Surprise: Escape room.

Het is weer Sinterklaas tijd...

Heeft iemand ooit een escape room gemaakt om tot het cadeautje te komen?

Een oude kennis die ik hier ooit in de advertenties tegenkwam sprak vroeger (mid jaren 90) wel eens over cadeautjes die hij en een vriend elkaar steeds gaven die vol zaten met (elektronische) boobytraps.

Zelf kom ik met dit idee vooralsnog niet veel verder dan een piepertje en wat microswitches. En een potmeter die alleen in de middenstand iets aanstuurt of zo.
Dus best kans dat ik wat anders ga doen, maar ik sta meer dan open voor tips, links, ideeën, etc.

Tidak Ada

Golden Member

Heb ooit voor mijn scheikundeleraar, die vaak proeven liet mislukken een surprise gemaakt die middels een muizenval en knalkurk deed ploffen.
Vele mogelijkheden tot uitvoering >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Nog wat meer over nagedacht. Ooit een beveiligingssysteem gemaakt met een 8 poorts NAND (iirc) maar dat is in de huidige Arduino tijd natuurlijk achterlijk ouderwets. Alleen heb ik sinds mijn jeugd al een programmeertrauma* dus hoe haalbaar (of nodig) het is om een Arduino te gebruiken is van tweede zorg.

Ik heb zat kleine microswitches (zomaar de doos open rukken gaat er een alarm af oid) en ook een flink aantal dubbelpolige 6 standen schakelaars. Daar is weer makkelijk een klok van te maken die je op een bepaalde tijd in moet stellen. (Het zouden ook 5 standen schakelaars kunnen zijn, dan wordt het een cijferslot).

Nu nog een achtergrond verhaal... (Als het de persoon 10 minuten kost om te openen is dat eigenlijk al te lang, dus hoeft niet super uitgebreid).

Ben er nog niet over uit of ik ook chemische reacties erin moet stoppen Tidak ;)

* [offtopic]dat trauma wijt ik aan verschillende zaken:
(1) De 16k expansie module zat niet in de ZX81 waardoor mijn uur lang programmeren het 1k of 2k geheugen vol had zitten, zo vol dat hij vast liep en ik het dus niet op kon slaan.
(2) een andere poging op mijn Commodore 64 was een goede les in tijdig opslaan: dit had ik niet gedaan (je zit in de flow van het programma schrijven) en toen ging het lichtknopje voor mijn gedeelte van de zolder uit waar ook alle stopcontacten zaten.
(3) programmeren zou logisch moeten zijn. Jammer alleen dat mijn gevoel voor logica vaak (vrijwel altijd) niet overeenkomt met hoe de bouwers van een specifiek stukje programeertaal het graag willen zien.
[/offtopic]

geen electronica, maar..

koop een sleutelkastje, en zoek op youtube bij "lock picking lawyer" hoe het open moet...

geef (de link naar) het filmpje mee met de cadeau...
Bijvoorbeeld:

https://www.youtube.com/watch?v=J5Kxm8I1BXU

Lucky Luke

Golden Member

Niet binnen 10 minuten, maar is "reverse geocache" niet grappig? Gesloten kastje met een GPS, en op de juiste locatie gaat het open. Kan onderweg aanwijzingen geven, b.v. de afstand tot de locatie of alleen maar "warmer / kouder".

https://hackaday.com/2012/12/19/reverse-geocache-based-on-stm32-and-gp…

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Bedankt voor de links! Leuke ideeën ook buiten de scope die ik aan ga houden.

Het zijn 2=>6 polige schakelaars, dus het worden klokken die ingesteld moeten worden. ;)

Zit nog te dubben over een slot. Zal dat geocache ding nog eens doorlezen, heb nog wel een opgeblazen DVD-speler* uit een computer... ik geloof dat ze daar een onderdeel uit gebruiken om als slot te dienen.

Hoe makkelijk is zo'n arduino?

Mijn belevingswereld komt niet veel verder dan: timer van 5 minuten = NE555. Verschillende inputs op een NAND en als alle 8 inputs gelijk zijn klapt de output om en gaat het slot open.

Zo'n arduino kan dit laatste vast ook prima, maar bv de timer kan denk ik makkelijker een geel ledje aansturen voor de laatste minuut (ipv een extra NE555 die alleen dit doel heeft...), desnoods zelfs 5 leds waar er elke minuut eentje bij komt oid.

