Motorschakelaar 380v, met slot / sleutel?

Hallo allen,

Ik vroeg me af of er opties zijn een machine met 380v te beveiligen middels een schakelaar met sleutel oid. Dus dat je de machine aanzet met een sleutel ipv druk op de knop. Dit om te vermijden dat ongeoorloofden de machine zullen bedienen.

Ik weet dat er andere opties zijn. Zoals een meterkastje met zekeringautomaat ertussen hangen en daar een hangslot op doen. Maar prettiger zou ik het vinden als de vergrendeling op de machine zou plaatsvinden.

Het gaat dus om een 380 drie fase (zaag)machine.
bvd

Hoe zit de kast er nu uit, zitten er bv relais in de kast ? Dan kun meestal wel een eenvoudige sleutelschakelaar erbij zetten
https://cdn2.rexel.nl/medias/sys_Rexelnl/images/images/h91/he7/8812963299358/2700385884-jpg-515Wx515H.jpg

Een werkschakelaar in alle 3 fasen kan natuurlijk ook, wel even leten op type voor de maximale stroom.
https://hwimages.beslist.net/beslist-images/35000/F160/001/037/709/1037709146.jpg

Als het met magneetschakelaars werkt kun je een noodstopschakelaar met sleutel nemen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
mel

Golden Member

Stuurstroom inschakelen met een sleutel . is idd een normale gang van zaken. Moet je wel een sleutel nemen die niet iedereen heeft natuurlijk...(De meeste storingsmonteurs hebben bossen vol sleutels).

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Volgens mij geen relais.
Zoals mn metaalzaag wel heeft. dan kan je idd ook een slotje door de aanknop hangen oid.

In bijlage enkele foto's van de schakelaar / schakeling zoals die nu is.

Beetje onduidelijk, sorry daarvoor.

Hoor graag weer, en bedankt zover

GJ_

Moderator

Op 14 november 2020 13:21:27 schreef Hunebedbouwer:
Als het met magneetschakelaars werkt kun je een noodstopschakelaar met sleutel nemen.

Een noodstop gebruiken om een machine te stoppen zonder noodsituatie is verboden.

Ik zou gewoon een schakelaar met hangslotvergrendeling nemen zoals Peter112 al aangaf (het tweede plaatje dus)

oke, dank voor die suggestie
een sleuteltje zou wat mij betreft wel nog subtieler zijn, maar ik concludeer voorzichtig dat dat in mijn situatie minder voor de hand ligt / moeilijker is?

Zie wel dit voorbij komen ..
Beetje kostbaar wel

[Bericht gewijzigd door Gameonedne op zaterdag 14 november 2020 14:43:12 (27%)

GJ_

Moderator

Leuk, maar wel duur. De kast met hangslotvergrendeling kost drie tientjes. Een hangslotje 5 euro.

Er is bij jou vast wel een gewone sleutelschakelaar in te bouwen, maar dan moet je wel een beetje weten wat je aan het doen bent. Mag ik de voorzichtige conclusie trekken dat het daar een beetje aan schort?
Misschien een CO'er in de buurt die er naar wil kijken.

Die conclusie is de juiste. Een schakelaar vervangen lukt wel, maar daar stopt het wel ongeveer, wat dat betreft althans.

het zal wss die hangslot versie worden, tenzij ik die met sleutel ergens voor onder de 40,- weet te vinden.

dank voor de hulp zover. werkschakelaar was het sleutelwoord, ook dank daarvoor.

Als iemand intussen nog nieuwe suggesties heeft, ik blijf wel benieuwd.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Denk er wel aan dat een werkschakelaar MET hangslotvergrendeling alleen maar op slot kan in de UIT stand!

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 14 november 2020 15:57:51 schreef Gameonedne:
Die conclusie is de juiste. Een schakelaar vervangen lukt wel, maar daar stopt het wel ongeveer, wat dat betreft althans.

het zal wss die hangslot versie worden, tenzij ik die met sleutel ergens voor onder de 40,- weet te vinden.

dank voor de hulp zover. werkschakelaar was het sleutelwoord, ook dank daarvoor.

Als iemand intussen nog nieuwe suggesties heeft, ik blijf wel benieuwd.

Neem even direct contact met me op. Email in mijn profiel. Ik heb nog 3 fase sleutelschakelaars. Goed voor om een 6kW motor direct in of uit te schakelen.

PA5TD

Op 14 november 2020 18:32:02 schreef Tomske:
[...]

