Lasklemmen ... zijn die te vertrouwen?

Vooral onder de oudere elektriekers heerst nog enige scepsis over de steeklasdop. Dit komt mogelijk door het feit dat de eerste generatie grijze steeklasdoppen met slecht contact voor de nodige ellende hebben gezorgd. Van knipperende lampen, losse nul, tot compleet versmolten steeklasdoppen. Als ik het mij goed denk te herinneren is begin jaren ‘90 zelfs een deel uit de handel gehaald, tot er een verbeterde en Kema goedgekeurde versie kwam.
Daarnaast kunnen de oranje lasdoppen van de particuliere bouwmarkt anno 2020 ook nog steeds ellende geven.

De nieuwe generatie steeklasdoppen zullen het meest mogelijk goed doen, zeker als je het aanstrippen en insteken goed uitvoert. En vergeet hierbij het ‘uitkammen’ en netjes in de lasdoos invouwen van de gelaste bedrading niet. Bedrading onder mechanische spanning kan op ten duur alsnog uit hun las schieten, zeker bij de 8 voudige Wago steeklasdoppen.

De draailasdop blijft door zijn manier van verbinden de tank onder de lassen. Echter geldt ook hier dat dit alleen opgaat bij juist gemaakte lassen. En deze techniek van twisten en goed indraaien beheersen bar weinig nieuwe elektriciens.
Een nadeel van de draailasdop kan wel zijn dat het beperkt is tot minder draden onder 1 las dan de nieuwe generatie steeklasdoppen. En ook bij storingzoeken waarbij delen van een elektrische installatie afgekoppeld moeten worden zijn draailasdoppen minder gebruikersvriendelijk en tijdrovend.

De Wago 221 steeklasdoppen zoals hier boven afgebeeld zijn prima lasdoppen met misschien nog wel een betere klemverbinding dan de variant met steekvervinding. Hiermee kunnen ook soepele aders gelast worden. De reden dat deze tot op heden hoofdzakelijk voor soepele aders wordt gebruikt is enerzijds omdat ze hier primair voor bedoeld zijn en anderzijds omdat ze een stuk duurder zijn.

EgbertG

Golden Member

Mijn onuitputtelijke voorraad spullen bracht me dit doosje en ik ga ze vandaag gebruiken....

Als "oudere elektrieker" ga ik wat hips doen ;-)

[Bericht gewijzigd door EgbertG op zaterdag 14 november 2020 09:41:07 (20%)

Op 13 november 2020 22:03:39 schreef EricP:
Het is makkelijker om een 'conex las' te verzieken dan om een steeklas te verzieken.

Precies. Dus als je het niet kunt, of een hobbyist bent, neem dan alsjeblieft die steekdoppen. Dat is minder onveilig dan die draaidoppen.

Lambiek

Special Member

Op 13 november 2020 19:29:52 schreef bprosman:
Ligt aan de richting van de kerf, een kras 'in de lengte' is niet zoveel mis mee.

Uiteraard. Maar met een verkeerd afgestelde striptang krijg je een prachtige kerf rondom. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Op 14 november 2020 09:40:03 schreef EgbertG: Als "oudere elektrieker" ga ik wat hips doen ;-)

Hahahahaha, dan ben je wat aan de late kant ja. Deze waren 30 jaar geleden hip ;-)

EgbertG

Golden Member

Altijd al een laatbloeier geweest ....

Overigens de manier waarop je de koperdraad tegenwoordig in zo'n
wandcontactdoos stopt ... voelt ook knudde!

vergeten

Golden Member

Op 13 november 2020 22:16:50 schreef KlaasZ:
een Conex maakt tijdens het opdraaien ook stevige kerven in de draden. Is dat dan geen probleem?

Die zitten aan de buitenkant van de draad in de las en meteen stevig opgesloten in de veer.
En ja... ik ben ook voorstander van Conex draaidoppen :)

Op 14 november 2020 11:40:55 schreef EgbertG:
Overigens de manier waarop je de koperdraad tegenwoordig in zo'n
wandcontactdoos stopt ... voelt ook knudde!