We malen verder... Het verhaal er rondomheen schiet ook nog niet echt op :7

*Stom, stom, stom: computerkast met een overmaat aan fans gemonteerd (6 stuks op 'factory locations', dus de kast was er echt voor gemaakt, maar de 12V fans draaiden altijd op 5V om het geluidsniveau binnen de perken te houden. Hiervoor een molex stekker omgeplugd (fans hadden ook molex), vastgetaped en gemarkeerd. 5 jaar later was de markering verdwenen, heb ik de tape gezien als alleen om de zaak bij elkaar te houden (terwijl de pennen echt onbereikbaar waren) en toen de DVD ingeplugd na loskrabben tape. 5V op de 12V voeding en 12V op de 5V voeding. Vond ie niet leuk...)

maartenbakker

Golden Member

Na de eerste keer dat ik zoiets uithaalde (een steker er verkeerdom inwringen), check ik routinematig of de gele draad aan de buitenkant zit. Dit is voor SATA-power nog steeds zo. Verder natuurlijk de tip om dat soort verwisselingen steeds aan de kant van de belasting te doen.

Het lademechanisme van een CD/DVD kan mogelijk inderdaad als slot dienen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 22 november 2020 14:41:26 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 22 november 2020 14:40:30 schreef maartenbakker:
Na de eerste keer dat ik zoiets uithaalde (een steker er verkeerdom inwringen),

[offtopic]Ik heb een setje om IDE (of SATA) HDD's via USB aan te sluiten. De Molex powerconnector die daar bij zit is van enigszins flexibel rubber gemaakt. Mijn vrouw (zelf ook techneut) kreeg het voor elkaar deze verkeerd om aan te sluiten en het rubber liet dit toe...[/offtopic]

Onderstaand is slechts bedoelt als kladblad voor mezelf, dus hoewel advies altijd welkom is, is het niet de bedoeling dat jullie alles gaan lopen verbeteren/programmeren voor me. Dat is NIET de reden dat ik het hier neerpoot: de ontvanger van de surprise zit vlak bij me dus ik kan het nu niet echt testen en een fysiek kladblad zou ze (onbewust) zeker gedeeltelijk meelezen... Da's WEL de reden dat ik mijn hersenspinsels even hier neerzet

Lekker zenuwslopend ledje (hou in ogenschouw dat ik nog nooit iets in Arduino geprogrammeerd heb ;) Dus syntax van sommige commanco's zal niet goed zijn maar zoek ik nog uit)

void setup() (
set X = 5000
)

void loop() {
digitalWrite(LED_BUILTIN, HIGH); // turn the LED on
delay(X); // wait for 100 milliseconds
digitalWrite(LED_BUILTIN, LOW); // turn the LED off
delay(X); // wait for X milliseconds (X gets smaller every loop)
X = X - 40; // subtract 40 milliseconds from X
if (X <= 0) ; (X = 0) // X cannot be negative
)

Even in de praktijk kijken of ik zowel de AAN tijd en de UIT tijd moet verkorten of bv. de AAN tijd steeds op bv. 500ms moet houden. Die 40ms zal daaraan aangepast moeten/kunnen worden.

Ooit een keer een break-in-bar gemaakt. Allerlei opdrachten tot het pils. Morsecode uit het ledje van de alarminstallatie, een rolling-number met verschillende potmeters die je moet draaien tot die stopt met verspringen.
Je kan van alles verzinnen...

Koop een paar goedkope cijferslotjes en doe bovenstaande...

Die morsecode hou ik er ook in denk ik.

CD-speler (niet eens DVD) gevonden uit een computer. De defecte DVD heb ik al weggegooid (of kom ik over een jaar alsnog ergens tegen).

Slotje fabriceren wordt me te moeilijk dus ik ga het deksel van de te openen doos/kist eraan vastschroeven zodat de doos vanzelf opengaat als je alle codes correct hebt ingevoerd.

Jammer dat deze alleen op 12V werkt, dus kan ik niet eenvoudig alles op een 5V powerbank laten lopen. Kijken of ie het toch op 5V wil doen (mag best langzamer zichzelf openen) en anders een 3S LiIon of LiPo erin met een stepdown voor de Arduino.

