Coax, waar op letten?

Vanwege slechte beeldkwaliteit wil ik de volledige bedrading en toebehoren vervangen bij mijn moeder in huis.

Ik hoor/lees diverse verhalen waarbij er verwarring ontstaan is.

Zo ook dat IEC en F-connectoren verschillen en dat je IEC niet digitaal moet gebruiken.

Huidige situatie:
Binnenkomende CAI (heet dat AOP?) Gaat nu naar een opbouwdoos, splitter, naar modem en versterker in de meterkast, dan naar tv beneden en boven ook weer naar een inbouw doos om naar een TV met CI+ module te gaan en beneden naar een Ziggo mediabox.

Signaal beneden is van 33Db naar 35Db gegaan na verwijderen inbouwpot bij de tv.

Ik lees dat docsis3.1 tot 12xxMhz gaat en deze versterker maar tot 8xxMhz en dat die sowieso vervangen dient te worden. Ik heb gister de tv overigens al rechtstreeks op de AOP opbouw aangesloten zonder dat daarmee het signaal op de mediabox omhoog ging.

Versterker meterkast is een Tratec FDU-44 met +4dB
Splitter meterkast: Technetix ESX-02 4 5dB
Huidige kabel is dus een groene, denk origineel bouw, geen opschrift, enkel geisoleerd (alleen kern).

Wat ik tot nu toe gevonden denk te hebben:
Merk om te kopen: Technetix

Driedubbel afgeschermde kabel i.v.m. naburig lichtnet, rc9 (dikkere kern?) En frequentie minimaal tot 1300 Mhz en uiteraard CU / koper. Ik gok 7,5 tot 10m te overbruggen van meterkast naar TV en er zit nu nog een standaard groene coax kabel in (dubbel afgeschermd maar zal oud zijn).

Geen rijgdoos maar een eindpunt als inbouwdoos. Indien van toepassing (volgens mij niet) op de versterker de ongebruikte aansluiting beëindigen met een 75 ohm terminator.

We hebben zowel radio als tv in de huiskamer, maar ik kan niet vinden of een pot met dubbele uitgang een rijgdoos of eindpunt is.

En ik wil dus alle kabels (behalve meegeleverd door ziggo) weggooien en de boel goed aanleggen.

Kan ik nog iets meten om te testen? Modem weergeeft geen signaal informatie. Heb een simpele picoscope en multimeter maar anders dan sluiting zou ik zo niet weten.

Wie kan mij wegwijs maken?

Dank!

IEC of F connector is om het even. Alles valt of staat bij juiste montage en goede materialen.

Docsis 3.1 gaat idd >862Mhz, maar wanneer men dat gaat gebruiken is de vraag. Dat wil niet zeggen dat het niet handig is om alles meteen 1.2Ghz geschikt te hebben.

De versterker: Tot 862Mhz is prima. De modem komt normaal voor de versterker, dus AOP -> splitter -> modem en TV (/versterker en de rest)

Wat je exact nodig hebt is afhankelijk van de lengtes en het signaal wat binnenkomt. Als je op de modem inlogt kun je al een aardige indicatie krijgen.

Mooiste is een ster netwerk, dus alles vanaf 1 punt voeden. Als de kabellengtes gelijk (of nagenoeg gelijk) zijn dan heb je weinig bijzondere dingen om op te letten.

Storing lichtnet heb je geen last van, grootste stoorbronnen zijn 4G en digitenne, die gebruiken (deels) dezelfde frequenties. Alles goed RF dicht maken is dus essentieel

De plastic stekkertjes zijn een absolute no-go. (die met de witte kapjes)

F-schroefconnectoren en bv de Kokwi3/koswi3 zijn, bij gebrek aan beter, een optie, maar zijn niet volledig RF dicht. Anno 2020 niet meer aan te raden.

Optimaal gebruik je de Kokwi/koswi5 serie van Hirschmann, en F-connectoren met krimp (6kant persen).
Alternatief (vind ik zelf fijner werken) is de Cablecon CX3

Beide opties vereisen wel een geschikte perstang.

Kwa kabel: Voor binneninstallatie kun je prima af met de Hirschmann Koka ECA
Voor buitengebruik (dus in de grond, of bv in het zand van een kruipruimte of onder een caravan) is de groene C9 aan te raden.

Zoiezo zoals je al aangeeft ook einddozen gebruiken. Gebruik je splitters? Dan alle ongebruikte uitgangen afdoppen met een afsluitweerstand.

Die splitter kun je eventueel ook vervangen: Een Hirschmann 2104 (3.7dB) of een Braun QS-03 (3.5dB) geven toch 1dB minder demping dan de huidige ESX-02

De versterker vervangen hoeft niet perse, voor dom TV kijken heb je geen gekke dingen nodig.

