versterk kapot. Wie weet welk onderdeel dit is

Ik heb een LG TB106. Deze schakelde niet meer in.
Nu denk ik dat ik het probleem gevonden heb maar ik weet niet hoe dit onderdeel heet wat ik moet vervangen.

Daarnaast weet ik niet of dat onderdeel in diverse waardes bestaat.

Kan iemand mij hierover informeren? Ik heb een foto van het onderdeel toegevoegd.

Arco

Special Member

Een opamp ploft normaal gesproken niet uit elkaar. Zal wel een switcher zijn. (wat grotere overzichtsfoto kan helpen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

Plaats eens een foto van de beide kanten van de hele PCB.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

En bereid er u maar op voor dat er wel eens heel wat meer zou kunnen te vervangen zijn dan enkel dit ic'tje.

Zou er ergens een schema te vinden zijn?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

ik heb geprobeerd hem van de printplaat los te maken maar hij brak gelijk in twee delen dus twee zijden laten zien gaat niet op de achterzijde kan ik op een stukje plastic nog P3 zien

pa3gws

Golden Member

Ik bedoelde beide kanten van de gehele PCB niet de chip. ;-)
Enne hoe heb je hem geprobeerd los te maken?

[Bericht gewijzigd door pa3gws op vrijdag 13 november 2020 16:14:36 (28%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Arco

Special Member

Je kunt ook kijken of de eraf geplofte deksel van het ic nog ergens in de kast ligt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het kapje heb ik gevonden maar is egaal zwart daar staat verder niets op

nog een foto toen het onderdeel op het pcb zat

vergeten

Golden Member

Op 13 november 2020 16:04:10 schreef Joko11:
ik heb geprobeerd hem van de printplaat los te maken maar hij brak gelijk in twee delen

Beter van zo'n IC alle pootjes tegelijk heetstoken met de soldeerbout, niet eraf breken :)
Ik doe dat ik voorkomende gevallen met een stukje 2,5mm2 koperdraad in een U vorm gebogen zodat hij alle pootjes tegelijk raakt, dan tin erop laten vloeien. Meestal valt hij dan zo uit de print, of hij heeft een klein tikje nodig.

op de achterzijde kan ik op een stukje plastic nog P3 zien

Die P3 staat op nog 26 miljoen exemplaren, komt uit de spuit/giet/persmal, heb je dus helaas niets aan :(

Zoek op typenummers van de print en/of van het apparaat waar hij uitkomt, bij google foto's.
Misschien vind je er een waarop de IC opdruk te lezen is.

En gebruik bij voorkeur de EDITKNOP om iets aan je berichten toe te voegen zoals foto's of tekst wijzigingen/aanvullingen. :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op vrijdag 13 november 2020 17:22:44 (20%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Weet je zeker dat er niets op het dekseltje staat? (heel ongebruikelijk voor een bekend merk apparaat)
Opdruk kan heel flauw zijn als het gelaserd is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De enigste oplossing van het probleem is te achterhalen op een schema wat dit voor ic is.
Zoeken dus op merk en type nummer, het is in ieder geval een voedings ic.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Bagger electronica tegenwoordig met die switcher power supply’s

Geef mij maar een ouderwets transformator.

Fordman
Frederick E. Terman

Honourable Member

U1 hangt rechtstreeks aan de gelijkgerichte netspanning, en 'kijkt' ook naar een optocoupler aan de uitgang van de voeding: het is een smps-controller.
Misschien vind je hier inspiratie:
https://www.google.com/search?q=smps+controller+ic+8+pin

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Op 13 november 2020 17:30:46 schreef Oane:
Bagger electronica tegenwoordig met die switcher power supply’s

Geef mij maar een ouderwets transformator.

Ik voel met u mee - maar eigenlijk komt dat toch maar neer op "ik begrijp dit niet dus ik moet het niet" - vroeger ook verwoord als "wat de boer niet kent, dat eet hij niet". :)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Zo te zien is 5 de ingang, en zijn 6/7/8 de uitgang van de switcher. Dan vallen er al heel wat af...
Het lijkt of er '61' op de chip staat, maar dat kan 'wishful thinking' zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

Nah de moderne elektronica is in de meeste gevallen bagger.
Een nieuwe versterker gaat met een beetje geluk 5 jaar mee daarna geeft de voeding de geest door de slechte elco's.
Ik krijg hier versterkers binnen die ruim 35 jaar oud zijn en meestal is het schoonmaken van regelaars en schakelaars.
En in een enkel geval de soldeerpunten nalopen maar dan speelt het weer als vanouds. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Bagger electronica tegenwoordig met die switcher power supply’s

Ieder zijn ding, maar een hele technolgie afkraken gaat wel weer ver. Op de zaak hebben wij al een jaar of 40 switchers draaien die het gewoon doen. sommige hebben wel een iets groter vermogen dan dit dingetjes en zijn helemaal discreet opgebouwd. Maar kleintjes zoals deze hebben we ook.

Een goed ontworpen switcher is echt geen bagger en zelfs vaak beter dan de trafo uitvoeringen. Die door het slechte rendement alleen al zeer kostbaar in het gebruik zijn.

Maar ja dit is net zo'n discussie als je kunt hebben over een buizenversterker uit 1930. Volgens sommigen het beste van het beste. Zelfs als het een slecht ontworpen exemplaar was die in 1930 al slecht bevonden werd.

pa3gws

Golden Member

Op 13 november 2020 18:56:52 schreef Ex-fietser:
[...]
Op de zaak hebben wij al een jaar of 40 switchers draaien die het gewoon doen.

Maar dat is vast geen consumenten elektronica. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Is de transistor of Fet die op het koelprofieltje zit nog goed ?

RAAF12

Golden Member

Op 13 november 2020 18:56:52 schreef Ex-fietser:
Maar ja dit is net zo'n discussie als je kunt hebben over een buizenversterker uit 1930. Volgens sommigen het beste van het beste. Zelfs als het een slecht ontworpen exemplaar was die in 1930 al slecht bevonden werd.

Ik opteer voor de Amroh Ultraflex-U buizenversterker. Direct uit het net gevoed, geen trafo in de voeding nodig!

Geef mij maar een ouderwets transformator.