Verder een code met drie klokken (New York, London en Moskou zal op het plaatje van de klokken staan) met de 6 standen schakelaars (je kunt dus maar 6 uur kiezen maar de stapjes zijn wel gelijk met 1 uur op een klok). Hoe ze in te stellen zit in het gedicht verborgen.

Een 3x3 matrix met knopjes (1t/m9), er komt denk ik een barcode ergens op de doos en als je die met je telefoon leest zie je dat je alleen de priemgetallen in moet voeren.

Als laatste een meerslagen potmeterknop (lijkt op een cijferslot van een kluis). Een ledje daarboven laat ik het woord 'morse' oid knipperen en in het gedicht zit dan weer het nummer dat je hierop moet kiezen verborgen (in morse, dus met punten en streepjes aan het eind van de zin, misschien doe ik wel alleen puntjes, da's nog veel moeilijker: sommige zinnen met punt, andere niet ;) ). De meerslagenknop kan 20 of 14 slagen aan, dus tot het nummer 2099... Ik had tot dusver een tweecijferig getal in de tekst verstopt, dus daar gaan we nog aan sleutelen. De meerslagen pot kan maar 10 slagen aan geloof ik, dus de waarde uitlezen met de AD-converter en dit binnen een bepaald bereik goedkeuren. (AD is 1024 stapjes geloof ik, dus de knopwaarde (bv. 500) zal redelijk overeenkomen met de AD waarde (512) los van wat voor potmeter het precies is en dan gewoon alles tussen 400 en 600 gedkeuren als de te meten waarde 3 seconden daarbinnen blijft.)

Ik heb nog flink wat code te kopiëren/schrijven (en eerst te snappen) maar het idee is redelijk vast omlijst.

Nog overwegen: reset knop om de timer opnieuw te starten. Straf als er iets fout wordt ingevoerd (timer een minuut minder), groen ledje per opdracht als die goed is uitgevoerd, etc.

Tidak Ada

Golden Member

Hmm,

Die multiturn knoppen doen me denken met iets als een analoge computer.
Vermenigvuldigen, delen, optellen en aftrekken met OpAmps
Het gebruik van logaritmische versterkers voor machtsverheffen en worteltrekken.

Een leuke uitdaging.....>:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

De 'learning curve' is me iets te 'steep'.

Ik heb het woord 'morse' als LED-flitsjes inmiddels werkend op de Arduino, maar ondanks dat ik weinig meer doe dan software van iemand anders kopieren en een beetje aanpassen, ga ik het gewoon niet op tijd af krijgen. Het is te veel en ik begrijp er *nog* te weinig van.

Dus ik ga naar de NAND-poortjes grijpen ;)

In een brainwave zag ik in dat drie meerstappen schakelaars natuurlijk niet allemaal uitgelezen hoeven te worden, maar gewoon in serie kunnen staan. (dus maar één output ipv 3)
Samen met een 'testen of ze goed staan'-schakelaar samen op 2-input NAND-poort die een groen LEDje aanstuurt.

De 3x3 matrix wordt een 3x3 matrix van schakelaars met een middenstand (en dus naar boven 'AAN' en een naar beneden 'AAN' stand met afzonderlijke aansluitpennen): de juiste moeten AAN staan, de andere UIT. De middenstand voldoet niet omdat ze weer allemaal in serie staan.
Wederom met een 'testen of ze goed staan'-schakelaar samen op een 2-input NAND-poort met een eigen groene LEDje.

De multiturn moet ik denk ik met twee opamps of comparatoren 'uitlezen'. Ben ik niet helemaal uit maar dat moet volgens mij wel te doen zijn.
Ok weer een 'testen of ze goed staan'-schakelaar en een groen LEDje.

Alle drie de groene LED's aan, dan CD-lade bedienen.

Ik laat het eindprodukt nog wel zien.

Sine

Moderator

Om een pot analoog uit te lezen heb je een venster-comparator nodig.

R14 bepaald de grootte van het venster, de verhouding R11 R15 de positie.

Bedankt, scheelt me weer wat zoeken ;)

Eerder even de voorraad gechecked: ik heb alleen quad 2 poort NAND's liggen dus vandaar elke 'puzzel' een eigen NAND-poort met de 'test-schakelaar' opzet. Ik kwam daar ook een (quad) comperator tegen volgens mij, dus dat gaat goed komen!

Alleen nog een *paar* uurtjes werk om alles in elkaar te knutselen (niet alleen elektronica maar ook behuizing cq. escape-room op schaal).

