Soldeertip van een tandarts

Vandaag iets nieuws geleerd: zie filmpje https://www.youtube.com/watch?v=OEmxfNzTnsQ van 14:05-14:17.
-> gebruik een RVS tandartsenhaakje om een 'gaatje' in de vloeibare soldeer te maken. Dit gaat me veel gemak bezorgen!

Maar misschien kenden jullie deze tip al.

Ja, dat wist ik al. Ik gebruikte vroeger een stopnaald uit moeder's naaikistje totdat ik Rosmalen op tandarts-martel-werktuigjes stuitte. Die zijn ook prima om gaatjes mee uit te krabben zoals krulletjes na het tappen van blinde schroefdraad.

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.
Hugo Welther

Moderator

Andere truc is een stift van een (dun) vulpotlood om een gat in een PCB door te prikken. Het is wel erg breekbaar.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
pietplof

Golden Member

Via een bevriende tandarts heb ik tientallen haakjes,, wringijzers, en gruwelijke tangen gektegen.
Ik gebruik ze voor heel veel verschillende klussen maar voor gaatjes openmaken dan wel iets vergroten zijn de vijltjes zonder meer ideaal.
Ze bestaan uit een klein rond handvatje met daaraan een soort raspje. Soms spiraalvormig en soms gewoon recht. Ze zijn er in verschillende maten.

In de tandartspraktijk worden deze dingen gebruikt om na een zenuwbehandeling de dode zenuwresten uit de wortels van de tandend/ kies te halen. De zenuwgang wordt als het ware schoongeschraapt.
Deze vijltjes zijn dus bijzonder praktisch voor het doel waar TS over schrijft.

festina lente

Op 16 november 2020 23:01:19 schreef pietplof:
Ik gebruik ze voor heel veel verschillende klussen maar voor gaatjes openmaken dan wel iets vergroten zijn de vijltjes zonder meer ideaal.
Ze bestaan uit een klein rond handvatje met daaraan een soort raspje. Soms spiraalvormig en soms gewoon recht. Ze zijn er in verschillende maten.

Bedoel je zoiets? https://www.banggood.com/10pcs-Stainless-Steel-Dental-Tools-K-File-25m…
Wel een beetje duur om te bestellen daar (ook al is het China). Dan zijn 'gebruikte' van een bevriende tandarts beter :-)

Tidak Ada

Golden Member

Daar lagen bergen van in Deurne tussen de boortjes en freesjes. Ik kon er geen toepassing voor bedenken....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
bprosman

Golden Member

Ouderwetse (houten) tandenstoker, of stukje gelakt koperdraad wil ook wel werken (voor het openmaken, niet voor het op-ruimen).
Op Radio markten stond inderdaad een Engelsman met een heel arsenaal van die dingen.

[Bericht gewijzigd door bprosman op dinsdag 17 november 2020 10:51:07 (25%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fatbeard

Honourable Member

Baco in IJmuiden heeft wel eens zulke spullen...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Prutsers.
Een vacuum bout werkt stukken beter. Je hebt hem nodig om de onderdelen er uit te halen, zonder de print te beschadigen. De gaatjes zijn dan meteen ook schoon voor het nieuwe onderdeel.
Nu heeft niet iedereen een desoldeerstation, maar op de tweede plaats komt dan het handbediende vacuum pompje en als laatste mogelijkheid desoldeerlitze. Dat heb ik ook maar dan moeten de andere methodes falen, doordat je ergens zeer moeilijk bij kunt.

Bij het desoldeerpompje knip ik een heel klein stukje uit het teflon zuigbuisje. Je kunt de soldeerbout dan tegen de soldeerplaats houden en de pomp over het geheel houden.

[Bericht gewijzigd door buzzy op dinsdag 17 november 2020 12:50:40 (15%)

Op 17 november 2020 12:48:27 schreef buzzy:
Prutsers.

Als ik een print heb met een groot stuk koper op de print (massa) en aan beide kanten een 'pad', lukt het me niet met litze en m'n 50 W Wellerbout (puntje 7, 370C)) om het gaatje in de print leeg te treken. Te weinig hitte-overbrenging... Misschien dat een puntje 8 (450C) beter gaat?

Ook m'n el cheapo 80 W desoldeerstation (ZD-915) trekt het dan niet. Te weinig hitte-overbrenging...

