Aanraak sensor -> lange draad

Ik wil voor een modelbouw project detecteren of er een niet geïsoleerde metalen draad van +/-100cm en 0,5mm dik wordt aangeraakt of niet (die draad voert geen spanning).
Nu zie ik in China wel touch sensoren (TTP223) die met de Arduino zouden kunnen werken. Alleen vraag ik mij af of dit ook nog goed zou werken als ik in plaats van het touch vlak de draad zou gebruiken. En ik twijfel of het wel betrouwbaar gaat werken en niet te veel valse meldingen zal gaan krijgen omdat de draad natuurlijk ook als een soort van antenne gaat werken. Of zouden er nog betere opties zijn?

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Die voorbeelden werken allemaal met een relatief klein touch vlak.

Gewoon zo'n touch borjde op ali of ebay kopen en er een lange draad aan hangen en kijken of het werkt. Dat is het snelst/betrouwbaarst. (Aliexpress standard shipping is veel sneller dan "cainaino super saver" en ebay gratis versturen. Kost wel EUR 3).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

De TTP223 zal wel werken (die calibreert zichzelf steeds indien nodig)...
Of het in een bepaalde omgeving werkt zul je moeten testen. Hangt veel af van de capaciteit van de electrode, die moet zo klein mogelijk zijn.
(en niet op geleidende opervlakken gemonteerd)

Veel kost het niet, je hebt volgens mij al 20 van die sensorprintjes voor 1 of 2 euro... ;)

€ 0.85 voor 10 stuks: https://nl.aliexpress.com/item/32957041799.html?spm=a2g0o.productlist.…

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 12 november 2020 19:53:49 (30%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als je het principe van frequentieverlaging door aanraking gebruikt (met een freq > 100kHz) gaat het wel goed met grote oppervlakken.

De touch sensor printjes met TTP223 uit China zijn onderweg. Als ze er zijn ga ik eens kijken of ze bruikbaar zijn voor dit doel. En anders komt er vast nog eens een andere toepassing voorbij.

Touch printjes uit China waren binnen. Standaard zijn de printjes heel gevoelig. Ik heb de condensator geplaatst (aansluitingen al op de print aanwezig) om de gevoeligheid naar beneden te halen zodat je de draad ook echt (bijna) aan moet raken.
Ook heb ik de printspoor naar het touch gedeelte op de print doorgesneden omdat ik dat touch vlak toch niet ga gebruiken (alleen de draad). Met deze aanpassingen lijkt het te voldoen.