Dunne snoer voor buitengebruik

Ik ben bezig met verlichting in de tuin en zou graag een lampje plaatsen op een betonpaal naast de poort. Om het snoer estetisch en tegen vandalisme weg te werken dacht ik om het kozijn aan de zijde tegen de betonpaal in te frezen zodat ik daar de kabel doorheen kan voeren. Vanaf maaiveld loopt de snoer dan (al dan niet in een stukje pijp) naar een lasdoos.

Het vlees om in te frezen is echter beperkt en daarom ben ik op zoek naar kabel of snoer met een zo klein mogelijke buitendiameter. Heeft er iemand suggesties?

Mijn opties tot dusver:
- YMVK-mb 2x1.5mm² Ø 9.7mm
- h07 rn-f 2x1.0mm² Ø 8mm
- h05rn-f 2x0.75mm² Ø 7.4mm
- h05RR-F 2x0.75mm² Ø 6.3mm

Als ik het goed heb begrepen zou in ieder geval de laatste ongeschikt zijn voor permanent gebruik buitenshuis. Welke komt wel in aanmerking, en is er nog advies voor andere kabel?

Mijn ideaalplaatje is een water/uv bestendige variant van dit model, maar de vraag is of dat uberhaupt bestaat

[Bericht gewijzigd door wieltje op maandag 16 november 2020 20:24:43 (14%)

neem een grotere doos en zet daar een led driver in, armatuurtje led op 24V, dan maakt de kabel al veel minder uit en hoeft er geen aarde mee te lopen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Welke spanning komt er op de kabel te staan?. HEt is altijd bedenkelijk om dergelijke kabel buiten in de tuin open en bloot te monteren. Een al te ijverige huisgenoot met een snoeischaar en weg kabel. Maar ook dieren kunnen er makkelijk in knagen. Kabel in RVS pijp heeft dan wel mijn voorkeur.

Voor zover ik weet is alleen wit uv bestendig, witte kabels, witte ty-rap ed.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

uv bestendig heb je, maar moet je wel op selecteren. je hebt rubber in uv bestendig, maar dat is duurder. ook tiewraps, maar ook die zijn duurder. vaak te herkennen aan dat blauwige kleurtje..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

en hoeft er geen aarde mee te lopen..

Meeste voor in de tuin zal toch dubbel geisoleerd zijn en dan hoeft er ook geen aarde mee te lopen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 16 november 2020 20:31:21 schreef benleentje:
Voor zover ik weet is alleen wit uv bestendig, witte kabels, witte ty-rap ed.

In tegenstelling tot wat je intuïtief misschien denkt is zwart juist het beste UV bestendig.

De suggestie voor laagspanning is creatief maar beperkt wel de keuze voor de lamp waar ik graag een model met pir wil hebben.

Om de aarde achterwege te kunnen laten zou ik inderdaad gaan voor een dubbel geisoleerd exemplaar.