Piepend deurruber wasmachine

Op youtube staan veel video's van deze werkzaamheden.

Dit is voornamelijk een mechanisch klus .
Er zijn een aantal dingen waar je moet op letten maar als je zover bent ( ander trommelkruis ter beschikking ) dan wil ik dit wel eens oplijsten .

jan

En belangrijkste: eerst een ander trommelkruis van staal op de kop tikken!! Controleer gelijk lagers en vervang simmerring met juiste vet er bij..

Moet ni echt van staal zijn . Ik heb en al veel vervangen en demonteer deze meestal uit oude machines . Ik heb er al gedemonteerd uit machines van 20 jaar oud die nog in perfecte toestand zijn ( en niet uit staal) .
Ik vervang praktisch nooit de lagers en maar soms de dichting .
Ik inspecteer de dichting wel nauwkeurig en als ik ze laat zitten dan smeer ik ze in met vaseline .
Ik heb met deze werkwijze nog geen problemen gehad al begrijp ik van best alles te vervangen ( lagers en dichtingen)

Jan

PS : stalen lagerkruis is ook minder stabiel en enkel geschikt voor 5kg-toestellen

6 Kg kan ook nog maar in 7Kg passen ze niet.. te klein... Zijn stabiieler dan de alu kruizen hoor Jan.. Is 1 cm dik staal legering. ( ja je heb gelijk, niet volledig staal)

De machine ligt intussen geheel uit elkaar. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van deze handleiding van Jacom op klusidee.nl (https://www.klusidee.nl/Forum/topic/miele-vervanging-trommelkruis-en-l…).
Het moeilijkste was nog om de loodzware kuip er uit te krijgen (machine op zijn kant en dan door de bovenkant er uit).

Hij had inderdaad een gebroken vergaand verrot trommelkruis, en een hele dikke laag zeep/soda? resten er achter.
Ik heb geprobeerd de as van het kruis te krijgen maar dit lukte niet, dat zit echt vastgeklonken.
Nu begrijp ik uit foto's op Marktplaats dat er al een as op het vervangende kruis zit. Ik las ook ergens dat je niet per se de simmerring hoeft te vervangen. Die zit nog goed vast in de buitenste trommel en die zou kik het liefst laten zitten. De as zag er ook nog nieuw uit en kwam mooi soepel los. Of is het een absolute noodzaak om die ring te vervangen en wat nog meer? De lagers vertoonden geen roestsporen.

Als er verder geen problemen zijn zou alles zo laten best moeten werken. Wat je niet kan zien of weten is ofdat de simmerring bijna einde is en bv volgend jaar gaat lekken. Dan is dat spijtig van al dit werk. Ik zou een nieuwe plaatsen. Gepast vet en zeker een originele gebruiken. Het kwaliteitsverschil is te groot.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

As krijg je IDD niet los, zit aan kruis vast. Alleen de lange bouten er uit draaien en eerst alu goed verwarmen met brander, anders breken ze... IDD as vervang je met een degelijk kruis,controleer alleen loopbus van de nieuwe vervangende, anders kan je je eigen loopbus er op zetten,wip je er zo af met twee platte schroevendraaiers..

Als je 5 dagen in de week een was van 2 uur draait, en dat 50 weken per jaar (je krijgt van mij twee weken vakantie per jaar) en dat 15 jaar lang, dan kom je op 7.500 draaiuren. Ik denk dat je daar niet eens aan komt en het gros van de draaiuren is ook nog eens bij relatief lage toeren. Kan me niet voorstellen dat goede kwaliteit lagers en Simmerring daarvan veel geleden zullen hebben.

Zeepresten koeken aan op het punt waar de as door de ring gaat en 'schuurt' de ring stuk.

Op 11 november 2020 19:31:50 schreef smd:
As krijg je IDD niet los, zit aan kruis vast. Alleen de lange bouten er uit draaien en eerst alu goed verwarmen met brander, anders breken ze... IDD as vervang je met een degelijk kruis,controleer alleen loopbus van de nieuwe vervangende, anders kan je je eigen loopbus er op zetten,wip je er zo af met twee platte schroevendraaiers..

Wat is een loopbus? Die heb ik niet voorbij zien komen. De as op het kruis heeft volgens mij niets wat je er evt. af kan halen. Of het moet dat ding zijn dat tegen het kruis aan zit, een soort verdikking met een flens, die schijnt ook goed vast te zitten.

