soldeerbout punt vervangen

beste lezers
ik wou vandaag mij soldeerpunt vervangen en het liep even mis. eerst moest ik een kapje over de soldeerpunt los draaien en dan heb ik er aan getrokken en hij kwam er uit. maar het probleem is dat het warmtelement mee naar buiten is gekomen. en nu is hij stuk. ik heb dit bij mijn vorige soldeerbout ook gehad en ik weet niet wat ik mis doe. moet ik misschien eerst draaien dat hij los komt of hoe moet dit precies om hem er uit te halen? alvast bedankt.

RAAF12

Golden Member

Die stiften kunnen vastgebakken zitten. Inderdaad draaien of wat WD40/kruipolie erin voordat je de stift eruit trekt. Heb je foto of merk van de bout? Zo'n €6 230V bout van de bouwmarkt gaat niet zo lang mee. Op Marktplaats kan je mooie gebruikte soldeerstations kopen. Die gaan heel lang mee.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Betere soldeerbout kopen. Je hebt nu al 2 keer geld uitgegeven aan iets wat geen lang leven beschoren is.

Ik heb >30 jaar een weller en daar zit momenteel de 2de tip in. Punten die je met een schroefje moet vast zetten zijn heel zelden goed. De warmte overdracht is meestal ook niet bijster.

Over soldeerbouten en soldeerstations zijn er vele draadjes vol geschreven.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

beste
een foto zou ik kunnen sturen maar ik weet niet of dit nog nodig zal zij omdat hij nu al kapot is. ik stelde deze vraag omdat ik een nieuwe heb besteld en niet de 3 de keer op rij hem kapot maak hierdoor. maar bedankt ik zal de volgende keer hem wat heen en weer bewegen met wat wd40. nu weet ik dat ik niet een grote fout maak. bedankt voor uw antwoord

Arco

Special Member

Als we niet weten wat voor soldeerbout je hebt, valt er ook niets te zeggen of je iets verkeerd doet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bij mij komt het element ook altijd mee met de punt.
Maar dat hoort zo. Elke punt heeft een eigen element. :)

https://www.ebay.com/itm/KSGER-5pcs-T12-BC2-T12-I-T12-B-T12-K-T12-24-S…

Op 16 november 2020 19:56:15 schreef Arco:
Als we niet weten wat voor soldeerbout je hebt, valt er ook niets te zeggen of je iets verkeerd doet...

beste in bijlage een foto hij heeft al wat afgezien maar links vanboven zie je schroefdraad daar zit normaal een kapje op gedraaid die het punt op zijn plaats houd. het punt zit er nu niet meer in. en het warmteelement hangt niet standaard aan de punt. de specificaties zijn van de soldeerbout vervaagd. het enige dat ik nog weet is dat hij 30 watt is.
alvast bedankt

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 16 november 2020 19:52:57 schreef pitte123:
[...]ik stelde deze vraag omdat ik een nieuwe heb besteld en niet de 3 de keer op rij hem kapot maak hierdoor. maar bedankt ik zal de volgende keer hem wat heen en weer bewegen met wat wd40. [...]

Je hebt al 2 keer een slechte ervaring en dan ga je nog een 3de keer hetzelfde proberen. Je gaat uiteindelijk geld uitgegeven hebben voor een goede bout en nog steeds met een slechte aan het prutsen zijn.

WD40 is ook niet onschuldig.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Als je toch weer zo'n zelfde neemt, haal dan de punt er regelmatig even uit en maak 'm schoon met scotchbrite o.i.d.
(ik neem aan dat je hem ook nooit onder de kraan houdt, want dat is ook funest natuurlijk)

WD-40 op een verwarmingselement lijkt me een heel slecht idee...

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 16 november 2020 21:11:30 (14%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Nu ben ik toch wel een beetje schieuwnierig ... heb je een linkje naar dat boutje?

Bij mij komt het element er ook wel eens uit als ik er aan trek. Dan zet ik hem terug in z'n "socket" en dan werkt het weer.

(mijn glazen bol zegt even niet of jij dezelfde soldeerbout hebt).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/