Droogloopbeveiliging Siemens Logo verkeerd bedacht

Dmv een vlotterschakelaar in mijn filter heb ik een droogloopbeveiliging voor mijn vijverpomp gemaakt.

De pomp valt af wanneer de waterstand te laag is.

Ik zou graag zien dat de pomp weer gaat lopen als de sensor gedurende 15 seconden aaneengesloten weer water detecteert.

Op dit moment gaat de pomp elke 15 seconden een paar seconden lopen, zelfs als het niveau nog te laag is...
Wanneer het peil ok is loopt hij gewoon zoals het hoort door,
maar wil graag voorkomen dat hij elke 15 seconden even aan gaat.

Ik vermoed dat voor de timer een verkeerd contact gebruikt wordt?

[Bericht gewijzigd door shue op zondag 15 november 2020 20:01:58 (12%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Voor de duidelijkheid ik ken geen logonees. Normaal ga je tijdens je niveau controle bij voldoende water een timer starten. Is het niveau te laag stop je de timer en zet je deze op 0. Als de timer 15 seconden loopt (wat ik nog heel weinig vind) laat je de pomp starten.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Shiptronic

Overleden

krijg je niet het probleem dat wanneer niveau hoog genoeg is: pomp slaat aan en begint te pompen, door het pompen zakt het water niveau en slaat weer af. water stijgt weer, en pomp cyclus start weer.

Hysterese inbouwen

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Die hysterese heb ik opgevangen in de tijd. Als de laag level sensor daadwerkelijk 15sec aaneengesloten vloeistof ziet is er alweer sprake van bijvullen water. Hierna zal de pomp een tiental maal stoppen, maar daarna loopt mn waterval weer goed en is er geen droogloop geweest.

TOCH gaat de pomp steeds 15 sec lopen, al staat de vijver compleet droog.
Waar heb ik een fout gemaakt?

Eén reden waarom het denk ik fout gaat, maar ik kan je programma niet zien, is dat jouwe hysterese slechts een inschakel vertraging van de pomp is. M.a.w. je detecteert een conditie (voldoende water) en je start de timer die na 15 sec de pomp aanzet. Hoe weet de pomp dat na 15 sec er nog steeds voldoende water is? Ik zou een resettable timer mode kiezen waarbij je je timer stopt als binnen die 15 sec er weer geen water gedetecteerd wordt.
Je zou ook het het vlotterkontakt in serie met de pompuitgang kunnen zetten. De pomp kan dan nooit lopen bij laag water.
Beter is om niet rechtstreeks de pomp (Q7) aan je logische ladder te hangen, maar met een Set en Reset de pomp aan en uit te zetten.

Anders gezegd: Bij het programmeren van besturingen moet je leren denken in toestanden en de voorwaarden om van de ene toestand naar een andere over te gaan.
Jij hebt 3 toestanden: (pomp=uit), (pomp=aan), en (wachten op 15 sec hoog water terwijl pomp=uit).
Dus de sporten in je ladder worden:

(pomp=aan) & (laag water) --> reset pomp, en reset de timer
(pomp=uit) & (hoog water) --> start timer
(pomp=uit) & (hoog water) & (timer=afgelopen) --> set pomp

Je kan ook nog allerlei andere voorwaarden inbouwen. Je maakt bijv. een vlag die hoog wordt als het 'overdag' is. Door die vlag in serie te zetten met de laatste regel hierboven wordt je pomp alleen gestart als de vlag hoog is.

Maar als de pomp loopt en het wordt avond, wat dan?
regeltje erbij als:
(overdag=laag) --> reset pomp
lost ook dat weer op.

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.

Dat zal ik vanavond eens gaan proberen.
Had nooit met de set en reset gewerkt.
Tot nu toe bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Is je vlotter een 1 bij voldoende nivo?
Zo hoor je het wel te doen.
Via een AND functie kun je de timer toch pas laten lopen als het nivo weer goed is.

Probeer in FBD (Functie Blok Diagram) te programmeren.
Dat heeft vele voordelen, geen nadelen.
Op de website van Siemens zijn tal van lessen te vinden om zo te programmeren. Kost je niets, behalve tijd.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Hoi Toeternietoe,
Die tip heb ik vaker en zelfs van jou gehad. Dit grote programma heb ik al best lang geleden geschreven en toen was ik nog niet echt op de hoogte van fbd.

