Beckhoff BC9000 (Incorrect or faulty library implemented)

Dag,

Ik ben mijn Beckhoff BC9000 aan het herprogrammeren. Ik krijg connectie want ik kan downloaden en alles in run/stop/config plaatsen.

Maar om de 1 of andere reden werken de I/O's niet. De LED flikkerd 9 keer en dan nog 1 dus de foutcode is ==> Incorrect or faulty library implemented.
Maar ik heb hem terug naar factoy default gereset. En het boot project gedelete & overschreven. Alsook de Twincat config gedelete. Kortom, volgens mij het is een lege doos. Wat voor foute library kan dat dan zijn?

Ik heb via KS2000 V4 gezien dat de offset op mijn I/O's op 128 staat. Dus Out1 AT %QX128.0 : BOOL; zou toch de eerste DO moeten zijn?

Iemand een idee waarom mij DO's niet schakelen?

groetjes
stieve

GJ_

Moderator

Dat is altijd een ge**** met Codesys. Je hebt een nieuwere versie van Codesys met andere libraries dan de libraries die je gebruikt hebt voor je programma. Als je het programma dan wil laden met de nieuwe versie heb je een probleem.

Als je een Codesys programma opslaat moet je het exporteren, inclusief libraries. Bij een PLC heb je dit soort problemen normaal niet.

Dit is letterlijk het totale programma;

PROGRAM MAIN
VAR
Out1 AT %QX128.0 : BOOL;
END_VAR

En dan een LAD met een COIL voor die Out1.

Daar zitten toch geen libraries in?

Heb je alleen digitale I/O? Ik kan me iets herinneren van lang geleden dat je fysiek eerst de analoge poorten (links dus) en daarna de digitale poorten (rechts er van) moet plaatsen. De analoge I/O begint dan niet op adres maar krijgt een hoger nummer. wat ik me ook herinner, maar daar heb je niets aan is dat Beckhoff nogal wat grillen lijkt te hebben...

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.

Ik heb een hele reeks aan kaarten. Van ellende heb ik er al veel verwisselt. Dit is een KL2488 maar ik heb ook KL2134's liggen.

Kleine update:
- ik heb in mijn PLC Controller op PC target ipv BC target geklikt... daarom leek het alsof er gedownload werd maar dat was niet zo. Nu dus wel.

Het goede nieuwe is dat de error code ook verandert is nu. Ondertussen ben ik bij 7 aangekomen;
7 pulses(BC9000/BC9100only)0Note: Cycle time was exceeded(see Table 1 Register 17 [}76])Warning: the set cycle time was exceeded. Thisnote (flashing of the LED) can only be reset by re-booting the BC.Remedy: increase the cycle time

Als ik naar factory settings ga en de K-bus reboot is de error weg. EN komt pas terug als ik gedownload heb. Dus moet het ergens iets in mijn programma zijn. Zie vorige post het programma. Veel kan er dus niet mis aan zijn :).

Ps: volgende keer wordt het toch een LOGO! of een Honeywell controller. Djeezus wat een zooi dit.... :D

GJ_

Moderator

Ik ben ook niet echt Beckhoff fan. In België hebben ze een top importeur met goede ondersteuning. In Nederland was het een schandalige vertoning met een onbeschoft varken van een directeur. Dat heeft ook niet geholpen.

In Lummen hebben ze een kantoor. Maar in alle eerlijkheid ben ik niet zo geneigd om hun te contacteren. Na een tijdje verwijzen ze toch naar een opleiding. En het is niet zo dat ze in een auto zullen springen en naar mij toekomen.

In ieder geval, enig idee wat ik aan error code 7 zou kunnen doen ? :)

@_GJ,
W.b.t. het servicebetoon van IAL in Haarlem kan ik het wel met je eens zijn, hoewel er ook wel een welwillende enkeling te vinden was met jammergenoeg te weinig kennis van zaken. Voor zover ik weet is dat nu inmiddels een echte Beckhoff dependance. Hopelijk krijgt Nederland nu een betere ondersteuning.

In de auto springen gaan ze nu ook vast niet doen....

[Bericht gewijzigd door soldeersmurf op maandag 16 november 2020 21:42:53 (16%)

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.
GJ_

Moderator

Op 16 november 2020 21:39:22 schreef soldeersmurf:..een welwillende enkeling...

Diegene die de cursussen gaf was ook OK. Het probleem zat hem echt in de directeur en zijn schrikbewind. En zijn gedrag naar de klanten en leveranciers.
De libraries zoals PID's waren er letterlijk 6x zo duur als in België.
In de auto springen lijkt me nooit nodig. Een zetje in de rug via telefoon is al mooi.

Voor wat betreft de huidige storing lijkt het een overschrijding van de watchdogtimer te zijn of de task duurt langer dan de toegewezen tijd.

Ik heb de tijd voor de watchdog timer al op 800ms gezet. Daar waar de gemeten cycle time +- 200 µs.

Lullige vraag misschien maar, de MAIN lus, die repeat zich vanzelf? Toch? Of moet ik iets typen in de aart van een while 1==1 lusje?

GJ_

Moderator

Als je er zelf een lus in typt gaat ie zeker fout :-) Dan komt ie nooit aan z'n I/O slag en loopt ie vast in de watchdog.

Je kunt de task ook gewoon op freewheeling zetten en de watchdog uitschakelen natuurlijk.

Het is in orde gekomen.

Oplossing;
In de KS2000 staat dat de offset van de I/O's 128 is. Dus de eerste DO zou zijn Q128.1.
Maar kennelijk is de documentatie bagger. Het is niet Q128.1 maar Q0.1.

Ik denk er het mijne van....

Bon, kan ik hier ergens deze regels als solution aanduiden voor als er nog andere forumgebruikers problemen hebben?

GJ_

Moderator

Op 18 november 2020 17:19:49 schreef StevenDCS: Ik denk er het mijne van....

:-)

Ik zeg niks...

...en da's best bijzonder