Alleen m'n EUR 10 kostende 60 W bout met superdikke punt / metalen staaf (je weet wel, zo'n ongeregeld ding dat rechtstreeks in het stopcontact gaat) krijgt het dan voor elkaar met litze erbij.

Ik ga daarom het tandartsenprikkertje proberen :-)

En ik heb inderdaad ook nog zo'n handpompje, ik zal die nog eens proberen.

Op de meeste printen geen probleem, maar printen met veel koper aan een van de pootjes van de component + pads aan beide kanten van de print, dat trekt mijn apparatuur meestal niet.

[Bericht gewijzigd door Roland11 op dinsdag 17 november 2020 13:28:51 (16%)

Op 16 november 2020 20:17:34 schreef Roland11:
Vandaag iets nieuws geleerd: zie filmpje https://www.youtube.com/watch?v=OEmxfNzTnsQ van 14:05-14:17.
-> gebruik een RVS tandartsenhaakje om een 'gaatje' in de vloeibare soldeer te maken. Dit gaat me veel gemak bezorgen!

Maar misschien kenden jullie deze tip al.

Even tijd gemaakt om te kijken,
goede tip!

pa3gws

Golden Member

Op 17 november 2020 12:48:27 schreef buzzy:
Prutsers.

We kunnen ons niet allemaal zo'n dikker Weller veroorloven. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Kruimel

Golden Member

Geïnspireerd door het benoemd worden in een YouTube filmpje op het kanaal van bigclivedotcom (weet niet meer welk filmpje) heb ik uit China een setje van deze dingen gekocht, verrassend praktische dingen:

https://i.ebayimg.com/images/g/IqcAAOSwUR9cjmMY/s-l500.jpg

Deze werken als er een beetje ruimte is ook voor gaatjes waar nog een pootje in zit omdat ze hol zijn en een relatief dunne wand hebben. Ik zie dat ze er ook varianten zijn zijn aan een sleutelring, die kunnen handiger zijn, maar zijn zo te zien niet hol, maar wel een stuk goedkoper dan tandartsgereedschap:

https://i.ebayimg.com/images/g/WhsAAOSwn4Vbe7pp/s-l1600.jpg

Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik wel al één van de pijpjes uit de plastic houder heb getrokken, het is wel goedkoop spul dit. De desoldeeractie wordt er echter niet minder om.

Plaatjes zijn klikbaar voor eBay links. Geen affiliatie.

pietplof

Golden Member

festina lente

Op 17 november 2020 14:48:50 schreef pietplof:
Roland11; exact.

Bedankt, ik bestel een setje 15-40, dus 1 doosje met verschillende maten. heb ze hier vrij goedkoop gevonden: https://www.aliexpress.com/i/4001095110962.html
Ik neem aan dat dat 15-40 mm de diameter is, 1,5 - 4,0 mm?
Misschien dat kleinere maten nog beter geschikt zijn, welke maten gebruik jij meestal?
Ik zie dat ze ook nog 8 en 10 hebben (0,8 en 1 mm?).

RAAF12

Golden Member

Op 17 november 2020 13:26:58 schreef Roland11:
[...]Als ik een print heb met een groot stuk koper op de print (massa) en aan beide kanten een 'pad', lukt het me niet met litze en m'n 50 W Wellerbout (puntje 7, 370C)) om het gaatje in de print leeg te treken.

Dan moet je wat langer stoken. Ik heb een klomp hars staan zodat alles lekker baad in het vloeimiddel. Dan krijg ik de meeste componenten storingsvrij en schoon weer van de PCB af. Soms gebruik ik 2 50W Weller boutjes tegelijk want ik heb geen zware boutjes :-)
Misschien moet je een soldeerstation hebben met instelbare temperatuur. Dat is toch wel handig. Of een 420 graden stift erbij kopen. 370 wordt standaard meegeleverd.

Op 17 november 2020 14:48:50 schreef pietplof:
Roland11; exact.

Ik wist niet dat er een professionele uitvoering was.
Ik gebruik al zeker 40 jaar een dun boortje met het metalen deel van een kroonsteentje.

reading can seriously damage your ignorance
fred101

Golden Member

Ook m'n el cheapo 80 W desoldeerstation (ZD-915) trekt het dan niet. Te weinig hitte-overbrenging...

