Whirlpool awo 2671 - F12?

Beste

Sinds enkele dagen krijgt mijn schoonmoeder de foutmelding F12 op haar Whirlpool AWO 2671 wasmachine.

De officiële manual van de machine vermeld deze foutcode helemaal niet. Maar na wat research op het internet, zou dit gerelateerd zijn met het Verwarmingselement. We hebben dus ook het verwarmingselement en de sensor reeds vervangen, ook al waren de waardes best nog OK.

Helaas, hij pompt water weg - althans dat probeert hij toch, en dat doet hij ook als ik zelf water in het reservoir doe. Zodra dit klaar is, gaat hij direct in Service en verschijnt er terug F12 op de display.

Dit doet hij ook als ik het programma KOUD probeer, Aangezien hij geen water lijkt te nemen heb ik het inlaatventiel even uitgemeten en ik kom uit op een waarde van +- 3700 Ohm.

Maar nu zit ik dus vast, heeft er nog iemand suggesties of een mogelijke oplossing?

Alvast bedankt voor jullie tijd!

9 vd 10x is het verwarmingsrelais op de print defect, komt vaker voor

De print meet via 470kohm weerstanden bepaalde kringen in het verwarmcircuit na. Als er ergens een onregelmatigheid wordt vastgesteld krijg je F12. In de meest gebruikelijke omstandigheid betreft het het verwarmingelement maar aangezien de print het met een interpretatie moet stellen op basis van een beperkte input zijn de uiteindelijke mogelijkheden wel wat groter. In bepaalde modellen kan het ook zoals reeds vernoemd de relais zijn. Maar ook uitzonderlijkere mogelijkheden zijn er ook nog. Pressostaat, meetweerstand, meetcircuit, uC ingang. Uitzonderlijk, dus begin met het meest aannemelijke, de relais.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Is er een makkelijke manier om deze relais te testen zonder dat ik hem van de PCB moet solderen?

1. Meet ofdat het kontakt niet blijven plakken is en dus permanent gesloten is. Het contact zou oneindig moeten meten. Indien gesloten: Geef het eens een tik en probeer terug. WEL de relais vervangen achteraf. Veel te gevaarlijk om zoiets te laten zitte.
2. Soldeer 4 draden aan de print. 2 over het contact. 2 over de spoel. Als de spoel in het programma stroom (spanning dus, 12v) krijgt moet het contact sluiten. Dus 12vdc op spoel moet nul volt over contact teweeg brengen.
3. Wel gevaarlijk om print te beschadigen: Neem 12v met 100ohm in serie en plaats deze over de spoel. In de juiste richting natuurlijk, tricky. Dan moet het contact ook sluiten.
4. Herstellen zonder het nodige zweet te willen is utopie. Best is om gewoon het relais van in het begin te wisselen. Wel een goed relais nemen. Niet iets minderwaardig dat in brand vliegt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?