pinkers werken niet bij draaiende motor

ik zal dat proberen maar ik heb die stukken nu niet liggen en moet dat eerst bestellen maar het is een beetje moeilijk want de winkels zijn dicht

"ledpinkerdoos" zo zijn er vele
"Leverancier" merk, type, link, foto, foto binnenkant....
Anders is het raden en advies geven gebaseerd op veronderstellingen. Weinig efficiënt.

Een diode en condensator zit zowat overal in. Onlangs nog een paneelzaagmachine hersteld met een infrarooddetector die op de vuilhoop lag. Heb je niets in de aanbieding dat richting containerpark moet?

[Bericht gewijzigd door EricN op donderdag 12 november 2020 11:22:32 (37%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

ik heb nog oude printplaten liggen ik zie wel even

Ah. De pinkerdoos stat in serie met de ledjes. Dan moet de min vd elco aan de massa en niet aan de pinkerdoos. De diode en plus vd elco blijven.
De nieuwe pinkerdoos met oude lampjes had je toch al geprobeerd dacht ik? Hoop ik , want er is een minimumstroom van 0,5A nodig volgens de specs vd pinkerdoos om de boel in gang te krijgen.
EDIT: de behuizing lijkt ietwat transparant. Is het mogelijk met een zaklamp te kijken wat er inwendig zich afspeelt. Een printje of een relais met bimetaal?

[Bericht gewijzigd door EricN op donderdag 12 november 2020 12:04:39 (19%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

met de gewone lampjes geven geen licht en zijn totaal niet zicht baar

Bekabeling, Massa en Pinkerdoos controleren. Ik werk regelmatig aan klassiekers, 80% van de elektrische problemen zijn terug te voeren op bekabeling en massa problemen, de overige 20% mechanische defecten zoals schakelaars, pinkerdozen enz.

daar de verandering naar led lampjes om meer licht en veiliger te zijn bij de keuring

Een auto uit 1929 is niet meer APK plichtig.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 12 november 2020 12:38:06 schreef Roland van Leusden:

Een auto uit 1929 is niet meer APK plichtig.

Ook oldtimers moeten in BE gekeurd worden. Uiteraard is deze keuring wat anders dan voor de huidige wagens. Je kan moeilijk verwachten van een wagen uit 1929 dat die aan de huidige emissienormen voldoet..

Remmen en verlichting moeten wel voldoende functioneren, kwestie van veilig de weg op te kunnen. (ook in het donker)

Let ook op dat zo’n oude auto een magneet ontsteking kan hebben. Dat geeft zoveel rommel op de voeding dat moderne electronica op tilt gaat. Ben zo eens een middag bezig geweest om een moderne tripmaster aan de gang de krijgen. Dat ging alleen met common-mode spoelen uit een oude voeding.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

in belgie is er een nieuwe wet alle oldtimers van meer dan 50j moeten nu om de 5 jaar naar de keuring de andere om de 2jaar ze is niet zo streng maar de pinkers moet wel gaan en met de oude lampjes en pinkdoos waren de achterste pinkers bij daglicht totaal niet te zien ook als we er mee rijden vind ik het veiliger als men ziet langs waar je gaat
die test met de diode kan ik maar in het weekend uit proberen dan laat ik zo spoedig mogelijk iets weten

de nieuwe pinkdoos is met een printplaatje en een zwarte doos erop
de oude pinkdoos is met een bi metaal

als je de pinkers aanlegt zonder dat de motor draait dan pinken ze normaal en als je aan de pinkdoos komt dan voel je ze kloppen als de motor draait voel je ze nog kloppen meer niet meer in ritme en de pinkers gevn nu en dan een flits

Heb je met de nieuwe pinkerdoos ook de oude lampjes geprobeerd? Of gemengd, bv vooraan lampje, achteraan led. De nieuwe pinkerdoos kan tot 80w aan staat in de specs.
Volgende week nog werk aan de winkel voor je ;-)
Wij blijven ondertussen werk bijbedenken voor je, haha.
Kan de pinkerdoos open? Mss wat foto's vd print voor en achterkant?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Let ook op dat zo’n oude auto een magneet ontsteking kan hebben.

Dat zou wel eens een sterke tip kunnen zijn.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
pa3gws

Golden Member

Op 12 november 2020 09:45:22 schreef Roland van Leusden:
Stap af van die moderne rotzooi in je klassieker en koop dit:

Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn.
Houd die auto origineel en maak de bedrading en massa aansluitingen in orde.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

de massa moet toch in orde zijn aangezien dat hij normaal pinkt bij niet draaiende motor

ik zal morgen eens proberen langs voor de oude lampjes in te steken
het waren de achterste pinkers dat je niet zag vroeger de auto zal niet veranderen met een ander lampje

een klignoteur is doorgaans lastafhankelijk, is er 1 lampje stuk dan kun je dat doorgaans al horen aan de knippersnelheid. met een 30W die is weggevallen zou je probleem daar kunnen liggen. in de nieuwe led lampen zit miss een converter die niet ohms is, maar capacitief en dus de klignoteur stoort. gewoon de oude lampjes terugzetten en de voeding goed maken, bij ^V is de stroom 2x zo hoog en heb je dus ook sneller bij rotte verbindingen spanningsval.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

de massa moet toch in orde zijn aangezien dat hij normaal pinkt bij niet draaiende motor

Die leds trekken veel minder stroom dan de originele lampjes.

Werkwijze:

- Verbind de twee aansluitingen van de pinker door.
- Schakel de pinkers in
- Meet de spanning op de accupolen.
- Meet de spanning over de pinkerlampjes.

Laatste keer dat ik dat deed stond er bij een 6V systeem nog maar 3V over de lampjes.

