(Slimme) Wifi thermostaat en 230V voeding

Op 11 november 2020 19:51:35 schreef Toeternietoe:
Thermostaten op 230V, bestaan die nog (voor huis tuin en keuken gebruik)?
Dat is voor mij al meer dan 30 jaar geleden dat ik dat (bij een toen al erg oude installatie) tegenkwam.

En dan moeten ze nog zwakstroom schakelen?

Je kunt ook de 230V in een snoertje doen, en dan door dezelfde buis.
Dat mag wel.
Moet wel een snoertje met een dubbele mantel zijn, dus GEEN tweelingsnoertje.

Als het allemaal voor 1 thermostaat is dan kun je door het buisje ook 1 snoertje met alles trekken.
Dat MOET dan een 5 x 0,75 (minimaal) zijn.
Aarde aan beide zijden afknippen.

Ik ben wel nieuwsgierig naar je museumstuk.

Ik ben bij wat bouwmarkten geweest, die hebben dit allemaal niet. Iemand had het over "stuurstroomkabel" is dat veilig bruikbaar voor dit doel, of kan iemand aangeven waar ik dit kan krijgen?

En hoe splits ik veilig de thermostaat kabel en de 230V aan de kant van de ketel, is daar een regel voor?

En moet ik idd. zoals BenLeentje opmerkt een zekering ergens in opnemen?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 13 november 2020 16:24:08 schreef gdb:
[...]Ik ben bij wat bouwmarkten geweest, die hebben dit allemaal niet. Iemand had het over "stuurstroomkabel" is dat veilig bruikbaar voor dit doel, of kan iemand aangeven waar ik dit kan krijgen?

En hoe splits ik veilig de thermostaat kabel en de 230V aan de kant van de ketel, is daar een regel voor?

En moet ik idd. zoals BenLeentje opmerkt een zekering ergens in opnemen?

Je hebt 4 aders nodig, 2 voor de 230V en 2 voor de sturing/thermostaat/zwakstroom.
In een snoer met meer dan 2 aders zit vrijwel altijd een aarde (groen-geel) draad en die mag je nergens anders voor gebruiken, alleen voor aarde, of helemaal niet.
Vandaar de keuze voor een 5 aderige snoer.
Voor aansluiting van 230V is een minimum van 0,75 vereist. Dikker mag altijd.
Je zou ook een stuurstroomkabel (is snoer) kunnen gebruiken.

Dit snoer moet je in je ketel aansluiten. Ga er mee naar het aansluitbakje.
Je mag hier geen aparte steker aan zetten, de 230V spanning moet uit de ketel komen. Dus als je de ketel spanningsloos maakt, dan moet ook je thermostaat spanningsloos worden.
Aparte beveiliging/zekering is niet nodig.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 13 november 2020 16:38:17 schreef Toeternietoe:
[...]
Je hebt 4 aders nodig, 2 voor de 230V en 2 voor de sturing/thermostaat/zwakstroom.
In een snoer met meer dan 2 aders zit vrijwel altijd een aarde (groen-geel) draad en die mag je nergens anders voor gebruiken, alleen voor aarde, of helemaal niet.
Vandaar de keuze voor een 5 aderige snoer.
Voor aansluiting van 230V is een minimum van 0,75 vereist. Dikker mag altijd.
Je zou ook een stuurstroomkabel (is snoer) kunnen gebruiken.

Dit snoer moet je in je ketel aansluiten. Ga er mee naar het aansluitbakje.
Je mag hier geen aparte steker aan zetten, de 230V spanning moet uit de ketel komen. Dus als je de ketel spanningsloos maakt, dan moet ook je thermostaat spanningsloos worden.
Aparte beveiliging/zekering is niet nodig.

Dit lijkt 4 x 0,75mm2 en tot 500V, is dit wellicht bruikbaar? Hij is relatief dun met 6,3mm. Hij bestaat ook met mantel, maar als die niet gebruikt wordt...

Helemaal duidelijk v.w.b. het aansluiten, super bedankt!

