Luidspreker tablet vervangen door beter/luider exemplaar

Ik ben het niet eens met het idee dat je met sub-watt vermogens echt niets kan. Ik sloot vroeger wel eens een hifi speaker aan op een 6 transistor radiootje met misschien 250mW vermogen.

Dat deed ik vroeger ook en dat ging goed. Alleen al het speakertje in een boxje bouwen gaf al een veel beter geluid. Alleen was dat wel radio'tje dat gevoed was met een 9v batterij en de speaker had een impedantie van 8 Ω. Het inwendige versterkertje was een klassieke pushpull versterker. Later had ik een walkman werkend op twee AA baterijen en een speciaal versterkertje dat om vermogen te maken de spanning verdubbelde en gemaakt was voor inderdaad 32 Ω

En toen leerde ik dus dat dat niet werkte en na uitzoeken ook waarom het niet werkte. De walkman is overigens niet gesneuveld maar er kwam wel gewoon te weinig geluid uit voor een grote speaker.

Als ik naar het plaatje kijk is dat apparaat gewoon een losstaand apparaat dat ook net of batterij gevoed is. Het is in elk geval niet mobiel meer. Kun je dan niet beter gewoon een laptop ofzo voor die bejaarden gebruiken. Of je maakt een houten steuntje waar je zowel de tablet als twee action boxjes op monteert. Monteer er dan ook gelijk een lader enzo bij. Dan hoeven die bejaarden ook niet te pielen met kleine stekers enzo.

Op 15 november 2020 13:56:22 schreef KlaasZ:
[...]De speaker in een gewone telefoon (dat ding wat je tegen je oor houdt) heeft een impedantie van ongeveer 100 ohm. Maar dan mis je natuurlijk wel een stuk vermogen.

Een telefoonlijn-telefoon heeft een impedantie van 600 ohm voor zover ik weet, maar daar gaat dit helemaal niet over.

De speaker om muziek weer te geven van een mobiele telefoon, is voor zover ik weet gewoon laagohmig. Alle moderne versterkerchipjes kunnen voor zover ik weet 4 ohm hebben.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 15 november 2020 14:43:28 schreef Ledlover:
Een telefoonlijn-telefoon heeft een impedantie van 600 ohm voor zover ik weet, maar daar gaat dit helemaal niet over.

Een telefoonlijn heeft inderdaad een impedantie van 600 ohm en daar ging het dus niet over. Ik had het puur over het luidsprekertje wat je tegen je oor houdt. Dat is 100 ohm. Zelf meerdere malen gebruikt voor andere doeleinden.

Maar was dat dan een telefoon met aparte speakers voor muziek en voor met de speaker tegen je oor?
Want ik kan me amper voorstellen dat ze met 100 ohm impedantie werken voor de muziekweergave. Met grofweg 5v voedingsspanning haal je nooit het vermogen wat je nodig hebt om met zo'n klein ding, grofweg huiskamersterkte te halen. Want dat doen telefoons tegenwoordig gewoon.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ledlover, begrijp je nou echt niet wat ik bedoel? Ik heb het over het luidsprekertje wat in de hoorn van een gewone telefoon zit. Dat is helemaal niet speciaal gemaakt voor muziekweergave, maar is wel 100 ohm.

Op 15 november 2020 08:36:07 schreef Woutervh:
Wat ik wil bekomen is iets dergelijks:

Wat is het doel? digitale radio? stream afspelen?

kun je niet met een raspberry PI? of een google nest hub?
https://www.coolblue.nl/product/831560/google-nest-hub-charcoal.html

GMT+1

Bedankt voor de intussen toch wel nuttige bijdragen :-)
Ik ga het inderdaad eens moeten proberen en zal dus een laag-impedante sub-1W luidspreker met goede db/W verhouding zoeken + klankkastje voorzien.

Het klopt dat het getoonde toestel een ingebouwde versterker heeft. Werkt ook op een 12V blok ipv de standaard 5V-USB voedingen (of batterij). Maar het geluid is dan ook geweldig (zeker in vergelijking met tablets/telefoons). Het toestel loopt letterlijk weg als je een beetje bassen speelt ;-)
Om te videobellen (want dat is het doel) is dat dan ook wel overkill. Ik wil gewoon hebben dat het heel helder en duidelijk is. Ja, bluetooth en usb kunnen ook, maar weer een stuk complexer voor de eindgebruiker.

Dat de luidspreker extern aan dunne draadjes hangt en zo is geen punt. Dat is dan kwestie van een mooie behuizing te voorzien.

