Oude bruggelijkrichters vervangen

Hallo,

Ik ben aan het knutselen aan een Akai tapedeck GX-77. Een zekering op het power supply board brandt gelijk door bij inschakelen. Ik heb twee oude bruggelijkrichters eruit gesoldeerd en deze zijn defect volgens mij. Nu heb ik al flink gezocht, maar kan niet echt dezelfde vinden. Volgens de service manual zijn het wel kritieke onderdelen. Weet iemand waar ik deze onderdelen nog zou kunnen vinden of dat ik ze eventueel door andere typen kan vervangen?

Thanks voor de input!

Stefan

Betreft 4B4B41. 100/4.0A en RB152 200/1.5A

EgbertG

Golden Member

de kans is dan groot dat er ergens sluiting zit na je bruggelijkrichter .... oudere condensatoren altijd verdenken!

Arco

Special Member

Voor vervanging gebruik ik meestal deze ronde, daarvan zijn de pootjes simpel in de gewenste stand te buigen...
https://nl.farnell.com/vishay/2w04g-e4-51/bridge-rectifier-2a-400v/dp/…

https://nl.farnell.com/productimages/standard/en_GB/42551772.jpg

Die 4A lijkt me een standaard model: https://nl.farnell.com/vishay/vs-kbpc608pbf/bridge-rectifier-6a-800v/d…
(moeilijk te zeggen van de foto en zonder maten)

Weet je zeker dat ze kapot zijn? (gaan zelden stuk en zeker niet met 2 tegelijk)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 16 november 2020 10:53:05 schreef EgbertG:
de kans is dan groot dat er ergens sluiting zit na je bruggelijkrichter .... oudere condensatoren altijd verdenken!

. Die heb ik allemaal vervangen. Heb die oude nog eens gemeten met een esr meter trouwens, en die waren allemaal nog goed eigenlijk.

Op 16 november 2020 11:02:50 schreef Arco:
Voor vervanging gebruik ik meestal deze ronde, daarvan zijn de pootjes simpel in de gewenste stand te buigen...
https://nl.farnell.com/vishay/2w04g-e4-51/bridge-rectifier-2a-400v/dp/…

[afbeelding]

Die 4A lijkt me een standaard model: https://nl.farnell.com/vishay/vs-kbpc608pbf/bridge-rectifier-6a-800v/d…
(moeilijk te zeggen van de foto en zonder maten)

Weet je zeker dat ze kapot zijn? (gaan zelden stuk en zeker niet met 2 tegelijk)

Bedankt. Als ik die naar mijn idee kapotte doormeet geeft de meter overload aan. Er zit nog een identieke op de printplaat en die geeft wel een waarde aan. Ik zou anders niet kunnen bedenken waardoor die zekering er gelijk uitvliegt. Maar goed, ben verre van een expert. Ik ga het gewoon proberen.

Arco

Special Member

Da's geen overload. maar open (oneindig)
Als hij goed is moet je tussen beide ~ en - open meten, en met omgedraaide meetpennen iets van 0.6...0.9v. Ditzelfde tussen beide ~ en +
(meter op diodestand)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 16 november 2020 11:55:19 schreef Arco:
Da's geen overload. maar open (oneindig)
Als hij goed is moet je tussen beide ~ en - open meten, en met omgedraaide meetpennen iets van 0.6...0.9v. Ditzelfde tussen beide ~ en +
(meter op diodestand)

[bijlage]

Dank je wel. Iedere meting geeft OL in ieder geval.

maartenbakker

Golden Member

Dan is hij stuk, maar daar vliegt de zekering er niet van uit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

Iedere meting geeft OL in ieder geval.

Dat is vreemd, 4 onderbroken diodes kan ik me niet voorstellen.
Bij een defecte brugcel gaat er meestal 1 of meer diodes in sluiting.

Arco

Special Member

En dat dan ook nog op 2 verschillende brugcellen tegelijk, bijna onmogelijk... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 16 november 2020 10:47:22 schreef Stefalf:
Ik heb twee oude bruggelijkrichters eruit gesoldeerd en deze zijn defect volgens mij.

Het is defect of niet, dat kun je gewoon meten. Wat heb je gemeten en hoe?
Daarna kun je aan vervanging denken.
As ze niet defect zijn, kun je de volgende fout eruit meten. Het scheelt veel werk als je alleen de defecte onderdelen vervangt. Op gevoel vervangen, omdat je denkt dat het stuk is, levert zelden een goed werkend toestel op. Meer dan eens worden nieuwe fouten geïntroduceerd, door het plaatsen van verkeerde onderdelen, goede onderdelen verkeerd plaatsen, vernielen van printsporen en soldeerspetters, die sluiting maken.

