Schakelaars voor Led verlichting branden vast.

anjer

Golden Member

Goede avond,

Ik kom regelmatig vast gebrande schakelaars tegen bij kantoor installaties met meerdere 230 V led armaturen.

Busch Jaeger inbouw schakelaars blijken soms vast te branden bij inschakelen.
Ze zijn dan niet (goed) meer uit te schakelen.

Ik maak dan een kastje met een standaard magneetschakelaar met 2X maak contact 20A.
Dit plaats ik dan bij het aansluitpunt van de verlichting, meestal aan de kabelgoot of op het systeemplafond.
Dit werkt, maar is niet elegant, vind het maar terug bij storing.

De contacten van de magneetschakelaar zet ik in serie.
Is parallel wellicht beter?

Tips welkom,
Met vriendelijke groet,

Sine

Moderator

TL-bakken hadden het zelfde probleem, de capacitieve belasting is heel goed in het vastbakken van schakelaars.

dit is idd tegenwoordig niets abnormaals meer, inschakelstroom is erg hoog van de led verlichting. je hebt van busch jaeger ook 16A schakelaars overigens, dat zijn geen wissel schakelaars.

2 polige schakelaars zijn dat: 2CKA001012A2042. je hebt ook inschakelbegrenzers, worden steeds vaker gebruikt bij bedrijven, oa als je ineens een stel lichtlijnen inschakelt met de nodige piekstroom van dien..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
anjer

Golden Member

Ja die heb ik, inrush timer.
Zet even een lage weerstand in serie.

anjer

Golden Member

Heb ik nog niet geprobeerd, gebruik ze voor te veel pc's op een groep.

EricP

mét CE

Is daar nog geen 'utilization category' voor? (Hmz... volgens wikipedia niet...). Je zult toch niet de eerste zijn die er last van heeft.

Ik denk dat het in serie zetten van de contacten niet zoveel zin heeft. In elk geval niet voor het behoud van de contacten. Bij DC is dat een ander verhaal. Daar is het idee dat de afstand die een evt. vonkbrug moet overbruggen zo snel mogelijk zo groot mogelijk moet worden.
Als ik goed heb opgelet, heb je hier het probleem dat je inschakelstroom gewoon 'groot' is. Bij jouw contacten in serie, kan het bijna niet anders dat eentje als eerste sluit en de andere de 'klap' krijgt. Dus of dat nou zoveel oplost?

Hoe je het netjes doet? Eh... dikkere schakelaar... Grotere contacten voor een grotere stroom... zou goed moeten gaan. Zo'n inrush current limiter - in enige vorm - kan prima werken. Nadeel is natuurlijk wel dat er een extra relais contact geschakeld wordt. Als dat kapot gaat, dan zou het kunnen dat je je weerstand oprookt (en dan moet je die vinden :) ), als die weerstand het loodje legt, dan bakken die contacten alsnog vast. Het gaat vast beter dan 'zonder iets'.