Er zit een RVS loopbus over de as geschoven en staat hoger dan alu kruis, die kan je zo loswippen... Bij ijzeren kruis kan deze er ook af, alleen warmstoken..Maar wel opletten of deze bus niet te veel is ingesleten!! Als dat zo is, kan je snel lekkage verwachten... Lichte inslijting kan je gerust met schuurlinnen glad maken

Als ik de foto's op Marktplaats zie hebben de assen van de vervangende kruizen allemaal zo'n bus, zou die er dan niet gewoon opkunnen met die bus? Ik neem aan dat de maat hetzelfde is.

Ben wel benieuwd naar de vooruitgang van deze herstelling (welk onderdeel je gaat bestellen, inox, alu, buscompatibiliteit, valkuilen, vliegwiel,...). Laat het vooral weten. Thnx.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik heb nog geen onderdelen besteld. De kosten van een tweedehands trommelkruis zijn 60-75 Euro en daar komen nog verzendkosten bij en als je het goed wil doen nog een pakkingset. Als je ook nog moet gaan slijpen en zagen om die loopbussen te verwisselen dan denk ik af en toe dat het beter is om een goedkope nieuwe machine aan te schaffen (te financieren met de verkoop van alle losse onderdelen die hier in de keuken liggen lol). Ook moet je maar zien dat je de boel weer waterdicht werkend krijgt.

Ik kan natuurlijk niet ongezien zeggen wat je moet doen, maar kan je wel vertellen hoe ik het zou benaderen:

Zoals ik het bekijk heb je voor een €150 aan onderdelen de machine gereviseerd. Als de machine dan nog 5 jaar meegaat, kost je dat €30 per jaar aan afschrijving. Ik denk dat de afschrijving op een goedkope nieuwe machine hoger zal uitvallen, al bespaar je misschien wat op water en elektriciteit.

Of de verkoop van de onderdelen van je oude machine wat gaat opleveren moet je afwachten. Wat in jouw machine niet kapot gegaan is, is dat waarschijnlijk in andere machines ook nog niet, dus of er veel vraag naar is weet je niet.

Als de machine verder nog goed is, zou ik zelf puur op economische gronden de voorkeur voor reparatie hebben.

Laat het een 150 Eu kosten,is het de Miele gewoon waard. Als je het goed doet,kan de machine zeker nog 5 jaar mee..

Door jullie reacties heb ik toch een kruis besteld. Het zit nu al op de trommel maar weet iemand wat voor vet je moet gebruiken om op die loopbus te smeren (gewoon kogellagervet? het wordt natuuurlijk wel 90 graden en moet dan nog waterdicht blijven, dus niet gaan smelten). Ik heb nog een blikje met wat kroon oil witte vaseline zuurvrij.

https://www.beekman.nl/c/wasmachine-onderdelen/trommel-kuip-lager/vet/…

Dit vet gebruik ik er voor... Is speciaal voor afdichtingen/simmerringen (of vergelijkwaardig)

Kogellager vet zou ikniet doen, vreet kunstsstof op van de simmerring en siliconen word te dun tijdens wassen/temperatuur

Zuurvrije vaseline en kogellagervet zou ik in deze toepassing niet gebruiken.

Het Amblygon vet van Klüber is technisch gezien natuurlijk een uitstekende keuze, maar misschien een beetje duur om één keertje een busje te smeren. Het hoeft ook geen levensduur van 20 jaar meer te smeren.

Zou Griffon siliconenvet van de bouwmarkt in deze toepassing ook niet voldoende zijn? Temperatuur, water en chemisch bestendig, vlgs de technische specificaties. https://www.griffon.nl/content/dam/boltonadhesives/products/import/64/…

Iemand daar ervaring mee in een wasmachine? Wordt dat echt te dun bij wassen op hogere temperaturen? Eventueel bij Griffon navragen?

Al boven de 40 Gr gaat het te soepel worden en kans dat het te snel uit de simmerring loopt is te groot. Dus.. Ja, geen 20 jaar meer mee te gaan maar 1 jaartje is ook te kort... Als vet weg is en machine gaat centrifugeren, is simmerring zo weggebrand. Dan werderom uit elkaar halen

@smd, goede tip van dat vet
hoeveel keer kan je de tube gebruiken/ aantal machines?

Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen