wafelmaken naar 230v ombouwen

Hallo Allemaal,

ik heb een amerikaanse wafelmaker gekocht (disney, alleen daar te krijgen.

nu wil ik deze hier gewoon gebruiken.

er zitten twee warmte elementen in van 120V 250W
deze zitten paralel aangesloten op de amerikaanse stekker.
er zit dus geen electronica in maar direct aangesloten.

nu vroeg ik mij af of ik deze in serie kan aansluiten, in mijn hoofd zou die dan ok moeten zijn voor ons stroomnetwerk.

kan dit of moet ik echt een omvormer geen kopen van 500W.

alvast bedankt voor de tips.

gr johan

pietplof

Golden Member

Op onze netspanning van 230 Volt kunnen de in serie geschakelde elementen zonder probleem functioneren.
De warmte opbrengst is wat lager ofschoon de usa spanning van 110 volt aangesloten op elementen ,geschikt voor 120 V vermoedelijk ook wat minder warmte geven.

festina lente

ok, bedankt voor de reactie. ik ga em ombouwen. dan moeten de wafels gewoon wat langer in het apparaat!

Op 15 november 2020 15:46:45 schreef jtw85:
dan moeten de wafels gewoon wat langer in het apparaat!

uit interesse: wat voor wafels komen daaruit? (grote, vorm)

voor wat we in BE onder een wafel verstaan is het vermogen wat aan de lage kant.

voor een optimale Maillardreactie ( geeft de juiste smaak en kleur) moet het ijzer de juiste temperatuur bereiken. Nu weet ik wel dat het in andere landen niet zo nauw steekt. Eens een voor mijn neus gebakken wafel gegeten in Schopin Airport ( Polen). Het eindresultaat was een goede benadering van karton.

Het is de vorm van het Mickey hoofd met een doorsnee van ongeveer 10 cm

buckfast_beekeeper

Golden Member

De heel oude Nova wafelijzers deden het niet anders. http://www.retroscoop.com/3rdparty/foto/Nova_Gaufrier_Wafelijzer_Multex_HM_1_Retroscoop.jpg. Waren geschikt voor 110V en 220V. Mogelijk zijn de huidige ook nog steeds zo.

Of het veel effect gaat hebben op het resultaat. Ik denk het niet. Er zit sowieso een marge op onze elektriciteit. Wafels bak ik ook niet op de hoogste stand. Veel hangt af van de dikte en het suikergehalte. Voor een croque is dat anders. Daar gebruik ik wel de volle warmte.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

voor wat we in BE onder een wafel verstaan is het vermogen wat aan de lage kant.

Die belgen zijn ook altijd vreeslijk kieskeurig. >:)

Maar ik moet ze nageven dat ze weten wat eten maken is. Tijdens een lange autorit voor een service klus in Frankrijk stopte ik altijd in België om even te eten. In Belgie was het eten altijd goed. In tegenstelling tot het altijd geroemde Frankrijk. Daar wel eens ziek naar huis gegaan.

Is geen probleem om in serie te zetten IPV parallel

benleentje

Golden Member

ofschoon de usa spanning van 110 volt

Dat schijnt ook een fabeltje te zijn in USA is de spanning 120V apparaten onder de ca 1500W en daarboven is het 240V.

Maar ik zou echte 110V elementen ook rustig op 120V gebruiken of in serie op 230V. Elementen hebben genoeg marge

[Bericht gewijzigd door benleentje op maandag 16 november 2020 20:24:27 (25%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Tidak Ada

Golden Member

Volgens mijn herinnering is de spanning in USA 115V of officiëel eigenlijk 117V. Er waren daar ook buizen, die daarop aangepast zijn met een gloèidraadspanning van 117V

Vroeger hadden wij in Nederland overigens een spanning van 110V en van 127V.

Was heel lastig. Ik woonde in Voorburg met een 127V net, terwijl je in de stad (Den Haag) o.a. bij Kontakt moest opletten dat je geen 110V lamp in je vingers geschoven kreeg....

