Denon

Hallo allemaal,

Bij de Denon PMA980R bij mij op de werkbank heb ik een raar verschijnsel. Het linkerkanaal vervormt en dit is vooral hoorbaar bij laag volume. Als ik er een sinusgolf doorheen gooi is deze aan het begin van de eindversterker prima maar vervormt steeds meer naarmate hij verder gaat.

Alle voltages lijken aanwezig, en ik heb de transistoren in het begin al tussen de kanalen uitgewisseld om te kijkien of het probleem meeverhuist. Dit is niet het geval. Wat me wel opvalt is dat de heatsink met de eindtransistoren van kanaal L zo goed als niet warm wordt. Ook treedt de vervorming pas op op het moment dat de speaker aangesloten wordt. Het lijkt wel alsof hij geen power heeft maar alle eindtransistoren krijgen gewoon voeding.

Wat me opviel is de rare zaagtand op het punt aangegeven op de bijlages, alsof hij hapert. Weet iemand in welke richting ik moet kijken?

Hier een foto van de zaagtand, op kanaal R is deze gewoon vlak

Op 30 oktober 2020 17:19:49 schreef Mahsjong:
Hier een foto van de zaagtand, op kanaal R is deze gewoon vlak

Het lijkt op oscilleren. Zijn de voedingslijnen mooi schoon? Zou een ontkoppeling kunnen zijn die afwezig is, bijv een uitgedroogde elco.
Ik zie twee signalen overigens, wat bedoel je met een vlakke zaagtand?

[Bericht gewijzigd door buzzy op vrijdag 30 oktober 2020 17:33:23 (11%)

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Is het niet gewoon het luidspreker relais dat matig contact maakt. Als je met het heft van een schroevendraaier er op tikt, dan kraakt het. (bij laag volume). Het scoop beeld kan een meetfout zijn, de juiste ground gebruikt?

Het linkerkanaal vervormt en dit is vooral hoorbaar bij laag volume.

Bias regeling defect, heb ik vaker gezien bij die "Optical class A".

https://www.circuitsonline.net/forum/view/78408/1

De opamps NJM4558 (zit er bij mij in) vanavond door LM4558 vervangen

Als die er bij jouw ook in zitten, niet vervangen door de LM4558 maar door de NJM4558 ! Met de LM4558 ga je problemen krijgen met het afregelen van de bias, volgens mij heb ik nog een paar NJM4558 liggen.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op vrijdag 30 oktober 2020 21:01:17 (43%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

De opamps zijn de enige onderdelen die ik zelf vervangen heb, hier kwam ik ook op uit. Het gaat bij dit model om de JRC4558 die ik vervangen heb door de RC4558P van TI. Zou het kunnen dat deze voor het probleem zorgen?

Ik weet dat het met de LM4558 in ieder geval bij mij niet goed ging, kun je de bias wel afstellen volgen het service handleiding ?

Bij mij waren destijds ook de meeste kleine elco's gaar, gezien de leeftijd niet verwonderlijk .

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ik pak net de datasheet er nog eens bij en zie dat de 4558 niet eens op die plek hoort, terwijl er toch echt een 4558 op die plek zat. Ik vermoed dat iemand er al aan gewerkt heeft voor mij, alwas het aan het soldeerwerk niet te zien.

Ik zal alle onderdelen in het bias circuit nalopen en vervangen door de originele/juiste. Wordt dus vervolgd.

Opamps vervangen door de OPA2134 en NE5532 maar helaas geen verschil, nog steeds vervorming

Morgen de elco’s maar eens nakijken

[Bericht gewijzigd door Mahsjong op woensdag 11 november 2020 18:40:18 (20%)

Dus als ik het goed lees heb je zonder belasting geen vervorming, maar mét belasting wel?
In dat geval de drivers vóór de eindtransistoren en weerstanden etc. goed nameten.
Door de feedback vind je de vervorming door de hele versterker wel terug, da's altijd leuk foutzoeken.

meer over car audio: www.12vhifi.nl