Klopt. Had blijkbaar niet goed gemeten.

Als je denkt dat ze defect zijn moet de zekering ook zijn onderbroken, waarom denk je dat ze defect zijn?

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 16 november 2020 15:09:53 schreef Martin V:
Als je denkt dat ze defect zijn moet de zekering ook zijn onderbroken, waarom denk je dat ze defect zijn?

Ik dacht dit, omdat de condensatoren allemaal vernieuwd zijn en er verder niet zoveel componenten op die voedingsprint zitten. Maar zoals gezegd, ik heb daar verder te weinig kennis van. Ik kijk wel eens rond of ik een donorapparaat kan vinden met nog een goede voedingsprint.

pa3gws

Golden Member

Plaats eens duidelijke foto's van de hele print.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 16 november 2020 20:48:02 schreef pa3gws:
Plaats eens duidelijke foto's van de hele print.

Zal ik morgen eens doen.

Sine

Moderator

Sneuvelden die zekeringen voor of na het vervangen van de condensators?

Op 16 november 2020 21:14:07 schreef Sine:
Sneuvelden die zekeringen voor of na het vervangen van de condensators?

Erna. Alles werkte prima, maar daarna een beetje slordig met de besturingsprint omgesprongen. Iets heeft sluiting gemaakt. Nu heb ik die besturingsprint, waar vanaf de voedingsprint verschillende spanningsdraden lopen losgekoppeld. Zodra ik nu de spanning inschakel knalt de zekering er uit. Plaats morgen wel een foto.

Erna. Alles werkte prima, maar daarna een beetje slordig met de besturingsprint omgesprongen. Iets heeft sluiting gemaakt. Nu heb ik die besturingsprint, waar vanaf de voedingsprint verschillende spanningsdraden lopen losgekoppeld. Zodra ik nu de spanning inschakel knalt de zekering er uit. Plaats morgen wel een foto

Schiet lekker op zo. Je hebt hem stuk gerepareerd dus.

Bruggelijkrichters gaan zoals gezegd zelden of nooit stuk. Het gebeurt wel en dan is de oorzaak bijna altijd meteen duidelijk. Ik vermoed dat je een paar draden verwisseld hebt. Lijkt me het handigste om dat eerst uit te zoeken.

pa3gws

Golden Member

Dit is dus het gevolg van een zinloze recap.
Zoek daar maar eens goed misschien wel een soldeerverbinding met een naast liggend spoortje.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Recappen is altijd zinloos maar sinds er vloggers bestaan moet alles gerecapped worden.

I thought, I thought of everything

Op 17 november 2020 09:39:37 schreef pa3gws:
Dit is dus het gevolg van een zinloze recap.
Zoek daar maar eens goed misschien wel een soldeerverbinding met een naast liggend spoortje.

De recap was goed gelukt. Was al een paar weken geleden gedaan. Ik was bezig met een ander probleem, namelijk dat het spoelen traag verliep. De spoelmotoren zouden zo’n 14 v moeten krijgen en ik meette slects 2,9v.

Nog een foto van de voedingsprint. Linksboven zie je dus pinnen met verschillende spanningen. De kabels lopen naar de besturingsprint en zijn daar losgekoppeld.

Op 17 november 2020 09:52:30 schreef paulp:
Recappen is altijd zinloos maar sinds er vloggers bestaan moet alles gerecapped worden.

Op 17 november 2020 09:39:37 schreef pa3gws:
Dit is dus het gevolg van een zinloze recap.
Zoek daar maar eens goed misschien wel een soldeerverbinding met een naast liggend spoortje.

Ik ben maar een leek, maar je leest en hoort toch inderdaad vaak dat die condensatoren na zo’n 40 jaar wel op zijn. Heb ook in mijn Akai AM-U61 de twee grote condensatoren vervangen. Na meting bleken die oude nog goed, maar het geluid was echt een wereld van verschil. Voorheen koud en niet krachtig en nu vol en warm.

Sine

Moderator

Op 17 november 2020 09:52:30 schreef paulp:
Recappen is altijd zinloos....

Nee, dit soort opmerkingen zijn altijd zinloos.

Kunnen we het een beetje ontopic houden en niet meteen van alles aannemen?

@Stefalf,
Een deel van die aannames komt door gebrek aan informatie, als je meteen je probleem duidelijk had gemaakt had men niet hoeven 'zwemmen' naar een mogelijke oplossing.