Raspberry Pi Zero niet zichtbaar op netwerk

Hoi,

Mijn huidige Raspberry Pi project wil niet vlotten.

Ik heb een Raspberry Pi Zero gekocht met een 32Gb SD kaart en een mini usb to ethernet dongle.

Ik heb inmiddels Buster erop gehad en nu Noobs op de SD-kaart gezet en het lukt met niet om de Zero zichtbaar te krijgen op mijn netwerk.

Ik heb met Advanced IP Scanner, Wireless Network Watcher en Fing op mijn telefoon gezocht maar hij duikt niet op.

Ook via USB en ipconfig en ipconfig /all via PowerShell niets te vinden.

De mini usb naar ethernet adapter is een goedkope via AliExpress besteld net zoals de SD-kaart, zou een Scandisk moeten zijn en hij geeft idd 29,5 Gb capaciteit aan maar heb ik niet getest.

Meer dan wat geflikker van het ledje in de dongle en het activiteitsledje op de Zero zie ik niet gebeuren.

Ik gebruik hem headless en kan hem niet op een monitor aansluiten omdat ik geen mini HDMI naar HDMI heb.

Wat te doen?

mvg,

Leo

back to the drawing breadboard
marcob

Golden Member

Je kunt hem proberen via WIFi te connecteren, staat hier uitgelegd:
https://core-electronics.com.au/tutorials/raspberry-pi-zerow-headless-…

inclusief aanzetten SSH toegang.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Dit gaat helaas voorlopig niet lukken, ik heb een Zero zonder WiFi en ik heb geen mini usb naar gewoon (female?) usb om een antenne aan the sluiten.

back to the drawing breadboard
marcob

Golden Member

Owja die is er ook nog geweest, zonder WiFi.
Dan zit er niks anders op dan te zorgen dat je er een scherm aan krijgt. Dan zie je wat er gebeurt. Nu ben je blind aan het proberen, dat gaat niet lukken.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

flauw: zitten de usb niet verwisseld?

1 is voor power, en de andere is voor on-the-go. normaal sluit je de 4e pin (ID) aan de 5e pin (GND), hiermee weet de processor dat hij de bus mag beheren, in plaats van een slave te zijn.

ik heb ooit zo'n kabel gehad die dit niet had, en werkte enkel op 1 specifieke tablet (waarbij de poort altijd OTG is).
(weet niet of de pi daarop let.)

heb je al in je modem/router gekeken of hij een IP krijgt?

anders kun je hem als usb-device aansluiten?
https://www.circuitbasics.com/raspberry-pi-zero-ethernet-gadget/

GMT+1

USB niet verwisseld, ik gebruik de usb poort die het verste van de HDMI poort zit als power, die ernaast als data poort.

In mijn router zie ik hem ook niet bij connected devices.

Ben nu Raspberry PI OS nogmaals aan het installeren op de SD-kaart.

Dan kijken of ik de stappen uit de link kan volgen en via USB kan inloggen.
Ik heb inmiddels een mini usb naar female usb verloop besteld, uiterlijk woensdag in huis.

Tegelijkertijd heel frustrerend en leuk dit.

back to the drawing breadboard

Ik heb hem nu aan USB hangen en ben op deze pagina:
https://www.circuitbasics.com/raspberry-pi-zero-ethernet-gadget/

tot install RNDIS drivers gekomen.

In Device Manager zie ik geen other devices terwijl de Pi toch aan mijn USB kabel hangt.

back to the drawing breadboard

D'r zijn een miljoen dingetjes die je verkeerd gedaan kan hebben. Door "even" naar het scherm te kijken kan je zien waar je het moet zoeken. Nu kunnen we blind gaan lopen vragen: heb je dit goed gedaan heb je dat goed gedaan. En als je "ja" zegt, dan weten we nog niet zeker of dat echt zo is. Kortom, dit valt niet zo "IRL" te debuggen en al helemaal niet over het internet.

