Inschakel vertraging

Deze morgen dit eens gemaakt met een minimum aan componenten.

LDmicro user.

Wat doet de uitgang op het moment v inschakeling tijdens initialiseren?
Past zeker in zijn d-bus stekker.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Enkele µS als ingang of hoge impedantie, maar dat merk je niet op, die controller start aan ~2.5V en tegen dat de voedingsspanning 5v is is die al aan het aftellen.

LDmicro user.

Ik heb al met digispark gewerkt. Staat lekker een usb op om te programmeren met standaard arduino app. Hoe doe je dat met deze?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Is een losse controller geprogrammeerd met een Pickit2.

LDmicro user.

Super hoe iedereen meedenkt!
Ik ben nu alleen even de weg kwijt? Wat wordt nu het schema?

Wat bedoel je? je hebt 2 mogelijkheden om de gevraagde schakeling te maken.
Ofwel maak je die van Arco of die van mij.

Bij Voti of elders kun je een 12F675 kopen en die tegen een kleine meerkost laten programmeren.

LDmicro user.

De klassieke schakeling leert je wat bij over basic elektronica. Als je pic schakeling kunt doorgronden dan is the sky the limit wat betreft mogelijkheden uit 1 single chip. Als elektronica je interesseert dan zou ik beide schakelingen eens grondig inkijken. Koop wat oude elektuurs en doorgrond alle schakelingen. De beste manier om het te leren. Intresse geeft de nodige incentive om alles uit te pluizen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Wat wordt nu het schema?

Misschien ten overvloede, na de vorige twee reacties (die ik helemaal onderschrijf): dat is geheel aan uzelf om te kiezen of te bepalen. Mogelijks werd er verwacht dat we hier gingen zeggen "zo en zus moet je dat doen, knoop dit draadje hier en dat draadje daar".

Maar zo werkt het dus niet. We reiken hier mogelijkheden aan, niet minder maar ook niet meer. Of met andere woorden: we zeggen niet "je moet", we zeggen "je kunt".

Veel pret gewenst, en veel bijleren!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

@ohm pi.
Toch nog een vraag als het mag.

je schrift:

Die schakeling werkt.
IC1a en IC1b kan je weglaten en de 220kΩ weerstand direct aan de +5V knopen. Dan heb je bijna 'hetzelfde' schema als EricN, maar dan met twee poortjes minder.

Bedoel je hier niet IC1a en IC1d mee?

Op 15 november 2020 15:53:13 schreef Hanssie:
Bedoel je hier niet IC1a en IC1d mee?

Ja. Scherp opgemerkt. Dat is ook het schema wat goed werkt. Met of zonder IC1a en IC1d. Als je IC1a en IC1d vrijmaakt, dan moet je de twee ongebruikte ingangen aan de + of aan de massa hangen. Je mag ze niet ongebruikt open laten hangen. Zie de poortjes IC1e en IC1f. Die 4 poortjes die je over hebt kan je eventueel ergens anders voor gebruiken.
Je kan het beste hem zo bouwen zoals @Arco hem gepost heeft. Dan heb je de minste kans op fouten.

Schakeling van @MGP is heel aantrekkelijk. Klein, heel weinig onderdelen en past hoogstwaarschijnlijk in je stekker.

Oke dank. Dan bouw ik eerst maar eens die schakeling.
Ik laat van me horen?

De schakeling van arco works like a charm!!!!! Super tof.Ik heb alles op het ic gesoldeerd. Niet mooi, maar het past nu wel in de d-sub connector.
Ik gebruik het voor het volgende.
Ik heb een audiocompressor die nadat hij spanningsloos is geweest, opkomt in mono, en bypass. Het zijn pulsschakelaars aan de voorkant, maar hij heeft ook een remote aansluiting aan de achterkant. Met deze schakeling gaat hij keurig na inschakelen spannning naar stereo, en van bypass af!!!
Ook de optie van MGP vind ik interessant, en ga ik zeker ook een keer proberen.

Allen heel hartelijk dank. Ben hier heel blij mee.

Groeten Hans

Op 19 november 2020 23:21:41 schreef Hanssie:
De schakeling van arco works like a charm!!!!! Super tof.Ik heb alles op het ic gesoldeerd.

Dat is mooi om te horen.

Niet mooi, maar het past nu wel in de d-sub connector.

Niemand die het ziet ;)

Thevel

Golden Member

Het is een beetje mosterd na de maaltijd maar de schakeling kan ook met een NE555 gemaakt worden (het moet wel CMOS 555 zijn).
Bij 5V voeding geeft de uitgang na 3 seconden een puls van 200mS, bij een andere spanning moet R1 aangepast worden.

Nog even een update. Heb ook de schakeling met de 12f657 van MGP gemaakt, en deze werkt ook super!

Wat wel meteen mijn interesse wekt voor een ander apparaat, waarbij ik 3 toetsen zou willen schakelen, en de derde toets 2 maal.
Als ik dit met 3 uitgangen zou willen maken, die respectievelijke na 2,3,4, seconden een puls geven, en dan uitgang 3 na 5 seconden nog een puls, waar zou ik dan moeten beginnen?
Ik ben echt een leek, maar vindt het wel interesant om in te duiken.

Hoe zou je de sequentie willen starten? Bij het aanleggen vd voedingsspanning? Een ingangsignaal? ....

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dit zou dan op dezefde manier gaan als voorgaande. Bij het aanleggen vd voedingsspanning dus. Ook hier komen de tijden niet heel nauw. Het geheel mag evt ook even na het aanleggen vd spanning starten.
Komt er op neer dat ik een AudioAnalyzer waarop ik elke keer na aanzetten 3 toetsen moet drukken, waarvan de derde toets 2 keer. Het apparaat heeft zelf ongeveer 2 seconden nodig om op te starten.

Het gaat hier om de klark teknik DN60

Als je beter uitlegt wat je wilt dan wil ik dat voor u programmeren.
Indien mogelijk maak een tekening met de tijden erop.

Kan in dezelfde PIC of in een andere.
Pas op je hebt maar 6 poorten.

Het kan ook allemaal bij het inschakelen, dus zonder toetsen.

LDmicro user.

Heel interessant hé? Die overgang van analoog klasiek naar digitale microcontrollers. Ik zou je aanraden om een basiscursus te starten. Wat je vraagt is heel basic dus het moet voor een beginner doenbaar zijn. Op youtube en www genoeg info. Het stelt je ook in staat met trots iets te kunnen eigenhandig afwerken, om je mogelijkheden fel uit te breiden en je honger naar meer aan te wakkeren. Veel succes alvast. Zelf ben ik enkel met arduino bezig dus als het toch te zwaar blijkt kun je alsnog naar mijn niveau afdalen ;-)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dat zou fijn zijn MGP.
Dit is de bedoeling.
3 output poorten.

2 sec na aanleg spanning poort 1 puls van 300mSec
3 sec na aanleg spanning poort 2 puls van 300mSec
4 sec na aanleg spanning poort 3 puls van 300mSec
5 sec na aanleg spanning poort 3 puls van 300mSec

Lambiek

Special Member

Op 1 januari 2021 15:04:28 schreef Hanssie:
Ik ben echt een leek, maar vindt het wel interesant om in te duiken.

Het is wel een oudje, maar kijk hier eens naar.

www.picbasic.nl

En misschien is dit ook interessant voor je.

https://www.circuitsonline.net/downloads/werken_met_profilab_expert_4.…

Kijk vanaf hoofdstuk 5.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hier uw programma.

Poort1 = pin5
Poort2 = pin6
Poort3 = pin7

Good luck ermee ;)

LDmicro user.