Condensatoren op secundaire DC gedeelte lasapparaat

Goedenavond allen,

Graag leg ik jullie het volgende voor; Nadat ik zaterdag lekker tijdje gelast had met mijn Siduza MIG 150 220V lasapparaat zag ik een olievlek onder de machine liggen.

Nader onderzoek wees uit dat de elco's lekkage vertonen. Er zijn 4 elco's gemonteerd met waarde 12000uF 50V. Montage door middel van boutjes M5 aan aluminium hoekprofielen.

De laatste 2 foto's tonen lasapparaat terwijl de elco's al uitgebouwd zijn. De oliesporen zijn nog zichtbaar op de alu profieltjes.

4x M5 boutverbinding kan met gemak 150 ampere "transporteren" , dat heeft de tijd wel uitgewezen :-) Nu kan ik natuurlijk prima condensators bestellen maar ik ben benieuwd of ik "zomaar iedere" elco kan pakken, de meesten bezitten soldeerpinnen welke veel dunner zijn dan de M5 boutjes. Voor mijn gevoel kunnen 4 van die dunne pootjes nooit zoveel stroom transporteren....
Of kan ik er van uit gaan dat de pootjes altijd zodanig bemeten zijn dat de elco's hun "energie probleemloos kwijt kunnen"?

Ik lees ook veel (op dit forum) dat een grotere capaciteit niet uit maakt; ik heb nu 4x12000uF= 48000uF ,kan op marktplaats een elco kopen van 100.000uF 63V, zou dat een goede vervanger kunnen wezen?

Zo niet, kan iemand mij dan schetsen wát het effect zou zijn op het gedrag van het lasapparaat?

Omgekeerd; ik kan mij voorstellen dat de lekke elco's niet meer deden waar ze ooit voor bedacht zijn, vond het inbranden van lasapparaat niet denderend sinds de 5 jaar dat ik hem (2e hands) heb. Ik heb al wel links en rechts gelezen dat de elco's een wereld van verschil maken....ben dus wel benieuwd.

dan iets van andere orde,in mijn oude huis zat ik 30 meter van de groepenkast en maakte ik gebruik van een schroefpatroon 16A B kar. in alle jaren nooit zekering gesmolten. In mijn nieuwe huis zit ik op 15 meter van (nieuwe) groepenkast en maak ik gebruik van Eaton automaten, b kar. Deze tripte acuut bij inschakelen lasapparaat op zwaarste stand (150A lasstroom). Heb gelezen dat automaten dat eerder doen dan ouderwetse schroefpatronen. Voor de toekomst heb ik om die reden al vast voorzien in een 3fase 400V automaat 16A C kar. en zal daar straks ook een geschikte kabel voor trekken maar dat even terzijde.

Is er een verband tussen de defecte elco's en DAARDOOR een grotere inrush-current of heeft dat er niets mee te maken? Kan mij trouwens wel voorstellen dat verdubbeling van elco-capaciteit óók leidt tot grotere inrush-current, de elco moet toch opgeladen worden of ben ik abuis?

Ook weer op dit forum heb ik gelezen dat er manieren zijn om de inrush te beperken maar ik vraag mij dan af of hechten juist niet belabberd zal gaan, je wilt immers een korte felle stroomstoot om ook de hecht een goede inbranding te geven.

Hoop vragen weer van een metaalbewerker met elektrische interesse, hoop dat iemand er lol in heeft een lichtje hierover te schijnen.

benleentje

Golden Member

Voor mijn gevoel kunnen 4 van die dunne pootjes nooit zoveel stroom transporteren....

Het merendeel van de stroom komt uit de transformator ik denk dan ook dat de inrusch current niet heel veel groter zal zijn. De condensator zorgt voor een vlakkere spanning en voor een gelijkmatiger lasproces. De betere lasapparaten hebben een spoel in serie staan, dat zorgt effectief voor stroom afvlakking ipv spanning. Een spoel werkt stroom verandering tegen en een condensator werkt spanningsverandering tegen. Het lijkt hetzelfde echter is spanning minder belangrijk voor het lasproces dan een constante niet fluctuerende stroom.
IK heb geen idee of de condensators ook invloed hebben op het hechten.

Echter zou ik wel op zoek gaan naar een condensator met schroef aansluiting die zijn er ook nog steeds. IK heb wel het idee dat 4x condensator beter is dan 1 grote vanwege de hoge stroom, die dan kleiner is per condensator. Meer capaciteit plaatsen lijkt verleidelijk maar kan ook verkeerd uitpakken maar experimenteren kan altijd. Ik heb eerder het idee dat de optimale capaciteit afhankelijk is van de lasstroom.

kan op marktplaats een elco kopen van 100.000uF 63V,

63V is wel beter dan 50V. Echter let wel op dat je goede kwalitiet koopt, niet elke goedkope condensator kan zomaar grote piekstromen continu aan die worden dan een stuk warmer en gaan door de warmte sneller defect.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
maartenbakker

Golden Member

Die ene elco is geheid sneller stuk. Door meerdere stuks parallel te plaatsen, verklein je de ESR en verhoog je de toegestane piekstroom.