Hoeveel ervaring heb je met het maken van een SDkaart voor een raspberry?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

Kijk onder welk apparaat de print zicht registreert, daar moet je driver dan naar de gewenste verzie updaten. Als er bij insteken onder Windows niets bij komt heb je een ander probleem.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik heb weinig ervaring met het maken van een SD-kaart voor een Pi, mijn vorige, en eerste RPi, project was Octopi op een RPi model B. (dat project is wat RPi betreft af, alleen nog behuizing printen)

Ik heb de nieuwe SD-kaart geformateerd als FAT32, dit enige malen opnieuw gedaan omdat ik een ander OS wilde proberen. Iedere keer hiervoor via diskpart de SD-kaart opnieuw geormateerd. De laatste keer heb ik via imager Raspberry Pi OS (32-bit) geinstalleerd.

Uiterlijk woensdag krijg ik het verloopkabeltje van micro usb naar female usb geleverd. Heb nog een WiFi antenne die ik dan kan aansluiten, als dat niet werkt dan ga ik achter een HDMI verloopkabeltje aan.

@Shiptronic,

Onder device manager zie ik niets veranderen als ik de Zero aan- of afsluit onder Windows via USB. (ik zie ook geen Other Devices staan)

back to the drawing breadboard

Raspberry Pi Zero W Desktop using VNC Server
https://www.youtube.com/watch?v=rGZPdVBO8yw

2
Connect to a Raspberry Pi Zero W via USB - No Mini HDMI Cable Needed
https://www.youtube.com/watch?v=xj3MPmJhAPU

[Bericht gewijzigd door Guy.v2 op zondag 15 november 2020 21:54:02 (40%)

Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen

Op 15 november 2020 20:42:45 schreef mechatron:
...De laatste keer heb ik via imager Raspberry Pi OS (32-bit) geinstalleerd...

Dat is toch ook DE manier waarop men dat op .org aangeeft? Dat maken van een SD kaart is zo ongeveer het eenvoudigste van al. Je kunt het ook nog via Noobs doen, maar dan heb je toch echt dat scherm nodig.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Hensz

Golden Member

Staat jou dongle in de lijst van ondersteunde dongles en is ev. driver/script geïnstalleerd? https://elinux.org/RPi_VerifiedPeripherals

Don't Panic!

Dit remote debuggen is echt heel tricky. Zelf heb ik vorig weekend een pi moeten opbrengen en met tools als dhcp logs kwam ik er niet uit en heb ik dan toch maar een monitor aangesloten. Koop bij allekabels een verloopje en je kan dinsdag verder.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

bij dergelijke dingen moet je altijd zorgen dat je micro usb adapters hebt, usb hub, minihdmi naar hdmi....
zodat je altijd een keyboard en scherm(tv) kan aanhangen.

de verschillende rpi's OS'en werken altijd verschillend op vlak van connecteren op netwerken.
test zeker je netwerk adapter eens op een ander toestel zodat je zeker bent dat die werkt.
eens je op je rpi beeld en keyboard heb, kijk je of de adapter wel herkend wordt.
ik heb nog altijd 3 oude usb naar ethernet (10mbit en 100mbit) liggen als 'test' devices die dan vaak maandelang als test gebruikt worden. maar ben wel zeker dat ze het doen (een silicon, een 3com en een farallon). met die chinese usb naar wifi al veel ellende gehad (ook gewoon op pc)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Net een Zero W en een verloopje van mini HDMI naar HDMI besteld.

Blijkbaar kun je de Zero niet headless gebruiken?

back to the drawing breadboard
Sine

Moderator

Die zero draait prima headless, dat is geen enkel probleem.

Krijg hem via USB, ethernet en met externe WiFi antenne (die werkt op mijn RPi B) niet op mijn netwerk te zien.

Advanced IP scanner
Angry IP scanner
Fing
Router

Via al deze dingen en alle combinaties gezocht maar niet gevonden.

Heb WPA-supplicant aangemaakt, ssh aangemaakt maar geen WiFi of PowerShell (gaat sowieso niet zonder IP) verbinding.

back to the drawing breadboard
benleentje

Golden Member

Er staat mij bij dat je de eerste keer dat de PI opstart je met monitor en toetsenbord wat instellingen moet doen en dat die daarna pas zichtbaar word op het netwerk.

Maar voor mij is het al weer 3 jaar geleden en wellicht. kan het ook anders. Maar een monitor is inderdaad noodzakelijk om te kunnen debuggen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
rudig76

Golden Member

De vraag van Hensz is wel cruciaal. Als je usb WiFi adapter niet standaard ondersteund word gaat headless niet makkelijk vliegen, dan moet je de juiste drivers toevoegen aan het image.