Ja helemaal mee eens voelt als niet degelijk, wel "onbetrouwbaar".

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Sine

Moderator

Probeer ze er maar eens uit te halen ... dat valt nog vies tegen.

EgbertG

Golden Member

Ik heb dat met die WAGO lasdoppen getest ..... zodra je ze even draait krijg je ze er zo uit! Wanneer je vervolgens
naar de beschadiging kijkt op de koperdraad dan vraag ik me werkelijk af hoe groot het contactoppervlak is.

EricP

mét CE

Dus als je het niet kunt, of een hobbyist bent

Eh... kun je er dan niet gewoon beter helemaal van af blijven?? Over de hobbyist... ach, er zijn zat hobbyisten die beter werk afleveren dan de 'erkende professional'. Dus...

Overigens de manier waarop je de koperdraad tegenwoordig in zo'n
wandcontactdoos stopt ... voelt ook knudde!

Klopt. Aan boord best wel wat van die meuk die ook gewoon uit fikt. Combinatie van trillen, zilte omgeving, hoog vermogen. Soms op de pennen, meestal op de klemverbinding.

Daarnaast zijn die klemverbindingen met scheepskabel ook een drama - nog kleiner contactoppervlak! Maar ja... het is zo nu en dan wel 'gecertificeerd'. Dus het fikt ook 'gecertificeerd' uit.

[edit]@EgbertG: klein. Daarom moet de draad ook mooi recht zijn etc. Zodat je wat je aan contact oppervlak hebt kunt gebruiken. Je hebt zat van die klemmen. Doe eens wat destructief onderzoek (ofwel: trek er eentje uit elkaar). En zie hoe klein je contactoppervlak is (ok, draadje is 2.5mm2, dus feitelijk heb je aan 3x1mm genoeg.
Maar dan moet je dat wel halen...

EgbertG

Golden Member

Over een uurtje ben ik wel klaar met die hele bedrading in de bijkeuken en ik zal dan eens wat serieuze belasting aanbrengen en eens kijken of t koud blijft!

EricP

mét CE

Ik ken ze, Sine. Als het allemaal net nieuw in elkaar zit, dan zal het ook wel een tijdje goed gaan.
Zo'n ding wat uitfikt doet dat ook niet in 1x. Dat is al een tijdje bezig, niet zelden weken tot maanden...
Straks een onderhoudsplan voor de huisinstallatie. Elke 2 jaar alle steeklasjes vervangen! (het zal je leren om dozen weg te smeren in het stucwerk! :) )

Op 14 november 2020 12:36:10 schreef EgbertG:
Wanneer je vervolgens
naar de beschadiging kijkt op de koperdraad dan vraag ik me werkelijk af hoe groot het contactoppervlak is.

Dat is groter dan het op het eerste gezicht lijkt. Die krassen komen van de drukveer, maar aan de andere kant ligt de draad tegen een vlak plaatje. Daarom is het ook belangrijk dat het gestripte eind goed recht is, dat vergroot het contactvlak. Soms wil ik gewoon weten hoe het er binnenin zo'n klem uitziet en dan zaag ik er een open.

EgbertG

Golden Member

dat was een zinvolle uitleg van de noodzaak van een rechte draad!

Sine

Moderator

@EricP,

Kom kom, niet zo negatief.
Ik heb die oude grijze wago's al jaren gebruikt, toen ik zelf mijn installatie vervangen heb ben ik de wago compact verbinders gaan gebruiken ( de 2273 serie )
En ook op plaatsen waar flink stroom loopt geven die geen krimp.

Ik ben overigens in de laatste 30 jaar maar twee lassen met slechte verbinding tegengekomen.
Een bouwmarkt wago look-a-like, waar een discutabel gemonteerde draad in zat (gewokkeld, wellicht uit een schroeflas gekomen)
Een de bekende grijze wago, waar ik de de draad zo uit kon pakken, ofwel: die had er nooit in gezeten.

Gewoon 'echte' verbinders gebruiken, ze goed monteren en vooral NIET hergebruiken.

