24 volt loodaccu lader 800mA accu

hoi, ik ben op zoek naar een simpel schema van een lader voor een 24 volt 0,8amp loodaccu, zou dus een laadstroom nodig hebben van 80mA (10%?) iets met een L200c als ik rondkijk op internet? heb nog een kleine 24volt trafo die kan ik gelijkrichten voor de ingangsspanning dat moet voldoende zijn. maar ben niet zo handig in het verder uitrekenen van de R's en C's om de L200 heen, heeft iemand misschien iets liggen? Bedankt, rick

Arco

Special Member

Ik geloof niet dat er 24v accu's van maar 800mA bestaan. Weet je dat heel zeker?
Simpele lader:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

klopt, ik heb er 2 van 12 in serie staan maar door de behuizing en aansluiting er omheen werkt het voor mij makkelijker als ik ze als set oplaad. bedankt voor het schema, ga ik ff achteraan.

klopt, ik heb er 2 van 12 in serie staan

Wat klopt er dan??? Heb je de opmerking van Arco gezien?

Ik geloof niet dat er 24v accu's van maar 800mA bestaan.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Maar er bestaan er misschien wel van 12V= 0,8 A. Als er daarvan twee in serie staan...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik heb een 12V 1,2Ah loodaccuutje. Maar die is nog geen 10x5x5cm groot (grove schatting, edit: 9,5x5x4,5). Twee 12V 0,8Ah gevalletjes zijn dus samen ongeveer net zo groot als een 0,2 liter chocomel pakje? Ik ben inderdaad wel benieuwd naar een fotootje...

benleentje

Golden Member

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
fred101

Golden Member

Op 13 november 2020 14:09:49 schreef big_fat_mama:
Maar er bestaan er misschien wel van 12V= 0,8 A. Als er daarvan twee in serie staan...

Ja die bestaan. Ben ze al twee keer tegen gekomen. Zijn grofweg 2 a 3cm dik en iets van 10x6cm groot (geschat, kan er naast zitten)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Opgelet, luitjes, er is (misschien onterecht) gesproken van 800 mA, niet van 800 mAh.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
benleentje

Golden Member

Met de opmerking dat 10% 80mA is ga ik er wel vanuit dat het 800mAh aan capaciteit moet zijn. Maar doet er verder ook helemaal niet toe. TS vraagt letterlijk om een 24V @ 80mA lader.

https://www.circuitstoday.com/wp-content/uploads/2009/03/adjustable-regulator-circuit-using-l200.jpg

Om deze regelaar in te stellen op 27.6V en 80mA zijn de volgende weerstanden nodig.

R3 = 5,6 ohm Voor de stroom instelling
R2 = 7,38k ohm of beter een vaste weerstand van 6800 ohm + potmeter van 1k ohm
R1 = 820 ohm
Naast C1 nog een 0,22uF

De rest geheel volgens schema

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

bedankt benleentje, precies wat ik zoek maak het nog uit wat voor soort condensator van 0.22μF naast c1? die link is inderdaad de accu die ik gebruik

[Bericht gewijzigd door oev67 op vrijdag 13 november 2020 20:59:07 (30%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Met de opmerking dat 10% 80mA is ga ik er wel vanuit dat het 800mAh aan capaciteit moet zijn.

Helemaal akkoord, ik probeerde het iets subtieler uit te drukkken ;)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
benleentje

Golden Member

Op 13 november 2020 20:53:59 schreef oev67:
bedankt benleentje, precies wat ik zoek maak het nog uit wat voor soort condensator van 0.22μF naast c1? die link is inderdaad de accu die ik gebruik

Ik haal die 0,22uF alleen uit het schema maar geen idee welke type het beste is ik denk gewoon keramisch.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Met de MC33063 schakeling heb je een switcher en dus veel minder verlies.
Daarbij is de L200 moeilijk te vinden (is om een of andere reden nooit erg populair geweest en nu alleen nog in antiquariaten te vinden... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik wil het graag geloven, beste @Arco, maar er zit daar zo een vies ding in, een _spoel_ horror horribilis. Elco's en leds en raspberry's koop je uit de catalogus, maar spoelen die lijk je te moeten wikkelen, met alle mogelijke soorten en diameters draad en diverse kernen en wat nog al niet. Op een of andere manier ben ik er nooit aan toe gekomen, en iets zegt me dat ik daarmee niet alleen sta. Vooral daarom heb ik ook nooit zelf een schakelende voeding opgezet.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

benleentje: die L200 is toch gewoon een serieregelaar? Dan is "...de rest geheel volgens schema" niet juist. Met 18 volt ingangsspanning kun je die 24 of 27 volt niet bereiken. Dat moet een switcher met een spoel, of een condensator, worden.