Bedankt iedereen die hielp meedenken!

Op 15 november 2020 17:33:45 schreef Woutervh:
...Om te videobellen (want dat is het doel) is dat dan ook wel overkill. Ik wil gewoon hebben dat het heel helder en duidelijk is....

Dan is jouw oplossing echt volledig "over the top". Dit project is al mislukt voordat het begonnen is. Reden: lees het topic.
Maar ehm, bewijs gerust dat ik ongelijk heb hoor. We zien de resultaten met spanning tegemoet. Da's sowieso wel fijn als we ook de oplossing zien en niet alleen de vraag.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
High met Henk

Special Member

Bluetooth headset werkt prima en stoort je omgeving niet..

Ik heb zelf een Sennheiser 4.40 BT.

Werkt prima

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zondag 15 november 2020 18:49:29 (32%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 15 november 2020 15:50:03 schreef KlaasZ:
Ledlover, begrijp je nou echt niet wat ik bedoel? Ik heb het over het luidsprekertje wat in de hoorn van een gewone telefoon zit. Dat is helemaal niet speciaal gemaakt voor muziekweergave, maar is wel 100 ohm.

Na 3x lezen denk ik dat ik snap waar je het over hebt - het oortelefoontje in een vaste telefoon. Ik had geen idee dat die niet 600 ohm is zoals de lijn zelf.

Duurde even voordat ik het door had, omdat dat zo weinig te maken heeft met tablets en moderne mobiele telefoons en ik in die context zat te denken.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

KlaasZ heeft het (ook?) over relatief moderne vaste telefoons van de laatste 30 jaar ofzo. Daar zitten speakertjes met een vrij dikke magneet en een apenhaar spreekspoel in. Die zijn vrij hoogohmig. Wel behoorlijk gevoelig.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

Dus losse speakerkabeltjes is geacepteerd, maar een USB kabeltje niet?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 15 november 2020 14:43:28 schreef Ledlover:
[...]
Een telefoonlijn-telefoon heeft een impedantie van 600 ohm voor zover ik weet, maar daar gaat dit helemaal niet over.

In Nederland 800 ohm. :)
Punt is dat het telefoonnet heel veel ouder is dan de 600 ohm 'standaard'. (Overigens zijn/waren de verschillende USA telefoonnetten ook allemaal hoger dan 600 ohm.)

https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1385236#1385236
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1664788#1664788

--
Maar wat het eigenlijke topic aangaat: @TS zegt zelf nog geen tablet te hebben. Heeft hij er eigenlijk weleens een geprobeerd, of laten proberen, voor het doel (videobellen)?
Als de kuisvrouw haar telefoon op de zoldertrap legt, staat heel het huis bol van de Hindi-arbeidsvitaminen (eerlijk is eerlijk, ze zet het uit als ik binnenkom, maar dat heeft ze niet altijd in de gaten).
Een tablet zal niet mínder geluid maken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 15 november 2020 17:33:45 schreef Woutervh:
Om te videobellen (want dat is het doel)

als je dat nou in je startpost zet....

https://www.bol.com/nl/p/google-nest-hub-max-smart-speaker-met-scherm-…

deze kan videobellen.. en schijnt goed geluid te hebben.
zijn kleine broertje (80,- euries) kan het ook, maar heeft geen camera.

kan oma jouw wel zien, maar jij oma niet.

GMT+1

Op 15 november 2020 22:01:44 schreef Frederick E. Terman:
[...]In Nederland 800 ohm. :)
Punt is dat het telefoonnet heel veel ouder is dan de 600 ohm 'standaard'. (Overigens zijn/waren de verschillende USA telefoonnetten ook allemaal hoger dan 600 ohm.)

https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1385236#1385236
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1664788#1664788

--
Maar wat het eigenlijke topic aangaat: @TS zegt zelf nog geen tablet te hebben. Heeft hij er eigenlijk weleens een geprobeerd, of laten proberen, voor het doel (videobellen)?
Als de kuisvrouw haar telefoon op de zoldertrap legt, staat heel het huis bol van de Hindi-arbeidsvitaminen (eerlijk is eerlijk, ze zet het uit als ik binnenkom, maar dat heeft ze niet altijd in de gaten).
Een tablet zal niet mínder geluid maken.

"Als de kuisvrouw haar telefoon op de zoldertrap legt " en ik dacht dat ze op die manier wil aangeven dat ze een bezoek tussen de lakens wel zit zitten ? haha maw een afgesproken signaal zodat de mede huis bewoners het niet in de gaten hebben haha