Dat is ook het voordeel van de nieuwe connectors, je ziet of je las goed is. Hoewel nieuw ... die zijn er ook alweer 10 jaar ofzo.

En ze zijn lekker vlak, daarmee kun je prima achter een WCD lassen.

vergeten

Golden Member

Op 14 november 2020 12:30:37 schreef Sine:
Probeer ze er maar eens uit te halen ... dat valt nog vies tegen.

Klopt! Het ziet en voelt wel gammel aan.
Er zijn 2 soorten contact maken:

1. Mechanisch (draad lastig eruit, zegt niets over het elektrische contact)
2. Elektrisch (liefst 0 Ω, kan toch mechanisch losjes aanvoelen)
Die 2 zouden natuurlijk tegelijkertijd optimaal moeten zijn! :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

Op 14 november 2020 09:40:03 schreef EgbertG:
Mijn onuitputtelijke voorraad spullen bracht me dit doosje en ik ga ze vandaag gebruiken....

Als "oudere elektrieker" ga ik wat hips doen ;-)

Hip? Dit zijn ronduit antieke doppen uit de tijd dat hip nog een hip woord was :+ Niet alleen antiek van principe maar ook gewoon de fabricagedatum denk ik. Waarom niet die moderne Wago's, doorzichtige of die met een hendeltje gebruiken? Die doorzichtige hebben een voordeel dat Conexen ook hadden: je kunt je las inspecteren. En die met het hendeltje maken m.i. een steviger contact.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 14 november 2020 17:21:03 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
EgbertG

Golden Member

Er zitten nu ook wago's in ... heb er stuk of 20 gebruikt vandaag en het gaat heerlijk vlot. Met wasdroger aan even aan wat klemmen gevoeld, maar gewoon koud. Klus klaar .. de lasdraaidoppen mik ik allemaal weg!

maartenbakker

Golden Member

Maar dus wel de Wago's die problemen kunnen geven na een aantal jaar van wringen en/of als ze niet helemaal netjes gemonteerd zijn (wat je dan weer niet kunt zien omdat ze niet doorzichtig zijn).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
EgbertG

Golden Member

Staat geen kracht op nu, liggen prima stil en zitten er voldoende ver in, dus ik geloof t gewoon.

vergeten

Golden Member

Op 14 november 2020 17:17:22 schreef maartenbakker:
[...]
En die met het hendeltje maken m.i. een steviger contact.

Is dat zo?
Het hendeltje omhoog dat drukt de veer in om de draad erin te laten.
Dan hendeltje plat en de veerkracht van het veertje moet het contact verzorgen.

Dat is dus andersom dan ik aanvankelijk dacht.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Sine

Moderator

Op 14 november 2020 17:22:30 schreef maartenbakker:
Maar dus wel de Wago's die problemen kunnen geven na een aantal jaar van wringen en/of als ze niet helemaal netjes gemonteerd zijn (wat je dan weer niet kunt zien omdat ze niet doorzichtig zijn).

Alle wago's lassen kunnen problemen geven als je ze niet netjes monteert.
Die doorzichtige zijn wat meer idiot-proof, maar die grijze doen het ook gewoon prima.

Op 14 november 2020 17:22:30 schreef maartenbakker:
Maar dus wel de Wago's die problemen kunnen geven na een aantal jaar van wringen en/of als ze niet helemaal netjes gemonteerd zijn.

Zal wel loslopen. In mijn huis zitten al 40 jaar Wago's. Nog niet één uitgefikt. (Bij één van mijn buren wel eentje.)

(wat je dan weer niet kunt zien omdat ze niet doorzichtig zijn).

Dat is wel een vervelend nadeel van die oude dingen.

Als je die "oude dingen" zorgvuldig monteert is het geen probleem dat je er niet doorheen kan kijken. Draad op de juiste lengte strippen, bij twijfel kun je dat controleren met het merkteken dat vrijwel altijd op steeklassen staat. En dan stevig indrukken tot stuit, de isolatie ligt dan een paar mm binnen de dop. Als je het vaker hebt gedaan voel je het gauw genoeg of de draad wel of niet goed zit.