Arco

Special Member

Elco's en leds en raspberry's koop je uit de catalogus, maar spoelen die lijk je te moeten wikkelen

???
Farnell heeft al 77 verschillende van 220uH... ;) https://nl.farnell.com/c/passive-components/inductors/power-inductors/…
Vanwaar toch die ongegronde angst voor switchers bij velen?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik weet het niet hoor, maar zo'n spoeltje is makkelijker te bestellen dan die antieke L200.

https://nl.mouser.com/ProductDetail/Wurth-Elektronik/7447706221?qs=GBL…

Dan is die MC33063 ook wel weer een antiek ding maar die wordt tenminste nog wel gewoon gemaakt en is ook te bestellen.

Een 80 mA stroombron is ook zo met elke andere 78.... regelaar te maken. En dan zijn er nog gewoon kante en klare ic's waar alles voor dergelijk ladertje al netje is geïntegreerd. Inclusief begrenzingen en timers.

Add

Deze bijvoorbeeld: https://www.ti.com/lit/ds/symlink/uc2909-ep.pdf?ts=1605304826240&ref_u…

Dan moet je inplaats van google gewoon bij chipfabrikanten zoeken zoals hier:

https://www.ti.com/power-management/battery-management/charger-ics/pro…

En hier:

https://www.analog.com/en/parametricsearch/11471#/p5380=Lead%20Acid&p5…

En zo zijn er nog wel duizend. Voordeel van op deze manier zoeken dat je geen obsolete parts gaat gebruiken. En dat je de ic's gewoon kunt bestellen.

ik zat ook tegen die spoel aan te hikken (heb nooit wat met spoelen gehad) , voordeel van die L200 is dat hij uit de prehistorie komt, net als ik... maar ik ga die andere tips doorkijken, over die 18 volt uit het L200 schema daarvan dacht ik eigenlijk dat het een tikfout was en 28 volt was.

over die prehistorie, de laatste keer dat ik in vlaardingen bij van der bend onderdelen haalde zei hij tegen me dat hij zijn klanten grijs zag worden en er geen jonge gasten meer aan electronica met losse componenten begonnen, kort daarna was hij dicht....

over die prehistorie, de laatste keer dat ik in vlaardingen bij van der bend onderdelen haalde zei hij tegen me dat hij zijn klanten grijs zag worden en er geen jonge gasten meer aan electronica met losse componenten begonnen, kort daarna was hij dicht....

Waarschijnlijk niet met zijn tijd meegegaan. Ik heb de indruk dat er heel veel nieuwe innovatieve dingen gebeuren. Alleen anders dan vroeger. Voorheen ging iedereen zijn boxen, eindversterkers, computers en mengtafels zelf bouwen. Het barstte ook van de boeken en tijdschriften vol met ideeën en tips. En het was lonend ook om zelf iets te bouwen.

De moderne elektronica is zo goed en zo goedkoop geworden dat je deze dingen alleen maar als bezigheidstherapie zelf gaat bouwen. Er is juist in bijvoorbeeld de makerwereld een enorme creativiteit en inoviteit ontstaan. Vroeger onmogelijk te verkrijgen onderdelen bestel je online en liggen in een paar weken bij je in de brievenbus. Allerlei vroeger onbetaalbare meetapparaten en gereedschappen kun je nu ook voor weinig geld kopen. Het digitale multiemetertje van vijf euro bij de bouwmarkt is zoveel beter en bruikbaarder als de 100 gulden mutimeter die in 1980 bij Tandy kon kopen dat geen mens er aan denkt om nog zoiets te gaan kopen.

Wie had er in 1980 een kleine kunstof extrusie productielijn in zijn hobbykamer staan. De meeste knutselaars hebben nu toch wel een al dan niet zelf gebouwde 3d printer staan. Een vector netwerk analyzer koste vroeger een vrijstaande villa met zwembad in de tuin. Nu kost een nanovna vijf tientjes bij ome ali. Nee, hij is niet zo goed als die villa maar wel prima bruikbaar. En in een hobby situatie ga je dan van niets naar iets.

