Samsung koelkast valt uit na een tijdje.

jerome

Golden Member

Combi koelkast RSA 1DTVG houdt ermee op na op temperatuur te zijn gekomen.
Wanneer de stekker er een poosje is uit geweest doet hij het weer tot zolang de compressor moet draaien. Toestel staat 20km verderop bij mijn dochter en heb niet het vervoer deze bij mij te halen, maar heb wel het moederbord. Bij het zoeken kwam ik op een "koelfurum" en er was iemand die net hetzelfde voor had. Bord vervangen had niet geholpen. Vraag me af wat het component 1,2,3genummerd rechts van de compressor zou kunnen zijn. Denk eerder in de omgeving van de compressor te moeten kijken. Alle tips in dank welkom.

Yep, gekend probleem. Gewoon de ontdooiing stuk. Kijk de thermische veiligheid eens na in de verdampers. En als het toch open is de verwarming ook. Zowel van de frigo als de diepvries.

Edit: dit is blijkbaar de low budget versie met maar 1 verdamper. Dus je hoeft enkel de diepvries open te maken. Foto van thermische zekering in bijlage.
Ik vervang ook altijd de ntc!!! Zeer belangrijk.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
jerome

Golden Member

Mooi zo, thx. Al een belangrijke stap verder. Wordt dus vervolgd.

Yep, meet geen temperatuur verandering tijdens ontdooi cyclus.. NTC niet noodzakelijk zekering wel. Meet element na op aarduiting

jerome

Golden Member

Van thuis uit gewerkt en kunnen bekomen door 2 linkerhanden dat de ntc en th. zekering eruit zijn :-). Kozen ervoor om beide te vervangen. Prijs valt best mee. Rond 15€ liet hij weten. Ondertussen reeds besteld.
@smd, bedoel vast "aardsluiting". Zal er dus toch heen moeten om dat te meggeren. Alvast mijn dank :-).

Meggeren hoeft niet, een standaard multimeter is voldoende.. Maar er is en vele gevallen een klein gaatje in element gekomen en heeft vocht opgezogen, dan gaat element tussen massa en aansluiting verwarmen..

Ja het is noodzakelijk om deze meting uit te voeren Jerome...

jerome

Golden Member

Zal waarschijnlijk de ontdooiweerstand of zijn printrelais zijn de boosdoener is. Men is het bord komen halen en brachten de oude en nieuw bestelde sensoren mee. Met beide oude is niets aan de hand. Zekering meet goed en ntc rond 6K5 net als de nieuwe. Van huisuit werken was dus niet zo'n goed idee. Zal er toch nog heen moeten :-(.

De ntc is echt geen overbodige luxe, de thermische veiligheid een tegenvaller natuurlijk. Hopelijk is bij jou hetzelfde mis dan hier altijd het geval is. Anomalieën zijn er altijd natuurlijk.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Meetal element stuk, vervang weinig sensoren...

jerome

Golden Member

Weerstand ook goed en verder uitgebouwd tot het koelkast deel. Sensoren in het koelvak zijn gecontroleerd met koudespray en gaan van 6k2 naar +10K (-50° spray), dus ook ok. De ventilator draait en stopt als de deur open gaat, maar de klep van het vriesdeel naar het koeldeel blijft altijd dicht. Deze uitgemeten en de 2 wikkelingen van de bipolaire stappenmotor meten elk netjes 420 Ohm. Bij het handbedienen van de klep draait het motortje vlot en is frequentie en spanning te meten per wikkeling. Dus ook ok. Ook de 12V weerstand die vastvriezen moet voorkomen werkt. Rest nu nog dat de step driver het waarschijnlijk niet doet, of geen commando krijgt. Waarschijnlijk einde oefening als het bord dwars zit :-(. Omdat we hier niet van het ras zijn die vlug opgeven, kan dit nog vervolgd worden :-).

Dat is echt rot. Zit je met een zwaar probleem opgescheept. Heb je service info? Zal ik eens kijken dat hier wat ligt?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
jerome

Golden Member

In welke volgorde en op welk moment wat moet werken weten we niet precies. Ik veronderstel dat het vriesvak voorrang heeft op het koeldeel. Bij aanzetten werkt dus het vriesdeel heel goed. Eens dit koud genoeg zou de klep moeten openen, maar dat gebeurd niet, zodat de ntc ook niets gaat voelen en na zekere tijd de fout geeft. Zonder klep en ntc in het koeldeel gaat hij wel door, maar het zal op de duur dan wel gaan vriezen in het koelvak. Ik veronderstel dat de ontdooiweerstand in het vriesdeel niet na elke vriescyclus zal gaan opwarmen, maar mss hooguit 1 keer per dag of na X aantal draaiuren van de compressor.

die motorsturing werkt op 12VDC, is die wel aanwezig?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het toestel doet zelftests. Normaal geeft hij hiervoor (als hij voelt dat de flap niet ronddraait) een foutcode. Je kan ook een manuele zelftest opstarten. Maar mss draait hij inwedig wel maar is hij mechanisch afgebroken. Dit heb ik bij een generel electric al wel een voor gehad. De zelftest ziet dit niet daar hij wel rond gaat. De temperatuur in de frigo wordt dan uiteraard niet meer geregeld.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Eerst gaat de vriezer naar de ingestelde temperatuur en DAARNA gaat de klep pas open om koelgedeelte op temperatuur te krijgen... Dus lang genoeg gewacht??

Eerst gaat de vriezer naar de ingestelde temperatuur en DAARNA gaat de klep pas open om koelgedeelte op temperatuur te krijgen... Dus lang genoeg gewacht??