Neem even direct contact met me op. Email in mijn profiel. Ik heb nog 3 fase sleutelschakelaars. Goed voor om een 6kW motor direct in of uit te schakelen.

check

Op 14 november 2020 17:51:04 schreef Peter112:
@Gameonedne[/message]:
https://www.elektrototaalmarkt.nl/eaton-moeller-t-werkschakelaar-41418…

25 euro als je geen hele dikke zaag hebt.

Heel dik is ie niet. Deze zou moeten kunnen. En is zeker een optie, maar de optie met sleutel is aantrekkelijker.
Dank voor de link iig

S

Shiptronic

Overleden

Op 14 november 2020 18:32:02 schreef Tomske:
[...]

Neem even direct contact met me op. Email in mijn profiel. Ik heb nog 3 fase sleutelschakelaars. Goed voor om een 6kW motor direct in of uit te schakelen.

Ook met Nul spanningsbeveiliging ?

Op 14 november 2020 14:09:58 schreef Gameonedne:
Volgens mij geen relais.......

In bijlage enkele foto's van de schakelaar / schakeling zoals die nu is.

Beetje onduidelijk, sorry daarvoor.

Hoor graag weer, en bedankt zover

Foto 2 lijkt me het relais, juist voor de Nulspanningsbeveiliging

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 15 november 2020 15:05:31 (38%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 15 november 2020 15:01:37 schreef Shiptronic:
[...]

Ook met Nul spanningsbeveiliging ?

[...]

Foto 2 lijkt me het relais, juist voor de Nulspanningsbeveiliging

Hi,
Kan je iets uitwijden hierover? het technische gedeelte, de reden dat je dit aanstipt?

bedankt

Shiptronic

Overleden

Als de machine "AAN" staat en de spanning valt weg (stop/aardlek) Als iemand de spanning er weer op zet, moet voorkomen worden dat de machine gelijk weer start/gaat draaien!!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Misschien is de route van een sleutelschakelaar inbouwen in bestaande werkschakelaar toch niet zo gek ..

Hoe ga ik te werk?

"gewoon" een sleutel vinden die 3 polen uit en aanschakelt, en deze sleutel voor de gewone schakelaar zetten?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Gewoon een sleutelschakelaar ( ongeveer als het 1e plaatje hier).
Die zet je in serie met de magneetschakelaarspoel van de zaag.
Eaton:
M22-WRS (216887) Sleutelknop
M22-K10 (216376) Hulpkontakt Maak (klik je zo op bovenstaande)
M22-I1 (216535) Opbouwkastje voor 1 element

Maar ook:
M22-WRS/KC11/I (216526] Kompleet in een kastje

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Dat neemt dan toch wel wat ruimte in. Want per fase een Hulpkontakt?

Sorry voor de newbie vragen. Maar op deze manier leer ik

(Nee, ik ga niks doen wat ik niet goed heb uitgezocht)

Bedankt iig!

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dat schakelaartje schakel je in de stuurstroom.
Je zaag heeft nu een IN en een UIT drukknop, die zijn gemaakt voor lage stromen. Die drukknoppen schakelen een relais in dat gemaakt is om de grote motorstromen te schakelen. Het relais heeft 3 hoofdpolen voor de 3 fasen naar de motor.
De extra schakelaar monteer je in het stuurstroomcircuit, dus met lage stromen.

Kijk eens goed naar je relais, daar zit waarschijnlijk een aansluiting met A1 (of A2) op.
Die aansluiting onderbreek je.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Op 18 november 2020 09:19:50 schreef Toeternietoe:...daar zit waarschijnlijk een aansluiting met A1 (of A2) op.
Die aansluiting onderbreek je.

Dat zou mooi zijn, maar dit is een antieke Eichhoff E3250 contactor. Volgens mij staat daar niks op.
Aan de kant van het stickertje staat tussen de pootjes een spoel getekend.

edit:
bij sommige vervangers (o.a. van Tripus) staat er bij de spoel ook nog een "a" en een "b" zie ik nu.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 18 november 2020 10:26:06 schreef GJ_:
[...]Dat zou mooi zijn, maar dit is een antieke Eichhoff E3250 contactor. Volgens mij staat daar niks op.
Aan de kant van het stickertje staat tussen de pootjes een spoel getekend.

edit:
bij sommige vervangers (o.a. van Tripus) staat er bij de spoel ook nog een "a" en een "b" zie ik nu.

'T is zo oud, daar had ik niet meer aan gedacht.
Ik gok dat het het grijze draadje is op de magneetschakelaar.
Onderbreek die en je zaag wil niet meer starten...

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Ja, die grijze of de zwarte gesoldeerde, dacht ik ook. Vrijwel zeker zelfs.