Iets heel anders :-) http://www.echteworst.nl

Op 19 november 2020 20:06:16 schreef benleentje:
Er staat mij bij dat je de eerste keer dat de PI opstart je met monitor en toetsenbord wat instellingen moet doen en dat die daarna pas zichtbaar word op het netwerk.

Dat kan je ook "offline" doen: met de SD kaart in je PC. Dus dingen als wpa-supplicant-config file aanmaken en op de juiste plek zetten.

Maar als je daar 1 stom foutje in maakt dan werkt het zooitje niet en is het duizend keer makkelijker om het met een toetsenbord en keyboard er bij goed te krijgen.

Op 19 november 2020 19:56:11 schreef mechatron:
Heb WPA-supplicant aangemaakt, ssh aangemaakt maar geen WiFi of PowerShell (gaat sowieso niet zonder IP) verbinding.

En als je het zo opschrijft, dan ben je ofwel slordig in het opschrijven van wat je gedaan hebt, ofwel je snapt er de ballen van.

Op 19 november 2020 20:19:35 schreef rudig76:
De vraag van Hensz is wel cruciaal. Als je usb WiFi adapter niet standaard ondersteund word gaat headless niet makkelijk vliegen, dan moet je de juiste drivers toevoegen aan het image.

Echt het is tegenwoordig redelijk lastig om een "unsupported onder Linux" ding te vinden. Ik verwacht niet dat dat het probleem is. Maar ik kan het verkeerd hebben. Effe met een schermpje kijken wat ie zegt. Of het ding booten en dan met de PC kijken wat er in de logfiles geschreven is. Of een seriele link opbrengen naar het ding zodat je op die manier kan inloggen. Maar blind tegen de SD kaart blijven porren: "zo zou het toch echt moeten werken" blijft een schot in het duister.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 19 november 2020 23:37:24 (29%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 15 november 2020 15:39:53 schreef mechatron:
Hoi,

-knip-

De mini usb naar ethernet adapter is een goedkope via AliExpress besteld net zoals de SD-kaart, zou een Scandisk moeten zijn en hij geeft idd 29,5 Gb capaciteit aan maar heb ik niet getest.

Meer dan wat geflikker van het ledje in de dongle en het activiteitsledje op de Zero zie ik niet gebeuren.

Ik gebruik hem headless en kan hem niet op een monitor aansluiten omdat ik geen mini HDMI naar HDMI heb.

Wat te doen?

mvg,

Leo

Begrijp ik het goed dat je 'm blind aan de praat probeert te krijgen? Dat gaat niet lukken. Je hebt zowieso een shell nodig om dingen te onderzoeken en via ifconfig oid de status van de adapter uit te lezen.

Zonder netwerk zal je de zaak tijdelijk aan een monitor/muis/keyboard moeten hangen tot de netwerk adapter werkt en dus eerst de goede conversie adapters moeten scoren voor hdmi.

Daarna kun je gaan zoeken en drivers toevoegen of wie weet slaat de boot sequence wel ergens anders op vast (dat zie je alleen als je het live bekijkt en daarna in de log files kunt zoeken).

Anders rest je alleen de optie om een aantal andere usb netwerk adapters te testen in de hoop dat er eentje spontaan aanslaat, maar dat moet je eigenlijk niet willen naar mijn mening ..

Hoi Rick,

Ik zit te wachten op een Zero W (met ingebouwde WiFi) om het project af te ronden EN een verloopkabeltje van mini/micro HDMI naar HDMI omdat ik deze alleen al uit principe aan de praat wil krijgen.

Ik zat idd blind te proberen hem aan de praat te krijgen.
(zijn een monitor en toetsenbord voldoende of moet er een muis bij? Als dat laatste zo is moet ik een USB hub regelen)

back to the drawing breadboard

Heb een andere SD-kaart gebruikt van de 3D printer en nu werkt het wel.

De Ali SD kaart was te goedkoop.

Extra project verzinnen dus!

back to the drawing breadboard
bprosman

Golden Member

Geheugen(kaarten) en halfgeleiders is iets waar ik nog heel voorzichtig mee ben om die in China te bestellen.
Voor een paar Euro heb je een SD kaart bij Action en dan heb je een echt merk.
(Sandisk, 9.95 Euro voor 32Gb).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.