Op 13 november 2020 17:01:14 schreef gdb:
[...]Dit lijkt 4 x 0,75mm2 en tot 500V, is dit wellicht bruikbaar? Hij is relatief dun met 6,3mm. Hij bestaat ook met mantel, maar als die niet gebruikt wordt...

Helemaal duidelijk v.w.b. het aansluiten, super bedankt!

Specs

Niet dat ik bij Farnell kan bestellen, maar dat is niet goedkoop per meter... Ik heb dan dus gekeken naar 4 geïsoleerde aders in een mantel, 0,75mm2, 500V.

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 13 november 2020 17:01:14 schreef gdb:
[...]Dit lijkt 4 x 0,75mm2 en tot 500V, is dit wellicht bruikbaar? Hij is relatief dun met 6,3mm. Hij bestaat ook met mantel, maar als die niet gebruikt wordt...

Helemaal duidelijk v.w.b. het aansluiten, super bedankt!

Daar doe je nu je best voor.
Er zit een aarde draad in (groen-geel), die mag je alleen voor aarde gebruiken, en nergens anders voor. Je hebt geen aarde nodig, dus moet je dezelfde kabel, alleen dan met 5 aders gebruiken.

Deze kan:
https://www.vekto.nl/stuurstroomkabel-f-cy-jz-5x0-75mm-grijs-100-meter

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 13 november 2020 19:39:57 schreef Toeternietoe:
[...]

Daar doe je nu je best voor.
Er zit een aarde draad in (groen-geel), die mag je alleen voor aarde gebruiken, en nergens anders voor. Je hebt geen aarde nodig, dus moet je dezelfde kabel, alleen dan met 5 aders gebruiken.

Deze kan:
https://www.vekto.nl/stuurstroomkabel-f-cy-jz-5x0-75mm-grijs-100-meter

Sorry, sorry ;-)

Je zou kunnen zeggen: 4 aders, maar als daar een groen/gele tussen zit, dan 5.

Maar... zie de datasheet:

.
.
.

Dan ben ik er toch ook met het 4-aderige product? Net iets dunner. Niet om te zeiken, maar gewoon ook om te kijken of ik het heb begrepen...

Wat overigens vreemd is, die 4 x 0,75mm2 met geel/groen is 2 ons zwaarder per km v.w.b. alleen het koper?! Maar alle overige maten en gewichten zijn gelijk (dus tussen met en zonder geel/groen).

Op 13 november 2020 17:36:48 schreef bprosman:
Deze misschien ?
https://www.elektrototaalmarkt.nl/newlec-stuurstroomkabel-stuurstroomk…

Gelukkig hier per meter te koop... Maar, bevat een groen/gele draad, dus dan een 5e ader nodig.

Op 14 november 2020 08:36:54 schreef gdb:

Wat overigens vreemd is, die 4 x 0,75mm2 met geel/groen is 2 ons zwaarder per km v.w.b. alleen het koper?!

Misschien zijn het wel sjoemel vierkante millimeters. Je denkt dat het draad 0,75mm2 is, maar het draad is dunner omdat de oppervlakte betrekking heeft op het geleidingsvermogen die hoort bij 0,75mm2 koper van slechtere kwaliteit.
Of typefout.

Nog even gecheckt, voor degenen die het willen weten: 4 x 0,75mm2 is prima, mits er maar geen geel/groene draad tussen zit. Anders wordt het 5 aderig en de geel/groene draad aan beide zijden maximaal afknippen.

maartenbakker

Golden Member

Het gaat hier om de isolatie, niet om de hoeveelheid koper. Dat kabel met 500V gemarkeerd is, betekent niet dat hij voor netspanning vrijgegeven is (5kV testspanning denk ik).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 18 november 2020 10:59:06 schreef maartenbakker:
Het gaat hier om de isolatie, niet om de hoeveelheid koper. Dat kabel met 500V gemarkeerd is, betekent niet dat hij voor netspanning vrijgegeven is (5kV testspanning denk ik).

Op welke post reageer je nu, want er lopen een aantal zaken door elkaar?