Coax, waar op letten?

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Eindpot of doorlas bedoelde io niet AOP mee maar potje in de muur bij de tv.

AOP komt in meterkast binnen in dit geval.

Gisteren heb ik 20m losse coax gekocht van Hirschmann want deze had dubbele shielding.

Ook een enkel potje innde huiskamer en ee (digitale en retour geschikte) versterker.

Potje bij tv en versterker geplaatst, nu van 33dB naar 36dB.
Waar kan ik de info in het modem zien? Ik heb daar absoluut niets kunnen vinden m.b.t. signaal en kan alleen via het service menu in de ziggo mediabox zien wat 't signaal daar is.

Kabel in de muur ga ik later vervangen evenals dubbele pot boven waar maar 1 apparaat op zit.

Blue Sky

Cableguy

Meestal kun je, door het ip adres van het modem in te tikken, in het menu komen en daar de signaalsterkte aflezen. Maar of dat ook bij een mediabox kan weet ik niet.

Waar rook is, is stroom

Toegang tot modem heb ik wel :) maar niets kunnen vinden en redelijk handig met de pc en toebehoren haha.

Ik begrijp dat 39dB ideaal is onder perfecte omstandigheden, we zaten op 33dB en na deze 2 aanpassingen op 36dB. Ga de kabel nog vervangen en potje boven afsluiten met een weerstand en beter dan dat wordt het niet.

bprosman

Golden Member

Waar kan ik de info in het modem zien?

Omdat je het over een modem had , ging ik er vanuit dat je naast je mediabox nog een los modem (in de meterkast ?) had.
Inderdaad daarop inloggen, als je de inloggegevens nooit aangepast hebt staan ze op een sticker op het modem.
Vaak zit het modem op 192.168.178.1

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ja klopt, naast mediabox ook ziggo modem in de meterkast.

Op 16 november 2020 06:26:13 schreef sanscorp:
..Potje bij tv en versterker geplaatst, nu van 33dB naar 36dB.

Ik heb het topic maar scannend gelezen, dus vergeef me als ik met een open deur kom. Ik heb de indruk dat het nogal een uitgebreide installatie is. Versterkers, splitters, my oh my. Woon je in een kasteel? Normaal is dat niet nodig, gewoon goede coax en connectoren en klaar ben je. Hoe minder meuk hoe beter.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik heb het al vereenvoudigd.

Was:
AOP - splitter - modem
AOP - splitter - versterker -tv beneden en tv boven.

Splitter verwijderd, versterker vernieuwd, modem op versterker aangesloten (0dB) en tv op +2 en +4dB aangesloten.

Versterker is nodig want signaal was te slecht, gok 2x 20 meter kabel voor 2 tv's.

Alle kabels (losse korte stukken) vervangen en nu allen goede kabels.

Maar het is zo wel voldoende denk ik.

bprosman

Golden Member

Splitter verwijderd, versterker vernieuwd, modem op versterker aangesloten (0dB) en tv op +2 en +4dB aangesloten.

Dat is iets wat Ziggo nu juist afraadt.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ondanks dat de versterker daar nu juist voor bedoeld is?

bprosman

Golden Member

Op 16 november 2020 10:11:18 schreef sanscorp:
Ondanks dat de versterker daar nu juist voor bedoeld is?

Dat is een misverstand, een versterker is om kabelverliezen te compenseren op langere afstanden. In je meterkast heb je nog helemaal geen kabelverliezen.
Maar meten is weten, door de de signaalwaarden uit te lezen in je modem weet je of via de splitter of versterker beter werkt.
Je ingaande signalen moeten van voldoende sterkte en kwaliteit zijn. Vaak is de BER meting die je op een TV kunt doen ook een goede indicatie.
Een versterker kan een verzwakt signaal versterken maar geen slecht signaal verbeteren.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Volgens de handleiding en technische gegevens is de 1e uitgang onversterkt en speciaal voor het modem.

Doordat deze als splitter fungeert hoef ik hem niet daarvoor nog eens af te takken en verminder zo de hoeveelheid aftakkingen.

bprosman

Golden Member

Op 16 november 2020 11:19:55 schreef sanscorp:
Volgens de handleiding en technische gegevens is de 1e uitgang onversterkt en speciaal voor het modem.

Doordat deze als splitter fungeert hoef ik hem niet daarvoor nog eens af te takken en verminder zo de hoeveelheid aftakkingen.

Deze discussie word op het Ziggo forum regelmatig gevoerd. De handleidingen van Ziggo geven de voorkeur voor de splitter dan de 0dB uitgang. Misschien dat "Fantomaz" hier nog eens voorbij komt die werkt (of werkte) dagelijks in die hoek.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik zal eerst eens zoeken waar ik de signaalsterkte kan vinden op het modem. Indien in orde laat ik het zo, anders terug met splitter.

Blue Sky

Cableguy

Een splitter of verdeler zoals wij dat noemen verliest een 4 dB, daar komt de kabel lengte nog bij.

Waar rook is, is stroom

De splitter die er hing was inderdaad een 4.5db.

Ik zou met het modem moeten meten direct aan het AOP en daarna zoals nu aangesloten via de versterker en kijken wat het verschil is.

RAAF12

Golden Member

Op 14 november 2020 14:17:56 schreef sanscorp:
Huidige kabel is dus een groene, denk origineel bouw, geen opschrift, enkel geisoleerd (alleen kern).

Groene grondkabel heeft altijd een opschrift het is alleen lastig te lezen. Beetje grafietpoeder erop doet wonderen. Alleen had ik dat niet bij de hand. Werkt die installatie nu goed?

Zeker lastig te lezen ja!

Bij het modem heb ik 38dB en bij de TV 36.
Deze groene kabel vervangen zou nog wel moeten helpen.

Installatie werkt verder wel OK maar de kabel ligt ook al klaar en het trekken er van is een kleine moeite.

Arco

Special Member

Bij huidige digitale tv is de dB waarde niet meer zo interessant. (je hebt tenslotte wel of geen ontvangst, een sterker signaal wordt 't niet beter van)
De errorwaardes zijn wel interessant: CRC/FEC errors staan bij mij na 1024 uur uptime nog steeds op 0 (kpn lijn)

Letters op de kabel zijn ook leesbaar te maken door er met een brede zwarte viltstift over te gaan en dan weer eraf vegen.
De letters zijn dan groen met een zwarte achtergrond...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

CAI 1978, verder kom ik niet met het blote oog, toch maar eens een viltstift erover halen. Goeie tip!