De laaglevel vlotter heb ik idd als verbreekcontact geplaatst. Dus 1 bij voldoende level.
De and functie zoals jij die omschrijft,
Waarmee zou je die schakelen? Voldoende nivo AND 15 sec?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dat kan.
Maar je kunt aan je ingang ook een tijdfunctie (vertraagd opkomend) maken van 15 sec en die met een AND naar de overige startvoorwaarden van de pomp.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Kom er net achter dat set.reset zoals in het FBD niet in het LD zit.

Wat raar is, is dat tijdens het testen van het programma in F3 de pomp niet continu probeert te starten na 15sec en in de PLC wel.

Heb nu ieg het verbreekcontact mee opgenomen in de lijn naar de pomp.

@shue
Geen resettable timer? Ik kan me niet voorstellen dat set en reset niet gebruikt kunnen worden in een ladder-diagram. Bij een Mueller Easy kan dat zonder meer. Misschien dat er geen resettable timer is in de Logo. OK dan een andere oplossing:
Als je in de wachttijd zit kun je als er tijdens de wachttijd een laag water nivo is gezien een vlag setten. De vlag AND-en met de uitgang van de timer om de pomp te starten. Hiermee bereik je dat ook een laag nivo tijdens de wachttijd (i.t.t. tot @toeternietoe die alleen na de wachttijd checkt)de pomp niet laat inschakelen.
Vlag wel netjes resetten in de ladder daar waar je de pomp start (en dus naar een andere toestand gaat), want anders zal de pomp wel eens nooit meer willen starten.
Hou in je ladder de verschillende stukken voor de toestandsovergangen bij elkaar om het overzichtelijk te houden. Volgorde van de ladder-sporten zijn van invloed!

Er zijn vele wegen naar Rome. Hoofdzaak is dat je ervaring met reizen hebt om goed op je bestemming te komen...

[Bericht gewijzigd door soldeersmurf op maandag 16 november 2020 20:26:10 (10%)

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.

https://i.ibb.co/3SQtxr2/Knipsel.png

Set/reset kun je wel in LDR gebruiken. Tevens zijn er timers die de tijd onthouden.
Set/Reset kun je ook zelf maken zoals op dit plaatje.

Je zou dit perfect kunnen terugvinden tijdens het debuggen (simuleren). Je ziet dan precies welke voorwaarden waar zijn, en wat er dus voor zorgt dat jouw pomp op een bepaald moment gaat lopen.

Ik zie dat er 2 voorwaarden zijn voor jouw pomp om te mogen draaien (als er niets achter die popup verstopt zit). 1 Voorwaarde is de timer. Hiervoor moet je ingang (vlotter) 15 sec niveau detecteren om te starten Dit lijkt in orde.

Daarnaast zie ik nog een voorwaarde I4 (pomp aan). Wanneer wordt dit signaal hoog? Wat doen jouw counters verder als voorwaarde voor de pomp?

Tip: Bouw ook een maximale looptijd in voor je pomp. Als je vlotter kapot is (lees draadje doorknippen), dan blijft je pomp oneindig lopen (ofja, waarschijnlijk eindig omdat je pomp dat niet leuk vindt).

I3: Pomp auto
I4: Pomp aan
Dit is een 3 standen keuzeschakelaar: middenstand is pomp uit

Counters en runtime zijn te zien in het display van de Logo

Vlotter kapot betekend dat de pomp uit valt.
Hij moet signaal krijgen. Zodra het draadje door is 'denkt' de Logo aan een lowlevel alarm.

Heb alles opnieuw geschreven in een FBD.

VIJVER STURING FBD.lsc

In de simulatie schakelt de pomp perfect af zodra laaglevel sensor I14 verbreekt en bljft ook echt uit.
Het is trouwens een vlotterschakelaar waarbij 'drijvend' het contact gesloten is.

In het echt gaat toch de pomp lopen na ingestelde vertragingstijd 30sec, ondanks dat de sensor geen water ziet.

Ik heb geprobeerd de set / reset te proberen, maar gaat niet helemaal lekker. Belangrijkste vind ik waarom huidige FBD niet werkt??

[Bericht gewijzigd door shue op zondag 10 januari 2021 15:11:05 (22%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Niet alleen in het echt, maar ook in de simulatie start bij mij de pomp na 30 sec.
Rondom B010 moet je het aanpassen!

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op maandag 11 januari 2021 11:19:51 (46%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Je bedoelt inkomende vanaf B009 inverteren?
Voorwaarde dat pomp Q7 loopt is dat I14 'hoog' is.
Zodra I14 afvalt moet de pomp gelijk stoppen en zodra er weer genoeg water is duurt het 30 seconden voor de boel mag lopen als hysterese.