Als je ook on demand wilt kijken (Horizon oid) dan kan het zijn dat je retoursignaal te laag is: Die Tratec is passief retour.

De Hirschmannn HMV 41 is dan een mooi alternatief wat ook tot 1.2Ghz geschikt is en retourgeschikt is

RAAF12

Golden Member

Huidige kabel is dus een groene, denk origineel bouw, geen opschrift, enkel geisoleerd (alleen kern).

Dat snap ik niet. Koperen kern-isolatie-koperfolie-gevlochten mantel. Dat is volgens mij de opbouw van een C9 groene grondkabel. Is het signaal blokkerig bij -35dB? Je hebt twee waardes, signaalsterkte en signaalkwaliteit. Zo min mogelijk splitters enzo na het AOP gebruiken. Versterkers zorgen dat de ruis/storing wordt mee versterkt. Versterkers hebben alleen zin bij héle lange coax kabels en moeten om dat verlies te compenseren VOOR de kabel geplaatst worden.
Ziggo geeft ook tips https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/signaal

Dank voor de antwoorden.
Hirschmann hoor ik nu ook verschillende verhalen over. Te laat afvallen op scheiding 110Mhz?

Er zitten geen andere splitters meer.

Dus FV beneden: AOP, splitter, versterker, langere kabel naar huiskamer, duo potje, mediabox.

TV idem als tv beneden.

Modem/router is AOP, splitter, modem.

Groene kabel is inderdaad kern, isolatie, koperfolie, gewoven mantel en groene isolatie.

Kabellengtes zullen absoluut niet gelijk zijn en ik heb boven nog niet naar het potje gekeken en vermoed zelfs dat deze niet beëindigd is.

Versterker moet voor de kabel geplaatst worden, wat bedoel je daar mee?

Nu we toch bezig zijn vervang ik liever alles om het 1200+Mhz geschikt te maken.

RAAF12

Golden Member

Het verlies van signaal door demping van de kabel is te compenseren door de versterker vóór de lange kabel te plaatsen. Zoiets zag je ook in vroegere tijden op het dak, de versterker direct op de harkantenne aansluiten en dan pas met de lange kabel naar beneden. Maar alleen als het noodzakelijk was wegens het verlies. Zonder reden een (breedband) antenneversterker gebruiken heeft nadelen, zoals meer kans op kruismodulatie ect. Ik kom erop omdat er ook wel versterkers worden verkocht in een mooi plastic kastje. En die dan nabij de TV werden neergezet, en dat gaf geen verbetering in de beeldkwaliteit.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 14 november 2020 19:08:49 (17%)

Bij welke lengte zou het nodig zijn?

Als de versterker weg zou gaan komt er wel een splitter want het signaal zal toch echt twee kanten op moeten.

Weet niet of een splitter als 1 kabel gezien moet worden, dan is een versterker misschien alsnog de beste oplossing.

Versterker zit nu overigens ook gewoon in de meterkast. Voor de twee langere kabels.

Die groene kabel in de muur lekker laten zitten dus?

High met Henk

Special Member

Je hebt toch wel de juiste Coax??
Dus niet per ongeluk 50 Ohm ipv 75 Ohm of vice versa??

Ik weet niet of je satelliet hebt of normale coax.
Ziggo claimt dat zowel RG58 als RG59 niet voldoet??

Beetje vreemd...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Wat er nu in zit is dus onbekend. Groene kabel waarvan ik na het lezen van dit topic het idee heb dat het een grondkabel is.

Van AOP naar splitter naar versterker en van muur naar mediabox zijn kabels welke Ziggo zelf meegeleverd heeft.

Er staat geen opschrift op de kabel in de muur.

Hebben geen sataliet. Alleen dus Ziggo via coax.

Hoe langer ik er mee bezig ben hoe meer ik neig naar afsluiten en over op glasvezel..

We wachten hier met smart op glasvezel.
Andere optie is er niet echt.
Tja via de oude koperkabels van de telefoonlijn.

Ziggo ben ik hier wel een beetje klaar mee.
Wordt stilaan duurder voor dezelfde service.
On demand werkt vaker niet dan wel.
Modem regelmatig resetten wegens geen internet.

Maja we zitten hier in het buitengebied kabel noord zou eerst glasvezel aanleggen en nu heeft iemand anders het overgenomen.

We wachten rustig af. Maar zodra de glasvezel er is ben ik weg van ziggo.

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
RAAF12

Golden Member

Op 14 november 2020 20:25:44 schreef sanscorp:
Hoe langer ik er mee bezig ben hoe meer ik neig naar afsluiten en over op glasvezel..

