Inschakel vertraging

Hallo,
Na een lange tjd toch weer een vraag.
Ik ben op zoek naar een schema welka na het aanleggen van een 5v continue spanning een vertraagde puls van +5volt afgeeft, en daarna niets meer. Het liefst zonder relais.

Is hier iets leuks op te vinden?

Alvast dank,
Hans

Ha Hanssie,

Welke elektrische stroom gaat er gevraagt worden ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hallo Henk,
Dank voor je reaktie.
Het is 5v voor een logische sturing. Dus minimale stroom.
De 5v aansluitspanning komt uit het zelfde apparaat als waar ik de vertraagde spanning weer heen stuur.

De vertragingstijd komt niet heel nauw. Rond de 3 sec is al heel mooi.

Ha Hanssie,

Je zou een NE555 kunnen gebruiken met 2 condensators en een weerstand en een diode.
Maar met een poortje kan het ook wat heb je in de toolbox :)
Heb je een idee hoe je dit moet bouwen ander zal ik een tekening maken !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Tel de seconden tot het verschijnen van de 40106 :) ! Trouwens, we hadden toch recentelijks een zeer gelijkaardige vraag?

@T/S: misschien ten overvloede, maar begrijp ik goed de vraag?
* na inschakelen van de voedingssspanning gebeurt er aanvankelijk niets, uitgang is laag
* +/- 3 seconden na het inschakelen van de voedingsspanning gaat de uitgang naar hoog
* nog een (onbepaalde?) tijd later gaat de uitgang terug naar laag

Zoja, dan heb je twee monoflops nodig oftewel monostabiele multivibrators: de eerste regelt de +/- 3 seconden, de tweede regelt de "aan"-tijd.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zaterdag 14 november 2020 20:36:52 (83%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik ben helaas elektronisch niet echt onderlegd. Vanaf een schema iets bouwen lukt me wel.
En onderdelen moet in sowieso bestellen..... Als het heel klein blijft zou ik het misschien nog in een d-sub connector kwijt kunnen. Dat zou een fijne bonus zijn?

Als de ingang een schmitt trigger is dan kun je gewoon een RC gebruiken. Scheelt veel werk en onderdelen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Het moet wel een puls zijn Eric. Dus na de puls moet de uitgang nul blijven....

Kun je de vertraagde puls nog eens duidelijk uitleggen? Dus uitgang onmiddellijk +5v bij inschakelen en dan na +-3sec naar 0V? Of zoals @BFM suggereert?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Nee het is zoals bfm zegt. Voedingspanning gaat aan uitgang is nul, ongeveer 3sec later een korte puls op uitgang ongeveer 200ms, en daarna uitgang weer nul.

Ha Hanssie,

Helder als je alleen een puls wil voor een TTL ingang kan je volstaan met een condensator en een weerstand.
De waarde van de condensator 470 µF en een weerstand van 10 kΩ is goed voor ongeveer 4,7 µs vertraging.
Schakelen in serie dus de spanning na de schakelaar op de condensator dan de weerstand naar de nul en op het knooppunt van de condensator en weerstand er uit.

PS: ik zie dat de vraag iets gewijzigd is dan heb je wel een transistor nodig om de functie om te draaien ( inverter ).
Als je de componenten nog in huis moet halen kan je alle kanten op.
Er zijn ook kant en klare printjes te koop !
Ik kan nu geen tekening maken maar van dit soort gaan er geen 13 maar 15 in een dozijn ;)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Dank je voor je reaktie Henk. Maar ik kom dan toch lang niet aan 3 sec. En ik krijg dan toch ook geen korte puls. Ik zie ik dit nu helemaal verkeerd?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Zoiets, ja, nee. Henk, lees nog eens goed aub:

Voedingspanning gaat aan uitgang is nul, ongeveer 3sec later een korte puls op uitgang ongeveer 200ms, en daarna uitgang weer nul.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Tel de seconden tot het verschijnen van de 40106!