Laten we over de tram maar niet spreken: Den Haag de HTM, ik dacht 600V en de NZH (Leiden-Scheveningen) 1200V (NS-stroom).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Op 16 november 2020 20:22:49 schreef benleentje:
[...]Dat schijnt ook een fabeltje te zijn in USA is de spanning 120V apparaten onder de ca 1500W en daarboven is het 240V.

Maar ik zou echte 110V elementen ook rustig op 120V gebruiken of in serie op 230V. Elementen hebben genoeg marge

Nominaal 120V zal al wel een tijdje zo zijn, ook daar is een zo hoog mogelijke spanning gunstig voor de verliezen. Of je 'krachtstroom' 240V is of 208V, hangt af van de stroomtoevoer. Als je een trafo bij het pand hebt, is het meestal 2x120V "2 fasen", licht industrieel is het vaak 208V met een driefasensysteem zoals we dat hier kennen. Elementen in serie op 230V zal hoe dan ook wel goed gaan. Hooguit voldoet de isolatie niet aan de normen, dus aarden van metalen delen kan verstandig zijn als dat nog niet af fabriek het geval was.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Inmiddels heb ik een soldeerbout ter hand genomen. Ik heb de twee elementen in serie gezet en het 110v lampje ertussen gezet.

Alles werkt goed. Hij word goed warm en zelfs de warmte schakelaar doet het dus hij word warm genoeg voor de toepassing.

Bedankt voor de antwoorden

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

[ off-topic ]

Tijdens een lange autorit voor een service klus in Frankrijk stopte ik altijd in België om even te eten.

Tsja, laat mij nu graag avondeten in het groothertogdom als ik naar het zuiden vertrek. Handig te combineren met een goedkope minder dure tankbeurt, trouwens.

Nu terug terzake:

Alles werkt goed.

Als dat maar blijft duren... want ik lees daar iets over een soldeerbout? Het wordt nu wel niet echt soldeerheet, maar in zo'n omgeving zie ik toch liever krimpen/klemmen dan solderen.
En in de marge: die malle US'anen mogen dan over een "waffle-maker" spreken, in het NL heet zo'n apparaat een wafelijzer :) want jawel ooit waren het alleen maar vormen uit gietijzer die men - op het gevoel weg? - heet maakte in de kachel of de haard.

En @BFBK:

De heel oude Nova wafelijzers deden het niet anders.

Wow, dat is pas jeugdsentiment! Mijn moeder zaliger had iets gelijkaardigs, misschien zelfs letterlijk hetzelfde. Zij zou niet geloofd hebben in temperatuurdiscussies, ze zwoer bij het gebruik van de juiste ingrediënten, vooral "echte" bakkersgist - als jongetje ben ik vaak genoeg naar de bakker gestuurd om, naast het dagelijkse brood, ook 50 gr gist mee te brengen.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 22 november 2020 16:59:53 (11%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Lambiek

Special Member

We willen wel een foto van Mickey als het apparaat werkt natuurlijk. :9~

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
pcb_nl

Golden Member

Op 22 november 2020 15:43:19 schreef jtw85:
Inmiddels heb ik een soldeerbout ter hand genomen. Ik heb de twee elementen in serie gezet en het 110v lampje ertussen gezet.

Alles werkt goed. Hij word goed warm en zelfs de warmte schakelaar doet het dus hij word warm genoeg voor de toepassing.

Bedankt voor de antwoorden

een aanvullende vraag: Hoe zit het lampje ertussen en maakt dat wat uit voor het geleverde vermogen van de elementen?

Ik trok ook even de wenkbrauw op toen er nog een 110V lampje er "tussen" geschakeld werd... Hoe is die aangesloten?

Het idee van die 2 elementen in serie is dat je twee identieke (in vermogen) elementen hebt en dat de spanning zich dan ook evenredig verdeelt. Een neonlampje parallel met één van de elementen zal overigens niet zo'n punt zijn.

If you want to succeed, double your failure rate.

Zolang het lampje 120V, 10W of minder is kan dat probleemloos. Lampje moet wel meeschakelen met het element

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

We willen wel een foto van Mickey als het apparaat werkt natuurlijk.

Zo gauw tevreden? Foei toch. Ik ga niet voor minder dan een wafeltje. Sterke voorkeur voor Lackmans.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Shiptronic

Overleden

Mickey is toch het wafeltje ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.