Als je die optie hebt zou ik het wel weten. Vanavond nog overstappen, dan heb je op 14-12 het signaal in huis. Ik heb al jaren glasvezel en ben zeer tevreden. Elk jaar een andere aanbieder, KPN, Telfort, Alles in 1 en Oxxio. Maar qua signaal maakt het niets uit. Je kan korting krijgen als je bijv. via breedbandwinkel.nl of cashbackxl.nl besteld!

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 14 november 2020 21:02:07 (24%)

maartenbakker

Golden Member

Qua signaal maakt het wel uit als je graag TV kijkt. KPN bezuinigt en geeft alleen IPTV door, zodat je alleen via een beperkt aantal toestellen via een losse ontvanger kunt kijken. Andere providers hebben soms DVB-C op de glasvezel staan zodat je gewoon elk toestel kunt aansluiten en tegelijk naar veel zenders in hoge kwaliteit kunt kijken alsof je digitale kabel hebt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De optie is er en gaan we ook bekijken. Net abonnement gewijzigd bij Ziggo dus hopelijk kan er nog iets geregeld worden.

benleentje

Golden Member

Op 14 november 2020 20:33:20 schreef Sparks:
We wachten hier met smart op glasvezel.

Hier in de regio al ruim 10 jaar geen coax kabels meer voor TV en radio alleen NEd1, Ned2 en Ned3 staat er nog op dacht ik. Maar ik heb Inet en TV via de telefoonkabel en ben gelukkig al 20 jaar zonder coax kabels en alles via utp.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Anoniem

Op 14 november 2020 20:21:17 schreef High met Henk:
Je hebt toch wel de juiste Coax??
Dus niet per ongeluk 50 Ohm ipv 75 Ohm of vice versa??

Ik weet niet of je satelliet hebt of normale coax.
Ziggo claimt dat zowel RG58 als RG59 niet voldoet??

Beetje vreemd...

Niet zo vreemd.
Hangt af van wat men daarmee bedoelt. Een RG59 naar de tv antenneplug zal wel voldoen, al er tenminste geen f connector aan de andere kant moet, want het is soepele kabel, dus die gaan niet samen.
Of het geschikt is voor lange afstanden binnen een pand is een andere zaak. Hangt af van de hoogste frequentie en de toegestane verzwakking.
Het is namelijk zo dat de verzwakking meer dan evenredig met de lengte toeneemt.

Stel je hebt een kabel van 1m met een verzwakking van 1 dB bij een bepaalde frequentie. Dat geeft 20% vermogenverlies.
Bij 3m heb je dan 3 dB of 50% verlies.
Valt nog mee denk je.
Maar bij 10m schiet er maar 10% meer van over. En raar maar waar, bij
20m slechts 1%. en bij 30m 0.1%.

edit: misschien zou ik beter stoppen met posten wegens totale dementie.

Bij Farnell zie ik dat Rg58 Bij 1GHz 5.6dB attenuatie heeft per 100m

Dakantochnie?

http://www.farnell.com/datasheets/84294.pdf

en bij allekabels zo'n 35 dB/100m Wat logischer lijkt.

https://www.allekabels.nl/uitloop/7165/441/coax-kabel-rg58cu.html

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zondag 15 november 2020 00:39:01 (14%)

RAAF12

Golden Member

Op 14 november 2020 22:19:35 schreef sanscorp:
De optie is er en gaan we ook bekijken. Net abonnement gewijzigd bij Ziggo dus hopelijk kan er nog iets geregeld worden.

Als je een jaar lid bent kan je per maand opzeggen. Dus nu opzeggen bekent over een maand de glasaansluiting werkend. Wijzigingen in een abo staan daar los van.

@Maarten

Ik bedoelde dat de meeste providers op de KPN glaslijn dezelfde diensten aanbieden. De bitrate en de hoeveelheid zenders. De KPN heeft ook een 4k abo.

Op 14 november 2020 23:04:55 schreef grotedikken:
[...]
Niet zo vreemd.
Hangt af van wat men daarmee bedoelt. Een RG59 naar de tv antenneplug zal wel voldoen, al er tenminste geen f connector aan de andere kant moet, want het is soepele kabel, dus die gaan niet samen.
Of het geschikt is voor lange afstanden binnen een pand is een andere zaak. Hangt af van de hoogste frequentie en de toegestane verzwakking.
Het is namelijk zo dat de verzwakking meer dan evenredig met de lengte toeneemt.

Stel je hebt een kabel van 1m met een verzwakking van 1 dB bij een bepaalde frequentie. Dat geeft 20% vermogenverlies.
Bij 3m heb je dan 3 dB of 50% verlies.
Valt nog mee denk je.
Maar bij 10m schiet er maar 10% meer van over. En raar maar waar, bij
20m slechts 1%. en bij 30m 0.1%.