- Pinkerschakelaar schoongemaakt, corrosie.
- Zekeringenkastje opgekuist , corrossie
- Bedrading tussen schakelaar en lampjes vervangen, zaten al 4 lassen in en was half door geschuurd.

Eindresultaat lampjes branden weer voluit en krijgen de volle accu spanning, wel een halve dag bezig geweest.

Met ledlampjes loop je ook nog het risico dat ze geen EU goedkeuring hebben en als nog afgekeurd worden.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
EricP

mét CE

Zou er LED-bagger te koop zijn, formeel 'passend' in een 'armatuur' van 90 jaar oud?

Maar goed... Als je verder geen ellende kunt vinden... Feitelijk zijn - als ik het verhaal goed begrepen heb - er slechts 3 mogelijkheden:

  • De spanning wordt hoger dan je clignoteur lekker vindt. Brak ontwerp. 'Return to sender.
  • Er staat zoveel zooi op het boordnet dat de clignoteur de weg kwijt raakt. Het ding zou best wat moeten kunnen hebben, maar ja... als het meer is dan-ie kan hebben... Hmz... Interessante discussie. Je zit dan een beetje in de hoek van 'staat er teveel zooi op' tegen 'het ding kan helemaal nergens tegen'. Het zou best eens een klusje kunnen zijn om daar uit te komen.
  • De ontsteking veroorzaakt zoveel ellende dat de boel de weg kwijt raakt. Dat zit een beetje in dezelfde hoek als de vorige

Je zou eens met een 2de accu kunnen kijken of je er enige logica in kunt ontdekken. Zet de clignoteur op een losse accu. Die heeft dan dus geen last van zooi op het 'net' en ook niet van een te hoge spanning. Dan weet je in elk geval iets beter in welke hoek je het zoeken moet.

Op 13 november 2020 21:13:29 schreef Roland van Leusden:
[...]
Met ledlampjes loop je ook nog het risico dat ze geen EU goedkeuring hebben en als nog afgekeurd worden.

In 1929 was er nog geen Europese Unie, laat staan een EU-goedkeuring .

@Lead Acid,

LED verlichting is niet voorzien van een ( geldig) CE keurmerk en mag derhalve niet als exterieurverlichting ( buitenzijde van het voertuig ) toegepast worden op de openbare weg. Het product mag enkel als interieurverlichting en/of enkel op privé terrein of gesloten circuit gebruikt worden. Indien anders wordt gebruikt is dit op eigen risico van de consument. Kort gezegd “Niet toegestaan door de RDW voor gebruik op de openbare weg” Dit geld voor alle led verlichting die vervangen wordt voor gloeilampen.

HarrieABC is een Web-winkel ten behoeven van het ombouwen van de verlichting naar Led-verlichting, van 6 en 12 volt oldtimer auto's, motoren en brommers, zonder veranderingen aan de bestaande constructie te maken.

https://www.harrieabc.nl/wetgeving-voor-verlichting-Nederland

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
EricP

mét CE

Gelukkig bestaat er geen CE keurmerk.
Daarmee is die discussie dus ook weer geweest.

Maar eh... Het zou redelijk logisch zijn als je feitelijk 2 mogelijkheden zou hebben: origineel (dus gewoon met 6V gloeilampjes enzo) of 'voldoen aan de huidige eisen'.
Afgezien van dat een hoop 'regelgeving' niet logisch is (er spelen nou eenmaal commerciële belangen mee, betalen zul je!), is er op het eerste ook nog wel iets af te dingen. Aan de ene kant zou het kunnen dat eea. absoluut niet meer 'werkbaar' is in het huidige verkeer (dat zou met richtingaanwijzers nog wel eens mee kunnen vallen). Aan de andere kant zou 'volledig origineel' een conversie naar 12V in de weg staan. Wat op zich ook weer onhandig is.
'Huidige eisen' zou wel eens een armatuur met de nodige merktekentjes kunnen betekenen - uiteraard niet passend op en bij de auto...

Goed, feit is wel dat LED-meuk in het originele armatuur wel eens een probleempje zou kunnen worden. Dus dat wellicht eerst uit zoeken.

Blijft het feit dat de clignoteur wel werkt op de accu alleen en niet als motortje loopt. En niemand weet nog waarom.

TS werd het geloof ik inmiddels te ingewikkeld. Het lijkt alsof die in de 'knop dit draadje daar aan en dan werkt het' modus zit. Jammer, dat gaat het probleem niet oplossen...

hallo ik heb hier wat geprobeerd,ik heb een oud lempje terug geplaatst op de voorpinker en de oude pinkdoos aan gesloten alles werkt maar bij draaiende motor boet de achterpinker iets in kwa licht maar ook pinken ze zeer snel wat nadelig is voor het licht geven.met de nieuwe pinkdoos werkt hij alleen met niet draaiende motor

Op 14 november 2020 12:03:55 schreef joyew:
.met de nieuwe pinkdoos werkt hij alleen met niet draaiende motor

Dus oude lampje vooraan en led achteraan gaan ook niet met draaiende motor. Bij niet draaiende motor is dan de knippersnelheid wel oké? (Dit in tegenstelling tot de oude knipperdoos)
3 mogelijkheden:
1. Diode elco test
2. Oude knipperdoos gebruiken met vooraan lamp, achteraan led en een extra belasting dewelke het ontbreken van de belasting vd achterlamp opvangt om zo de knippersnelheid bij te sturen.
3. Knipperdoos open maken en het probleem analyseren.
Uitzoeken waarom de originele situatie niet voldoende licht geeft is natuurlijk ook altijd een optie.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?