Lasklemmen ... zijn die te vertrouwen?

EgbertG

Golden Member

Ik weet niet hoe t komt, maar ik vertrouw ze niet. Heb er geen reden voor, maar ik durf ze niet te gebruiken.

Ze zijn natuurlijk veel sneller dan lasdoppen die je erop moet draaien, maar... ja ... wat is wijsheid?

Lambiek

Special Member

Op 13 november 2020 16:17:09 schreef EgbertG:
Ik weet niet hoe t komt, maar ik vertrouw ze niet. Heb er geen reden voor, maar ik durf ze niet te gebruiken.

En waarom niet? Er zijn tegenwoordig zoveel klemmen met een steekverbinding, ook in de industrie ga je het steeds vaker zien. Niets mis mee dus.

En het is nog maar de vraag of een draailas beter is. Stel je moet een draailas maken waar 5 of 6 draden in zitten, er zijn maar weinig mensen die daar een fatsoenlijke draailas van kunnen maken. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
RAAF12

Golden Member

Op 13 november 2020 16:17:09 schreef EgbertG:
Ik weet niet hoe t komt, maar ik vertrouw ze niet. Heb er geen reden voor, maar ik durf ze niet te gebruiken.

Ze zijn natuurlijk veel sneller dan lasdoppen die je erop moet draaien, maar... ja ... wat is wijsheid?

[bijlage]

Ik durf ze wel te gebruiken maar ik vind draaidoppen wel lekker werken. Aders in elkaar draaien met de tang, afknippen op de juiste lengte en dan de draaidop lekker vastdraaien. Dat komt nooit meer los. Is mijn 'lange' ervaring. Als zelfdoener in je eigen huissie heb je ook alle tijd. Nietwaar?

5 of 6 draden

Vol=vol. Als er meer in moet pak je een kort stukje draad en koppel je dat naar een nieuwe draaidop. 6 in (1) een dop is gekkenwerk.

rob040

Golden Member

Prima lasdoppen, die al een eeuwigheid op de markt zijn.
Maar het is wel zaak de draden op de juiste lengte aan te strippen en er goed (volledig) in te drukken. Dat lijkt evident, maar het is bij deze niet heel goed te zien.
Ik vind de transparante van Wago wel fijn werken, daar zie je dat de ader diep genoeg zit.

Frederick E. Terman

Honourable Member

[Lasklemmen...] Ik weet niet hoe t komt, maar ik vertrouw ze niet.

Kijk eens in een gewoon stopcontact hoe daarin het contact met de stekkerpennen is.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
EgbertG

Golden Member

Ik heb tot nog toe altijd lasdoppen gebruikt en ik vind dat inderdaad niet altijd even makkelijk gaan. Bovendien kosten ze wat meer ruimte omdat ik altijd ook het deel met isolatie nog even meedraai.

Strikt genomen zijn de lasklemmen dus voldoende geevolueerd om te gebruiken in huis tuin en keuken situaties? Want dan ga ik t mezelf eens makkelijk maken ....

RAAF12

Golden Member

Op 13 november 2020 16:37:08 schreef rob040:
Prima lasdoppen, die al een eeuwigheid op de markt zijn.
Maar het is wel zaak de draden op de juiste lengte aan te strippen en er goed (volledig) in te drukken. Dat lijkt evident, maar het is bij deze niet heel goed te zien.
Ik vind de transparante van Waco wel fijn werken, daar zie je dat de ader diep genoeg zit.

Laat er 16A een kwartiertje door gaan en de dop wordt te warm dan weet je dat het niet goed zit.
@Egbert
Bloot koper mag niet te zien en aan te raken zijn. Inderdaad nauwkeurig de isolatie strippen met een goed afgestelde tang. Er mag geen minieme kras op het koper te zien zijn van de striptang.

Er is al jaren bwvs geen installateur meer die anders gebruikt. Pak wel gewoon de echte wago's.

Let op afstriplengte, en bij het in de lasdoos duwen probeer je weinig te draaien en torderen, maar liever te 'vouwen'. Voor de afstriplengte is op elke steekdop een maatvoering aanwezig, dus je hebt geen duimstok nodig. Wel kan het per dop verschillen hoe lang je moet strippen.

Mee eens dat de doorzichtige beter zijn voor de hobbybob, omdat je dan beter ziet hoe hij in de klem zit.

If you want to succeed, double your failure rate.
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Gebruiken waar voor ze gemaakt zijn, en toepassen zoals het moet.
Dus niet te dunne en niet te dikke draad. Isolatie niet te kort weghalen van de daad en vergenoeg insteken. Eventueel proberen. Een draad trek je (zonder te draaien) niet uit de klem.

Gebruik een goed merk, eigenlijk ken ik alleen maar WAGO.
In de bouwmarkten vind je nog wel eens lasklemmen met een dubieus verleden...

De nieuwere van WAGO zijn grotendeels doorzichtig, kun je zien wat je doet,
Maar, heel belangrijk, ze zijn kleiner en nemen dus minder ruimte in beslag

Wago heeft ze ook nog met een handeltje, daar mag je soepel draad zo insteken.
Geen adereindhuls oid gebruiken!