Mag ik zo vrij zijn om iets recht te zetten , namelijk dat je 2 verschillende types RG 58 of RG 59 kabels hebt. Er is een versie met een gevlochten binnen ader en aan massieven binnen ader. Wat dus wil zeggen dat als die gevlochten is dat je iets minder op een F-Conncetor kunt krijgen als met een massieve kern.

Dan is dat makkelijker maar als de kern gevlochten is mag dat ook geen probleem zijn de kern gewoon vertinnen is een oplossing maw bijna het zelfde als een massieven kern.

Voor de rest moei ik me niet met de zaken.

73 da di da (in CW einde van de uitzending) haha

Ik ken de kabels alleen maar met massieve kern.

Een perstang aanschaffen voor 6 steklers en daarna nooit meer is ook zonde :)

Npo1 2 en 3 zijn analoog inderdaad, maar er wordt een digitaal signaal verzonden naar de mediabox.

Maar 75ohm dus, zo kort als mogelijk, zo min mogelijk splitters, dan alleen nog een potje in de muur.

Op 14 november 2020 20:21:17 schreef High met Henk:
Je hebt toch wel de juiste Coax??
Dus niet per ongeluk 50 Ohm ipv 75 Ohm of vice versa??

Ik weet niet of je satelliet hebt of normale coax.
Ziggo claimt dat zowel RG58 als RG59 niet voldoet??

Beetje vreemd...

niet zo vreemd ziggo is cai en daar is kabel met 75ohm impedantie voor nodig rg58 is 50ohm en word gebruikt bij zend app. rg59 is 75ohm zou moeten werken misschien iets met de afscherming of diameter van de kabel

Er staan nog wel wat vragen open:

Wat is het verschil tussen een eindpot en doorluspot en is een rijgpot gewoon een ander woord voor doorlus?

Als een eindpot nodig is van meterkast naar muur, waarom moet je dan per kabel een terminator hebben?

Is een radio danwel tv geen terminator?

Is dat alles om echo/feedback te voorkomen?

Eindpot klinkt mij als eindpunt maar daarna hang je er nog een kabel aan van muur naar tv.

En is dit spul goed?

https://www.hornbach.nl/shop/TECHNETIX-Coax-wandcontactdoos-enkelgats-…

https://www.hornbach.nl/shop/TECHNETIX-Coax-IEC-stekkers-haaks-metaal-…

Blue Sky

Cableguy

Een eindpot zoals jij dat noemt heet een AOP, abonnee overname punt, een rijgdoos is niet meer van deze tijd en hoort in de kliko thuis.

Technetics is een goed merk, wordt ook gebruikt in de cai kasten van Ziggo.

Een c9 heeft altijd een streep op de groene mantel, een witte of een oranje. Een c12 heeft dat niet en is egaal groen. Bij een c9 is het het dielectricum van foam, bij een c12 is dat PE. Bovendien is de kern van een c9 dikker dan die van een c12.

Waar rook is, is stroom
Anoniem

Op 15 november 2020 00:27:21 schreef Herman - Belgie:
[...]

Mag ik zo vrij zijn om iets recht te zetten , namelijk dat je 2 verschillende types RG 58 of RG 59 kabels hebt. Er is een versie met een gevlochten binnen ader en aan massieven binnen ader.

Je hebt gelijk. Soms wordt RG58/59 ook aangeboden met massieve kern. Ik kende alleen de soepele versie voor meetsnoeren en ook voor de 10base.. LAN werd voor burelen soepel gebruikt. De indeling van burelen verandert nog al eens en met soepel is dat handig.

Wat mij wel verbaast is dat Farnell nu opeens met RG58/59 kabel komt die een onwaarschijnlijk lage demping heeft . Een vergissing of....toch?

http://www.farnell.com/datasheets/84294.pdf

edit: na aandachtig lezen blijkt het een typo te zijn.
moet zijn /10m ipv /100m

het gezegde van Confucius indachtig : "ervaring is als een lantaarn die je op je rug draagt, ze verlicht enkel de reeds afgelegde weg"

Moet ik misschien stilaan ophouden met mijn mening te geven. :-(

Heb je wel een digitaal geschikte versterker?
Of test eens zonder versterker.

[Bericht gewijzigd door Hunebedbouwer op zondag 15 november 2020 11:05:58 (27%)

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Shiptronic

Overleden

belangrijker is hij retour geschikt ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
bprosman

Golden Member

On demand werkt vaker niet dan wel.
Modem regelmatig resetten wegens geen internet.

Zijn je binnenkomende signaal niveau's wel ok ?
Die kun je uitlezen in je modem.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Geen idee ik zal eens kijken of ik dat kan vinden.

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....