Overigens dacht ik eerder dat de CD-speler op 12V werkte*, maar dat blijkt niet zo te zijn. Rechtstreeks 1V op de motor laat de lade netjes vrij langzaam naar buiten gaan. Alleen wordt deze aangestuurd door de microprocessor van de CD-speler lijkt het dus daar moet ik nog even een timer van 2 seconden opzetten of de eindschakelaar zien te vinden (als die er op zit).

* ik gebruikte een losse voeding met molex aansluiting waarvan ik dacht dat deze alleen 12V leverde (en dat de 5V via de USB-kabel van de SATA-uitleesunit waar hij bij hoort werd geleverd). Maar de ontbrekende pen in de molex connector is de massa van de 5V, niet de positieve spanning.

[Bericht gewijzigd door r-p op maandag 30 november 2020 23:29:25 (44%)

Meh, het gaat allemaal niet zoals ik wil, maar het moet maar...

Het wordt gevoed vanuit een powerbank. Ik had wat moeite er eentje te vinden die 'aan' blijft met een miniem stroomverbruik: veel schakelen gewoon UIT na een paar seconden met de Arduino eraan (gebruikt om powerbanks te testen op geschiktheid). Ik heb er eentje gevonden die redelijk werkt, maar het lijkt erop dat alles draait op de slaapstand en voor het bedienen van de CD-lade hij uit zijn standby stand moet komen en dat lang niet altijd doet, pas na een paar pogingen. Mogelijk ga ik hem nog ombouwen naar een externe USB stekker (ipv ééntje van binnen) zodat ie op een USB-lader kan draaien. Maar het was juist de bedoeling dat de 'doos' (40x27x10cm hoog, zeg maar A3 formaat) helemaal dicht was/is en 'onverwacht' opeens open gaat.

Bijgaand het resultaat. Ik moest roeien met de riemen en zo, dus ik heb een LM339 gebruikt voor de comperator en een quad 2-poort-NAND. De 4e NAND-poort werd niet gebruikt maar ik heb een eindstand-schakelaar in de CD-speler gevonden, dus die wordt gebruikt om de voeding te onderbreken.
Alle uitgangen van de NAND-poorten gaan naar een 8-poort NOR (maar 4 in gebruik en de rest hangt aan GND). De uitgang gaat maar naar 1,5V wanneer alle ingangen 0V zijn, maar geen tijd meer om uit te zoeken waarom en dat is voldoende om een transistor te sturen voor het CD-motortje.

Ik heb het venster van de comperator lekker klein gemaakt. Misschien een beetje te klein ;) Hij lijkt van dag tot dag iets te verlopen en aangezien de waarde in het gedicht zit verstopt, mag ie niet te veel verlopen! (stelknop heeft 1000 stapjes en het venster is ongeveer 4 stapjes, dus de 10k potmeter heeft maar een venster van 40 ohm).

Eindresultaat: aan de bovenkant de lade die opengaat wanneer je alle codes correct hebt, er zit schilderstape over het cadeautje om te voorkomen dat het eraf lazert tijdens vervoer.

Frontplaat achterkant.

Efficient gebruik van een chipvoetje... Beide chips worden grotendeels maar voor de helft gebruikt, dus zo maar even opgelost. Wederom kwestie van wat had ik liggen...

De klodders soldeer op de weerstands-aansluitdraden zijn bewust geplaatst om stevigheid te krijgen zodat ze niet verschuiven (links) of omdat er geen gat meer over was (rechts) om de potmeter comperatorschakeling af te regelen. Ik had berekend dat 27k, 22k en 1k netjes op rond de 5500 ohm van de potmeter uit zou komen (dan is de morse code alleen maar 5 puntjes en dat 3 keer herhaald), maar de 22k heeft een 820k (of was het 680k?) parallel gekregen. De 1k heb ik dus flink verkleind.
En alles is in elkaar geflanst terwijl het op mijn schoot lag omdat ik dit niet op de keukentafel kon doen (surprises maak je in het geniep) en dus ergens op zolder in een hoekje zat, dus ik kan nettere brouwsels maken maar niet onder deze omstandigheden.
De Arduino zit er ook in maar die doet dus niets anders dan een LEDje aansturen met morsecode.

Binnenzijde na vastschroeven CD-lade.