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
EgbertG

Golden Member

Ik ben overtuigd ..... vanaf vandaag lasklemmen! Zal jullie instructies serieus nemen. Dank

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Op 13 november 2020 16:46:52 schreef EgbertG:
Ik ben overtuigd ..... vanaf vandaag lasklemmen! Zal jullie instructies serieus nemen. Dank

Geen dank.
Vraag om een slotje, insteeklasklemmen en insteekrijgklemmen zijn hier wel meer aan bod geweest, dat werd telkens een erg lang verhaal.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
EgbertG

Golden Member

Wat mij betreft mag er een slotje op! Voordat iemand iets gaat zeggen dat me aan t twijfelen brengt ;-)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Wago gebruikt ze. Phoenix gebruikt een zelfde systeem in wat grotere blokken. Bijvoorbeeld de PtFix. En die gaan ongetwijfeld meer gebruikt worden in de industrie dan in een modaal huis.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Hensz

Golden Member

Op 13 november 2020 16:39:33 schreef RAAF12: Er mag geen minieme kras op het koper te zien zijn van de striptang.

Is dat echt nodig of meer purisme?

Don't Panic!
Lambiek

Special Member

Op 13 november 2020 17:49:22 schreef Hensz:
Is dat echt nodig of meer purisme?

Nee tegen draadbeuk. :)

Een klein kerfje erin, drie maal buigen en het breekt af.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Wel goed mee oefenen.
De installateurs in mijn vorige woning hadden er een potje van gemaakt. Wilde een plafondlamp ophangen. Aardedraad kwam los toen ik 'm een beetje bewoog tijdens het monteren.
Het is alsof ze totaal geen beweging kunnen hebben.
Ook bij een ander lichtpunt voelde het alsof de draad heel erg los in de lasdoppen zat.

Het kan goed gaan, dat is wel bewezen door de vele plekken waar ze probleemloos verwerkt zijn, maar ik vind het onprettig aanvoelen.

Gewoon een doosje/zakje kopen, 't is niet dat ze zo duur zijn.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

als je het goed maakt, draai je de aarde en nul in de centraaldoos rond de andere draden in de lasdop 1 slag, dan komt de draad niet uit de lasdop als je een lamp aan het hangen bent.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

Een klein kerfje erin, drie maal buigen en het breekt af.

Ligt aan de richting van de kerf, een kras 'in de lengte' is niet zoveel mis mee.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Op 13 november 2020 16:38:19 schreef EgbertG:
Ik heb tot nog toe altijd lasdoppen gebruikt en ik vind dat inderdaad niet altijd even makkelijk gaan. Bovendien kosten ze wat meer ruimte omdat ik altijd ook het deel met isolatie nog even meedraai.

Strikt genomen zijn de lasklemmen dus voldoende geevolueerd om te gebruiken in huis tuin en keuken situaties? Want dan ga ik t mezelf eens makkelijk maken ....

De grijze Wago's zijn nog precies even kieskeurig als 40 jaar geleden en werken goed als je ze zeer nauwkeurig en mechanisch stabiel monteert. Ik gebruikte daarom altijd draaidoppen van Conex en incidenteel een Jasper, maar ik hoefde geen "productie te draaien".

Ik gebruik nu de modernere Wago's waar je de contactveren aandrukt met ingebouwde hendeltjes. Die hebben een grotere contactoppervlakte, zijn herbruikbaar (dus hoef je niet weg te gooien als je denkt dat er misschien al een keer een draad in gezeten heeft), en vangen iets meer van het onvermijdelijke wringwerk op.

Dat gezegd, neem wel Wago. Bouwmarktdoppen zijn nog steeds prut.

Op 13 november 2020 16:37:13 schreef Frederick E. Terman:
[...]Kijk eens in een gewoon stopcontact hoe daarin het contact met de stekkerpennen is.

Erg wisselend. Ik kom genoeg contactdozen tegen waar eurostekers wat ruimer inzitten als je er eenmaal een geaarde steker in gehad hebt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 13 november 2020 19:48:29 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
EricP

mét CE

Ik ga helemaal met maartenbakker mee.
Het is makkelijker om een 'conex las' te verzieken dan om een steeklas te verzieken. Maar als je het eenmaal kunt, dan zijn conex lassen toch echt beter. Zoals Lambiek zegt: 5 veters in 1 dop is een kunstje op zich. Met 6 wordt het eh... niet makkelijker (wordt trouwens dan ook wel een 'goliath dop'). Ik ben het hier in huis nog niet tegen gekomen dat er 6 veters aan elkaar moesten.

Voor die draaidoppen geldt hetzelfde: koop de echte of laat ze liggen. Veel bouwmarkt zut heeft veel te slappe veren. Verder... Wago heeft inmiddels ik meen de 221 serie. De opvolger van de 'blokjes met oranje handeltjes'. Daar kun je ook in 'steken'. Ik heb toch echt het idee dat dat veel robuuster is dan z'n donker grijze dop. Ik heb er ook nog nooit eentje uitgerookt gezien - die steeklasjes met hopen...

Bouwmarkt heeft ook gewoon Wago hoor :

Je zou toch zeggen dat ze dat zelf anders zien...

[edit]typo verbeterd[/edit]

voor gewoon stugge VD le lassen zou ik geen soepele wago's gebruiken, die zitten niet zo vast als de stugge wago's. met in de doos duwen schieten die weleens los, iets wat ze met soepele draad niet doen. voor beide geld, draad recht afstrippen, want dat gaat etteren na verloop van tijd..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ben zelf een fan van draaidoppen maar dan alleen de echte van Conex. De rest is inderdaad zooi.
Maar gebruik ook veel Wago instekers.

Wat ik wel opmerkelijk vind is de angst voor het kerven van de draad bij het strippen. Ik ben het er mee eens dat je dat moet vermijden, maar een Conex maakt tijdens het opdraaien ook stevige kerven in de draden. Is dat dan geen probleem?

Shiptronic

Overleden

Doe jezelf een plezier en neem deze:

Ik heb ze standaard bij me (5P), overal handig en goed voor.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EricP

mét CE

Dat zeg ik... de wago 221 serie...