Heeft mijn pace SX100 geen last van. :+ Laatst zelfs de soldeerlippen van een koelprofiel gedesoldeerd.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Een hogere temperatuur is niet altijd beter. Grote vlakken vereisen snel veel warmte en de warmte capaciteit van de meeste soldeerboutjes is niet zo groot, de punten zijn erg klein.
Om grote vlakken te solderen heb je een wat lompere bout nodig, die snel veel warmte af kan geven zonder dat die aanmerkelijk afkoelt.
Bij Philips hadden we daar een PIT bout voor, daar kon je grote vlakken mee verwarmen, dun blik solderen etc. Dat lukt niet met een modern 50 Watt boutje.
De goedkope soldeerbouten met een dikkere stift werken in dat geval ook beter. Ook weller heeft "lompe" stiften in haar programma.

https://duckduckgo.com/?q=weller+soldeerstift&t=ffab&atb=v148-…

Op 17 november 2020 16:01:17 schreef buzzy:
Ook weller heeft "lompe" stiften in haar programma.

Als ik het goed zie is de 'lompste' in de PT serie een PT-D: deze heeft een breedte van 4,6 mm. En is er zelfs in een "9" versie, dus 480C (PT-D9). Moet ik misschien maar eens proberen zolang ik mijn RVS prikker nog niet binnen heb :-)

Ik gebruik sindskort wel eens een strijkijzer als hulpmiddel bij het desolderen. Ik leg de printplaat dan op z'n kop op het strijkijzer zodat ik bij de andere kant kan. Ik gebruik dan een gewone soldeerbout en litze. Natuurlijk lukt dit niet altijd omdat de componenten in de weg zitten, soms bescherm ik die met kapton, maar als dat ook niet kan dan gebruik ik het strijkijzer als voorverwarming. Ik leg dan de print met z'n soldeerzijde op het strijkijzer.

Ik heb inmiddels ook een clone van een Atten 858D+ gekocht, een hetelucht-station dat volgensmij al een clone van een Hakko is. Die dingen moet je wel modden anders zijn ze levensgevaarlijk.

Alex P

Golden Member

Op 17 november 2020 17:29:25 schreef necessaryevil:...
Ik heb inmiddels ook een clone van een Atten 858D+ gekocht, een hetelucht-station dat volgensmij al een clone van een Hakko is. Die dingen moet je wel modden anders zijn ze levensgevaarlijk.

Ik heb zo'n ding en blijf graag gezond - wat moet er aan gemod worden?

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.

de "tandarststokers" bestaan toch ook al héél lang voor de electronika?

Hozan heeft sinds eeuwen het meest gekloonde kitje. (Hozan solder aid)

en daar zit een gaatjesprikker bij (reamer) :-).

wel goed dat een oud idee nog eens herhaald wordt. Is blijkbaar nodig.

Op 17 november 2020 17:29:25 schreef necessaryevil:
Ik gebruik sindskort wel eens een strijkijzer als hulpmiddel bij het desolderen.

dat kan handig zijn, omdat je het ook kan meenemen. Ik gebruik al jaren een Philips Stewardess hiervoor . Die kan mee op reis, het IR station is veel lastiger mee te nemen.

wel wat omgebouwd. temperatuur gaat nu tot 210° en op de zool licht een rubberlaag gekleeft (temperatuurbestendig) vrouw is toch al jaren aan de stoom..

ps : stewardess is niet wat jullie denken, .. maar wel dit :-) :

Kruimel

Golden Member

Op 17 november 2020 20:44:50 schreef Alex P:
[...]
Ik heb zo'n ding en blijf graag gezond - wat moet er aan gemod worden?

Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar. Ik heb ook zo een ding staan, maar geen problemen ervaren. Toch sta ik open voor doodsuistellende modificaties aan mijn apparatuur.

Bij sommige van die hetelucht-klonen kan de gloeidraad in het mondstuk zomaar contact gaan maken met de metalen behuizing omdat de isolatie gebrekkig en slecht ontworpen (gekopieerd) is. Na een 'geschokte' collega aangehoord te hebben heb ik mijn eigen station ook inwendig bekeken. In mijn goedkope apparaat (65 euro) was de constructie wel OK. Kortom, moeilijk te zeggen of modden nodig is.
Kortom: dit spul uit china eerst openschroeven en beoordelen voordat de stekker in de 230V gaat.

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.