Vooruit dan maar... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank Arco. Als gezegd ben ik elektronisch niet zo goed onderlegd, maar het ziet er leuk uit?
Ga ik zeker proberen!

Als ik het gebouwd heb zal ik het zeker even melden?
Iedereen erg bedankt voor het snelle meedenken!!

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Vooruit dan maar...

Grijns... ik wist wel dat we op u konden rekenen! Ik ga het niet tot de laatste komma analyzeren, het ziet er even gelikt uit als altijd!

Als ik het gebouwd heb zal ik het zeker even melden?

Ja, zeker wel, dat wordt hier (door sommigen toch, minstens) als beleefdheid beschouwd. Sukses gewenst!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Sine

Moderator

Het is dat er al iemand met username "hexinverter" op het internet rondloopt.

Tja, Arco, volgens mij werkt dit enkel als je de +5v constant op de schakeling laat maar als deze schakeling gelijk met de +5v aan wordt gezet dan zie ik het niet goed komen aangezien C3 al 0V was voor inschakeling en het treintje pas vertrekt bij C3+5v.
wat dacht je hier van?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 14 november 2020 22:26:09 schreef EricN:
Tja, Arco, volgens mij werkt dit enkel als je de +5v constant op de schakeling laat maar als deze schakeling gelijk met de +5v aan wordt gezet dan zie ik het niet goed komen aangezien C3 al 0V was voor inschakeling en het treintje pas vertrekt bij C3+5v

Je kan natuurlijk een compleet nieuw schema maken, maar je bent er ook als je C3 tussen de +5V en pen 9 van de 40106 aansluit.
Die van @Arco werkt niet goed, dwz geeft onmiddellijk na inschakelen voedingsspanning een startpuls. Die van @EricN werkt, dwz doet wat Hanssie wil, nl geeft enige tijd na inschakelen voedingsspanning een startpuls.

...en dan ic1b weglaten...en de diodes veranderen...geen nieuw schema dus..

[Bericht gewijzigd door EricN op zaterdag 14 november 2020 22:52:51 (18%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

@EricN, je schema werkt zoals het moet.

Arco

Special Member

Die van @Arco werkt niet goed, dwz geeft onmiddellijk na inschakelen voedingsspanning een startpuls.

Werkt wel goed, ik neem aan dat er een continu 5v aanwezig is. Anders:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 14 november 2020 20:33:05 schreef big_fat_mama:
Tel de seconden tot het verschijnen van de 40106 :) ! Trouwens, we hadden toch recentelijks een zeer gelijkaardige vraag?

@T/S: misschien ten overvloede, maar begrijp ik goed de vraag?
* na inschakelen van de voedingssspanning gebeurt er aanvankelijk niets, uitgang is laag
* +/- 3 seconden na het inschakelen van de voedingsspanning gaat de uitgang naar hoog
* nog een (onbepaalde?) tijd later gaat de uitgang terug naar laag

Zoja, dan heb je twee monoflops nodig oftewel monostabiele multivibrators: de eerste regelt de +/- 3 seconden, de tweede regelt de "aan"-tijd.

Dit regime hou ik aan. Dus voor T=0 is er geen 5V (voeding). Alle spanningen op alle knooppunten zijn 0V. Na T=0 is de 5V voedingsspanning aanwezig. Overige knooppunten doen hun eigen ding.

Op 15 november 2020 00:02:03 schreef Arco:
[...]
Werkt wel goed, ik neem aan dat er een continu 5v aanwezig is. Anders:

[bijlage]

Die schakeling werkt.
IC1a en IC1b kan je weglaten en de 220kΩ weerstand direct aan de +5V knopen. Dan heb je bijna 'hetzelfde' schema als EricN, maar dan met twee poortjes minder.

Arco

Special Member

Het maakt weinig uit of je 2 of 4 poortjes over houdt... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com