Ik zou gewoon elco's met schroefklemmen zoeken. De fabrikant van je originele elco's bestaat zelfs nog, maar misschien kun je bij Panasonic, Epcos of Vishay nog betere krijgen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dankjulliewel, duidelijk, ik ga gewoon 4 elco's met schroefaansluiting zoeken welke 12000uF zijn bij 50-63V.

"De betere lasapparaten hebben een spoel in serie staan" dat heeft mijn apparaat ook, weliswaar geen spoel met 3 aftakkingen maar hij zit er wel degelijk in, tussen trafo en frontplaat.

Het is verder een goed apparaat dus wil ik hem zeker voorzien van 4 nieuwe elco's.
De originele tonen een stempelopschrift met 8/87 ik heb sterk de indruk dat dat de productiedatum van de originele elco's is, die hebben dan geen schuld.

Kunnen deze lekkende elco's ook reden zijn dat de zekeringsautomaat tript?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 9 november 2020 22:14:34 schreef 240diesel:

Kunnen deze lekkende elco's ook reden zijn dat de zekeringsautomaat tript?

Ik denk het niet.
Voor je beveiliging moet je minimaal een automaat met C karakterestiek nemen
Schroefzekeringen bestaan niet met een C karakterestiek.

Heeft niets met het merk te maken.
Dus vervang eerst de automaat maar eens.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Deze zijn nog redelijk betaalbaar en van een goed merk:

https://www.reichelt.nl/nl/nl/aluminium-elco-radiaal-22mf-63v-85-c-als…

Typical applications for KEMET's ALS30/31 Series of capacitors
include smoothing, energy storage or pulse operation in
telecommunication demanding power supplies, process control,
AC motor control, traction, welding, and measuring.

22000µF 63V €27,64 Je zou aan 3 stuks genoeg hebben.

Koop ze niet op Ebay, AliExpress, BangGood enz, die van Marktplaats zou ik ook niet doen.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op maandag 9 november 2020 22:57:11 (28%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Heb zojuist 3 kemets besteld bij RS, morgen binnen, en dan nog even tijd vinden voor montage en testen.
Ik kom er dus binnenkort op terug.
Iedereen bedankt voor het meedenken / adviezen.

benleentje

Golden Member

Op 9 november 2020 22:14:34 schreef 240diesel:
"De betere lasapparaten hebben een spoel in serie staan" dat heeft mijn apparaat ook, weliswaar geen spoel met 3 aftakkingen maar hij zit er wel degelijk in, tussen trafo en frontplaat.

Nu zie ik de spoel ook, normaal zonder c's is de spoel ca 1/2 van de grote als de transformator zelf. Met de C's kan de spoel een stuk kleiner.

Kunnen deze lekkende elco's ook reden zijn dat de zekeringsautomaat tript?

Nee dat komt puur omdat de transformator zelf een enorme inschakelstroom heeft.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

De nieuwe condensatoren zijn binnen, heb er nu 3 van 16000uF 63V , 48000uF tesamen dus. Dat is dan net zoveel capaciteit als de originele 4 stuks á 12000uF.

Voor de zekerheid de polariteit nog maar even goed aangegeven met lakstiftje, een foutje is zo gemaakt met die grote handen in de nauwe ruimte ;-)

De nieuwe elco's kwamen net wel / net niet tegen de alu gelijkrichterplaat welke ook nog eens warmte afgeeft bij beetje doorlassen.
Daarom eerst de montagegaten met hulpstukje (nee niet mee de elco ;-) )wat verder gebogen de de originele 90 graden zodat de elco's wat van het alu af komen te staan.

De ontlaatweerstanden van nieuwe aankrimp-ringoogjes voorzien en dan komt de test; lassen op alle standen.........

Apparaat last werkelijk voorbeeldig, mooie constante boog, met name stand 1 geeft gevoel dat ik er nu folie mee zou kunnen lassen, zo'n mooi zacht boogje. dan door naar hoogste stand , 6 goede inbranding en ook daar mooie boog met voor mijn gevoel minder gespetter.
en nog belangrijker; de zekeringautomaat tript niet meer!!

Heel erg blij mee dus, denk dat een van de oude elco's toch op hoogste stand in kortsluiting kwam want zonder dat de boog nog maar ontstak (nog geen las-stroom dus) klapte de automaat 16A er al uit, nu dus niet meer.

Maar ik houd me aanbevolen als iemand daar anders over denkt.

Bij deze wil ik iedereen nogmaals bedanken voor het meedenken, ik kan mijn apparaat weer met plezier op alle standen gebruiken.

Jij ook bedankt dat je het resultaat laat weten, fijn dat je weer goed kan lassen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.