Goedenavond allen,
Graag leg ik jullie het volgende voor; Nadat ik zaterdag lekker tijdje gelast had met mijn Siduza MIG 150 220V lasapparaat zag ik een olievlek onder de machine liggen.
Nader onderzoek wees uit dat de elco's lekkage vertonen. Er zijn 4 elco's gemonteerd met waarde 12000uF 50V. Montage door middel van boutjes M5 aan aluminium hoekprofielen.
De laatste 2 foto's tonen lasapparaat terwijl de elco's al uitgebouwd zijn. De oliesporen zijn nog zichtbaar op de alu profieltjes.
4x M5 boutverbinding kan met gemak 150 ampere "transporteren" , dat heeft de tijd wel uitgewezen Nu kan ik natuurlijk prima condensators bestellen maar ik ben benieuwd of ik "zomaar iedere" elco kan pakken, de meesten bezitten soldeerpinnen welke veel dunner zijn dan de M5 boutjes. Voor mijn gevoel kunnen 4 van die dunne pootjes nooit zoveel stroom transporteren....
Of kan ik er van uit gaan dat de pootjes altijd zodanig bemeten zijn dat de elco's hun "energie probleemloos kwijt kunnen"?
Ik lees ook veel (op dit forum) dat een grotere capaciteit niet uit maakt; ik heb nu 4x12000uF= 48000uF ,kan op marktplaats een elco kopen van 100.000uF 63V, zou dat een goede vervanger kunnen wezen?
Zo niet, kan iemand mij dan schetsen wát het effect zou zijn op het gedrag van het lasapparaat?
Omgekeerd; ik kan mij voorstellen dat de lekke elco's niet meer deden waar ze ooit voor bedacht zijn, vond het inbranden van lasapparaat niet denderend sinds de 5 jaar dat ik hem (2e hands) heb. Ik heb al wel links en rechts gelezen dat de elco's een wereld van verschil maken....ben dus wel benieuwd.
dan iets van andere orde,in mijn oude huis zat ik 30 meter van de groepenkast en maakte ik gebruik van een schroefpatroon 16A B kar. in alle jaren nooit zekering gesmolten. In mijn nieuwe huis zit ik op 15 meter van (nieuwe) groepenkast en maak ik gebruik van Eaton automaten, b kar. Deze tripte acuut bij inschakelen lasapparaat op zwaarste stand (150A lasstroom). Heb gelezen dat automaten dat eerder doen dan ouderwetse schroefpatronen. Voor de toekomst heb ik om die reden al vast voorzien in een 3fase 400V automaat 16A C kar. en zal daar straks ook een geschikte kabel voor trekken maar dat even terzijde.
Is er een verband tussen de defecte elco's en DAARDOOR een grotere inrush-current of heeft dat er niets mee te maken? Kan mij trouwens wel voorstellen dat verdubbeling van elco-capaciteit óók leidt tot grotere inrush-current, de elco moet toch opgeladen worden of ben ik abuis?
Ook weer op dit forum heb ik gelezen dat er manieren zijn om de inrush te beperken maar ik vraag mij dan af of hechten juist niet belabberd zal gaan, je wilt immers een korte felle stroomstoot om ook de hecht een goede inbranding te geven.
Hoop vragen weer van een metaalbewerker met elektrische interesse, hoop dat iemand er lol in heeft een lichtje hierover te schijnen.