewoon gammele zooi...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 12 november 2020 09:58:27 schreef Arco:
Zoals eerder gezegd, ik zou 'm eerst even 'los' proberen of hij wel goed werkt.
Die ik heb liggen zwalkt continu bijna een halve graad heen en weer binnen een paar seconden. Heel storend en totaal niet nodig... (gewoon gammele zooi...)

Eens, ik loop vooruit op de zaken. Bovenstaande met de bedrading is voor als ie werkt. EUR 21,= uiteindelijk incl. verzenden, fingers crossed.

De huidige Honeywell OpenTherm thermostaat is heel beperkt en, isolatie is een aandachtspuntje (!), na een dag werken is de temperatuur gedaald van ca. 20 graden tot ca. 14 graden met de huidige temperaturen buiten, dus wel lekker als ik 'm via wifi aan kan zetten...

Op 12 november 2020 09:49:59 schreef Sine:
[...]

Dat lijkt me een geweldige combinatie inderdaad, zo plat mogelijk, alles (incl voeding) in een doos frutten en stroom vreten.

Zelfopwarming gegarandeerd.

Niet zo somber... ;-)
Maar, de thermostaat heeft het dus altijd warm, dan wordt eerder de ingestelde temperatuur bereikt. Met een beetje placebo-effect denk ik dan dat het ook daadwerkelijk 20 graden is... en bespaar ik energie;-)

En wel een 'echte' thermostaat zoals de Remeha iSense en die dan via een extern contact het klokprogramma laten inschakelen?
Heb ik in het verleden gebruikt om m'n thermostaat 'slim' te maken: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1610357

De iSense is een fijne thermostaat die een prettig stookregime heeft naar mijn idee.

Het schakelen vanaf afstand kun je dan doen met een ESP8266 en een relaisje.