Ik denk dat er in de hobby en elektronica wereld enorm veel en misschien wel meer gebeurt dan in de jaren 80. Gewoon omdat mensen meer tijd hebben en omdat het veel makkelijker is om aan onderdelen te komen en ze uit te zoeken.

Als je in de oude tijd een acculader wilde bouwen ging je naar de elektronica winkel die dan met bijvoorbeeld een L200 op de proppen kwam. Maar alternatieven had de beste man niet. Nu trek je internet open en er blijken heel veel slechtere en ook betere alternatieven te zijn. Keuze zat dus. En de mensen die dit doen zijn niet de grijze mensen die hun winkel sluiten maar juist de jongere mensen die dus niet in die winkel komen.

1) Mijn natte vinger "max laadstroom" getal voor loodaccus is 0.25C niet 0.1C. De gelinkte voorbeeld 0.8Ah accu is 0.3C.
2) Een lineaire laadregelaar is met dit soort lage stromen/spanningen best te doen lijkt me.

Waarom wil je C/10 laden? Heb je altijd > 15h om te laden? Volgens mij was er iets met loodaccus dat altijd heel "soft" laden niet goed voor ze is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Bij 27.5v kun je de lader er continu aan laten hangen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

over die 18 volt uit het L200 schema daarvan dacht ik eigenlijk dat het een tikfout was en 28 volt was.

Ik heb gewoon even een standaard online schema gevonden en die hier neer gezet. Die 18V moet minimaal 30V zijn en maximaal 40V.

Een 80 mA stroombron is ook zo met elke andere 78.... regelaar te maken.

De L200 is een soort van dubbele 78xx. Het regelt de spanning als de stroom.

Ik weet het niet hoor, maar zo'n spoeltje is makkelijker te bestellen dan die antieke L200.

De TS vroeg om schema rond de L200 in die geef ik hem.

Waarom wil je C/10 laden? Heb je altijd > 15h om te laden? Volgens mij was er iets met loodaccus dat altijd he7el "soft" laden niet goed voor ze is.

Dat softladen weet ik niet maar continu achter de lader is inderdaad niet heel goed dan krijgt je corrosie op de platen van.
Dus ideaal zou zijn opladen en dan op de zeg 2 weken weer opladen of geheel automatisch die bv onder 95% weer gaat opladen, maar of die tijd voor softladen en gewoon laden slechter is zou ik dus niet durven zeggen.

Wel zou ik zelf de maxstroom op 0,4C durven zetten omdat zoveel laadstroom er ook alleen maar ingaat als de accu echt leeg is en dat al heel snel zal zakken naar rond de 0,3C

R3 zou dan ook makkelijk kunnen worden R3 = 0,45 / Imax. De 0,45 komt uit de datasheet voor de gemiddelde spanningsval waarbij de stroom regeling in werking treed.
R3 = 0,45 / 0.32 = 1.4Ω
Pr3 = I2 * R = 0.32 x 0.32 x 1.4 = 0.14W. Een standaard 1/4W of 0,25W weerstand is dus ruim voldoende.
De 1,4 ohm weerstand is niet zo standaard en daar mag je ook 1,5Ω voor nemen voor een iets grotere stroom of anders 1,2Ω. voor een wat lagere stroom.

2) Een lineaire laadregelaar is met dit soort lage stromen/spanningen best te doen lijkt me.

Dat dacht ik ook maar dat is aan de TS

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

ik heb een beetje rondgekeken voor een (lineaire) lader maar zo'n kleine voor 24V en maar 80mA heb ik niet gevonden dus dacht ik dan maar een simpele zelf bouwen, ff op ebay gekeken en daar zijn er een paar die de L200c aanbieden dus als ik niks kan vinden dat kant en klaar is of een kit dan ga ik voor de 200. tot zover allemaal bedankt voor de informatie. word erg gewaardeerd mvg Rick

vergeten

Golden Member

Op 13 november 2020 23:01:17 schreef Ex-fietser:
Ik weet het niet hoor, maar zo'n spoeltje is makkelijker te bestellen dan die antieke L200.

Valt wel mee hoor :)
L200

L200 nog 466 stuks!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.