potmeters draadloze sennheiser tr-120 kraken, contactspray of vervangen

Beste mensen,
Ik heb 3 draadloze koptelefoons (2x tr-118 en een tr-120) van Sennheiser gevonden tijdens het opruimen. Ik heb ze ooit gevonden in diverse electro afvalbakken.
Alle ontvangers werkten nog, een koptelefoon had gewone batterijen erin zitten en die waren gaan lekken (die moet ik nog onderhanden nemen ;) ) en de andere werkte nog gewoon maar waarschijnlijk versleten batterijen.
Van de tr-120 kraken de volume en tuningsknop.
Ik denk dat de beste oplossing de potmeters vervangen is, er is nogal een levendige discussie hier op het topic over nut en geen nut van contact spray :+
Ik weet echter niet welke waarde de potmeters hebben.
Hoe kan ik daar achter komen? Service manual heb ik nog niet gevonden maar ik hou me aanbevolen mocht iemand heel toevallig er eentje hebben.
Ik zou kunnen meten aan de originele maar weet niet precies hoe.
Ik heb onderstaande filmpje gevonden en daaruit een screenshot gemaakt, Daarin worden ze met contact 61 ingespoten.
https://www.youtube.com/watch?v=f67LL8o7ZlY&list=PLq4J3LCRoBoVpNdk0voZ…
Dan hebben jullie een idee over welk type potmeters we het hebben ;)
Ik heb ook geen idee hoe dit type heet om te zoeken naar juiste vervangers maar volgens mij is het behoorlijk standaard en niks "spannends"
Wat te doen? Ik kan natuurlijk ze inspuiten met contactspray en wachten hoelang ze het uithouden maar ik ben wel meer van een gedegen reparatie.
Alvast bedankt.

ik heb onlangs een gitaarversterker met special effects met meer dan 20 pots gerepareerd. Ze kraakten allemaal. De reguliere contactspray kost <€10 en werkt een paar maand. Ik heb de professionele gekocht, DEOXIT D5S-6, en die moet het veel beter blijven volhouden.

Weet iemand wat er op microscopisch niveau zich afspeet wat het kraken veroorzaakt en waarom er zo moeilijk duurzaam vanaf te raken valt? Oxidatie van metalen loper? Koolstoflaag slijtage, lijkt me niet gzien het erger word bij niet gebruik. Vuil? Zou een spraytje toch duurzaam moeten oplossen. Wat met lopers met koolstofpunt ipv metaal?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
pa3gws

Golden Member

Contact 390 van kontakt chemie werkt prima.
Zeker geen kontact 60 gebruiken.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 15 november 2020 20:50:25 schreef EricN:
Weet iemand wat er op microscopisch niveau zich afspeet wat het kraken veroorzaakt en waarom er zo moeilijk duurzaam vanaf te raken valt?

slijtstof, vuil,oud vet, verslappen druk en oxidatie. Hevig kraken kan ook een externe oorzaak hebben, (DC over de pot).

Moeilijk van geraken? door verkeerde stappen te volgen.

Altijd eerst goed uitspoelen voor slijtstof en vuil er uit te halen.

Blijft het, dan oxidatie oplossen. mag ook met contact 60. maar na inwerking er weer uitspoelen. Ik geloof niet erg in magie der spuitbussen. (ik bedoel de ene zegt dit ede andere dat..)
Uiteindelijk moet de pot op het einde van de operatie weer droog lopen.
dus goed spoelen op het eind. (geen olie achterlaten).

kraakt die dan nog, moet ie open. waarschijnlijk is die van binnen groen door een vroegere olie of wat anders. contactbaan centrale loper goed ontgroenen en kijken of het sleepcontact nog goed drukt.

Ik heb op dit moment alleen maar griffon contactspray liggen.
https://www.griffon.nl/nl/product.946
Maar die heb ik al heel lang, nog van toen ik een stuk jonger en meer onervaren was op electronica vlak ;)
Geen idee eigenlijk hoelang dat uberhaupt in orde blijft.
Geen idee welke variant dat van contactspray is.
Die DEOXIT D5S-6 is wel erg duur, geen idee of dat de moeite is.
Contact 390 van kontakt chemie is een stukje goedkoper zie ik.
Ik denk dat deze eenvoudige potmeters niet open kunnen dus kan ze niet netjes schoonmaken.
Met wat kun je die uitspoelen? ipa?
Beste lijkt me vervangen, ik denk dat die potmeters niet zoveel hoeven te kosten.

vervangen kan natuurlijk ook , maar daarvoor start je geen topic.

spoelen met IPA, inderdaad (en intussen wat heen en weer draaien) als er slechts een kleine opening is, injectienaald gebruiken.
Daarna moet het goed gaan. blijft hij kraken, dan volgende stap, in jouw geval vervangen.

Ik zou eerst eens checken in welke frequentieband die dingen werken.
Oudere types draadloze microfoons en hoofdtelefoons zitten vaak in de frequentieband waar nu 4G zit.

De frequentie is 864 MHz, voor zover ik kan zien valt dat buiten de 5g. Maar daar komen we wel achter als het zover is ;)
Voorlopig nog geen last van gehad.
Vervangen zou ik zeker overwegen maar ik moet daarvoor de waardes weten van de potmeters en die weet ik niet |:(
Maar ik zal eerst eens proberen met ipa te spoelen. Ik zal eerst wel een fijne naald en spuit moeten gaan halen bij de apotheek denk ik.
Merci voor de tip.

benleentje

Golden Member

Vervangen zou ik zeker overwegen maar ik moet daarvoor de waardes weten van de potmeters en die weet ik niet

Die kan je toch meten je hebt het apparaat toch in de buurt?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Kruimel

Golden Member

Op 15 november 2020 21:10:44 schreef kris van damme:
[...] Hevig kraken kan ook een externe oorzaak hebben, (DC over de pot).

Ik denk dat dit vaker het probleem is dan gedacht. In veel apparatuur zitten elco'tjes in de signaalweg waar alleen een heel beperkte DC spanning over staat. Die gaan met het toenemen van de leeftijd lekken en maken eventueel kraken zeer hoorbaar. Dan maakt de liefhebber de potmeter schoon, wat zeker helpt (als het contact perfect goed is krijg je zelfs met een DC stroom geen gekraak), maar het komt dan bij het kleinste stofje terug. Dit zou een issue moeten zijn met het afgaande signaal.

In dit geval zal het niet het probleem zijn en is vervangen een leuke optie als je ze kan krijgen. Dit zijn waarschijnlijk wel cheapo potjes (Sennheiser is niet wat het was), en die kan je het beste meten door ze te desolderen en ze te meten met een ohmmeter. Ik zal me niet verder mengen in de contactspraydiscussie, als je die gevolgd hebt zal je wel al weten hoe ik er over denk.

De pot zelf lijkt op het oog op een Alps RK10J/RK14J Series, maar zonder details over de maat en weerstand (-karakteristiek) is het lastig vaststellen. Ik heb hier niet toevallig een service manual liggen.